Geplaatst 24 mei 20223 jr. Het lijkt me wel leuk om eens met elkaar wat foto's te delen met de radio's en recorders waar we in de jaren 60 en 70 alles van onze zo geliefde zeezenders opnamen. Zelf gebruikte ik in de jaren 70 een Greatz Page ontvanger, met een fantastische AM ontvangst en een Philips N4307 mono recorder, die in 1973 werd afgelost door een Philips N4416 en daarna eind 1974, na heel veel sparen een Revox A77. Die A77 heeft ook alles in de jaren 80 opgenomen maar de Greatz Page werd in 1980 vervangen door een Kenwood R1000 Ben benieuwd wat andere forumleden gebruikten Henk Kruize
Geplaatst 24 mei 20223 jr. Door geld gebrek zit alles in mijn hoofd, de ontvanger die ik als tiener had, bezit ik nog. Deze heeft de zee zenders echt allemaal ontvangen. Werkend en in redelijke staat qua buitenkant. Foto's ging ik pas maken toen ik met TV DX bezig was, het bewijs dat je iets had ontvangen. Dat was pas eind jaren 70 dat ik een spiegelreflex gekocht had van mijn krantenwijk. En ook nog allemaal dia's die waren het goedkoopst 😁 Theo
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur TV DX.. dat deed een kennis van me in de jaren 70 ook, een knoert van een mast, draaibaar, met diverse antenne's.. en dan ging ie helemaal uit zijn plaat als ie tussen de ruis iets zag wat ie nog nooit had gezien, behoudens het voorkomen van zijn schoonmoeder dan.. Mooie hobby In de vorige post had ik foto's van mijn recorders... en dan neem je bandjes op.... veel bandjes... die er nu nog steeds zijn!! Groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Ja Henk - dankzij jou fijne studio en opnemen heeft Golden Radio NL dankzij Theo al jaren geleden van je opnames kunnen genieten en daar zijn we blij mee. Je programma van nu wordt daar af en toe gedeeld door Jean-Pierre. Begin jaren 80 nam ik ook programma's op voor radiostations - erg veel toen, maar ook nam ik wel es een programma op, maar niet veel. Heb er wel wat bewaard van mezelf en WMR Koksijde wat toen van Jean-Pierre was, maar hij .... hij heeft het echt goed bewaard allemaal. Mijn studiootje zag er zo uit De foto's zijn gemaakt na een inbeslagname van de rcd. Dus het was snel nieuwe apparatuur regelen. De rcd wilde absoluut niets van de studio meenemen. Dat vonden ze bij Marina Radio 104 in Eindhoven niet nodig. IK heb toen op het bureau wel een hele zware waarschuwing gehad, maar die ging niet over radio, maar over mijn gezondheid. Henk, de ambtenaar, was zwaar bezorgd. En achteraf..... heeft ie gelijk gehad, maar pas op wat oudere leeftijd. Uniek vond ik deze man. De laatste vijf zijn voor de inbeslagname. Het station heeft uitgezonden van augustus 1980 tot en met 22 maart 1983, 1x per week en in het laatste jaar 2x per week. Maar na de inbeslagname moest ik verder, ik wilde weer programma's maken, dus nieuw studiootje opbouwen en snel aan materiaal zien te komen, want in die tijd hadden we niet veel geld. Het was nog beperkt naar school gaan en dan die 40 uur radio per week die ik opnamen voor diverse radiostations in België, Rotterdam en Den Haag. Rene Franke kwam snel van alles brengen Rene (Theo Toerental) zou later voor Radio 10 gaan werken in 1989 tijdens de nacht. Hij overleed een paar maanden later in mei aan een auto ongeluk. Die tijd vergeet ik dus niet meer. Marina Radio was een spannende tijd aangezien ik toen ook met Jean-Pierre met hem samen deed en stuurde ook dj's die kant op uit NL. Het was een mooie tijd. Hierdoor kennen JP en ik elkaar nu bijna 42 jaar M'n nieuwe studio zag er beter uit en toen verhuisde ik een paar kilometer verderop en ging daar verder, maar het aantal uren werd aanzienlijk minder. IK ging op mezelf wonen en de kosten waren voor toen hoog als je geen werk had en alleen maar met radio bezig was 25 mei 20223 jr. bewerkt door martinja
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Beste mensen, fantastische nostalgie hierboven. Zeeeeer bedankt. Omni Voor mij begon het opnemen in mono in de lente van 1975 met de N2220 van Philips
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Ik post zo af en toe opnamen uit het archief van Ad Couwenberg. Ik heb dat in de periode 2015-2018 gedigitaliseerd. Het geheel paste in zes kisten. En rechtsonder heb ik twee beschrijvingen van een band toegevoegd in de foto.
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Leuke rubriek. Ik kom er later op terug. Ga nu vergaderen met de Stichting mensen. Dus hup "op weg naar t'Gooi................."
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht Ja, prachtige foto's Martin en Ben.... Ik kreeg mijn allereerste bandrecorder, een afschrijvertje van een oom van me, op mijn 12e verjaardag in 1967, een Rhodex recorder, een 2 sporen apparaat voor 15 cm spoeltjes. Het was nog een prima ding maar mechanisch zat ie niet zo lekker in elkaar. Plastic toetsen die een zwaar mechaniek moeten bedienen, dat moest fout gaan.. en dat gebeurde ook. Regelmatig braken ze af, daarna lijmen en in no-time zei het weer "krak". Uiteindelijk had mijn vader toen het plaatje voor de toetsenbak weggezaagd zodat ik met een schroevendraaier (!) het mechaniek kon bedienen.... Je wordt zo heel vindingrijk. Ik heb het ding nog steeds, eigenlijk alleen voor de sier... Ook heb ik nog het eerste TV'tje van mijn grootouders, de Kruize kant, ik mocht, omdat wij pas in 1961 onze eerste eigen TV hadden, als kleine jongen bij Opa en Oma op Woensdagmiddag TV kijken... "Vrouwtje Bezemsteel", "Dappere Dodo", ik zal het nooit vergeten. Toen mijn grootvader in 1971 overleed moest zijn huis leeg gemaakt worden en zei een van mijn ooms "wil jij dat ouwe ding hebben? Anders gaat ie naar de stort" Het apparaat was al sinds 1965 defect maar staat nu nog steeds als een "jeugd relikwie" bij mij thuis. Groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Waauw, dat je dat allemaal nog hebt, Henk. Ik heb in de afgelopen decennia een aantal (verloren gegane) apparaten uit m'n jeugd via Marktplaats weer weten aan te schaffen, inclusief wat ik toen niet had maar wel graag had willen hebben 't Enige wat ik nog niet heb kunnen vinden is een tijdmachine om weer terug te kunnen reizen naar die tijd (1971-1974) met alle apparatuur, die ik nu heb 25 mei 20223 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Ik zal zo rond mijn 12 à 13 jaar begonnen zijn met het incidenteel opnemen van muziek van de radio. Het begon met een cassetterecorder gekocht bij V&D in Amsterdam, er zat ook een microfoon bij. Door de jaren heen nam ik mijn stem op met een kort verhaal over hoe ik in het leven stond. Die opname heb ik nog (ga ik hier niet delen). Van kinderstem tot de baard in de keel. Zoals zovelen hier opnieuw het wiel uitvinden met Alecto mengpaneeltjes en bijbehorende rommel tot het moment dat je je realiseert dat het kwalitatief beter kan/moet. Vervolgens passeerden bandrecorders van respectievelijk Philips, TEAC, AKAI 19/38cm en een M15 recorder de revue. De laatste overigens in bruikleen. Achteraf gezien heb je voor kapitalen aan geluidsapparatuur uitgegeven zonder te beseffen dat het allemaal vergankelijk is. Maar hobby's kosten nu eenmaal geld... 27 mei 20223 jr. bewerkt door Harm ten Brink
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht Wat het mooie was van vroeger.... als je iets nieuws had gekocht dan was je zo trots als een aap met 7 lullen... en kort daarna ging je al weer aan wat nieuwere dingen denken. Gelukkig ben ik nooit zo'n weggooier geweest en heb ik altijd een ruim gevulde zolder gehad... Mooi die Telefunken M15... In 2003 heb ik van Tim de Wolff in Soest een mooie Telefunken M24 recorder overgenomen, volspoor en met een speciale koppenbrug. Normaal heb je wis-opname-weergave maar bij deze M24 heb je eerst weergave, dan wiskop en dan opname kop. Dat was gedaan om opnames te "mixen", het afgespeelde geluid kon de dan mixen met een nieuw signaal.. Nadeel is wel dat je geen naband controle hebt. Prachtig apparaat... vraag maar aan alle Veronica technici.. Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Als vroeger de periode 2002-2011 is, toen ik programma's maakte voor de lokale omroep, dan hoort deze foto erbij. Wat Behringer spul, Sony, Rode Broadcaster mic etc. Dit staat dus al 11 jaar stof te verzamelen. Onder het mengpaneel staat m'n M15A (van de zijkant gezien) en de banden van James Hutchison staan op de schap boven de microfoon Links (buiten de foto) staat nog een platenspeler.
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht Ben, wat ik ook leuk vind is dat je het blad Deejay and Radio Monthly rechtsonder hebt liggen....Ik heb nog vele uitgaven van dat blad uit 1972 en 1973. Ik wil ook een leuke foto met jullie delen uit 1959, ik was toen 4 jaar en het liefste wat ik deed was "plaatjes draaien", we hadden thuis een Philips platen wisselaar en een Erres radio.. platen waren er ook volop en die heb ik grotendeels nog allemaal.. Everly Brothers, Buddy Holly, Little Richard, Ria Valk, we kregen ze wekelijks van een collega van mijn vader die een cafe hadden en als er plaatjes uit de jukebox gingen dan kreeg mijn vader ze. Alles gebeurde onder toeziend oog van Pa (met zijn eeuwige sigaret)... later, toen ik 9 jaar werd in 1964, kreeg ik mijn eigen platenspeler... en geloof me... toen was de geest uit de fles... Groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Wat een leuke foto, Henk. In mijn herinnering had m'n vader rond die tijd precies dezelfde stoel. Om de herinnering wat meer te triggeren heb ik je foto laten inkleuren en jawel, in kleur is het precies zoals ik 't me (vaag) herinner. Mocht je interesse hebben in die ingekleurde foto, laat dat dan svp weten, dan stuur ik 'm aan je.
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Populair bericht Ik nam eigenlijk niet zo veel op. We hadden draadomroep thuis. In 1963 ging ik naar de Radiotechniek opleiding op de Dr. A.f, Philipsschool in Hilversum. Daar kwam ik in dezelfde klas te zitten met Ad Bouman. En Ad, en ik namen veel op ook van de draadomroep. In die periode kocht-kreeg ik een een bandrecorder. Een Philips EL3556 - mono. ( zie foto) Daar wisselde ik bandjes meer uit met Ad op school. Ad had al een wat duurdere recorder die ook 19cm/sec liep. De mijne geloof ik niet. Ik heb daar jaren mee gedaan. Kon geen andere kopen, geen krantenwijk of zo, Maar veel later "viel" ik voor een mooie cassetterecorder van Philips. De N2506. Maar toen werkte ik inmiddels bij Veronica dus nam ik gewoon mee een UHER 4000 dacht ik. We hadden er een paar. Na m'n Veronica tijd belandde ik in het walhalla van de bandrecorders de Omroep. Maar thuis zaken opnemen deed ik niet meer. Wel voor ons archief had ik de beschikking over een scala aan recorders, M10 - M15, REVOX en Studer. En tegenwoordig heb ik niks meer. Ja effe vorige maand een REVOX van Ad meegenomen uit onze opslag omdat we bezig zijn om nog wat banden af te luisteren die naar B&G gaan. En veel banden heb ik gemasterd met een M15 van Niels en een STUDER -REVOX geleend van het NOB. Stond in m'n werkkamer. ( zie foto ) . En als ik in het kader van ons archief en B&G "moeilijke tapes" heb dan gaan ze naar Dennis en Niels. Zij zijn namens de NPO en B&G verantwoordelijk voor de opbouw en electronica etc. van onze radioavonturen zoals afgelopen oktober in Hilversum. Die jongens slepen "gewoon" een Optimod en andere processing units ergens vandaan en hup sluizen hem in...................En dat gaat weer gebeuren tijdens de Dutch Mediaweek over een paar maanden. Zij hebben de beschikking over alle recorders en andere apparatuur die vroeger en nu bij de Omroep in gebruik waren en zijn. "Top krachten" zijn het. Kortom, ik ben een bevoorrecht mens. foto: Dennis en Niels. 25 mei 20223 jr. bewerkt door Juul
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht Ha Ben, het was Pa zijn "leun stoel" die hij altijd bevolkte zodra hij thuis kwam van zijn werk. Pa werkte als controleur bij Brabantia ( van die huishoudelijke artikelen) en hij reed de afstand Geldrop, waar wij woonden, naar Valkenswaard, waar de fabriek stond, een dikke 17 km, en ook 17km weer terug naar huis, met zijn "rijwiel met hulpmotor" van het merk Solex. De stoel was rood met grijs en is nog 2 verhuizingen meegegaan en pas in 1984 toen mijn ouders naar een flat verhuisden viel het ding letterlijk uit elkaar bij de verhuizing. Lijkt me wel leuk om die foto van jou ook te zien. Maar even iets totaal off topic... gewoon even voor de lachspieren... Een aantal jaren geleden had ik een lekker lang weekeinde in London, heerlijke stad met veel leuke platenzaken, enfin, ik had ook een "traveller card", daarmee kon je 3 dagen lang onbeperkt met bus en metro reizen en in een van de metrostations viel mij iets heel, maar dan ook heel leuks op... Een brandblusser!!! Nou, zul je zeggen, wat is daar vreemd aan, nou Ben, dat was het merk van dat ding.. Ik vraag me tot op de dag van vandaag af wat er uit dat ding komt als je 'm nodig hebt... Kijk maar.. groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Ha Juul Leuke Philips recorder, dit model werd later opgevolgd door de N4308, een mono recorder die Philips nog tot 1978 heeft gemaakt. Even iets anders betreffende de TROS, ik ben altijd al een beetje gefacineerd geweest door TV Noordzee... Ondanks dat het in Geldrop zo goed als niet te ontvangen was had mijn vader, met behulp van Radio Bulletin, zelf een kanaal 11 antenne gemaakt en had ie dat ding op zolder liggen, met een lange lintkabel, 300 ohm, via het trappegat ging dat naar de TV en mijn moeder keek dan naar het scherm en Pa op zolder zou het homemade antennespul "uitrichten", met Brabantse kreten over en weer.. "Nog un bietjuh nor lings... neeh mah, ge zit hilemol vurkeerd..".."ja, nouw duut ie ut... mi unne hilleboel ruijs..." .. "Nee, nouw ziejk niks mir..man, kande gij dan ok niks dor op zolder??" en meer van die kreten. In 1975 heb ik de TROS aangeschreven of er ook nog TV Noordzee archief materiaal was, maar ik werd vriendelijk afgescheept.. zie onderstaande brief.. Groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Dat klopt, wat Fred Bakker schrijft. Er was niks. In feite had de TROS ook niks te maken met TV Noordzee. Voor de buitenwreld wel. Het TV Noordzee spul is gaan zwerven denk ik. Hans Knot het in z'n maandelijkse radio report er net wat over geschreven. Ik ontdekte in de TROS kelder een kleine hoeveelheid audio en ook nog wat papier. Maar veel was het niet. een aantal collega's zei;"flikker toch weg". En op de gang kwam ik "Ome Joop Landré" tegen en die zei, "Ben je besodemieterd, bewaren". Dus dat deed ik. Het audio heb ik gebruikt voor een speciale CD die we ik meen bij 35 jaar TROS uitbrachten. En wat er met de rest gebeurd is nadat ik in 2005 met "emiritaat" ging,....................geen idee. Ik vrees het ergste.
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur Populair bericht Veel is toen opgekocht door Arie Swaneveld, die in de jaren 90 nog heel wat dingen, camera, filmprojector, regietafel, draaitafels en testbeeldkaart, had uitgeleend aan het Omroepmuseum voor de zeezender tentoonstelling. De 1kW MG zender is later nog op de Jeanine van radio Atlantis terecht gekomen.. en alle films, tapes etc... het zal wel in de loop van de jaren verloren zijn gegaan, het REM avontuur is ook al weer 58 jaar geleden... Toch ben ik benieuwd of Arie Swaneveld nog steeds REM apparatuur heeft, hij had zo ongeveer alles gekocht en alleen het REM eiland op zee laten staan.. Hans had het inderdaad daar nog over. Het zou voor OTEM gebruikt gaan worden, het tigste project wat nooit door is gegaan. Wel heb ik zelf nog mooie foto's van het REM eiland kunnen maken met een trip op 20 Juli 1974, het eiland was toen net aangekocht door Rijkswaterstaat en stond helemaal in de rode menie. Groet Henk Kruize
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Mooie foto Henk. Ik ben er ook nog geweest met de Heli, we gingen vergaderen met de OR. Dat was in 2004. Erg leuk om vanuit de lucht te landen op dat platform. Maar wel jammer dat er nauwelijks meer wat is.
Geplaatst 25 mei 20223 jr. Auteur In elk geval is er nog "een beetje" van over, als is het totaal niet meer origineel na de verbouwing. Ik heb toenmalig wel diverse afleveringen van "Studio REM" opgenomen op VHS met o.a. Wibo van der Linden, elke aflevering begon met de helikoptervlucht naar het eiland en daarna begon het praatprogramma in de ruimte waar vroeger de zenders stonden. Het is hetzelfde als met de Norderney, alleen de buitenkant lijkt nog een beetje maar voor de rest is het oude totaal verloren. Groet Henk Kruize Oh Juul, en deze is ook nog leuk, toen lag de Norderney in Maastricht, was in 1987 Henk Kruize
Geplaatst 26 mei 20223 jr. Populair bericht Er is ook nog een aflevering van Andere Tijden gewijd aan het REM eiland : https://www.mediapages.nl/zeezenders/rtv-noordzee/2763-video-rem-eiland-andere-tijden
Geplaatst 26 mei 20223 jr. Ik heb ff gegoogled op Alex' youtube kanaal en ik vermoed dat het deze video is: 26 mei 20223 jr. bewerkt door Ben
Geplaatst 26 mei 20223 jr. Auteur het blijven mooie beelden, Marian Bierenbroodspot... in de eerste uitzending van TV Noordzee, ze heeft ooit in een interview aangegeven dat ze de scene dat ze dat trapje afkwam wel 10x heeft moeten overdoen.. en.. Hans Knot nog voorzien van mooie baard... Ik blijf het zeggen, man wat hebben we toch een mooie hobby.... ja toch? Al zijn er hele volksstammen die ons niet helemaal begrijpen... och, dan denk je maar "Mattheus 5 vers 3"... (Zie google) groet Henk Kruize
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.