Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

AVRO Televizier 16 Juli 1973 start van Radio Atlantis

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Toen Radio Atlantis op Zondag 15 Juli 1973 met haar uitzendingen begon was ik met mijn ouders op vakantie, met de tent op een camping in Valkenburg (L) en als ik ergens een meer dan gruwelijke hekel aan heb dan is het aan kamperen, nee dat zit absoluut niet in mijn DNA. Enfin, ik luisterde daar naar de start van Radio Atlantis met Tony Houston en Adriaan van landschoot. Adriaan die in zijn openings speech wel heel positief was door te zeggen "dat Radio Atlantis wel tot3 of 4 miljoen luisteraars zou behalen"... ja, ja... in zijn dromen. Wat was ik blij (Dank U, Heer...) dat mijn ouders op Maandagmorgen besloten om weer naar huis te gaan en ik op mijn zolderkamer Radio Atlantis naar hartenlust kon opnemen. Zo nam ik die avond ook de TV uitzending op van Televizier die over Atlantis ging, gewoon, microfoon voor de luidspreker van de TV...

Luister nog eens mee.

AVRO Televizier 16 Juli 1973 Radio Atlantis.

Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken.

Groetjes

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

Bedankt voor de tip Henk. En nu heb je er ook (weer beeld bij):

Helemaal aan het begin op stream 2 zie je ook een klein fragment.

Geplaatst
27 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

De start van Radio Atlantis was aangekondigd voor 385 meter (773 kHz), maar er werd daadwerkelijk gestart op 259 meter (1187 kHz). Hoe kwam je daar achter, Henk?

Anoraks waren we, heen en weer draaien over de middengolf, minstens een paar keer per dag, nieuwe testsignalen ontdekken, vooral in de periode 1972/1974!

Geplaatst

Mooie herinnering aan de start van Atlantis Henk, dankjewel!

Piet: ik denk dat niemand wist dat Atlantis op 259 zou starten, maar net zoals Robin hier boven al schreef deed ik het destijds ook: heen en weer draaien over de middengolf. En ik kan me herinneren dat Atlantis vanaf de Mi Amigo, zeker in het begin, een goed en hard signaal had, dus dat hoorde je bij het draaien al snel.

Ben: deze had ik nog niet gevonden in De Schatkamer: helemaal top, dankjewel!

Groeten,

Wim

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
34 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Hoe kwam je daar achter, Henk

Ik hoorde op het einde van de ochtend "non stop Beatles" op 1187kHz, toevallig die ochtend van 538 naar 220 willen gaan en toen hoorde ik tijdens het afstemmen een keihard signaal op "two faif nain" en bleef daar naar luisteren daar ik dacht dat het de terugkeer van Caroline zou zijn. Hoe groot was mijn verbazing toen ik plotseling om 12 uur een totaal nieuw station hoorde, Radio Atlantis.

Trouwens, de muziek was wel aardig maar van o.a Mike Moorkens was ik niet zo kapot. Ook Peter van Dam viel me wat tegen, toen Peter op Caroline zat als "Peter Brian" was zijn presentatie veel professioneler als tijdens de start als "Peter van Dam", hij was af en toe erg flauw. Later ging het "beter met Peter". De DJ van Atlantis in 1973 die ik nog het beste kon verdragen was Tony Houston.

Groet

Henk

Geplaatst
5 minuten geleden zei MediaPages:

En ik kan me herinneren dat Atlantis vanaf de Mi Amigo, zeker in het begin, een goed en hard signaal had

Inderdaad een knoeperd van een signaal die zomer van 1973 voor Radio Atlantis en enige tijd later ook Radio Seagull (avond/nacht) via de 1187 kHz.

Geplaatst
20 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

De DJ van Atlantis in 1973 die ik nog het beste kon verdragen was Tony Houston.

Die was als (Vlaamse) dj inderdaad goed te pruimen en je had natuurlijk ook nog de Nederlandse dj's Joop Verhoof en Bert Bennett die er ook elke dag te horen waren.

23 minuten geleden zei Henk-Anna Loog:

Ik hoorde op het einde van de ochtend "non stop Beatles" op 1187kHz,

Inderdaad, maar de dagen daarvoor waren er al 'activiteiten' via de 389, 259 en zelfs de 199, dus je wist dat er wat te verwachten was in de nabije toekomst.

Geplaatst
1 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

De DJ van Atlantis in 1973 die ik nog het beste kon verdragen was Tony Houston.

Henk,

Er waren ook enkele Nederlandse DJ's te horen in de periode juli-oktober 1973.

Dat waren Bert Bennett en Joop Verhoof.

Wat vond je van hen?

Gerard

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Oh, zeker, Bert vond ik heel goed, Joop ook, en dan was er nog Luk van Kapellen, tja, ik kan alleen maar zeggen.. het was vlees nog vis, als je snapt wat ik bedoel. De aftakeling kwam in 1974, toen kwamen er gasten als Eli Prins, Mozes van den Berg, Mr. Galaxy, Rob Ronder en, in mijn beleving, het absolute Atlantis dieptepunt... Frannnnnk van Leeeeeuwen, zoals ie zich altijd heel neuzelig aankondigde en daarna een programma presenteerde wat, als ik ernaar luisterde, ik altijd korstjes in mijn nek kreeg, gevolgd door ernstige maag- en darmproblemen!!!. Maar er waren toch wel lichtpuntjes hoor, Fred van den Bos en Theo van de Velden maakten best aardige programma's.

Maar mijn a.b.s.o.l.u.t.e favoriet was de Atlantis Internationale service, Steve England en zijn toenmalige echtgenote Debbie, Andy Anderson, Dave Rogers, John Harding etc... dat was Genieten met een hoofdletter!!!

Henk

bewerkt door Henk-Anna Loog
tiepvaut

Geplaatst
Op 15-7-2026 om 11:11 zei Ben:

Bedankt voor de tip Henk. En nu heb je er ook (weer beeld bij):

Helemaal aan het begin op stream 2 zie je ook een klein fragment.

Je bent mij voor Ben maar als je verder kijkt dan is de hele rapportage te zien vanaf 1 min 17.

Geplaatst

Had ik gezien, Ed. De link, die ik gepost had, begint op 1:11 (start-71), nog tijdens de aftelling voor de volledige rapportage.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen configureren

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.