Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio Mi Amigo - 18-01-1978

Featured Replies

Geplaatst

Tijdens het surfen op internet kwam ik net iets leuks tegen.

Wie kent ze niet meer, de commercials voor de Kledingbokser, in sluis, Terneuzen, Vlissingen, Goes en Hulst.

Op de foto de vestiging in Hulst (Kade 2).  In augustus 1983 werd de naam van de Kledingbokser veranderd in Bosman Mode. Volgens mij bestaat het nu niet meer.5a609c2d4757e_KledingbokserSluis.jpg.b362dae4b9effa63645bdf16226cd72e.jpg

Geplaatst
11 minuten geleden zei erco59:

Ik kan mij vergissen maar volgens mij dat is een foto van Sluis

Even snel via google maps gekeken, maar het pand lijkt als twee druppels water op Kaai 2 in Sluis.

Je hebt dus groot gelijk en de site waarop ik de foto  vond niet.

Geplaatst
22 minuten geleden zei erco59:

Ik kan mij vergissen maar volgens mij dat is een foto van Sluis

dat zou inderdaad Sluis kunnen zijn als dat aan het water is. de weg is ondertussen iets smaller voor de auto's. Aan de overkant van het water had je o.a. de ABN AMRO bank (niet zichtbaar op de foto), ondertussen verdwenen.

7 uur geleden zei Jan-Fre:

1900-1951 24 min fragmenten van Mi Amigo Ferry Eden en dan 21 min Caroline met Roger Mathews

Geplaatst

Waar is de tijd. Sluis waar het vol loopt met de Belgen

Ooit ging ik eten bij het restaurant bij de molen, helaas sinds de nieuwe uitbaters er zijn het niet meer bezocht.

Ooit daar nog het scramble bakje gekocht voor de satteliet schotel om in Belgie naar de VOO TV te kunnen kijken en wat niet mocht (kijken) te omzeilen.

Helaas na korte tijd werd de code veranderd, dan maandelijks, dan om de week en helaas het was voorbij.

40 jaar geleden. einde 1977 nam ik volop Radio Mi-Amigo op als ik thuis  was uit zee. van te vissen. Zo denk ik hier opnames van mij te zien, deze in ieder geval die meer dan 3 uur werden opgenomen. Gebeurde  met banden goedkope als ze maar 90 minuten waren, op vier spoor koos ik voor 4,75 per sec en kwam ik aan iets meer dan 180' ..

Om toen  zakgeld te besparen en ook gebeurde dat soms ook  (terwijl de recorder draaide) ik 7 km verder aan de kade werkte of aan boord te Nieuwpoort. Deze  opnames van meer dan 3 uur, de datum zien betekend voor mij dat ik niet op de Noordzee was,  maar lekker thuis aan land bij moeder de vrouw., toch als ik weer niet moest werken aan land,  aan boord of in de machinekamer met smerige olie aan de handen!

De opnames zijn opgenomen te Oostduinkerke aan de Vlaamse westkust op 2,5 km afstand van het strand-zee

Voor banden moest ik als de Philips banden in de winkel alhier niet meer voorradig waren bestellen of zelfs zagen ervoor.

Triestig was dat aan de westkust. Nog 1 winkel te Nieuwpoort gevonden, na mijn bezoek bestelden ze het niet meer.

Het was sporen naar Oostende 25 km verder met de bromfiets, bus of tram. op zoek naar banden voor de recorder

Als zeevisser had je weinig vrije tijd , dat was af en toe balen

Gelukkig stormde het al eens flink of zeg maar zware tot zeer zware storm als we binnen lagen in de haven, zo had ik dan wat dagen voor mijn hobby.

Ook de hobby voor op zee, want dat was alles wat we hadden luisteren naar de middengolf bij een wachtbeurt op de brug.

Helaas was mijn schoonbroer toen nog de schipper en was geen fan van de zeezenders.  Die wilde snel afvaren, hobby's had ie niet.

Oostende radio was het in zee . de knop werd dus als ik er was gauw de andere richting gedraaid

Dan was het wel eens gevloek te horen .

Ook wel eens niet blij was hij als de ruit openging van de brug in de haven en we op dek werk te doen hadden. En toen...

Mi-Amigo....als we nog doorwerkten smiddags..Mi-Amigo  Baaaaken 16 met Marc Jacobs en Frank van der Mast...schalde het uit de box.

Wat een tijden

Nog meegemaakt dat toen zowat de hele vloot aan de kade lag en bijna iedereen werk had , alle radio's op Radio Mi-Amigo stonden

Overal langs de kade stond de radio loeihard op Mi-Amigo

Je hoorde het station tot over de kade tot over de tramlijn aan de winkels aan de overkant. te Nieuwpoort!

Dat vergeet ik nooit!

Dit komt nooit meer terug, zeker weten

Vriendelijke groeten, Jean-Pierre  nu een oude zeerover geworden

bewerkt door Jean-Pierre De Zeerover

Geplaatst
17 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover:

Hallo Jean-Pierre,

Bedankt voor je anekdotes, altijd leuk om te lezen!

Mvg Ronald

Geplaatst
Op 19-1-2018 om 00:03 zei Jean-Pierre De Zeerover:

Waar is de tijd. Sluis waar het vol loopt met de Belgen

Ooit ging ik eten bij het restaurant bij de molen, helaas sinds de nieuwe uitbaters er zijn het niet meer bezocht.

Ooit daar nog het scramble bakje gekocht voor de satteliet schotel om in Belgie naar de VOO TV te kunnen kijken en wat niet mocht (kijken) te omzeilen.

Helaas na korte tijd werd de code veranderd, dan maandelijks, dan om de week en helaas het was voorbij.

40 jaar geleden. einde 1977 nam ik volop Radio Mi-Amigo op als ik thuis  was uit zee. van te vissen. Zo denk ik hier opnames van mij te zien, deze in ieder geval die meer dan 3 uur werden opgenomen. Gebeurde  met banden goedkope als ze maar 90 minuten waren, op vier spoor koos ik voor 4,75 per sec en kwam ik aan iets meer dan 180' ..

Om toen  zakgeld te besparen en ook gebeurde dat soms ook  (terwijl de recorder draaide) ik 7 km verder aan de kade werkte of aan boord te Nieuwpoort. Deze  opnames van meer dan 3 uur, de datum zien betekend voor mij dat ik niet op de Noordzee was,  maar lekker thuis aan land bij moeder de vrouw., toch als ik weer niet moest werken aan land,  aan boord of in de machinekamer met smerige olie aan de handen!

De opnames zijn opgenomen te Oostduinkerke aan de Vlaamse westkust op 2,5 km afstand van het strand-zee

Voor banden moest ik als de Philips banden in de winkel alhier niet meer voorradig waren bestellen of zelfs zagen ervoor.

Triestig was dat aan de westkust. Nog 1 winkel te Nieuwpoort gevonden, na mijn bezoek bestelden ze het niet meer.

Het was sporen naar Oostende 25 km verder met de bromfiets, bus of tram. op zoek naar banden voor de recorder

Als zeevisser had je weinig vrije tijd , dat was af en toe balen

Gelukkig stormde het al eens flink of zeg maar zware tot zeer zware storm als we binnen lagen in de haven, zo had ik dan wat dagen voor mijn hobby.

Ook de hobby voor op zee, want dat was alles wat we hadden luisteren naar de middengolf bij een wachtbeurt op de brug.

Helaas was mijn schoonbroer toen nog de schipper en was geen fan van de zeezenders.  Die wilde snel afvaren, hobby's had ie niet.

Oostende radio was het in zee . de knop werd dus als ik er was gauw de andere richting gedraaid

Dan was het wel eens gevloek te horen .

Ook wel eens niet blij was hij als de ruit openging van de brug in de haven en we op dek werk te doen hadden. En toen...

Mi-Amigo....als we nog doorwerkten smiddags..Mi-Amigo  Baaaaken 16 met Marc Jacobs en Frank van der Mast...schalde het uit de box.

Wat een tijden

Nog meegemaakt dat toen zowat de hele vloot aan de kade lag en bijna iedereen werk had , alle radio's op Radio Mi-Amigo stonden

Overal langs de kade stond de radio loeihard op Mi-Amigo

Je hoorde het station tot over de kade tot over de tramlijn aan de winkels aan de overkant. te Nieuwpoort!

Dat vergeet ik nooit!

Bijn jij in die tijd wel eens met de vissersboot langs de MiAmigo gevaren?

Geplaatst

André goedenavond

In die tijd ik dacht het niet

ik was nog motorist en geen schipper

Mijn schoonbroer de schipper steigerde telkens toen ik het vroeg..

Hij was niet voor de zeezenders

We waren daarin net het tegenovergestelde

Het antwoord was we zijn niet in zee om radio te spelen, maar om te vissen, geld te verdienen en niet om gasolie door te blazen voor niks.

Ook was de ligplaats van de zendboot niet direct in onze buurt.

Wij visten met de planken, de planken,visserij noemde dat

Op allerlei vis

Niet speciaal bv op tong en we visten niet met de gieken, de zogezegde bokkenvisserij

Waar wij op visten met ons systeem  was uit de buurt. Ook omdat die vis die we wilden daar te weinig aanwezig was bij het zendschip.

Voor ons was er ook de wet van afstand te houden van de Engelse kust als we visten. er is ruim 6 zeemijl geweest en 12 zeemijl in mijn loopbaan

Ook visten we veel op noordelijker plaatsen

Ook nog op Noorse kreeftjes (bij ons langoestientjes genoemd) gevist in het bijna midden van de Noordzee

Ook nog gevist in het Engelse kanaal en onze kust in een bepaalde periode  in de winter

Toen ik schipper werd ook niet geweest

Ik kreeg de naam van bevoorrader en zeerover

Een kleine haven waar men, veel van elkaar wist, de vissers, de douane..

Bleef ook weg of bleef op afstand toen men vanuit Nieuwpoort zeezender djs overbracht naar zendboten en bezoektochten deed

Bewust met pijn in het hart

Iedereen wist dat ik een hard die fan was en grote verzamelaar van Radio programma's

En ik kreeg te veel te horen dat ik een bevoorrader was, kreeg vragen enzz,  douanekantoor lag naast de vismijn

Ik had besloten op te passen voor mijn verzameling en, ook voor de mensen die met hun boot...bv den Danny djs overbrachten o.a

Sprak hem wel eens aan uit het zicht .

Ik dacht dus ook, als we teveel rond de boot van Danny draaien dan gaat die nog in beslag genomen worden en is er gasolie tekort of moeten ze stoppen.

Ook Mario familie die meevaarde bleef niet lang in de buurt

Toen plotseling een douane beambte uit Oostende  iemand zijn plaats voorgoed innam besefte ik ook (na ondervinding van iets zeg maar) dat we goed moesten opletten. Want er kon gebeld worden en iemand die we niet kenden in burger uit Oostende kon rondlopen tussen bv de toeristen.

Wel heb ik als schipper nog langs de nieuwe Mi-Amigo geweest.

Zonder mijn schoonbroer aan boord.

Familielid Mario is later met andere boten nog wel aan boord geweest van de nieuwe boot van Caroline de Ross Revenge.

Voor de rest doen we daar het zwijgen toe.

Mario is nog DJ geweest bij Radio Marina en Weekend Muziek Radio WMR Radio jaren 80s te Oostduinkerke en Koksijde. Was beetje mijn technieker in onze weinige vrije dagen

Veel slaap gelaten en we hadden al veel te slaapkort als vissers.

Als je bv 10 dagen op zee vist en verantwoordelijk bent voor alles, dan is er aan wal ook nog weinig tijd over.

Ook daarom beetje niet op café geweest als ik eens thuis was , toen djs bv van bv Monique o.a in Nieuwpoort plezier maakten.

Ik bleef thuis bij de vrouw s' avonds en s' nachts.

Anders was ik helemaal niet meer thuis bij het gezin!

-------------------------------------------------------------------------------

De mensen uit de visserij wereld die ik al of niet ken en bevoorraden, stopten of gingen failliet.

Zo kende ik de Z.69 van den René goed, later aangehouden op zee door de marine voor drugshandel en pleegde zelfmoord in de Brugse gevangenis. Die had ook ervoor bevoorrading gedaan diverse keren met zijn eigen boot. Later na zijn failliet ging hij een boot gaan afleveren voor ergens in Afrika voor een man maar...vaarde naar het zendschip en keerde terug. zogezegd een ongelukje met kraan die verkeerd stond en de gasolie liep zogezegd verloren in zee.

Ach  een heel verhaal eens aan Hans Knot bericht daarover

En zijn nu éénmaal mensen die hun zaak verwaarlozen of niet eerlijk hun bemanning behandelen  na een bevoorrading.

Een schip dat aan de kade stilligt kost ook geld, en schulden worden zo niet afbetaald.

Vissers die meevaren willen ook wel wat zien van de geldpot winst, niks betalen  of niet eerlijk zijn tja zo geraak je ook bemanning kwijt.

En drank, feestjes,  vrouwen tja ...kosten geld

En ook je vaartuig dagen teveel aan de kade laten liggen tja...

Maar facturen moeten eens betaald worden

En ach er zijn ook wel vissers geweest die eens sporadisch een boot bezochten en dan wat gaven om te helpen. En dat was echt niet alleen vis. In ieder geval van 1 iemand weet ik het zeker.  Nog iemand die ik ken ..enfin...zwijgen is goud, spreken is zilver.

Bij mij is er ooit nog iemand geweest die vanuit Spanje kwam en naar huis ging. Naam weet ik nu niet direct meer

Toen was een witte Mercedes iets dat niet zomaar rondreed in die tijd

Ik geloof dat de gasolie toen aan boord geleverd taksvrij 6 a 8 B-frank koste. Men beloofde me bij levering 20 frank de liter.

Maar zoals eerder vermeld ik was niet de grote baas en schipper toen.

En langs de andere kant dat is mooi maar als je vaartuig in beslag word genomen, je hebt nog teveel schulden af te betalen, en dan ben je alles kwijt enz..ik denk toch dat je er over gaat nadenken

Vooral als je grote risico's neemt bij zeer zware stormen om door te vissen . Als je een boot overneemt van een vorige eigenaar die anders zijn huis moest verkopen, je ook zijn teveel gemaakte schulden ook nog overneemt, tja dan is het knokken. Vooral als de vis prijzen veel te veel tegenvielen. Grote vangsten voor weinig geld, ja zo schiet het ook niet goed op.

Maar in feite was ik rond mijn 24ste nog jong en mijn handtekening, tja ik vertrouwde op mijn oudere schoonbroer die al een houten vaartuig had (aangevaren en gezonken door een Cyprioot die het hazenpad koos, ik was aan boord).

We kunnen blijven vertellen dus  stop

Vriendelijke groeten,  de zeerover

Geplaatst
Op 21/01/2018 om 00:55 zei Jean-Pierre De Zeerover:

We kunnen blijven vertellen dus  stop

Prachtige ontboezemingen van de  'De Zeerover'; 

Ten tijde van de bevoorradingen uit Nieuwpoort voor de Ross Revenge zag ik soms iemand op afstand in een opslagloods naar onze boot kijken. Dat is diverse malen gebeurd. Wij werden daar knap zenuwachtig van, want de persoon in kwestie zou weleens een 'stille' kunnen zijn. Een opsporingsambtenaar dus. 

Het resultaat was, dat we nog voorzichtiger te werk gingen en op diverse tijden probeerden te vertrekken. Ik instrueerde  degenen die mee gingen, zoals bezoekers en discjockey's, dat ze gingen duiken. Ze mochten beslist niet zeggen dat ze naar de Ross Revenge gingen. Aan boord van het schip lagen namelijk duikpakken,  perslucht flessen, loodlijnen en boeien.( zie foto) 

Het was iedere keer weer spannend of we niet werden tegengehouden. Bij het uitvaren  in het donker werd het zoeklicht vanaf de wal op de boot gericht. Dat wisten we en daarom kreeg iedereen het 'bevel'   in de messroom te blijven.

Alle opwinding, onzekerheid en spanning was het gevolg van de aanwezigheid van deze onbekende persoon die ons observeerde. 

Pas tijdens een zeezenderdag een paar jaar geleden in Amsterdam kwam eindelijk  boven water wie die persoon was geweest. Hij was die dag ook aanwezig en tijdens een gesprek vertelde hij erover.  De man die ons tot bijna tot wanhoop had gedreven was uitgerekend  zeezender fan : Jean-Pierre de Zeerover.

Salut

Leendert

haven Nieuwpoort vanaf Zeemeeuw 1984.jpg

Duiken met Dany en Willy op Zeemeeuw 1984.jpg

Duiken met Willy Wormleighton op Zeemeeuw 1984.jpg

Zeemeeuw langszij  Ross Revenge 1987.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Da's toch geweldig om te lezen zo'n verhaal. Jean-Pierre ken ik nu vanaf 1980 en meerderen hier.

Ik kan me die een paar van die tochten ook nog herinneren dat ik meegeweest ben. Die ritten werden dingen die je noemde niet gezegd, maar het ging allemaal automatisch. Ik was nog buiten toen ik lichten onze richting op zag schijnen. Ik ging vanzelf naar voren en had zoiets van.... dat gaat wel vanzelf. Dus Jean-Pierre zou best hebben kunnen staan kijken toen ik ook een keer vanuit Nieuwpoort meevoer. Ik heb daar zelf nooit over nagedacht dat ik dichtbij in zijn omgeving was, terwijl ik dat met auto rijden of vrachtwagen meerijden wel doe.

Groetje,

Martin

Geplaatst
48 minuten geleden zei martinja:

Jean-Pierre zou best hebben kunnen staan kijken toen ik ook een keer vanuit Nieuwpoort meevoer

Bij iedere tocht bestond de angst van de aanwezigheid van een infiltrant of een verklikker. Iedereen die betaalde kon mee, maar hoe weet je nu of ze allemaal te goeder trouw zijn?

Daarom zijn er  later  aparte trips voor bezoekers en bevoorradingen gekomen. Het risico dat er een undercoveragent als bezoeker meevaart en een bevoorrading vastlegt wilden we niet meer nemen.

Op afstand wisten wij ook niet  wie Jean-Pierre was. We vonden het verdacht dat hij zich in de schemer van een loods ophield. Dan gaan er wel alarmbellen rinkelen. 

Ik weet ook dat jij op diverse tochten bent meegegaan. Je kon altijd lekker 'kletsen'.  Eerst  met de Zilvermeeuw vanuit Colijnsplaat, later  met de Zeemeeuw uit Nieuwpoort. De tochten van Colijnsplaat aan de Oosterschelde  duurden een eeuwigheid. Soms wel 12-15 uur.  We  hebben een trip meegemaakt dat bij terugkomst er dichte mist op de Oosterschelde was. Het zicht was nog geen 10 meter. Alle bezoekers moesten bovendeks om te kijken of we nergens tegenaan voeren. Dat was maar goed ook, want we voeren ineens op 5 meter langs een ander schip. Een griezelige 'bijna dood' ervaring was dat.

Het is een wonder dat er bij al die tochten niets mis is gegaan.

Salut

Leendert

Anita 'Stevens' wordt aan boord gehesen door Mike Barrington.jpg

Zilvermeeuw augustus 1983.jpg

Windy.jpg

9376522376_b740e69523_h.jpg

9373776423_c0756c256d_h.jpg

Geplaatst
2 uur geleden zei martinja:

Ik kan me die een paar van die tochten ook nog herinneren dat ik meegeweest ben.

Bijgaand een bijzondere foto van een trip uit maart 1985. Je staat op de voorgrond met een shawl om je nek en fotografeert  met een super klein foto toestel. Aan boord  van de Zeemeeuw staan verder Fred Bolland( met rood windjack) met Marjo  Marcus en daarachter radio Monique discjockey  Nico Stevens(Jos van Heerden) met zijn vriendin Anita en tegen de reling hangt dj Frits Koning(Frits Mulder).

In het midden met een blauwe jas, Rob van de Ark de zendmast 'bedwinger' en bekend aan boord als 'Haagsche Harrie', vanwege zijn onvervalst plat Haagse accent.

Salut

Leendert

boottrtip maart 1985.jpg

bewerkt door Leendert Vingerling

Geplaatst

Leendert

Mooi de foto's en verhalen

De man in de loods tja,  een kleine schuldige.

Ik verdenk Mario V. familielid en meevarende (1981-1985 Weekend Muziek Radio  WMR dj en wat techniek) ervan de grote schuldige te zijn

Hem nog diverse keren er op attent gemaakt toen hij soms langskwam en hij me vertelde dat hij de zeemeeuw.....zeg maar als een Scherlock Holmes  op afstand beloerde, hem telkens verzocht verder uit de buurt te blijven. En dat de mensen daar hem toch wel eens zouden opmerken en ongerust worden. En zie zoveel jaar later lees ik nu nog eens dat het ook ,zo was!

De wereld is klein, Leendert!  Ik ben de kleine schuldige ! Mij straf kan dus verminderd worden haha..

Mijn verdediging voor uw rechtbank is,  ik ben een kleine garnaal, een anorakie die echt geen tijd had om steevast vanuit de loods of waar dan ook te loeren. Ik was voorzitter-oprichter van de WMR Radio dus was veel in de studio, op de hoofdzetel enz in de weInige vrije tijd

(Gelukkig stormde het nogal eens lang !)

Ik vraag dus een voorwaardelijke straf

Ja den Mario leerde mijn speurstreken een beetje , en ging als ie iets hoorde van mij het soms uitzoeken, ook over mezelf. Dan kwam hij later fier vertellen , jij bent daar geweest of hebt dat gedaan enz...of je auto stond in dat weggetje om dat hoekje, maar ik;heb je gevonden enz..

Soms zag je mijn auto  in een straat maar was ik bv 3 straten verder bij iemand.,  Zo nam de ene oude vos de jongere beet.

Leerde ik mezelf in de vrije radio toen we politiemannen nog kenden en zij mij,  enfin ik denk 2 tot 3 van hen hebben ooit vis van mij afkomstig gegeten.  Nu ken ik niemand meer goed en er is een groot team, maar ja de bevolking is flink gestegen aan de kust)

De goeie ouwe tijd toen je wist waar de agent woonde en je ze kende.

De tijd van de veldwachter ... daar ging ik ook aan huis met vis en zijn vrouw verzamelde postzegels, Artis prenten enz....kortom om wat te ruilen ging ik ook langs. Die wisten ook wel dat ik een brave  deugniet was en voor mezelf in dit leven moest opkomen wegens de moeilijke thuis situatie tussen mijn ouders. Dus leerde in mijn jongen jaren ook de gendarmes kennen van NIeuwpoort. die wel eens langskwamen.

Ik heb zoveel meegemaakt, zeker als kind. Kan ik een,boekje overschrijven.  Soms riep mijn moeder die weer ruzie had gemaakt met vader (soms waren dat echte gevechtssituaties met de vuisten) dat de waarzegster moest komen

Clémantiné een zwartharige dikachtige feeks met zwarte diep loerende ogen, waarvan je dacht ola opletten die kijkt als een Het kwaad. Maar goed de dame had ook een woonwagen maar kwam ten huize (want ze kocht ook vis  bij mijn moeder). De kaarten voorspelden natuurlijk onheil en grote miserie voor de toekomst , over mijn vader. Soms ging het over , slagen , vermoorden dat zou komen enz ..als ik er was dan dacht ik, mijn god die feeks wakkerde alles nog eens weer extra gaan en dan is het als vader thuiskomt weer oorlog (soms was ik verplicht aanwezig)

Daarna als mijn vader  thuiskwam van zijn werk, overviel hem direct weer de verwijten, scheldwoorden hekelige kwade opmerkingen, geschreeuw, geroep, gegooi tja dan was het voor mij weer  van fttt wegwezen als ik kan of weldra krijg ik ook ervan langs.

Maar die feeks grr begon met haar kaarten over, die gaat de bak uw bandietenzoon (cel in geraken moorden plegen, vrouw-en verkrachten, diefstallen en nog veel meer.  Dus als die waarzegster weg was dan moest ik zeer goed opletten.                      Het zou de eerste keer niet zijn dat een mes bovenkwam bij moeder (plan a b zat in je hoofd , ontsnappen langs)

dat kon een reserve sleutel zijn die je zelf liet namaken, venster  op de knip, zodat ik,snel open kon,  tafel tussen gooien voor bescherming.

Waar zijn die tijden, nee ...goede fttt

Ach ooit nog b-ij ruzie's als kind-jongen samen met moeder buitengegooid of door haar meegesleurd. De tijd rond de 60s 70s  toen het nog winters waren. Diverse keren buiten geslapen in de koude terwiijl het vroor 7 10 graden onder nul zoiets..

Dat was dan buiten in het kakkot, de tijd dat er nog plank was met ronde opening. de dikke drek zag je beneden.

Eens geleed ik al slapend in de opening

IK was nog een kind maar vergeet ik nooit. Ik vocht voor mijn leven, 1 hand nog aan de richel die wegleed. ik dacht ik verzuip in de drek door de schuld van mijn ouders hun ruzie 's. Het is me toch gelukt de andere arm boven te krijgen om me eruit te hijsen. Snap het nu nog altijd niet goed hoe het kon, ik denk adreline om te overleven.

Zelfs als kind  is het in je geheugen geprent!

Ook nog weer eens meegesleurd geweest naar de andere kant van het dorp , naar haar moeder mijn grootmoeder, s'nachts. Rond 0500 0600 uur moest ik weg, weer in de koude buiten naar ons huis tot we binnen konden

En koud dat ik had !!

Grootmoeder mocht het niet weten, dus denk het niet dat ze het ooit wist

Het mensje stond altijd zeer vroeg op

Ach ja ooit 24 kinderen had ze op te voeden en grootvader langs moeders kant was een ijslandvaarder soms 6 of 9 maanden weg van thuis om te vissen bij IJsland

Als de man thuiskwam liep er weer een mondje bij rond !  Kennelijk lekte zijn piet ook flnik ahum!

Tjonge....de oude tijd van de zeilschepen, de stoomboten, enz

Wat een harde tijden hebben die mensen meegemaakt en strenge winters.

Arm tja begrijp ik in die tijden en 24 kinderen.

kindergeld bestond niet oei..

Mijn moeder zei me ooit dat als ze kind was dat het met Pasen bij hen feestdag was !  Ze kregen geen halve ei maar 1 volle!

----

Even weer inhaken op ......

Ik heb al vanaf ik een dorpsjongen was  voor mezelf moeten opkomen, ook  op school en erbuiten. Ik leerde toen al vooruit denken,  plan a ,b en c desnoods. Ik was niet snel bang en de vechtlust was zelf aangeleerd.

Of er daar nu iemand stond die een grote knaap was of 2 keer groter, 3 man of..achteruit ging ik niet. Deden klappen pijn, ik verbeet ze.

Ik bedoel maar ik snap waarom vroeger sommige mensen zo van zich af konden buiten.

Maar goed ik dwaalde af

Nog iets leuks

Die gendarmes uit Nieuwpoort die aan huis kwamen voor mijn ouders

Noemden we er 1 of 2 de Brusselaars

De dikste ervan was een goede man (overleden), toch voor mij.

Is ook nog voor mij opgekomen toen ik alleen woonde en er problemen optraden, (leugens)

Die wist ook de toestanden enz

Die brave gendarme was zeg maar een andere dan de rest van al die heren

Ik hoop als hierboven toch iets zou bestaan dat hij weet dat ik hem bedank! Hij mocht van zijn baas ook nog eens kritiek krijgen; zelfs bij een vergissing vergeef ik het hem die toen gebeurde, de man heeft nogal wat moeten afrijden met de fiets als straf van zijn baas

Hij zette het recht, ik kreeg het juiste terug

De man deed gewoon om goed te doen

Ook optreden tegen zijn jongere confrater die me ..

Enfin moge hij de Brusselaar friet met biefstuk krijgen hierboven inplaats van altijd die rijst!

Het was nog de tijd dat naast de auto ze ook nog fietsten!

Mijn vader was thuis het gejengel en het uitdagen enz weer eens beu

Hij reed vanuit Oostduinkerke naar Nieuwpoort. Die ging op café , maar was op de hoogte dat zijn vrouw als een furry hem aan het zoeken was

Deed dat aan de hand van zijn motto, fiets of scooter.

Hij kwam op het idee zijn fiets in de vismijn te verbergen s' avonds op een donkere plaats in een achterhoekje

Toen was ze toch op weg om in de vismijn te zoeken

Met gedoofde lichten reed mijn vader (motorist -visser) met de fiets weg naar een zaal bij een café aan de overkant van de kade in een zijstraat om de fiets door te verbergen

De gendarmen hadden hem gezien

Pierre noemde mijn vader maar zeiden ook Pier

Opeens klonk het zeer luid

Ewel PIERrrr Verdomme, uw lichten branden niet . Nondeju zou ge willen omver gereden worden. Wat is dat nu voor een werk, straks moeten we U nog een boete geven, heb ge geld teveel misschien?

SCHTttt fluisterde mijn vader, aub zwijg, wees stil

Godvedomme , Gitte (verbraste naam van mijn moeder) zit weer achter mijn vel. Tis weer klinkende harde ruzie geweest in huis.                     Allé zwijgen hé,  en als ge ze tegenkomt, ge hebt den Pier niet  gezien hé !

En weg reed mijn vader zonder lichten naar het café aan de overkant van de Bristol gelegen

Nu zit daar de Mosselcentrale  (havenstraat)

He café had daar nog altijd zo'n bolvormige gum (chicklette bak zeiden wij ) glazen - metalen ding , ronde balletjes kauwgum

De truuk met vingers gevonden, dus als ze niet keken gingen er weinig centen in die bak maar kwamen er veel balletjes uit

Ja als kind in moeilijke tijden moet je wat doen.

Die heb  ik meermalen omzeild als kind (zonder of weinig zakgeld)

Leendert de naam vergeten van het café ( de man ooit nog tot mijn 2e vader benoemd wegens zijn begrip, vriendelijkheid en die wist van de situatie thuis)

Was aan de overkant van café Bristol (bestaat nu nog altijd ! al sinds ik kind was)

De Kaaistraat was die café (op hoek was er winkeltje van Fré Legein en later zijn zoon, leverden olie  aan de visserij bv , zeevissersmateriaal-spullen en sportkledij in winkeltje, ijzerwaren

Ooit in dat Café  Bristol toen ze nog een kanarie vogel in een kooi hadden dat dier dronken gevoerd met bier.

Het vogeltje waggelde op zijn stok en zei happend tjiettt, de dochter had het gezien en riep haar vader ter hulp. Haha een kanarie die dronken is

( en ja Leendert in de tijden rond Radio Monique enz denk ik waar jullie meer favoriete café was - waarschijnlijk nu afgebroken)

Ik, dacht de Mooie Molen Kaaistraat bij Maria Vanhoutte of..
-----------------

Even terug naar thuis enz

Helaas de ruzies bleven het huis teisteren tussen mijn ouders en ik deelde meer en meer in de klappen tot ik 20 was nog altijd en toen was je nog minderjarig ,  ging ik alleen wonen rond 1971

Je kwam thuis uit zee na 10 dagen, waren bv je klederen weg enz

meestal had je geluk als er 1 keer onder kledij lag of een broek met jas erbij

rest was dan even spoorloos en flink balen. Dus alles wat je had was weg ...tot het opeens terug opdook.

ja na 10 zeedagen vol zweet, olie, vis enz ruik je wel eens...

1968-1971 was nog de tijd dat de gendarmes je aan de kade zomaar zagen geslagen worden door je moeder terwijl je daar werkte

Die keken er diverse keren naar. Het enige dat je hoorde was brutaliteit , je bent minderjarig en niet reclameren anders doen we u mee.  je bent geen 21 jaar en je hebt geen rechten! Verbeteringsgesticht of..cel in

Nu is dat onvoorspelbaar!

Ik dacht 1968, de reder zond me naar beneden op de boot bij laag water door al de heisa op de kade die maar niet stopte en te erg werd

Terug komen om te werken op de kade, hupla slagen, gendarmes bedreigden me terug..

Ik was minderjarig zonder rechten  (triestig)        Toen zag ik iets, ik wist dat de visveiling begon, vol volk, handelaars, schippers reders. Ik zag mijn kans

Ik zou over iedereen schande roepen,

Toen riep , schreeuwde ik zo hard ik kon tijdens de visveiling ; schande schandalig , zijn jullie allemaal niet beschaamd, jullie zien altijd wat er gebeurd met een minderjarige terwijl hij werkt als een zot , de vismijn bestuurder die doet ook niks, zijt gij niet beschaamd als overheid?

Jullie volwassen mensen,, schandalig is dat, ik werk hard en word dan nog....Zijn jullie blind misschien of bang !

Toen opeens begon een reder , ook mijn baas reder, kopers-handelaars dat de veiling verstoord werd enz te reclameren tegen de vismijn bestuurder

Toen moest de Jeff vismijn bestuurder optreden om zijn gezag te laten zien, anders ging men nog meer hun voeten aan hem vegen en vis in het zwart weg sleuren. zo dacht ik toen als jongeman. Ik was nog scheepsjongen of licht matroos

En nu het grappige

(voor mij toen ook ondanks alle miserie)

De gendarmes moesten ophoepelen,

ze bevonden zich.

'' BINNEN de Territoriale wateren van de visserij en de vismijn '' viel daar ook net binnen de kade omdat...enfin!  (zei de vismijn bestuurder)               De heren van de wet keken eerst verbaasd , er werd  contact gezocht , doch kregen toch de opdracht af te druipen met beschaamde kaken.   Ze wisten het zelf niet direct goed  met die wet die ze hoorden op het hoofdkwartier!

Ik natuurlijk juigde van binnen

Nooit heb ik er toen nog gendarmes gezien!

Achteraf was ik best tevreden

Ik denk dat het de 1e of enig keer was in mijn leven dat ik de territoriale wateren omarmde !

natuurlijk dacht ik aan de zeezenders.

--

Mario V die je beloerde (zo wist ik soms nieuws, bij hier gewoon thuis te zijn uit zee ).

Hij is ook nu nog hier aanwezig in huis want als ik hulp nodig hebt voor de 2 computers  dan is hij mijn hulp en bel ik hem op

De grote schuldige werkt nu bij de Belgische loodsdienst in Vlissingen als schipper om loodsen af te leveren op de schelde.

Hij is iemand die met de auto, de bromfiets, moto graag rondrijd en wel overal wel eens is!  zeg maar veel op pad overal.

Hij ziet veel en weet veel

En ook graag foto's neemt.

Kortom hij is veel weg en aanwezig eventjes al rondrijdend, hij is altijd zo geweest, loeren, kijken

Denk wat aan mij geleerd,  als kind en jongeman was ook een hobby  , graag de dectieve worden (wat toen niet kon). ik achtervolgde soms bij oefenen gewoon mensen op straat achtervolgen. waar wonen ze, wie kennen ze, wat doen ze van beroep, automerk enz

Ik las ook veel detective verhalen, tja ..oefende in opzij kijken , zijwaarts of gewaar worden als er iemand achte mijn rug kwam.

Haha klinkt misschien wel raar , maar altijd graag gespeurd

Mario geloof het of niet , kwam me eens in Bray-Dunes over de Franse grens bij de Carrefour winkel buiten betrappen ...haha

Stopte achter mijn auto..

Bray-dunes daar ooit met Radio Westpoint uit Koksijde-Oostduinkerke) uitgezonden met helft van mijn radio Marina Djs.

Aan de grens zelf vanuit een oude oorlogslegertruck in november 1981, dan werd het de chalet in camping Le Perroquet

Was een tip van mij, ik had het afgekeken naar Radio Gemini die toen nog in Wallonie grensstreeK uitzond of gedaan had

De oude oorlogs truck werd snachts over de Franse grens gesmokkeld. S'morgens direct de Franse gendarmen en douane aan de deur. gebeurde de eerste dagen dagelijks.

Een Belgische locale Vlaamse piratenradio hadden ze nog nooit meegemaakt in Frankrijk

De Belgische overheid kon aan de grens kijken maar de radio niet in beslag nemen

Net een voeling als ' ha nu hebben jullie het nazien!

natuurlijk was het probleem, wat gaat de Franse overheid doen. Via Duinkerke werd er nog eens weg en weer gependeld door Werner Gerry die toen voorzitter werd. Gelukkig bleef de Franse overheid rustig. Het fijne weet ik er niet van. Maar goed. Illegaal vanuit Frankrijk

Tot in 1982 werd daar gedraaid tot de Franse baas van de camping daar met Radio Neptunus begon met o.a. ook 2 Belgen van Nederlandse afkomst ex Westpoint Djs die Frans konden spreken.

Hoe dan ook , waar ik wat mee te maken had, ik ben tevreden

Leendert

Ik weet nog de beginperiode van de zeemeeuw overtochten toen ik Mario erbij riep. lk kocht een videotape waarvan ik dacht , speuren, uitzoeken.

de beelden diverse keren bekeken, wat er bv van materiaal bij de brug lag ofzo. Dan gaan vergelijken aan de zeemeeuw toen na tijd de omgeving af te speuren we niemand zagen.

En, ja naar huis, terug de beelden en ja kijk Mario Dat is die ...boei of en hij dan Ja Jean-Pierre'  kijk dat is....van de zeemeeuw

Zo wisten we dan toch zeker dat de zeemeeuw ...

Zo is het begonnen voor ons. de berichten in de radio boekskes ook

Toen ik eens Danny het zei dat ik het wist en hoe dat kwam en melde dat ik uit de buurt zou blijven en niks tegen hem had maar wegens mijn onterechte naam van bevoorrader. en het gevaar voor......

Ach hij keek me aan en zei zowat niks, keek weg met zijn hoofd.. Wat hij toen dacht weet ik niet.

Danny die ook nog eens die grote boot kocht ( naam  vergeten) de zogezegde boot ahum voor duikers aktiviteiten, welnu ooit nog ter hulp geroepen op zee na akkoord betaling.

Onze vislier was stuk en de viskor met planken o.a. lagen op de bodem. We waren verplicht geweest het los te koppelen  en aan boeien te doen, gelukkig zonken de boeien niet onder water. Danny  is het gelukt de boeien met al wat onder water lag binnen te halen aan boord van zijn boot. daarna werd alles overgeheveld aan boord van de Pallieter. We bespaarden veel tijd, werk,  ook geld!

De zeemeeuw

toen die tochten er waren was ik meestal op zee aan het vissen.

Ik heb het nog geweten wie er meeging , ook Duitsers die radio opnamers ruilden met mij

Helaas als ik probeerde om op de datum van vertel eens langs te gaan , mislukte het helaas.

Net te laat binnengevaren wegens motorprobleem op weg naar huis of bij de laatste sleep bv vasthaken aan een onbekend opstakel onder water met het vis systeem

ik had ook,eens speciaal langer op zee gevist, zodat de volgende reis  die datum in de lijn zou liggen. Maar dan kwam er weer iets tussen, bv zeer zware storm, reis inkorten, en een vissersvaartuig moet varen, niet aan de kade liggen. dus door dan eerder te moeten varen waren we weer op zee.

Ooit heb ik Martin-ja willen verrassen maar ook dat is mislukt helaas.

Zo zijn tijdens die tochten, de duitsers (oa Gunther Gulliot - overleden jong) nooit hier ten huize geweest of op café met mij, ook Martinja niet.

Ik heb er wel wel veel spijt van gehad, pijn en gevloekt.

Toen het wel eens kon lukken vergat ik het door redenen van problemen aan boord in de machinekamer. Pas heel laat huis na het afwassen nog eens of afschrapen van o.a. vuile zwarte olie ene realiseerde ik me opeens..helaas te laat de boot was afgevaren.

De mensen waarmee ik programma's ruilde, nooit dan kunnen ontmoeten. Ja een zeevisser moet op zee vissen, naar Radio Oostende  luisteren of ook voor het weer Radio Scheveningen (in mijn geval de zeezenders als het kon)

De spijt is er nog steeds dat het nooit lukte.

Wel kon het met de Monique djs er rond tijden eens vooral als er storm uitbrak o.a.

Je wist dat de kans er was dat ze op café waren

Maar baas van een vrije radio, een gezin, mede reder , vissersvaartuig met torenhoge af te betalen schulden, tja ...en je moet ook nog slapen, je kunt het 48 uur uitstellen enz maar je weet als je weer moet afvaren dat je toch wat geslapen moest hebben. Een stoere zeevisser is geen robot..

Zombies horen niet thuis bij een gevaarlijk beroep op zee

Ik heb er hier maar eens op los getypt

Veel van hot naar her

Hopelijk volgbaar mijn geschrijfsels

Een stukje uit het grote boek dat er nooit komt haha

Ik amuseer me nog altijd al is het achter 2 computers en zijn er geen zeezenders meer, nog echte vrije locale radio enz..

Afgelopen dagen de programma's van Last Pirate FM van Mix cloud opgenomen de teksten uitgezocht en behandeld, beluisteren enz

En klus om datums en uren te achterhalen

Ik heb het misschien ooit al eens gedownload of ..

maar goed dan hebben we het 2 keer, The Emperor Rosko, Tony Prince.. (5 dagen lang zond men uit )

Ben er bijna klaar mee oeff

Dan doen we weer wat anders

Mijn StreamRipper die draait iedere dag , al of niet automatisch ingesteld diverse radiostations.

Ach we blijven bezig.

Om af te sluiten

Er kunnen nog wat verhaaltjes uit de pen vloeien over de periode van de zeemeeuw- zeezenders

Maar een mens kan niet blijven tokkelen

Ik weet dat René Everaart van de Z.69 zijn beste vriend en mede schipper bij mij is meegevaren op mijn verzoek voor een bepaalde visserij te zien op de langoustientjes ( Noorse kreeftjes) en op zeebrugse wijze met de plankenvisserij op tong

Den René soort avonturier die betaalde zijn bemanning veel te weinig en dan ook niks na een levering aan boord van het zendschip. Zijn vriend bijnaam den Zwarten en bemanningslid-en o.a nam-en ontslag. Toen was er bemannings tekort en kon er niet bevoorraad worden. Dat zijn bv van die dingen dat je niet weet of leest.

Er zal wel een andere  (on)waarheid verspreid zijn geweest door René

Eigenlijk ging er winst niet naar de bemanning maar naar de vrouwtjes of de champanje .

Dat blijft nooit duren.

Meer te vertellen.? ja is er nog

Maar ik sluit het boek.

Gegroet , tijd om te downloaden en uploaden bij het Golden Radio clubje; het internet radio café o.a

Mij hoor je niet klagen !!

Jean-Pierre de zeerover

bewerkt door Jean-Pierre De Zeerover
verbetering

Geplaatst
5 uur geleden zei Jean-Pierre De Zeerover:

en ja Leendert in de tijden rond Radio Monique enz denk ik waar jullie meer favoriete café was - waarschijnlijk nu afgebroken)

Ik, dacht de Mooie Molen Kaaistraat bij Maria Vanhoutte of..

Jean-Pierre, met open mond  en verbazing heb ik het ongeremde verhaal over je jeugdjaren gelezen. Dat was beslist geen 'koek en ei'. Petje af dat je je staande hebt weten te houden.

De Mooie Molen was inderdaad het stamcafé en restaurant. Na iedere reis gingen we daar eten. Maakte niet uit hoe laat we binnen kwamen. Geweldige gastvrije bediening.

We konden daar ook steengrillen . Dus het grillen van vlees, vis, gevogelte en groente op een voorverwarmde steen. Ik heb Bob Rienks, de eigenaar van Paracentrum Texel  een keer op een bootreis meegenomen. Hij adverteerde namelijk. Die was helemaal 'lyrisch' van het steengrillen en heeft het toen als eerste in Nederland geïntroduceerd.

Ik begrijp dat de 'Mooie Molen' is afgebroken. Ik ben voor het laatst in 1990  in Nieuwpoort geweest. 

Helaas. Een mooi voorbeeld van de Griekse filosofische  spreuk uit de oudheid 'Panta Rhei': Alles stroomt en niets is blijvend (alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde)

Salut

Leendert

Geplaatst

Ja je hebt die foto al es gepubliceerd en ik had 'm toen ook al van je.

We zijn toen - Henny en ik - die ik ken vanaf 1976 - samen een keer mee naar de Ross en naar Laser meegeweest vanuit Nieuwpoort.

We gingen per trein terug en kwamen aan in Roosendaal. Helaas konden we daar niet verder. Het was 1984. We hadden toen geen internet en mobieltje, dus we wisten niet hoe terug naar Eindhoven.

Ik wist de oplossing. We gingen met onze spullen rechtstreeks naar het politiebureau. Kwamen daar aan en belden aan. Een rustige agent deed open en we zeiden dat we de laatste trein naar Eindhoven gemist hadden en wat nu ?  Geen probleem, zei de agent. Dan blijven jullie maar een nachtje hier. Hij deed rechts een kamerdeur open en we kwamen in een volledige witte spreekkamer terecht. Hebben die nacht niet geslapen. Tegen zes uur stapten we op. Er kwam een agent aan die zei: en jongens, hebben jullie geen koffie gehad ? Owneej dat drinken we ook niet. Okay.... nou fijne reis terug en toen namen we de trein terug en thuis gekomen, viel ik als een blok in slaap.

Groetje,

Martien

Gearchiveerd

Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.