Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radioreclamebestedingen stijgen in eerste kwartaal 2021

(0 recensies)

De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste kwartaal van 2021 stijgen met 2,3% tot 36 miljoen euro. Voor het eerst geeft RAB inzicht in de digitale radioreclamebestedingen, 1,5 miljoen euro in het eerste kwartaal. Het Radio Advies Bureau publiceert vandaag de netto radioreclame-omzet van het eerste kwartaal van 2021.

 
Adverteerders ontdekken digitale radioreclame

Radioconsumenten luisteren hybride naar live radio. Er wordt geswitcht tussen IP, FM, DAB+ en digitale kabel. Uit de NLO Streaming Audio Standaard blijkt dat er wekelijks ruim 30 miljoen luisteruren besteed worden aan live radio via IP (bron: NLO/Triton maart 2021). Steeds meer adverteerders maken gebruik van deze hybride reclamemogelijkheden, zij zetten ook de specifieke internet radiokanalen in voor hun reclameboodschappen. Digitale radioreclame heeft als voordeel dat er nog specifieker getarget kan worden. De groei van radioreclame komt dan ook vooral op het digitale conto. De omzet in de radioreclameblokken kent een lichte stijging en komt uit op 32,3 miljoen euro. Voorheen was de digitale radioreclame-omzet onderdeel van de totale spotomzet. De non-spot omzet is 2,3 miljoen euro.

 
Branches en adverteerders
De top drie branches ziet er in pandemie tijd als volgt uit: 1. Telecom, ICT, 2. Media 3. Zakelijke Dienstverlening. Het is daarbij niet verwonderlijk dat het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport de grootste adverteerder was in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarna volgen op afstand Telecom aanbieders KPN en T-Mobile. A.S. Watson en ANWB completeren de top vijf van de radio-adverteerders. Ook de politieke partijen hebben radio veelvuldig ingezet in hun campagnes om de stemmers te bereiken. D66 was de grootste radioadverteerder in deze categorie. (Bron: Nielsen).

 
Over RAB
Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations. RAB staat voor het vermarkten van radiokennis en biedt inspiratie aan adverteerder, reclame- en mediabureaus om met radioreclame méér te bereiken bij de luisteraars van de radiomerken. Daarnaast is RAB één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO).

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.