Spring naar bijdragen

Radio Caroline bijna niet op 1187 kHz (259 meter)


Piet van der Vooren

Aanbevolen berichten

  • 10 months later...
Op 26-1-2023 om 19:01 zei bert ree:

Brt 2 zat vanaf 23 november 78 op 1188khz. De frequentie was  bedoeld voor de provincie Brabant met 50 KW, maar werd opgesteld in Kuurne bij Kortrijk in West-Vlaanderen met 5 KW. Ze beperkten het vermogen tot 5 kw door de afwijking van uitzendplaats. Het sterkste vermogen voor brt 2 op de middengolf werd gebruikt op 540 khz.

 

In de frequentieverdeling van 1975 (die in nov 78 in dienst ging) heeft Vlaanderen twee frequenties voor BRT 2 gekregen: 540 kHz in "Bruxelles VETM" (is dat Veltem?) en 1188 kHz in Kortrijk. Beide zenders mochten van 6 tot 18 uur GMT 150 kW en van 18 tot 6 uur GMT 50 kW. Op beide frequenties was een Hongaar de grootste zender in Europa met resp. 2000 kW en 1000 kW. Stroom is daar blijkbaar geen dingetje.

Alle 4 zenders kregen geen richtdiagram, de twee Belgen dus wel minder vermogen in de nacht.

Waarom de BRT koos voor slechts 5 kW ipv 150/50 kW weet ik niet.

 

De GE75 Final Acts met alle frequentie afspraken vind je hier:
Please login or register to see this link.

(downloaden nu het nog kan!)

 

De geschiedenis van de 1188 zender in Kortrijk met een leuk verhaal over het gebruik door piraten vind je hier:

Please login or register to see this link.

 

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rink Hof:

 

In de frequentieverdeling van 1975 (die in nov 78 in dienst ging) heeft Vlaanderen twee frequenties voor BRT 2 gekregen: 540 kHz in "Bruxelles VETM" (is dat Veltem?) en 1188 kHz in Kortrijk. Beide zenders mochten van 6 tot 18 uur GMT 150 kW en van 18 tot 6 uur GMT 50 kW. Op beide frequenties was een Hongaar de grootste zender in Europa met resp. 2000 kW en 1000 kW. Stroom is daar blijkbaar geen dingetje.

Alle 4 zenders kregen geen richtdiagram, de twee Belgen dus wel minder vermogen in de nacht.

Waarom de BRT koos voor slechts 5 kW ipv 150/50 kW weet ik niet.

 

De GE75 Final Acts met alle frequentie afspraken vind je hier:
Please login or register to see this link.

(downloaden nu het nog kan!)

 

De geschiedenis van de 1188 zender in Kortrijk met een leuk verhaal over het gebruik door piraten vind je hier:

Please login or register to see this link.

 

Er werd lang niet altijd van de maximaal toegewezen vermogens gebruik gemaakt. 

Hongarije 540 werd pas later 2000 kW, nadat Belgie de frequentie had verlaten. Een Nautel zender. 

B/VRT2 op 540 stond in Wavre. Een 100 kW AEG Telefunken die op 50 kW stond. Ik heb er voor gestaan. 

Politiek uniek : de mast werd gedeeld met Franstalig 621!! 150 kW. Het zendstation Wavre is nog steeds intact. 

In Veltem stonden 927 en 1512. Die is nog gehuurd door de Wereldomroep, ik ben er zelf nog op te horen geweest. 

@ Piet, stond de 1250 H3 in Jaarsveld of al in Lopik(erkapel). 

Even Vijzelaar raadplegen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Lokeend:

Zomaar iets heel anders Piet heb je ooit Adriaan van Landschoot nog wel een ontmoet? en andere dj's. Nooit de behoefte gehad voor Mi Amigo te werken?

 

Ik heb Adriaan van Landschoot voor het laatst in 1974 gezien en gesproken, daarna niet meer. Wel heb ik later schriftelijk contact met hem gehad omdat ik nog geld van hem tegoed had. Nooit ontvangen, en hij was nogal ontstemd dat ik hem daaraan herinnerde...

Van de deejays heb ik nog weleens contact gehad met Rob Ronder van de Nederlandstalige uitzendingen en met Dave Owen van de internationale service van Atlantis, maar dat is in de loop der tijd ook verwaterd.

Omdat ik vanaf 1974 andere vaste banen heb gehad is Mi Amigo eigenlijk nooit 'im frage' geweest. Wel heb ik verschillende contacten richting Hilversum gehad, maar niet beroepsmatig.

19 uur geleden zei ruudam:

@ Piet, stond de 1250 H3 in Jaarsveld of al in Lopik(erkapel). 

Even Vijzelaar raadplegen.

De Hilversum 3-zender op 1250 kHz stond voor zover ik weet van 1965 tot in 1970 in Jaarsveld, en daarna in Lopik(erkapel).

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Marc Leeman:

En welke vorige middengolf-frequenties  waren er van de BRT en van waaruit ? Ik heb dat wel geweten maar ook vergeten..

 

Mvrgrtjs Marc..

 

Guide to Broadcasting Station 17th edition (Wireless World 1973) meldt:

926 Wavre-Overijse 150 kW Dutch Network (National)

1484 Ostend-Breedene 2 kW Dutch Network (Regional)

1511 Bruxelles-Veltem 20 kW Dutch Prog. (Regional)

1594 Kortrijk-Kuurne 2 kW Dutch Network (Regional)

 

WRTH 1995 geeft de volgende MG frequenties voor (toen inmiddels) BRTN:

540 BRTN 2 - Wavre 150 kW

927 BRTN 1 - Wolvertem 150 kW

1188 BRTN 2 - Kuurne 5 kW

1512 BRTN Wereldomroep - Wolvertem 300 kW (0500-2400)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.