Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio Caroline 4 Maart 1973 Peter Brain, Ronnie Dolman en Steve England

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

In de periode Januari-Maart 1973 heb ik zelf veel opnames gemaakt van Radio Caroline, zojuist weer een bandje uit die tijd gedigitaliseerd en dat is een opname, gemaakt op Zondagmiddag 4 Maart 1973, van Peter Brain en de Caroline Club Request Show met Ronnie Dolman en Steve England. Af en toe is er een plaatje uitgeknipt maar dat mag 'm de pret niet drukken.... Er zitten wat leuke dingen in deze opname zoals een commercial voor een bedrijf dat WC-pijpen maakt en de commercial eindigt met de kreet "WC-pijpen voor de fijnproever.."  hoe verzin je het!!! ..."Voor de fijnproever...."  :) Ook hoor je een commercial voor "Brownie cassetterecorders" en zo te horen is die commercial met een microfoon in de kamer opgenomen. Ronnie en Steve draaien in de Caroline Club show een plaatje voor Jelle Boonstra, later bekend van het jinglegenootschap en is er een hele leuke meezing song door Ronnie en Steve op "Day by day" en daar maken ze een mooie Caroline versie van.

Direct gedigitaliseerd vanaf de originele band, en... da's leuk om te weten, eind jaren 60, begin jaren 70 verkocht de brillenwinkel (!) "Rinck" geluidsbanden, jazeker... een opticien die geluidsbanden verkocht.... , ze waren lekker goedkoop en van prima kwaliteit, misschien ken je ze nog wel, ze werden aangeboden in die gele doorzichtige kunststof doosjes... Na al die jaren, in 1973 gekocht, is de geluidskwaliteit nog prima en dat doet mij als "analoog liefhebber" deugd, want zouden al de mp3 bestandjes die nu aangeboden worden over 49 jaar in zijn originele vorm nog afspeelbaar zijn op de PC van 2071??? Denkutnie....

Radio Caroline - Zondagmiddag 4 Maart 1973 - Peter Brain - Caroline Club Request Show met Ronnie Dolman en Steve England.

https://pixeldrain.com/u/rPon5cZA

Veel luisterplezier, heb 'm in de hoogste bitrate opgenomen zodat het een goede kwaliteit kopie is.

Henk Kruize

img359.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog
tikfout

Geplaatst
1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

tikfout

Peter Brain is Peter Brian later ook bekend geworden als Peter van Dam. Leende zijn naam van Gerard van der Zee.

Geplaatst

Hallo Henk,

Velen denken voor deze opname. Ik heb hem al in mijn verzameling, maar deze van jou is uiteraard de originele en top geluidskwaliteit.

Hartelijk dank voor het delen.

Ian (with google translate!)

Geplaatst
  • Auteur

Dank voor de reacties, eerst voor Bert, het was een "gewone"  tikfout die ik zag en had niets met Peter Brain a.k.a. Peter van Dam (born as) Peter Nijdens te maken. Peter kreeg zijn baan bij Caroline op de voorwaarde dat de luisteraars niet konden horen dat hij uit Vlaanderen kwam.... Peter was een prima DJ maar als je zo de verhalen over hem leest had hij wel een "ferme alcohol inname"..

Dat deze opname al eerder circuleerde, dat zal best, na 1973 heb ik voor diverse zeezenderliefhebbers een kopie van deze opname gemaakt en er zal best wel iemand geweest zijn die hier een digitale kopie van heeft gemaakt, vaak gaat het om 3e, 4e, of zelfs wel meerdere generaties kopie van kopie van kopie... Het klinkt nog altijd het beste van de originele band.

Binnenkort meer Caroline uit die periode uit mijn eigen archief want er zijn ook nog opnames van Peter Sonneveld, die hier ook al eens aangeboden zijn, maar die ook door anderen gedigitaliseerd zijn van een bandkopie die ze ooit in het verleden van mij hebben gehad.. Binnenkort in een "ruim bestand" en van de originele tape...

Henk Kruize

Geplaatst

Wat een goede ontvangst in Geldrop zeg en mooie geluidskwaliteit had Caroline destijds.
Gebruikte je een speciale antenne of haalde je andere trucjes uit om de ontvangst te verbeteren?
Zelf heb ik Caroline in die jaren 1973-1974 nooit gehoord, wel Noordzee en Veronica. De ontvangst van beide stations in Venray was en vond ik maar matig. Op alle radio's die ik gebruikte zaten beiden behoorlijk in de middengolf-ruis.
De afstand met Scheveningen naar Geldrop of Venray verschilt toch niet zo heel veel. Voor de kenners zeg ik nu misschien iets bijzonders vreemd.... maar ik heb er dan ook geen verstand van. Toen ik in 1975 met een wat oudere buizenradio naar Mi Amigo kon gaan luisteren kwam ik zelf op het idee deze radio met een draad aan een radiotor van de verwarming te verbinden en - wauw - dat gaf een enorme verbetering. En het oog liet zien als het vermogen weer eens veranderde. Mi Amigo/Caroline op een transistorradio was in Venray vrij hopeloos.

Groeten,

Gerrit

Geplaatst
4 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Dank voor de reacties, eerst voor Bert, het was een "gewone"  tikfout die ik zag en had niets met Peter Brain a.k.a. Peter van Dam (born as) Peter Nijdens te maken.

de tikfout die ik zag : Brain waar Brian moet staan.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Hallo Gerrit,

In 1973 gebruikte ik als ontvanger een Greatz Page portable (bouwjaar 1964), die een fantastische Middengolf ontvangst had, en een lekker "breed" signaal liet horen met veel hoge tonen. De ontvanger werd gekoppeld aan een langdraad antenne van zo'n 20 meter van mijn zolderkamer naar het schuurtje in de tuin en de antenne was ook gekoppeld aan een afstemunit (Amroh 402 spoeltje en 500pF afstem condensator) waarmee ik het signaal mooi kon "tunen"... en zo een goede ontvangst gaf.

Deze combinatie heb ik gebruikt tot 1980 waarna ik een Kenwood R1000 ontvanger gebruikte.

De Greatz Page staat nog steeds in mijn "mancave", afgestemd op Caroline 648.....

Fijne avond.

Henk Kruize

portable - Greatz Page.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog

Geplaatst
1 uur geleden zei bert ree:

de tikfout die ik zag : Brain waar Brian moet staan.

Geweldig goeie kwaliteit Henk. 

Ik had de opname al van verschillende bronnen, maar deze mag er best zijn.

In februari/maart 1975 was Peter Van Dam tijdelijk weer aan boord van de MV Mi Amigo, nadat de opnamestudio's van Radio Mi Amigo in Opbrakel door de BOB waren opgerold en Peter één nacht in de cel belandde.

Voor Caroline presenteerde hij in maart 1975 een programma onder de naam "The return of Peter Brian". IIs hier een opname van beschikbaar?

Caroline uit 1973/1974 is een plezier om naar te luisteren en er over te lezen.

Geplaatst
  • Populair bericht
1 uur geleden zei Bart Van Peer:

Voor Caroline presenteerde hij in maart 1975 een programma onder de naam "The return of Peter Brian". IIs hier een opname van beschikbaar?

Caroline uit 1973/1974 is een plezier om naar te luisteren en er over te lezen.

https://pixeldrain.com/u/UWDn9ZDn   

dit vond ik nog terug

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.