Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio Veronica 681228 12:03-13:00 Rob Out laatste Hits a GoGo

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Tegenwoordig zou je zeggen: ik zit in groep acht en ik luister naar de radio. Ik zie mezelf nog zitten bij de Novak-transistorradio. En dit is wat ik toen hoorde, met de oren van nu:

Een DJ die wel laat merken dat het de állerlaatste aflevering van z'n show is, maar die vooral de muziek voorop stelt. Hij doet niet veel meer dan titels en uitvoerenden noemen, maar dan wel op z'n kenmerkende energieke manier. Zonder flauwekul met een sidekick, geen eindeloze gesprekken aan de telefoon, geen stijlbreuk door te geinen met de nieuwslezer... (wat toen overigens onmogelijk was bij "timeshifting" Veronica, maar dat terzijde). En ergens wel terloops Jacques Brel noemen als componist. Klasse. De songs staan centraal bij deze Rob Out, en niet hij zelf.

Dit Veronica-programma was eigenlijk toen al 'streaming' muziek, alleen met de titels aangeleverd door een sprekende persoonlijkheid, en de muziek naadloos doorgestart door technici van wie we de naam wisten. Radio, hoorbaar gemaakt door levende mensen.

En wat voor muziek! Nina Simone, Rolling Stones, Wilson Pickett. Archie Bell and the Drells! Die ook allemaal overeind blijven in het modderige AM-geluid van toen. Ik vond het helemaal niet gek dat in Outs uur nooit iets te horen was van de Heikrekels, Ronnie en de Ronnies of Corry en de Rekels, die Veronica anders met gulle hand door de programma's strooide. Waar ik overigens toen niks op tegen had. Maar Out mocht hen blijkbaar links laten liggen. Ook opvallend: geen enkele jingle in dit programma. Dat vind ik dan weer jammer. De naam van het radiostation wordt, als ik goed heb geteld, dit uur twee keer genoemd.

Trouwens, wat je allemaal wel niet kon doen met Duyvis Slaolie! Oliebollen, noem maar op. Alleen het smeren van je fietsketting kon je beter ergens anders mee doen, waarschijnlijk. Nee, niet met Seven-Up of Kwepsi Cola (zo klonk het op de middengolf).

Enfin. Ik wou eens wat meer zeggen dan alleen 'dank je wel voor dit archiefstuk, Ben'. Ja, dat ook.

(Met als verrassend toetje een complete nieuwsuitzending, de "Radio Veronica Nieuwsdienst" - vast geen officiële intro - door Tom Collins. Die mis ik nog iedere dag.)

bewerkt door RobKi

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.