Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radio 3 VPRO 10 Augustus 1988 "Ron flon flon met Jacques Plafond"

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Wim T. Schippers, "Jacques Plafond" op Radio 3 met zijn programma "Ron flon flon"...... het was een programma van uitersten, of je vond het leuk... of je kreeg spontaan korstjes in je nek en zette de radio uit. Toch zullen er op dit forum ongetwijfeld fans zijn van de beste man. Ik kwam deze opname tegen op een van mijn vele mp3 CD-R's met radio opnames en deel die met jullie.... voor de fans!!! Count me out.

Ik heb ergens in 2006 dit programma van internet gehaald, ik dacht van Oldies45 maar weet dat niet meer zeker.

Radio 3 - VPRO - 10 Augustus 1988 - "Ron flon flon met Jacques Plafond"

pixeldrain
No image preview

04 Radio 3 880810 1700-1800 Ronflonflon met Jacques Plafo...

This file has been shared with you on pixeldrain

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

Geplaatst

Ik... wilde zeggen dat RonFlonFlon gelukkig al jaar en dag compleet op de speciale VPRO-website te vinden is, maar wat schetst mijn verbazing als ik zie dat die complete site inmiddels nagenoeg volledig offline gehaald is. 😲

Daar stonden alle 331 uitzendingen, draaiboek-scans, beschrijvingen, talloze reacties, en vaak ook verhalen van hoe sommige luisteraars missende afleveringen schonken zodat de serie uiteindelijk toch nog 'compleet' was.

Ik vond RFF heerlijk om naar te luisteren, met al die maffe figuren en dat taaltje. Schippers wist in de jaren 80 al perfect zijn 'universum' op TV en radio zo uit te bouwen met types als Jacques Plafond zelf, Knasterhuis, Kuttje, Jan Vos, noem maar op. Dank voor de upload!

Geplaatst
4 uur geleden zei Omnivoor:

De pagina's werken, maar de "podcasts" of "download" helaas niet !

Wat er mogelijk gebeurd is, zo speculeer ik: servers uitgezet, bezuinigingsdrang, de omroepen moesten hun aantal 'extra sites' dringend terugschroeven. De files zijn namelijk ook niet meer via de andere platforms (Apple music) te benaderen.

Ik ga eens rondzoeken, ik zou vorig jaar januari de vooruitdenkende blik gehad moeten hebben en de hele rimbim naar binnen geladen moeten hebben. Ik kom bij joe terug!

Geplaatst
Op 26-10-2025 om 17:58 zei Samba-boy:

Ik... wilde zeggen dat RonFlonFlon gelukkig al jaar en dag compleet op de speciale VPRO-website te vinden is, maar wat schetst mijn verbazing als ik zie dat die complete site inmiddels nagenoeg volledig offline gehaald is. 😲

Daar stonden alle 331 uitzendingen, draaiboek-scans, beschrijvingen, talloze reacties, en vaak ook verhalen van hoe sommige luisteraars missende afleveringen schonken zodat de serie uiteindelijk toch nog 'compleet' was.

Ik vond RFF heerlijk om naar te luisteren, met al die maffe figuren en dat taaltje. Schippers wist in de jaren 80 al perfect zijn 'universum' op TV en radio zo uit te bouwen met types als Jacques Plafond zelf, Knasterhuis, Kuttje, Jan Vos, noem maar op. Dank voor de upload!

Tegenwoordig kijk ik niet meer, maar de VPRO had vroeger een prachtige site, die echter met grote regelmaat ineens radicaal werd veranderd, zodat je niets meer kon terugvinden. Onherstelbaar verbeterd.

Er was een mooie archiefpagina van archivaris Nienke Feis met een schat aan oude fragmenten, die van de een op de andere dag verdween, met de belofte dat er een geweldig multi-mediaproject voor in de plaats zou komen. Uiteindelijk bleek dat voornamelijk een nachtprogramma te zijn, dat ook alweer lang is verdwenen.

bewerkt door Sylvester

Geplaatst
1 uur geleden zei Sylvester:

Tegenwoordig kijk ik niet meer, maar de VPRO had vroeger een prachtige site, die echter met grote regelmaat ineens radicaal werd veranderd, zodat je niets meer kon terugvinden. Onherstelbaar verbeterd.

Er was een mooie archiefpagina van archivaris Nienke Feis met een schat aan oude fragmenten, die van de een op de andere dag verdween, met de belofte dat er een geweldig multi-mediaproject voor in de plaats zou komen. Uiteindelijk bleek dat voornamelijk een nachtprogramma te zijn, dat ook alweer lang is verdwenen.

Correct, en correct. De VPRO was met hun websites wat de AVRO in 2007 met hun podcasts was: vooruitstrevend en groots uitbouwend. Elke millimeter van de digitale snelweg werd gebruikt om er iets supervets mee neer te zetten, bakken aan informatie. En dan is het, met dank aan aan Wayback machine, dat er nog íets van die informatie bewaard is. Mits je tenminste weet waar je moet zoeken en hoe de vroegere URL's heetten, én als je maar net de mazzel had dat het niet -uche uche sites van Talpa network uche uche- achter een moeilijke cookiewall zat, waardoor er nooit iets geïndexeerd kon worden.

image.jpg

Geplaatst
Op 27-10-2025 om 21:26 zei Sylvester:

Met Nienke Feis indertijd regelmatig contact gehad, maar zij ging met pensioen. Beetje hetzelfde verhaal als @Juul bij de TROS: wie neemt het archiefwerk over, zeker als er geen budget meer voor beschikbaar wordt gesteld?
Dan zijn wij dus de enigen.

Ja, en B+G, maar daar kan een gewone sterveling dus niet bij.

Geplaatst
1 uur geleden zei rauhfaser:

Met Nienke Feis indertijd regelmatig contact gehad, maar zij ging met pensioen. Beetje hetzelfde verhaal als @Juul bij de TROS: wie neemt het archiefwerk over, zeker als er geen budget meer voor beschikbaar wordt gesteld?
Dan zijn wij dus de enigen.

Ja, en B+G, maar daar kan een gewone sterveling dus niet bij.

Inderdaad! Overigens heb ik zeer regelmatig bij Beeld & Geluid het archief geraadpleegd. Gratis en uitstekende dienstverlening, maar je moet er wel voor naar Hilversum.

Geplaatst
Op 31-10-2025 om 09:54 zei rauhfaser:

Met Nienke Feis indertijd regelmatig contact gehad, maar zij ging met pensioen.

Het online VPRO Radio Archief ging allemaal gewoon een beetje anders. De Wayback Machine helpt me even om de laatste blogbijdrage van dat toenmalige weblog terug te halen:

Het Radio Archief gaat, Woord.nl komt

Geplaatst op 30 juni 2013 door Nienke Feis

Sinds maart 2007 zijn op dit weblog 661 berichten geplaatst met interessante of vermakelijke fragmenten uit het rijke archief van de VPRO radio. Regelmatig kon u hier terecht voor parels uit de VPRO radiohistorie. Vanaf 1 augustus maakt het Radio Archief plaats voor Woord.nl de nieuwe portal voor verhalende radio van de gezamenlijke omroepen. Veel van de in dit weblog ontsloten uitzendingen en fragmenten zullen in Woord.nl opnieuw te vinden zijn, naast vele andere historische, recente en nieuwe radioverhalen.

Je voelt in deze korte tekst al doorklinken hoe dit met tegenzin geschreven werd, de reacties op de pagina liegen er niet om (ik verbaasde me er enorm over een reactie van mezelf terug te lezen, waarvan ik was vergeten die ooit te hebben geschreven; toen nog heel optimistisch! Tegenwoordig weet ik wel beter), en het 'Woord.nl'-project is uiteindelijk óók weer terziele en linkt gewoon door naar de VPRO-website.

Top man, management.

bewerkt door Samba-boy

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.