Spring naar bijdragen

Radio Moskou Internationaal RMI


RMI

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Juul:

"Op dit forum bestond al een vermoeden , dat RMI daar verbleven heeft. "

 

Waar staat dit vermoeden?

Dan moet je even zoeken , maar ik meen dat iemand schreef , dat het Radio Moskou was ,toen ik schreef, dat ik bij een buitenlands radiostation ervaring had opgedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgend fragment vond ik op internet kennelijk ontvangen in Japan. Volgens mij moet het opgenomen zijn begin jaren 80.

De melodie is uit de sovjet film circus uit 1936.  De pingel is daar ook vanaf geleid.

De tekst van de melodie is; lied van het Vaderland (Sovjet Unie). shiroka strana moya rodnaya. Mijn grootse Vaderland is ongeveer de vertaling.

Ik heb zelf de orginele studio tape , maar dat moet ik nog gaan digitaliseren.

Voorlopig even de opname uit Japan. Overigens was de ontvangst in Nederland soms net zo slecht als in Japan...

Wat dat betreft was de ontvangst van radio Moskou in de jaren 60 en 70 veel beter. Ze zonden toen o.a. uit op 217 meter middengolf. Vlak bij de 220 meter (Radio Noordzee) en in de 25 meterband. Daar was de ontvangst kneitergoed.

 

 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lied uitgevoerd in 1961. Door de centrale televisie van de Sovjet Unie. Vond deze versie wel mooi , omdat het de vriendschap van alle volkeren van het grote land weergeeft. Het is in de russische taal , maar het gaat niet over Rusland!

Net als engels voor de USA is het russisch in de Sovjet Unie de lingua franca! Rusland of de Sovjet Unie het zijn totaal verschillende werkelijkheden.

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op youtube vond ik een opname van het programma "de brievenbus" , dat op zaterdag werd uitgezonden. Ik heb dat programma ook gepresenteert.

De stemmen die je hoort zijn die van Lucia Wolodina en Irina Morozowa, die ik zelf goed heb gekend.

Van Lucia heb ik eens door haar gebreidde pantoffels opgestuurd gekregen. Het waren allemaal hele lieve en fijne collega s.

Overigens komt er ook nog veel meer materiaal. Wordt vervolgt.

 

 

bewerkt door RMI
  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar de luisterdichtheid is nooit onderzoek gedaan. Niemand , behalve de communisten , kwamen er voor uit naar een communistische propagandazender te luisteren. Je moet 1 ding wel in het oog houden ook radio Moskou kende allerlei fases.  In de oorlog waren ze actueler als de BBC. Ze brachten als eerste het nieuws over de februari staking bijvoorbeeld.

De uitzendingen waren ronduit saai. Hoewel er ook wel leuke momenten waren. In mijn archief heb ik daar hilarische voorbeelden van.  Ik begin met het cliche beeld neer te zetten , dat iedereen van die uitzendingen heeft. Als je zoals ik daar geweest bent , kun je daar genuanceerder over oordelen.  Achter het monotome schuilt heel veel humor. Laat je maar verrassen er komt nog veel meer materiaal , dat nergens gepubliceert is....Geduld is een schone zaak in deze...

Als toegift een liedje uit de Sovjet Unie over het oerbos van Bialowieza. Ik had eens Oekraiense en Russische vrienden op bezoek en die hielden het niet droog toen ze dit lied hoorden.  Het staat op mijn youtube kanaal Radio Moskou USSR

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei RMI:

Naar de luisterdichtheid is nooit onderzoek gedaan. Niemand , behalve de communisten , kwamen er voor uit naar een communistische propagandazender te luisteren.

 

Ik heb er in de jaren 70 en 80 ook wel eens naar geluisterd, kwam best aardig binnen , maar de invloed van de communistische propaganda was in Nederland natuurlijk minimaal.

 

Andersom met de uitzendingen ( en invloed) van Radio Free Europe, Voice of America en de  BBC World Service richting Oost-Europa denk ik (trouwens) ook, al was het maar vanwege het feit dat de uitzendingen volop gestoord werden door de communistische regimes.

 

De enige zender met wel grote invloed tijdens de koude oorlog richting de communistische landen was Radio Luxembourg en dit radiostation werd niet gestoord.

 

Overdag in het Duits via de 1439/1440 kHz en 6090 kHz op de bevolking van vooral Oost-Duitsland.

 

Gedurende de avond/ nacht ook op de overige Oostblok landen met de Engelstalige service  van het radiostation.

 

'' Radio Luxembourg was an expression of freedom and liberty for a whole generation in Western as well as Eastern Europe, and therefore had a major impact on society, especially in the 1950s and 1960s. Although it was clearly apolitical, some even claim that Radio Luxembourg, the famous ‘Two-O-Eight’ helped to undermine communism with the rock and pop music it broadcast by triggering a desire for change and liberty among young people behind the Iron Curtain.

 

Radio Luxembourg became an opening to the free world, a bridge towards the alternative youth cultures of the West. Radio Luxembourg allowed young people to dream their dreams and to indulge in visions of a colourful world, very much in contrast to Communism’s grey and oppressive reality.

 

Contrary to what was done for Radio Free Europe and Voice of America, the Communist authorities never resorted to systematically jamming Radio Luxembourg’s signal'' 

 

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook nu heb ik mijn twijfels bij de uitzendingen bij Radio Moskou en de propaganda daarbij.  Ik download niks. Ik ben trouwens wel erg benieuwd waarom "RMI" daar kennelijk bij betrokken was. Ik denk dan ook altijd aan de "spionage rel" bij RNI.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben erg blij met de reactie van Juul. Wellicht is het beter, dat ik mijn ervaringen in boekvorm ga uitbrengen.

Om nu al mijn belevenissen op een forum te zetten...Er moet te veel uitgelegd worden kennelijk. Ik begrijp dat.

In ieder geval heb ik veel audio materiaal en dat ga ik zeker hier publiceren.

Over die spionage rel bij RNI heb ik nooit iets zelf vernomen. Wat ik wel eens gelezen heb is dat de Mebo II precies op een knooppunt van telefoonkabels was verankerd. Maar dat kan ook een broodje aap verhaal zijn.

Wat RMI betreft , ik heb contact met Radio Moskou gezocht in de periode van glasnost en perestroika.

Over de periode daarvoor heb ik ook informatie. Van spionage heb ik nooit iets gemerkt. Integendeel ik heb hele andere informatie, maar dat is te leuk en te uniek om op een forum te openbaren. Derhalve denk ik dan toch maar in boekvorm. Dat levert het tenminste nog wat op ook.

In de jaren 70 was de propaganda vrij heftig, maar zo slecht verpakt , dat de meeste luisteraars het niet volhielden om langer dan 5 minuten naar die uitzendingen te luisteren.

Daarbij kwam dan ook nog de gebrekkige ontvangst. De zender was vaak in Zuid Frankrijk beter te beluisteren dan in Nederland en Vlaanderen.

Ook in Suriname was de zender te ontvangen in de nederlandse taal.  Ik sta open voor gerichte vragen. Schiet maar los.

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond een zeldzaam artikel uit de Telegraaf van 21-11-1969. De daarin genoemde personen heb ik bijna allemaal persoonlijk gekend. Igor Shilof en zijn vrouw hebben mij in Moskou onderdak gegeven. Hele lieve mensen enorm gastvrij.

Igor hield van Amsterdamse liedjes,  Sjonnie Jordaan en zo.  Ze hadden een sovjet auto uit de 50 tiger jaren , die moest worden gestart door middel van een slinger. Allemaal in de communistische tijd...

1969.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat er na 1992 gebeurt is heeft niets met de Sovjet Unie als macht te maken. Je hebt bij ieder radiostation verschillende programma s. Bijvoorbeeld je had ook nieuwsuitzendingen  bij de zeezenders.

Persoonlijk vond ik die nieuws uitzendingen op de zeezenders flauwekul. Het had beter achterwege kunnen blijven, want ze namen alles klakkeloos over van wat ze ontvingen vanuit landzenders zoals op de Noordzee te ontvangen BBC, BRT of NOS enz.

Zelf heb ik de brievenbus gepresenteert. Een totaal onschuldig programma , waar vragen van luisteraars werden behandeld. Je kreeg vragen als "wat kost een kaartje in de dierentuin".

Er was nog geen internet en voor 1992 was de Sovjet Unie zo goed als afgesloten van de Westerse wereld. Zoiets als Noord Korea nu nog is.

Propaganda heb ik eigenlijk nooit zo gehoord.  Ze legden eerder het sovjet systeem uit.  Dat je op kosten van de staat kon kuren op de Krim, of dat de oogst weer geweldig was geweest. Dat laatste klopte dus vaak niet.

Ook over de geweldige democratie , die ze zouden hebben , maar dan spreek ik van voor de Gorbatsjov tijd.

Wat je verder beweert over Rusland is voor jouw rekening radio tpot. Daar brand ik mijn vingers niet aan. Deze topic gaat over de historie radio Moskou USSR.  De USSR bestaat al 32 jaar niet meer. Het Rusland van nu heeft daar niets mee te maken.

bewerkt door RMI
  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei radio tpot:

Maar wat deed jij daar dan?

Propaganda voorlezen?

En wisten de mensen dit wel dat (heel) veel niet klopte?

Net als wat je nu uit Moscou hoort, het verhaal klopt niet.

De NAVO heeft Rusland niet aangevallen, en er is geen nazi bewind in Oekraïne, om iets te noemen.

 

Theo

 

IMG_3454.jpeg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Youri Gulyayev (1930-1986) zingt live (!!) ergens begin jaren 80 vanuit de grote zaal van de Unie in Moskou. Uitgezonden op de Centrale Sovjet TV. De Sovjet Unie had grootse talenten , die meestal in het westen niet bekend waren. Ook 1 van de redenen waarom de Sovjet Unie mij zo aantrok. De muzikale cultuur.  Oordeel zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het laatste fragment voorlopig. Een Sovjet film uit 1966. Ik ben van plan om er nederlandse ondertiteling bij te maken.

De film gaat over losgeslagen jeugd ten tijde van de revolutie in 1917. Heeft veel komische elementen.

 

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verneem zojuist dat de russische oppositieleider Navalny is overleden..Ik probeer als RMI politiek neutraal te blijven, maar ik ben zeer geschokt door dit nieuws.

Dit zal de situatie in Rusland niet ten goede komen.

Dat wordt zowel TV Rain (Dozjd) als ORT RTR (staatstv) kijken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei RMI:

Ik verneem zojuist dat de russische oppositieleider Navalny is overleden..Ik probeer als RMI politiek neutraal te blijven, maar ik ben zeer geschokt door dit nieuws.

Dit zal de situatie in Rusland niet ten goede komen.

Dat wordt zowel TV Rain (Dozjd) als ORT RTR (staatstv) kijken.

 

Het Staatsjournaal op ORT van 21.00 = 19.00 NL tijd van 16-2-2024 geen woord over Navalny.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei RMI:

Ik verneem zojuist dat de russische oppositieleider Navalny is overleden..Ik probeer als RMI politiek neutraal te blijven, maar ik ben zeer geschokt door dit nieuws.

Dit zal de situatie in Rusland niet ten goede komen.

Dat wordt zowel TV Rain (Dozjd) als ORT RTR (staatstv) kijken.

 

Kunnen mensen in Rusland naar Dozjd kijken, hoe Dan? 

Ken jij vrije radio stations vanuit het westen gericht op Rusland, hoe zenden ze uit? 

 

Dozjd, TV Rain is een onafhankelijke zender die is uitgeweken naar Amsterdam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.