Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Maar liefst 3.858.814 euro ingezameld voor eerste Rode Neuzen Dag

(0 recensies)

351.653 rode neuzen verkocht en meer dan 1600 ludieke acties in heel Vlaanderen voor het goede doel

 

De eerste editie van Rode Neuzen Dag was een enorm succes en bracht 3.858.814 euro op. De goeddoelactie van VTM, Qmusic en Belfius wil jongeren met psychische problemen helpen. Er werden de voorbije weken maar liefst 351.653 Rode Neuzen verkocht en meer dan 1600 ludieke acties georganiseerd in heel Vlaanderen. Vandaag, zaterdag 5 december 2015, bereikte Rode Neuzen Dag zijn hoogtepunt. Op Qmusic werd 40 uur lang Rode Neuzen Radio gemaakt en kijkers konden bij VTM genieten van ‘Rode Neuzen Dag: De Liveshow’ vol muzikale acts, pakkende getuigenissen en vooral: veel humor. Het totaalbedrag van 3.858.814 euro gaat naar het Rode Neuzen Fonds, dat beheerd wordt door de Koning Boudewijnstichting en gebruikt wordt om initiatieven te ondersteunen die jongeren psychologische hulp aanbieden.

 

Kinderpsychiater Peter Adriaenssens vatte de impact van de actie mooi samen: “Rode Neuzen Dag gaat over een moeilijk onderwerp. We hopen al 30 jaar dat er ooit iemand iets voor zou doen en we wisten niet of het zou lukken. Vandaag zien we dat deze actie veel meer jongeren doet praten over hun psychische problemen. Het mooiste compliment vond ik dat leerkrachten mij contacteerden: “Er zijn jongeren bij mij geweest die zeiden ‘ik heb een rode neuzen probleem’”. Ineens blijkt dat een codewoord om aan elkaar duidelijk te maken ‘ik zit in de knoei’.”

 

Het is de eerste keer dat VTM, Qmusic en Belfius Rode Neuzen Dag hebben georganiseerd. De volgende editie zal plaatsvinden in 2017.

 

Zaterdag 5 december 2015 was er de grote apotheose van Rode Neuzen Dag. Qmusic begon al op vrijdagochtend met 40 uur Rode Neuzen Radio op Qmusic met Maarten Vancoillie, Dorothee Dauwe, Sam De Bruyn en Heidi Van Tielen en zaterdagavond was er de hilarische ‘Rode Neuzen Dag: De Liveshow’ bij VTM, gepresenteerd door Koen Wauters en Jonas Van Geel. Het Safety First-team stond op hun eigen unieke manier in voor de veiligheid van De Liveshow en Philippe Geubels zette een nieuw wereldrecord ‘kussen in 30 seconden’ neer met 65 kussen en verbrak zo het vorige record van 56 kussen. De cast van Tegen De Sterren Op ging voor de gelegenheid op zoek naar de ultieme imitatie van Will Tura.

 

Bart Peeters had dan weer een héél bijzondere opdracht voor het presentatieduo. Hij riep Vlaanderen op om ofwel ‘Koen’ ofwel ‘Jonas’ te sms’en naar 4666. Wie de meeste sms’en op zijn naam kreeg, zou live op tv een Rode Neuzen-navelpiercing krijgen. Uiteindelijk werd het Jonas die de navelpiercing kreeg.

 

Q-dj Sven Ornelis kwam tijdens de Liveshow toe na zijn wandeltocht van 188 kilometer van het Duitse dorpje Neuss naar Vilvoorde, die hij dinsdag 1 december was gestart. Er waren 188.000 sms’jes nodig voor zijn actie, maar Qmusic wist maar liefst 203.093 sms’jes binnen te halen. Min Hee Bervoets rondde ook tijdens de Liveshow haar dansmarathon van 30 uur af: op haar Dokken & Dansen-bus is ze voor Rode Neuzen Dag door Vlaanderen getrokken.

 

Het werd ook een muzikale avond, met Jonas en Koen die een eigen versie van Marco Borsato’s ‘Rood’ brachten, K3 die met ‘10.000 Luchtballonnen’ het podium opkwam tijdens de finale van de dansmarathon en natuurlijk ook Stan Van Samang en Lisa Castelli die samen het Rode Neuzen Dag-lied ‘Fix You’ zongen. Er was ook heel wat aandacht voor emotionele getuigenissen die stilstonden bij de kern van de Rode Neuzenactie: meer hulpverlening voor jongeren die mentaal in de knoei zitten.

 

Naast De Liveshow bij VTM en de 40 Uur Rode Neuzen Radio bij Qmusic haalden bekende gezichten en tienduizenden Vlamingen de voorbije weken alles uit de kast om meer dan 1600 acties te organiseren. Het doel: iedereen aan het lachen brengen voor het goede doel. Zo gingen Q-dj’s Maarten en Dorothee Rode Neuzen verkopen in het Vlaams Parlement, ververste Niels Destadsbader luiers in een crèche en werd minister Maggie De Block voor één dag omroepster bij VTM. Ook One Direction en Coldplay schaarden zich achter Rode Neuzen Dag.


0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.