Spring naar bijdragen

Kabinet: Nederland heeft per direct downloadverbod


Juul

Aanbevolen berichten

http://tweakers.net/nieuws/95335/kabinet-nederland-heeft-per-direct-downloadverbod.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/04/10/uitspraak-hof-van-justitie-vergt-aanpassing-thuiskopieheffingen.html?utm_source=headliner.nl&utm_medium=link&utm_term=free&utm_content=textlink&utm_campaign=Headliner.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar uploaden was toch eigenlijk al illegaal? Bij deze uitspraak ging het vooral om het downloaden, dacht ik. Hoe dan ook, de stichting Brein lijkt niet van plan om individuele consumenten te gaan aanpakken. Ze hebben het eerder gemunt op torrentsites e.d.

Ik zou ook weleens willen weten wat nu precies de status is van de radioprogramma's die wij uitwisselen. Wie heeft daarvan het auteursrecht? Je ziet dat ze b.v. op Azanorak geen nieuw gemaakte programma's meer aanbieden, maar nog wel 'historisch materiaal'. Is er dan een juridisch verschil?

Zie ook: http://nos.nl/artikel/634319-downloadverbod-wat-mag-nog-wel.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja , da's een beetje moeilijk. In ons geval ,Veronica de zeezender, trek ik een beetje wisselende grens. als het opnamen zijn van de radio heb ik er geen enkele moeite mee. Maar als ik bijv. op onze donateur pagina een studioband zet en als ik die dan weer tegenkom dan is er een probleem.

In het geval van jingles is het eigenlijk het zelfde. Ik kan mij bijv. niet vinden in het compleet aanbieden van de Jingle CD die het Jingle Genootschap samen met ons heeft uitgebracht. Dan heeft de "aanbieder" een probleem.

We hebben niet voor niks een aantal weken geleden bij de rechter e.e.a. vastgelegd.

Ja, stel dat ik een Poster aanbied, dan heb ik jaren geleden in overleg met m'n baas dat dat geen probleem is.

Complete Jingle sets van de TROS, ik heb ze niet, zou wel eens een probleem met bijv. Top Format kunnen opleveren denk ik.

De TROS kan de meeste ook al niet meer gebruiken omdat de licentie volgens mij verlopen is.

En ach, de Stichting brein heeft wel wat anders te doen als hier te kijken denk ik.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wens ze heel veel succes. ;-)

http://informatieplatform.nl/filesharing/beste-torrentsites/

Robin


Ook als het via een torrent site wordt aangeboden of via een cyberlocker!?

Robin

Als ik weet wie het aan bied is het antwoord ja.

Maar ja, voor de rest is het ook de mentaliteit van de aanbieder hé?.

Maar de mentaliteit tegenwoordig.

Ik heb bijv. een paar weken geleden wel een goede afspraak gemaakt met de Franse radio club. Zo kan het ook dus.

En de foto's ( van onze website nog wel en bijv. van mijzelf etc.) kwamen wel bij iemand uit Nederland vandaan.

Maar bovenstaande dat is eigenlijk wat anders dan "downloaden".

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik weet wie het aan bied is het antwoord ja.

Als iets (een bestand) heel populair is en wordt aangeboden, door iemand op een Torrent site, wordt het binnen heel korte tijd gedeeld door

heel veel mede up/downloaders en heeft het totaal geen zin meer om iemand daarvoor (achteraf) te gaan veroordelen.

Denk je dat het b.v. zin heeft voor HBO, om de originele ( vaak anonieme)uploader(s), van de eerste aflevering van Games Of Thrones van het nieuwe seizoen 4 te gaan opsporen, binnen 12 uur was die aflevering al meer dan een miljoen keer gedownload en gedeeld.

http://torrentfreak.com/game-of-thrones-premiere-triggers-piracy-craze-140407/

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat wij hier doen gaat om de liefhebberij van een zeer beperkte groep. Het gaat dan veelal nog niet eens om het auteursrechtelijk beschermd materiaal (de muziek), maar meer om het historische tijdbeeld van een volledige radio-opname.

Ik zie het als een soort "uitzending gemist".

Het probleem ligt denk ik meer bij populaire films, tv-series en software die door miljoenen illegaal gedownload wordt.

Ik adviseer dan ook iedereen om vooral door te gaan met het aanbieden van historisch radiomateriaal.

Om het goede voorbeeld te geven zal ik komend weekend weer 'ns een aantal programma's uit mijn archief aanbieden.

Bij wat ik tot nu toe geplaatst heb, zijn er nooit meer dan 100 downloads geweest. Ik kan me niet voorstellen dat dat als criminele activiteit wordt gezien, met name omdat er ook geen enkel financiëel gewin is.

Ik deel mijn opnames graag met mede-liefhebbers, en hoop op dezelfde instelling bij de overige leden van dit schitterende forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als iets (een bestand) heel populair is en wordt aangeboden, door iemand op een Torrent site, wordt het binnen heel korte tijd gedeeld door

heel veel mede up/downloaders en heeft het totaal geen zin meer om iemand daarvoor (achteraf) te gaan veroordelen.

Robin

Om me even tot de stichting Norderney te beperken: ik ga ervan uit dat de donateurs alle respect en waardering hebben voor het werk van Juul en Ad. Het spreekt dan ook vanzelf dat zij het materiaal op de donateurspagina niet verder gaan verspreiden, via torrents of hoe dan ook. Daarmee zouden ze namelijk het werk ondergraven van dezelfde stichting die ze financieel ondersteunen.

Lijkt me een kwestie van goed fatsoen.

Paul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om me even tot de stichting Norderney te beperken: ik ga ervan uit dat de donateurs alle respect en waardering hebben voor het werk van Juul en Ad. Het spreekt dan ook vanzelf dat zij het materiaal op de donateurspagina niet verder gaan verspreiden, via torrents of hoe dan ook. Daarmee zouden ze namelijk het werk ondergraven van dezelfde stichting die ze financieel ondersteunen.

Lijkt me een kwestie van goed fatsoen.

Paul

Ja vind ik ook, maar ja, "leg ze dat maar eens uit".

Je ziet in z'n laatste bijdrage hoe Robin er kennelijk tegen aan kijkt. "Altijd weer anders dan dan anderen".

Juul vanuit een reuze zonnig Elburg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja , da's een beetje moeilijk. In ons geval ,Veronica de zeezender, trek ik een beetje wisselende grens. als het opnamen zijn van de radio heb ik er geen enkele moeite mee. Maar als ik bijv. op onze donateur pagina een studioband zet en als ik die dan weer tegenkom dan is er een probleem.

In het geval van jingles is het eigenlijk het zelfde. Ik kan mij bijv. niet vinden in het compleet aanbieden van de Jingle CD die het Jingle Genootschap samen met ons heeft uitgebracht. Dan heeft de "aanbieder" een probleem.

We hebben niet voor niks een aantal weken geleden bij de rechter e.e.a. vastgelegd.

Ja, stel dat ik een Poster aanbied, dan heb ik jaren geleden in overleg met m'n baas dat dat geen probleem is.

Complete Jingle sets van de TROS, ik heb ze niet, zou wel eens een probleem met bijv. Top Format kunnen opleveren denk ik.

De TROS kan de meeste ook al niet meer gebruiken omdat de licentie volgens mij verlopen is.

En ach, de Stichting brein heeft wel wat anders te doen als hier te kijken denk ik.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Juul en andere liefhebbers van radioprogramma's

In 10 en meer jaar tijd zag ik en leerde ik 1 ding. Stichting Brein zend je een email toe de eerste keer en vraagt vriendelijk of je er iets gaat aan doen en het verwijderen en wijzen je op de wet. De 2e keer is de reactie scherper. De 3e keer weet ik niet. Ik denk dat de aanbieder het opgeeft, er iets op vond, of problemen heeft.

Steeds zag ik dat het het aanbieden ging van hele hopen LPs, Maxi Lp's en nog meer. Sommige mensen verwijderen hun bestanden en zetten een nieuwe website op met een andere naam na de 1e waarschuwing of de 2e. Helaas blijft ook dit niet duren. Wie honderden songs aanbied, singeltjes , tunes mag zich vroeg of laat ooit aan een reactie verwachten . Zelfs een downloadclub die bv honderden tunes aanbied genummerd bv 365 778. Dat valt op. Het is dat alles gewoon openbaar te zien was via internet, niet afgeschermd is met wachtwoorden zoals met de aanbieders van hopen muziek lps

Volgens mij valt men niet over radioprogramma's of enkele aangeboden liedjes, tunes

Het is begrijpelijk dat Stichting Brein reageert op websites o.a die hele ladingen bv LP.s aanbied ter download. Dit is niet zomaar éenmalig enkele LP's aanbieden

Mochten de mensen die het aanbieden het na een maand ter download verwijderen en er weer enkele nieuwe plaatsen dan denk ik dat het niet zo'n groot probleem is

Maar ja er komt altijd maar bij en dan gaat men de aanbieding opdrijven per week van 2 naar 5...

en worden de aanbiedingen die blijven op de website groter en groter

Stichting Brein treed op en geeft een waarschuwing.

Persoonlijk heb ik ooit de Stichting Brein gecontacteerd per email

IK werd er niet wijzer van.

Over radioprogramma's had men toen duidelijk nog niet echt een mening

Ik had uit de doeken gedaan dat ik met vrienden een vereniging wilde oprichten en ik wilde weten wat mocht en niet. En ook indien het zweefde tussen de lijntjes, wat het per jaar zou kosten of een éen malige bijdrage voor altijd , een kleine bijdrage om dan ongehinderd de hobby te kunnen beoefenen.

Ik bleef op mijn honger zitten

Het ging in de email duidelijk over de muziek, niet over radioprogramma's

Duidelijk is dat bv nooit voor zover ik weet het internet cafe is lastig gevallen, ook niet de kleine buren het huidige Golden Radio. De grote buren de offshore download groep, daar viel men over de vele honderden tunes. Voor zover ik hoorde zou Chris nooit op hun aanbod ingegaan zijn voor een kleine bijdrage per jaar, dan mocht het blijven staan. Daarna werd het bedrag groter, later ...dat weet Chris het beste! Het is hier van horen zeggen....dus ik laat de rest aan anderen over die het dichts bij die club stonden-staan . Ik weet nog dat de website een tijd niet beschikbaar was en men wat veranderingen aanbracht.

Ik zou zeggen mocht men hier op het internet café tientallen LPs gaan aanbieden of CDs met muziek , Brein er over valt.

Ach wie neemt er eens contact op met de stichting Brein?

Ikzelf vroeg ooit raad en vragen over het feit dat ik met vrienden een uitwisselingsclub wilde beginnen over radioprogramma's , ik melde ook heel duidelijk dat het geen muziek songs waren en wees op de hobby en de historische waarde en bewaring ervan voor de toekomst.

Helaas ben ik de email kwijt door een crash destijds en is de club er nooit gekomen

Heel simpe, eigenlijk wilde ik alleen weten wat kon en niet en zo ja hoeveel een kleine bijdrage zou kosten

in het slechtste geval mocht er ooit een soort heksenjacht ontstaan op downloadclubs o.a dan is er een oplossing

Gewoon via ..........met de mensen die je reeds kende een groep vormen en geen nieuwelingen toelaten. Jammer dan voor deze mensen. Achter gesloten deuren en wachtwoorden is het antwoord.

Mijn raad is , laat jullie niet bang maken en doe zo voort met de prachtige hobby

Nog even dit over de Stichting de Norderney en 192 Radio

Juul heeft volkomen gelijk, het kan niet dat bv studio programmas, DVDs uitgebracht door de Stichting ten gooi worden ..gegooid

Zo ondergraaf je de stichting en hun werk

Wat ik wel vind en dit is iets anders

Dat als ik een radioprogramma van 192 Radio opneem en het ter download aanbied hier of ergens anders , dit moet kunnen. Tenslotte is het een uitgezonden programma zoals al de rest van de stations

Waar ik nu wel over val is dat mensen Dvds samenstellen over zeezenders en het verkopen, dan staat op de dvd vermeld dat de rechten liggen bij hen liggen bv de paashaas in Liechtenstein ter voorbeeld

De beelden op de dvds zijn toch van anderen! De verkoper heeft ze zelfs ergens anders vandaan !

Wat ik nog erger vind is dat op de radio dag nog altijd iemand staat die dvds aanbied, het zover drijft om copies te verkopen en de titel aanpast .

Wie het koopt komt tot de vaststelling als hij thuis de beelden bekijkt dat men niet eens de logo's wist van het origineel.

Ook werd een dvd veel goedkoper aangeboden maar het was in 4 delen.

De copie verkoper verkoopt de 4 parten afzonderlijk met andere hoezen ook een aangepaste titel tekst

UIteindelijk bezit je tot je verbazing bij thuiskomst dezelfde Dvd in 4 copie betalingen tegenover een dvd waar alles opstond. Je bent niet goedkoper uit maar...en je gaf nutteloos veel geld uit

De bewuste man stond weer met een stand op de radio dag rechts naast de Caroline groep stand

Ik ben het gewoon voorbijgelopen en gunde de stand geen blik meer

Jaren geleden sprak ik een Belgische bezoeker die me er op wees dat de briefjes geld uit zijn diverse zakken pruilden en de verkoper heel zenuwachtig overkwam

Het publiek die kocht voluit met velen de copie spullen

Tientallen dvds gingen er over de toonbank

Het meeste bleek van de Franse radioclub te zijn Offshore Echoe's en de rest uit Engeland

Tot zover ....ik moet werken, ik ga jullie de groeten doen

Dirk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook hier geldt dat de soep meestal niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend.

Vergeet verder het oogmerk niet, m.a.w. wordt er iemand financieel benadeeld of lijdt iemand schade, dat soort zaken.

Recent of actueel materiaal dat nog gewoon in de handel te verkrijgen is is dus uit den boze.

Ik verwacht niet dat het aanbieden van historische radioprogramma's en jingles een probleem zal opleveren.

Bovendien staat het iedereen vrij om via e-mail iets uit te wisselen.

En als ik iedereen voor de rechter zou moeten slepen die een foto van één van mijn websites heeft 'geleend' dan heb ik daar bijna een dagtaak aan.

Omroepen daarentegen hebben gewoon boter op hun hoofd omdat ze al decennia lang het zogenoemde 'piep-systeem' hanteren.

Schaamteloos materiaal gebruiken zonder de rechten eerst fatsoenlijk te regelen en als er iemand gaat 'piepen' betalen ze wellicht...

Nóg arroganter is het om auteursrechthebbenden slechts 6 weken de tijd te geven om hun rechten te kunnen doen gelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed heb begrepen uit de krant gaat het vonnis alleen over de hoogte van de kopieheffing. De fabrikanten van dvd's en cd's wilden niet dat de heffing ook werd opgelegd over illegale downloads. Dus m.i. mag je nog gewoon downloaden ondanks het verbod daarop dat gisteren is uitgevaardigd, maar moet de heffing op lege geluidsdragers naar beneden. Ik vermoed dat de minister niet weet waar hij het nu precies over heeft. Want als je heffing betaalt vind ik ook dat je legaal downloadt (Buma/Stemra verleent ook voor geld een licentie voor gebruik van materiaal, dus als je betaalt is het de muziekmensen wel goed). Maar en op geluidsdragers betalen en ook nog eens voor de muziek is eten van twee walletjes.

Ook anders betaal je vaak dubbel voor rechten. In de omroepbijdrage (die nog steeds bestaat), voor de kabel (waarvan de meeste kosten uit rechten bestaan) voor dezelfde uitzending, voor het laten horen van muziek in je winkel via de radio enz. Het is een grote oplichterij van de muziek- en filmwereld.

Ik begrijp wel dat als je iets maakt dat anderen daarmee niet op de loop moeten gaan en je belangen schaden. Maar hou het wel redelijk.

Als je historische bestanden plaatst, dan zal er waarschijnlijk niet iemand zijn die daar tegenin gaat als je zegt dat het om studiemateriaal gaat voor de historie van offshore-radio. Veel van de muziek daarin valt vaak al niet meer onder copyrights. Studiemateriaal kent nl. andere rechtenregels in de auteurswet.

Zelf ben ik al eens benaderd door Twentieth Century Fox voor muziekbestanden (ze hebben nl. ook muziekcatalogi) in de programma's, maar vreemd genoeg ging het over oud materiaal dat niet eens meer verkocht werd en waarvan de rechten al waren verlopen.

Veel hoeven we dus niet te vrezen als we hier materiaal neerzetten voor onze studie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6421
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Steelfixer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.