Qmusic groeit het sterkst, JOE haalt Radio 10 overtuigend in
Qmusic is volgens de nieuwste cijfers van het NMO Luisteronderzoek niet alleen de grootste, maar ook de sterkst groeiende radiozender van Nederland. In oktober behaalde de zender een marktaandeel van 21,3% in de doelgroep 20-49 jaar, een stijging van 1,9 procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Daarmee is Qmusic opnieuw de absolute nummer één.
De groei komt mede door de populariteit van de jaarlijkse actie Het Geluid. De zoektocht naar het juiste antwoord trok veel luisteraars. Uiteindelijk wist luisteraar Marielle het raadsel te ontcijferen met het antwoord ‘de beugel van een werphengelmolen vastklikken’, goed voor een geldprijs van €57.600,-. Dankzij acties als deze bereikte Qmusic in oktober ruim 7,8 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, het hoogste aantal sinds de start van de zender. Dat zijn ongeveer 800.000 luisteraars meer dan een jaar eerder.
JOE groeit door en vergroot voorsprong op Radio 10
Ook zusterzender JOE presteerde sterk. De zender behaalde in oktober een marktaandeel van 7,1% in de doelgroep 20-49 jaar, goed voor de vierde plaats in de Nederlandse radiomarkt. Het verschil met Radio 10, dat in september al werd ingehaald, groeide verder door. JOE trok 5,2 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder, bijna een half miljoen meer dan vorig jaar.
De zender scoorde hoog met de JOE 70s 80s 90s Top 1000, waarin de populairste hits uit drie decennia te horen waren. Daarnaast zorgde de middagshow van Kai Merckx voor een opvallend succes. Met een marktaandeel van 7,1% behaalde het programma zijn beste resultaat ooit. In de aanloop naar de verkiezingen bedacht Merckx een eigen verkiezing rond de vraag welke lijsttrekker de meest betrouwbare stem heeft. Rob Jetten, Joost Eerdmans en Jimmy Dijk kwamen daarbij als opvallende top drie uit de bus.
DPG Media breidt radiobereik verder uit
Met de sterke resultaten van Qmusic en JOE heeft DPG Media haar hoogste gezamenlijke marktaandeel ooit behaald. Binnen de doelgroep 20-49 jaar noteerde het mediabedrijf in oktober een aandeel van 32,1%, een stijging van 11% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar.
De themakanalen van het bedrijf, waaronder Qmusic non-stop, Qmusic Het Foute Uur, Qmusic 90s & 00s, Qmusic Limburg en JOE non-stop, droegen gezamenlijk 3,7% bij aan dit resultaat. In totaal bereikten de zenders van DPG Media bijna 10,7 miljoen luisteraars van 13 jaar en ouder. Nog nooit eerder wist de groep in één maand zoveel mensen te bereiken.
Bron: NMO Luisteronderzoek. Marktaandeel doelgroep 20-49 jaar. Ma-Zo 06:00-24:00 uur.
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.