Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Auteur
17 hours ago, Robin Westhof said:

 

Niet in Nederland, Engeland of de USA.

 

 

Hee ja, inderdaad! Het stond wel op het bekende 'Greatest Hits'-album, maar ABBA had er helemaal geen hit mee. Dank voor de correctie.

Geplaatst
  • Auteur
4 hours ago, rauhfaser said:



In 1975 was SOS al een hit, in '76 Fernando, én Dancing Queen én Money Money Money. Dum Dum Diddle is een luchtige tekst, maar wel een puur popliedje en buitengewoon aanstekelijk. Op dezelfde LP ook Knowing Me, Knowing You (hit in voorjaar '77). En My Love, My Life. Om er maar twee te noemen. Arrival is een van de beste pop-LP's van de jaren 70. 
Dus ik neem het 'Mister Songfestival' wél kwalijk.

 

Edwin

 

Het spreekt voor de schrijverskwaliteiten van Björn, dat een songtekst die om vijf uur 's nachts onder tijdsdruk geschreven is, toch nog zo goed in elkaar zit.

112022985_dumdumdiddle.png.d06d8043b8e011b3b882f92738db4002.png

('ABBA: The Complete Recordings Sessions' (revised and expanded edition) / Carl Magnus Palm)

 

Geplaatst
17 uur geleden zei Tippie:

 

Het spreekt voor de schrijverskwaliteiten van Björn, dat een songtekst die om vijf uur 's nachts onder tijdsdruk geschreven is, toch nog zo goed in elkaar zit.

112022985_dumdumdiddle.png.d06d8043b8e011b3b882f92738db4002.png

('ABBA: The Complete Recordings Sessions' (revised and expanded edition) / Carl Magnus Palm)

 


Tuurlijk is Bjorn kritisch op zichzelf. Maar de quote van Benny raakt de essentie voor mij: 'If you regard it's a fun song, that's a pretty amusing connection'. Het is bubblegum, maar wel goeie.  

 

Benieuwd wel wat je van de Popreconstructie vindt. 

 

Edwin

 

 

 

 

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
10 hours ago, rauhfaser said:


Benieuwd wel wat je van de Popreconstructie vindt. 

 

Edwin

 

 

(ellenlang antwoord, sorry)

 

Ik vind het moeilijk om er een mening over te geven. Omdat ik nooit een andere aflevering van 'Popreconstructie' gehoord heb en niet in kan schatten of het altijd zo kritisch van opzet was. En omdat ik niet weet wie de samensteller ervan was - Willem van Beusekom zelf, of een redacteur?
Wie heeft er gedacht dat het een goed idee was om de publieks-interviewtjes telkens in te luiden met 'Money, Money, Money'? En werd daarmee geïnsinueerd dat het ABBA alleen om het geld te doen was, of ging het enkel om het benadrukken van de enorme verkoopsuccessen? En waren er echt bijna geen ABBA-fans te vinden in die platenzaak, of moest elke uiteenlopende mening in de uitzending aan bod komen? Ik vind het lastig om er over te oordelen.

 

"Presentatie hartstikke goed, liedjes hartstikke goed." Jaap Eggermont is erg positief over ABBA. Hij vermoedt zelfs dat de groep net zo goed is als The Beatles in hun beginjaren. Als ze zijn mening eerst hadden laten horen, en niet die van de hoofdredacteur van Oor, had de uitzending anders aangevoeld. Dat de hardste uitspraken van Jan-Maarten de Winter aan het begin geplakt zijn (hij zegt ook positieve dingen), doet vermoeden dat de samensteller van de uitzending inderdaad een hekel aan ABBA heeft.
Maar het kan net zo goed 'bothsidesism' zijn: de drang bij 'de media' om evenveel gewicht te geven aan beide meningen over een onderwerp. Is men met opzet op zoek gegaan naar iemand van wie te verwachten was dat-ie een negatieve mening over ABBA zou hebben, omdat de positieve mening van Eggermont gecompenseerd hoorde te worden?

 

En Van Beusekom zelf?
- besteedt niet één, maar twee uur aandacht aan ABBA.
- heeft duidelijk interesse in de groep, heeft er veel over gelezen, heeft de leden geïnterviewd, stelde zinnige vragen.
- reageert na een negatief publieks-interviewtje met 'een heleboel mensen denken daar heel anders over'.
- noemt ABBA een 'internationaal gewaardeerde act'.
- vindt dat ABBA terecht het Eurovisie Songfestival gewonnen heeft.
- laat horen dat de songschrijvers NIET commercieel werken, maar hun eigen smaak volgen.
- meldt dat Anni-Frid en Benny een hond hebben die Zappa heet ("Ja, zo zie je maar weer.").
- laat de groepsleden zelf uitgebreid aan het woord, zodat ze kritiek kunnen pareren.
- zegt niks negatiefs over de muziek, vindt het intro van The Hootenanny Singers 'heel mooi', noemt 'S.O.S.' een 'beroemd stuk', vindt de muziek niet geweldig maar heeft er wel bewondering voor.
- vindt (zoals de meeste mensen nu) 'Arrival' het beste album tot dan toe. De uitzending wordt afgesloten met het majestueuze titelstuk.

 

Ik kreeg het vermoeden dat Van Beusekom ABBA eigenlijk stiekem wel goed vond, maar dat niet durfde toe te geven. Pop-historicus Harry Knipschild bevestigt dat:
"Willem van Beusekom (1947-2006) was in zekere zin een uitzondering. De toenmalige VARA-medewerker liet zich altijd positief uit over de muzikale kwaliteiten van de groep. Willem maakte een wekelijks programma, ‘Popreconstructie’, waarin hij muzikaal interessante groepen een uur lang aan zijn luisteraars presenteerde
[...] Ik had de eer het allemaal mee te mogen maken. Ik mocht nog iemand meenemen ook. Wie kon ik beter vragen dan Willem van Beusekom?

(...) Willem van Beusekom had er een behoorlijk kritische uitzending van gemaakt. Dat leverde juist daarom interessante informatie op. Misschien kon Willem zich niet anders permitteren bij de VARA op dat moment."
https://www.harryknipschild.nl/harryknipschild.nl/79-artikelen-popmuziek/171-24-abba-op-de-nederlandse-radio-in-december-1976
(Geen eerlijk artikel trouwens. Harry verzwijgt de meest positieve opmerkingen van het publiek en van Jan-Maarten de Winter, om de uitzending negatiever voor te stellen dan die was.)

 

Ik moest denken aan de uitzending van 'Top of Flop' waarin de nieuwe single 'I Want to Hold Your Hand' van The Beatles door de volledige jury gekraakt werd. Ik kan het complete fragment niet vinden, maar in mijn herinnering hoorde één van de jonge juryleden niks bijzonders of origineels in het plaatje. Interessant vind ik dat: was hun muziek in 1962-1963 wel zo origineel en creatief, of ging het vooral om het uiterlijk en charisma van de jongens? Hebben wij daar nog een goed beeld van?
Hetzelfde lijkt hier het geval: wij zien wel het hele plaatje van de carrière van ABBA maar moeten ons best doen om ze in te passen in de muzikale ontwikkelingen van die tijd. De geïnterviewden in Popreconstructie wisten niet wat ABBA later zou bereiken, maar begrepen beter hoe (on)origineel hun muziek in 1976 was, omdat ze er midden in zaten.

 

kort samengevat:

- Boeiende uitzending, historisch gezien interessanter dan 'Poster'.

- Ik weet te weinig.

Geplaatst
  • Populair bericht
2 uur geleden zei Tippie:

"Presentatie hartstikke goed, liedjes hartstikke goed." Jaap Eggermont is erg positief over ABBA. Hij vermoedt zelfs dat de groep net zo goed is als The Beatles in hun beginjaren. Als ze zijn mening eerst hadden laten horen, en niet die van de hoofdredacteur van Oor, had de uitzending anders aangevoeld. Dat de hardste uitspraken van Jan-Maarten de Winter aan het begin geplakt zijn (hij zegt ook positieve dingen), doet vermoeden dat de samensteller van de uitzending inderdaad een hekel aan ABBA heeft.

 

Wat die hoofdredacteur van Oor (nog meer) zei:  

 

"Behalve aan de ‘gewone platenkopers’ stelden de programmamakers een aantal vragen aan twee deskundigen. De eerste was Jan-Maarten de Winter, hoofdredacteur van Oor. De muziekkrant richtte zich met name op de aanhangers van albums met rock-muziek in die tijd. In de Oor-encyclopedie was te lezen dat ABBA ‘internationale bekendheid kreeg toen ze in 1974 het Eurovisie Songfestival wonnen met het pretentieloze nummer ‘Waterloo’’. Het succes van ABBA was ‘goeddeels te danken aan manager Stig Anderson’. Wat vond de hoofdredacteur van ABBA?

   “Status quo. Ik denk dan vooral aan stilstand in de popmuziek. Ik ga verder. Ik denk aan achteruitgang."

 

Wat de aanhangers van albums met rock- muziek er (echt) van vonden kon je mooi zien in de Radio Caroline All-Time Top 100 van 1 jan 1977, het Greatest Hits Album in die lijst (op nr 58) tussen allerlei rock artiesten.

 

https://offshoreradio.co.uk/car78a.htm

 

 

 

Geplaatst

Ik heb nogal een haat-liefde verhouding met Abba. Sommige liedjes waren onweerstaanbaar (vooral Dancing Queen), andere vond ik nogal smartlapperig, waar ik nu eenmaal niks mee heb.

 

Hoe dan ook, de vergelijking die sommigen maakten met The Beatles vond ik echt nergens op slaan. Albums als 'Rubber Soul' en 'Revolver' waren een openbaring en hebben een enorme invloed gehad op de richting die de pop- en rockmuziek insloeg. Dat kun je van Abba niet zeggen, wat mij betreft.

 

Geplaatst
Op 29-8-2022 om 20:42 zei Tippie:

 

(ellenlang antwoord, sorry)

 

Ik vind het moeilijk om er een mening over te geven. Omdat ik nooit een andere aflevering van 'Popreconstructie' gehoord heb en niet in kan schatten of het altijd zo kritisch van opzet was. En omdat ik niet weet wie de samensteller ervan was - Willem van Beusekom zelf, of een redacteur?
Wie heeft er gedacht dat het een goed idee was om de publieks-interviewtjes telkens in te luiden met 'Money, Money, Money'? En werd daarmee geïnsinueerd dat het ABBA alleen om het geld te doen was, of ging het enkel om het benadrukken van de enorme verkoopsuccessen? En waren er echt bijna geen ABBA-fans te vinden in die platenzaak, of moest elke uiteenlopende mening in de uitzending aan bod komen? Ik vind het lastig om er over te oordelen.

 

"Presentatie hartstikke goed, liedjes hartstikke goed." Jaap Eggermont is erg positief over ABBA. Hij vermoedt zelfs dat de groep net zo goed is als The Beatles in hun beginjaren. Als ze zijn mening eerst hadden laten horen, en niet die van de hoofdredacteur van Oor, had de uitzending anders aangevoeld. Dat de hardste uitspraken van Jan-Maarten de Winter aan het begin geplakt zijn (hij zegt ook positieve dingen), doet vermoeden dat de samensteller van de uitzending inderdaad een hekel aan ABBA heeft.
Maar het kan net zo goed 'bothsidesism' zijn: de drang bij 'de media' om evenveel gewicht te geven aan beide meningen over een onderwerp. Is men met opzet op zoek gegaan naar iemand van wie te verwachten was dat-ie een negatieve mening over ABBA zou hebben, omdat de positieve mening van Eggermont gecompenseerd hoorde te worden?

 

En Van Beusekom zelf?
- besteedt niet één, maar twee uur aandacht aan ABBA.
- heeft duidelijk interesse in de groep, heeft er veel over gelezen, heeft de leden geïnterviewd, stelde zinnige vragen.
- reageert na een negatief publieks-interviewtje met 'een heleboel mensen denken daar heel anders over'.
- noemt ABBA een 'internationaal gewaardeerde act'.
- vindt dat ABBA terecht het Eurovisie Songfestival gewonnen heeft.
- laat horen dat de songschrijvers NIET commercieel werken, maar hun eigen smaak volgen.
- meldt dat Anni-Frid en Benny een hond hebben die Zappa heet ("Ja, zo zie je maar weer.").
- laat de groepsleden zelf uitgebreid aan het woord, zodat ze kritiek kunnen pareren.
- zegt niks negatiefs over de muziek, vindt het intro van The Hootenanny Singers 'heel mooi', noemt 'S.O.S.' een 'beroemd stuk', vindt de muziek niet geweldig maar heeft er wel bewondering voor.
- vindt (zoals de meeste mensen nu) 'Arrival' het beste album tot dan toe. De uitzending wordt afgesloten met het majestueuze titelstuk.

 

Ik kreeg het vermoeden dat Van Beusekom ABBA eigenlijk stiekem wel goed vond, maar dat niet durfde toe te geven. Pop-historicus Harry Knipschild bevestigt dat:
"Willem van Beusekom (1947-2006) was in zekere zin een uitzondering. De toenmalige VARA-medewerker liet zich altijd positief uit over de muzikale kwaliteiten van de groep. Willem maakte een wekelijks programma, ‘Popreconstructie’, waarin hij muzikaal interessante groepen een uur lang aan zijn luisteraars presenteerde
[...] Ik had de eer het allemaal mee te mogen maken. Ik mocht nog iemand meenemen ook. Wie kon ik beter vragen dan Willem van Beusekom?

(...) Willem van Beusekom had er een behoorlijk kritische uitzending van gemaakt. Dat leverde juist daarom interessante informatie op. Misschien kon Willem zich niet anders permitteren bij de VARA op dat moment."
https://www.harryknipschild.nl/harryknipschild.nl/79-artikelen-popmuziek/171-24-abba-op-de-nederlandse-radio-in-december-1976
(Geen eerlijk artikel trouwens. Harry verzwijgt de meest positieve opmerkingen van het publiek en van Jan-Maarten de Winter, om de uitzending negatiever voor te stellen dan die was.)

 

Ik moest denken aan de uitzending van 'Top of Flop' waarin de nieuwe single 'I Want to Hold Your Hand' van The Beatles door de volledige jury gekraakt werd. Ik kan het complete fragment niet vinden, maar in mijn herinnering hoorde één van de jonge juryleden niks bijzonders of origineels in het plaatje. Interessant vind ik dat: was hun muziek in 1962-1963 wel zo origineel en creatief, of ging het vooral om het uiterlijk en charisma van de jongens? Hebben wij daar nog een goed beeld van?
Hetzelfde lijkt hier het geval: wij zien wel het hele plaatje van de carrière van ABBA maar moeten ons best doen om ze in te passen in de muzikale ontwikkelingen van die tijd. De geïnterviewden in Popreconstructie wisten niet wat ABBA later zou bereiken, maar begrepen beter hoe (on)origineel hun muziek in 1976 was, omdat ze er midden in zaten.

 

kort samengevat:

- Boeiende uitzending, historisch gezien interessanter dan 'Poster'.

- Ik weet te weinig.

Mooi antwoord! Dank je. Ik geloof inderdaad dat de VARA van eind '76 zich een beetje in het hoekje 'verantwoorde popmuziek' had gemanoeuvreerd. De term 'guilty pleasure' bestond nog niet. Dat ABBA geen guilty pleasures maakte maar juist briljante liedjes, was in 1976 nog niet voor iedereen heel duidelijk. Bij de VARA waren de meningen overigens verdeeld. Felix Meurders was over ABBA heel positief, ook als hij ze in de Nationale Hitparade draaide. Frits Spits draaide ABBA ook graag, zowel bij de VARA als in zijn NOS-uren. 
Van Beusekom zat tussen twee vuren. Hij was de baas van dat VARA-team, maar ook nog medewerker van OOR. En om nou je eigen opdrachtgever te gaan tegenspreken...

  • 6 months later...
Geplaatst
Op 19-8-2022 om 09:29 zei Vincent:

Hier word ik heel blij van. De ABBA story uit 1978 bestaat inderdaad uit twee delen. De eerste had ik al, de tweede ontbrak nog. Nu dus compleet. Omdat je aangeeft dat de eerste zacht begint hierbij de versie die hier in het archief zit:

 

TROS-H3-19780202-1900-2000-TomMulder-Poster-ABBAStory


En volgens mij kunnen we Intermezzo No. 1 wel noteren als de tune voor deze Poster-serie.

 

 

Op 19-8-2022 om 09:29 zei Vincent:

Hier word ik heel blij van. De ABBA story uit 1978 bestaat inderdaad uit twee delen. De eerste had ik al, de tweede ontbrak nog. Nu dus compleet. Omdat je aangeeft dat de eerste zacht begint hierbij de versie die hier in het archief zit:

 

TROS-H3-19780202-1900-2000-TomMulder-Poster-ABBAStory


En volgens mij kunnen we Intermezzo No. 1 wel noteren als de tune voor deze Poster-serie.

 

 

Wie wil voor mij de 2 delige ABBA Poster serie, nogmaals oploaden?
Ik zou er heel blij mee zijn.

                                                      Louis
 

Geplaatst

Beste Powermusic.

Alle 5 aangeboden bestanden zijn hetzelfde.

ABBA-story deel 1 van 2.

Er zit dus een foutje in.

Geplaatst

Wie wil voor mij de 2 delige ABBA Poster serie, nogmaals oploaden?
Ik zou er heel blij mee zijn.

                                                      Louis
 

Op 13-3-2023 om 22:30 zei PowerMusic:

 Hartelijk dank voor de upload Powermusic.
Alleen de ABBA Poster serie deel 2 ontbreekt nog.

Geplaatst
  • Populair bericht
5 uur geleden zei Tupelo1935:

Wie wil voor mij de 2 delige ABBA Poster serie, nogmaals oploaden?
Ik zou er heel blij mee zijn.

                                                      Louis
 

 Hartelijk dank voor de upload Powermusic.
Alleen de ABBA Poster serie deel 2 ontbreekt nog.

Sorry foutje.

 

https://pixeldrain.com/u/LCGPPS7f

  • 2 years later...
Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Op verzoek van gebruiker ericsen nog eens de twee afleveringen van Poster:

https://pixeldrain.com/u/6ARHcqpx

https://pixeldrain.com/u/nLW4Afbr

met als bonus de alternatieve versie van aflevering 1, ge-upload door Vincent:

https://pixeldrain.com/u/Gwog8RiN

en dan ook meteen maar de twee uitzendingen van Popreconstructie erbij:

https://pixeldrain.com/u/UJoWtC6R

https://pixeldrain.com/u/e8soGi8T

Enjoy!

Marc

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.