Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

VRT en RTBF versterken Public Media Alliance (PMA) voor wereldwijde impact van publieke media

(0 recensies)

VRT en RTBF hebben zich aangesloten bij de Public Media Alliance (PMA), 's werelds grootste internationale vereniging van publieke mediabedrijven. Deze samenwerking richt zich op het delen van kennis en ervaring om gemeenschappelijke uitdagingen aan te gaan. In een voortdurend veranderend medialandschap versterkt VRT zo haar internationale positie en draagt bij aan de wereldwijde impact van publieke omroepen.


Van technologische disruptie tot concurrentie van platformen, van sociale media tot desinformatie: publieke omroepen worden wereldwijd geconfronteerd met vergelijkbare uitdagingen. Door samen te werken kunnen ze elkaar versterken in hun missie. Via onderzoek, opleidingen en uitwisselingsprogramma's bouwt het netwerk voort op de kernwaarden van publieke media. Daarom sluiten VRT en RTBF zich aan bij de PMA, die over zes continenten verspreid is en meer dan 50 leden telt, waaronder de BBC, Australian Broadcasting Corporation (ABC), Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF), de Namibian Broadcasting Corporation (NBC) en de Thaise PBS.

Kristian Porter, CEO van PMA, verklaart: "RTBF en VRT laten het beste van public service media (PSM) zien en tonen een bereidheid om te experimenteren, te innoveren en samen te werken om ervoor te zorgen dat publieke media relevant en toegankelijk blijven voor het publiek. Beide omroepen worden gedreven door hun publieke missie. Ze laten zien hoe de moderne publieke media-entiteit meer is dan alleen een platformgedreven merk: het is een organisatie die aanwezig is in de gemeenschap of in de klas. Nu de uitdagingen voor publieke media wereldwijd blijven toenemen, is het belangrijk dat publieke media samenkomen om deze uitdagingen te erkennen, kennis te delen en oplossingen te bedenken. De toevoeging van de RTBF en VRT aan de alliantie zal onze leden veel voordeel opleveren en we kijken ernaar uit om de komende maanden en jaren nauw met hen samen te werken."


Frederik Delaplace, CEO van VRT, voegt toe: "Door internationaal samen te werken met publieke omroepen kunnen we elkaar inspireren, een brug slaan tussen culturen en onze maatschappelijke impact vergroten. We kijken ernaar uit om samen met de Public Media Alliance verder te bouwen op elkaars initiatieven, inzichten te delen over technologische vooruitgang en een internationaal verhaal te schrijven over de impact van publieke media. Op die manier kunnen we niet alleen ons publiek beter bedienen, maar ook bijdragen aan een meer verbonden en veerkrachtige mediasector."


Jean-Paul Philippot, CEO van RTBF, benadrukt: "In de huidige wereld gebeuren er steeds meer internationale uitwisselingen en raken debatten steeds meer gepolariseerd. De belangrijkste missie van publieke media ligt in hun vermogen om de band met het lokale publiek te versterken en tegelijkertijd democratische waarden te promoten. Door de toekomstige technologische en sociale uitdagingen zijn sterke samenwerkingen noodzakelijk om te kunnen slagen. In deze context is de Public Media Alliance, met haar wereldwijde bereik, een waardevolle aanwinst, een bron van inspiratie en een bron van trots."


Internationale samenwerkingen zijn voor VRT geen onbekend terrein. Zo werkt de omroep samen met zeven publieke omroepen in Scandinavië, Duitsland en Nederland voor een unieke fictiesamenwerking. Daarnaast innoveert VRT samen met internationale start-ups, universiteiten en mediaorganisaties om de toekomst van media vorm te geven. VRT is vicevoorzitter van het NEM-initiatief, dat de strategische innovatieagenda voor Europese media mede opstelt, en leidt de mediawerkgroep van de Big Data Value Association, die zich richt op een AI- en datagedreven digitale transformatie van de Europese economie en samenleving. Samen met RTBF, en met de steun van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, leidt VRT het internationale netwerk 'Future Media Hubs' om samenwerking en kennisdeling tussen private en publieke media te bevorderen. Het netwerk brengt meer dan 50 partners op verschillende continenten samen. Zowel RTBF als VRT zijn lid van de European Broadcasting Union.


Afbeelding: RTBF CEO Jean-Paul Philippot, VRT CEO Frederik Delaplace en PMA CEO Kristian Porter (foto VRT)

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.