Spring naar bijdragen

Radio Moskou Internationaal RMI


RMI

Aanbevolen berichten

Ik weet niet of men in Rusland via internet naar Dozjd kan kijken, maar Rusland is zo modern, dat er ongetwijfeld naar gekeken wordt.

Overal zijn sat schotels en de Astra , Hotbird ed. overlappen ook Rusland. Ik denk , dat alles opgevangen kan worden via de schotel.

In de Sovjet tijd luisterden de medewerkers van Radio Moskou naar Radio Nederland Wereldomroep. Die kwam goed door in Moskou.

Er zijn nu zoveel russischtalige vrije zenders. Veel zenden uit vanaf Oekraine.

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei RMI:

Ik verneem zojuist dat de russische oppositieleider Navalny is overleden..Ik probeer als RMI politiek neutraal te blijven, maar ik ben zeer geschokt door dit nieuws.

Dit zal de situatie in Rusland niet ten goede komen.

Dat wordt zowel TV Rain (Dozjd) als ORT RTR (staatstv) kijken.

 

Zo kijk jij er nu tegen aan.

MAAR onder het voormalig communistisch bewind van voor de val van de muur vielen er ook veel slachtoffers onder de mensen die het niet eens waren met het gevoerde bewind en beleid, hoe kijk jij hier tegen aan?

Mijns inziens had jij vrij reizen tussen oost en west, heb jij daar nooit problemen mee gehad in de oost of in de west, kan mij voorstellen dat jij wel bekend was met je activiteiten bij bijvoorbeeld de binnenlandse veiligheids diensten.

13 uur geleden zei RMI:

Ik weet niet of men in Rusland via internet naar Dozjd kan kijken, maar Rusland is zo modern, dat er ongetwijfeld naar gekeken wordt.

Overal zijn sat schotels en de Astra , Hotbird ed. overlappen ook Rusland. Ik denk , dat alles opgevangen kan worden via de schotel.

In de Sovjet tijd luisterden de medewerkers van Radio Moskou naar Radio Nederland Wereldomroep. Die kwam goed door in Moskou.

Er zijn nu zoveel russischtalige vrije zenders. Veel zenden uit vanaf Oekraine.

Weet jij ook of ze veel kortegolf/middengolf luisterden achter de muur in bezette tijd, en waren daar de westerse propaganda zenders als radio liberty/ free europe en voice of America populair?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante vragen. Hoe kijk ik er tegen aan.  Ik luisterde sinds 1968 met enige regelmaat  naar Radio Moskou, maar ook naar Radio Peking , die zond ook uit op de 41-42 meterband, op een storingsvrije golflengte. Die golflengte was volgens mij niet bedoelt voor omroepzenders...

Ook luisterde ik naar radio RSA die Stem van Suid Afrika. In eerste instantie wilde ik naar Johannesburg om daar radio te gaan maken. Maar mijn moeder (ik was 17) hield mij tegen. Ik ging pas schrijven naar Radio Moskou, toen Michael Gorbatsjov aan de macht gekomen was. De periode van onderdrukking was toen al voorbij. Het ging alleen economisch heel slecht. Dus ik heb geen gewetens wroeging, dat ik me in die tijd voor de Sovjet|Unie heb ingezet. Ik geloofde in perestroika en glasnost en een rechtvaardige vredige maatschappij. Ik vond het verschrikkelijk , dat de Sovjet Unie ophield te bestaan. Ik wist, dat er alleen maar ellende van zou komen. Je kunt zelf nagaan hoeveel oorlogen, ruzies daarna begonnen. De stabiliteit in de wereld was weg en nu nog plukken we de wrange vruchten daarvan.

Met veiligheidsdiensten heb ik gelukkig nooit te maken gehad. In Moskou heb ik geen politie gezien. De grootste propaganda leugens kwamen uit het zogenaamde vrije westen. 1 miljoen mensen demonstreerden voor het behoud van de zeezenders in 1974. Wat deed onze vrije democratische overheid? De zenders sluiten!! Later met de kruisraketten hetzelfde. Pim Fortuijn werd vermoord.

Ik ben en blijf een offshore radio fanaat. Met of zonder radio Moskou. Overigens welke slachtoffers van het communistische bewind in de Sowjet Unie bedoel je?  De Sovjet Unie was in permanente revolutie toestand. De oktober revolutie, het Stalin tijdperk, de grote Vaderlandse oorlog 1941-1945, waarbij meer dan 20 miljoen !!!! Sovjet burgers werden afgeslacht. Ze vinden nog steeds veel lijken van soldaten. Ik heb foto s , van bergen met schedels  en botten.

Die foto s zijn van 10 jaar geleden. Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar dan wordt het een boek.

 

 

bewerkt door RMI
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei RMI:

Interessante vragen. Hoe kijk ik er tegen aan.  Ik luisterde sinds 1968 met enige regelmaat  naar Radio Moskou, maar ook naar Radio Peking , die zond ook uit op de 41-42 meterband, op een storingsvrije golflengte. Die golflengte was volgens mij niet bedoelt voor omroepzenders...

Ook luisterde ik naar radio RSA die Stem van Suid Afrika. In eerste instantie wilde ik naar Johannesburg om daar radio te gaan maken. Maar mijn moeder (ik was 17) hield mij tegen. Ik ging pas schrijven naar Radio Moskou, toen Michael Gorbatsjov aan de macht gekomen was. De periode van onderdrukking was toen al voorbij. Het ging alleen economisch heel slecht. Dus ik heb geen gewetens wroeging, dat ik me in die tijd voor de Sovjet|Unie heb ingezet. Ik geloofde in perestroika en glasnost en een rechtvaardige vredige maatschappij. Ik vond het verschrikkelijk , dat de Sovjet Unie ophield te bestaan. Ik wist, dat er alleen maar ellende van zou komen. Je kunt zelf nagaan hoeveel oorlogen, ruzies daarna begonnen. De stabiliteit in de wereld was weg en nu nog plukken we de wrange vruchten daarvan.

Met veiligheidsdiensten heb ik gelukkig nooit te maken gehad. In Moskou heb ik geen politie gezien. De grootste propaganda leugens kwamen uit het zogenaamde vrije westen. 1 miljoen mensen demonstreerden voor het behoud van de zeezenders in 1974. Wat deed onze vrije democratische overheid? De zenders sluiten!! Later met de kruisraketten hetzelfde. Pim Fortuijn werd vermoord.

Ik ben en blijf een offshore radio fanaat. Met of zonder radio Moskou. Overigens welke slachtoffers van het communistische bewind in de Sowjet Unie bedoel je?  De Sovjet Unie was in permanente revolutie toestand. De oktober revolutie, het Stalin tijdperk, de grote Vaderlandse oorlog 1941-1945, waarbij meer dan 20 miljoen !!!! Sovjet burgers werden afgeslacht. Ze vinden nog steeds veel lijken van soldaten. Ik heb foto s , van bergen met schedels  en botten.

Die foto s zijn van 10 jaar geleden. Ik kan zo nog een tijdje doorgaan, maar dan wordt het een boek.

 

 

Dank voor je antwoord,

 

Maar de hervormingen van Gorbatsjov kwamen er niet in een keer, voelde jij daar nog wel de hete adem van het oude communistisch regime in je nek?

Moest jij bijvoorbeeld ook berichten/dingen doen waar jij niet achterstond, bijvoorbeeld halve waarheden, beelden verdraaien etc, kan mij voorstellen dat jij de situatie in de oost ook wel vergeleek met de situatie in de west, bewust of onbewust zaten daar nog veel verschillen tussen de berichtgeving en was deze toen nog deels gekleurd?

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij radio Moskou presenteerde ik het programma "de brievenbus" het meest onschuldige radio programma wat je je kunt voorstellen. Vragen van luisteraars beantwoorden. Vragen als: Hoe duur kost een treinkaartje? Wanneer beginnen de schoolvakanties?  Zijn er nog siberische tijgers? Mijn collega s waren hele lieve mensen. Ze hielden van dieren.  

De chef Igor Shilof had een hond, die hij Lord noemde. Een andere collega had een kat, waar ze dol op was.

De hete adem van het communisme in de nek? Allemaal westerse propaganda. In de Sovjet Unie had je ook punkers op school.

Dat kwam gewoon op tv hoor. Maar ik denk , dat je de Stalin tijd bedoelt, als je het over het zware communisme hebt.

Na 1953 werd de Sovjet Unie heel anders. Het Stalin tijdperk 1930-1940 was verschrikkelijk. Daarna kwam de vreselijke oorlog. In 1953 stierf Stalin en kwam er een totaal andere Sovjet Unie.  Ik zal een stukje Jeralash laten zien. Een jeugdprogramma uit de Sovjet tijd. De berichtgeving is altijd gekleurd geweest, maar dat is hij hier ook. Toch?

 

 

Jeralash er zijn veel afleveringen. Van de Staats TV van de Sovjet Unie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil is en was, dat je hier je kleur kan/kon kiezen.

Daar niet en wordt ook niet op prijs gesteld.

Ik keek vroeger naar de DDR TV, was heel leuk om te zien hoe berichtgeving was.

En dan kon je vergelijken tussen het nieuws en dan bleek dat er niet gelogen werd maar 80% van de waarheid niet verteld werd.

En das ook een vorm van kleuring 😊

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei radio tpot:

Het verschil is en was, dat je hier je kleur kan/kon kiezen.

Daar niet en wordt ook niet op prijs gesteld.

Ik keek vroeger naar de DDR TV, was heel leuk om te zien hoe berichtgeving was.

En dan kon je vergelijken tussen het nieuws en dan bleek dat er niet gelogen werd maar 80% van de waarheid niet verteld werd.

En das ook een vorm van kleuring 😊

 

Theo

DDR TV op kanaal 6 heb ik ook gekeken. Op de FM kwam de DDR ook goed binnen in Groningen. Wat je schrijft klopt helemaal.  De nieuws voorziening was eenzijdig en door de staat gestuurd. Maar op cultureel gebied was er toch wel veel mogelijk. Zelfs op de Staatszender 1 ontvangen op de lange golf hoorde ik op een gegeven moment Britse popmuziek. Ik heb daar nog opnames van.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 240 meter de golflengte van Hilversum 3 , zat een Hongaarse zender. Als het dan in de winter zo tegen 16.00 liep eind jaren 60 , dan hoorde je de Hongaarse volksmuziek dwars door het Hilversumse programma heen. Dat was in Den Haag!

De zender in Lopik was zo zwak. Dit soort muziek kwam er dan doorheen zie video. Overigens is deze opname van een groep, die Hongaars klinkende melodieen in het Slowaaks uitvoert. De oost Slowaken ,west Oekrainers hebben dezelfde soort volksmuziek. We spreken dan over het gebied ten westen van Lviv,Lvov of in het duits Lemberg genaamd. Het is een gebied dat alleen al in de vorige eeuw steeds weer onder een ander land viel.

 

 

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei RMI:

DDR TV op kanaal 6 heb ik ook gekeken. Op de FM kwam de DDR ook goed binnen in Groningen. Wat je schrijft klopt helemaal.  De nieuws voorziening was eenzijdig en door de staat gestuurd. Maar op cultureel gebied was er toch wel veel mogelijk. Zelfs op de Staatszender 1 ontvangen op de lange golf hoorde ik op een gegeven moment Britse popmuziek. Ik heb daar nog opnames van.

 

 

 

Ik ging in de jaren 80 en 90 vaak naar Berlijn. voor "de baas". Naar de IFA (Funkausstellung). De muur was er nog. Wel spannend. En aagezien ik diabetes heb ging ik met het vliegtuig. ipv over de weg. Want ja, toen moest ik nog injectiespuiten meenemen. Collega's gingen over de weg......Het was fascinerend om met een bus een toer te maken door Oost-Berlijn. En in kontakt te komen met de mensen daar. We aten in een restaurant  met in het midden een schutting tussen ons en de Oost Duitse mensen.

Na "die Wende", was de muur weg en heel raar, vond ik het niet meer zo spannend. En als we dan in een taxi zaten zei de taxi meneer, "Ik wou dat de muur er nog stond"................................

Ik was chef verbindingen om dj Wim van Putten een LP - CD show live te laten maken. Enfin , ik bewaar wel goede herinneringen aan Berlijn.

 

ausweis.jpg

juul berlijn.jpg

Wim 1986.jpg

muur.jpg

checkpoint.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Juul:

Ik ging in de jaren 80 en 90 vaak naar Berlijn. voor "de baas".

Oost Duitsland.... mijn grootvader reed van 1965 tot 1970 in een Trabant, Kunststof carrosserie met de kleur Blauw met wit, tweetakt benzine tanken, totdat het ding in 1970 stuk ging... geen onderdelen leverbaar...

En zelf heb ik nog een "OrWo" band in mijn archief, was Oost-Duitse tape..

 

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

orwo band.jpg

En nog zoiets, een goede vriend van me ging in 1977 op vakantie naar Oost-Duitsland, en dat had nog heel wat voeten in de aarde voordat ze konden gaan. Uiteindelijk kregen ze toestemming maar er zat een brief bij waar ze wel en niet mochten komen.

Ook werd de super-8 camera meegenomen en daar in Oost Duitsland werden door mijn vriend wat OrWo filmpjes gekocht waar ze, op de toegestane gebieden, mochten filmen. Toen ze met de auto een tour maakten kwamen ze een militaire kolonne tegen, die ze uiteraard filmden. Bij thuiskomst in Eindhoven bleek dat ze de OrWo filmpjes naar een Oost Duitse ontwikkelcentrale moesten sturen daar hier in Nederland geen enkele ontwikkelcentrale de OrWo filmpjes kon, of wou, ontwikkelen.

Maanden later komen de OrWo filmpjes terug uit Oost Duitsland... en wat blijkt na het bekijken??? Het fragment van de militaire colonne was uit het filmpje geknipt door de ontwikkel centrale. :)  Dus er werd goed in de gaten gehouden wat er naar "het Westen" ging...

 

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
tikfout
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een mooie foto s en interessante verhalen!

Zodra ik uit het ziekenhuis ben, dan zal ik ook mijn foto s uit Moskou hier publiceren. 

Voorlopig zal ik wel lang bezig zijn om al die schoenendozen uit te pluizen. In die sovjet tijd heb ik van alles gekregen aan poppetjes, speltjes , postzegels, vlaggen en ikra (Kaviaar) enz . Ik heb ook nog een komsomol trompet met vaandel en een sjaaltje van de pioniers. Ik hoop met Hans Knot een afspraak te maken. Immers ik woon binnenkort in Groningen.

Ik ken Hans Knot en hij herkend mij nu ook wel weer denk ik . Ook ben ik een keer met een Oekrainer eind jaren 90 bij Ad Roland in Hilversum geweest. Groeten, Raymond

 

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staats televisie USSR 9 mei 1975 met enige vertaling door mij. Collega s van radio Moskou. Let op  het einde op het weerbericht. Wat hier provincies zijn , zijn daar verschillende landen zo groot als spanje. Alles wordt genoemd van Oekraine tot Kazachstan van Moldavie tot Estland van Armenie tot Siberie. De USSR was net zo groot als ongeveer de helft van de planeet aarde.

 

 

 

 

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast Radio Moskou nederlands om 19.00 uur zond iets verder op de schaal, op 42 meter kortegolf gelijktijdig Radio Peking uit. Ik luisterde in 1969 vaak naar de duitstalige uitzendingen. Ik was 12 jaar. Hoorde eens de muziek, die ik bij toeval na 50 jaar herkende op youtube. Ik heb de orginele opnames uit 1969 nog. Met veel fading en storingen van telexzenders.

Het is voor ons westerse luisteraars vrij ontoegankelijke muziek, maar ik vind het mooi en wilde jullie er mee laten kennismaken.  Dit is was Radio Peking wat uitzond in 1969 en ik nam het op tape op. De rode lantaarn....

 

 

 

bewerkt door RMI
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei RMI:

Het is voor ons westerse luisteraars vrij ontoegankelijke muziek, maar ik vind het mooi en wilde jullie er mee laten kennismaken.  

 

 

Leuk. Traditionele muziek, naar ik aanneem. Maar westerse popmuziek heeft ook onder Chinezen veel invloed gekregen. Dit is bijvoorbeeld een populaire zangeres (1953-1995) uit Taiwan. Het liedje zou niet hebben misstaan op het Eurovisie Songfestival.

 

The Hu komt uit Mongolië, lees ik net.

 

 

 

bewerkt door Will Stevens
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-2-2024 om 09:20 zei radio tpot:

Ik kom niet verder als deze rock groep 😁

 

Theo

 

The Hu komt niet uit China, maar uit Mongolië.

Goeie muziek!

 

 

Update: Sorry, zie net dat Will dit ook al heeft gemeld.

bewerkt door Rink Hof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naast radio Moskou zond in 1970 op de 42 meterband Radio Peking uit.  Ik luisterde naar de duitstalige uitzending, die naar ik me herinner om 19.00 uur begon en om 20.00 uur de engelstalige.  De russischtalige uitzendingen van radio Peking werden door de Sovjet Unie zwaar gestoord, door stoorzenders van het "Mayak" type. 

 

 

 

 

 

bewerkt door RMI
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.