Luisteronderzoek week 45 2025: Qmusic en NPO Radio 5 in de lift
In week 45 van 2025, gemeten van 3 tot en met 9 november, blijft NPO Radio 2 met een marktaandeel van 12,1% de best beluisterde zender van Nederland. De publieke zender behoudt hiermee zijn positie van de voorgaande week. Qmusic volgt op korte afstand met 11,9%, een stijging ten opzichte van 11,4% in week 44. Radio 538 blijft stabiel op de derde plaats met 9,0%, iets lager dan de 9,1% van de week ervoor.
NPO Radio 5 weet deze week een opvallende stijging te realiseren. De zender stijgt van 8,0% naar 8,5% marktaandeel en klimt daarmee van de vijfde naar de vierde plaats. NPO Radio 1 daarentegen zakt iets terug: van 8,6% naar 8,3% en neemt daardoor de vijfde positie in.
Qmusic behaalt met 4.359.281 luisteraars opnieuw het hoogste weekbereik, ondanks een lichte daling ten opzichte van de 4.439.082 van de vorige week. NPO Radio 5 heeft de langste gemiddelde luistertijd per luisteraar met 611 minuten, een stijging ten opzichte van 584 minuten in week 44.
Bij de overige landelijke zenders is een verdeeld beeld te zien. JOE stijgt licht van 5,4% naar 5,5%, NPO 3FM van 2,0% naar 2,1% terwijl ook de Regionale Publieke Omroepen een groei noteren van 5,4% naar 5,7%.
Enkele zenders zagen hun marktaandeel juist iets dalen. Radio 10 zakt van 5,7% naar 5,4%, Radio Veronica van 4,9% naar 4,5% en SLAM! verliest terrein van 1,4% naar 1,1%.
Andere zenders laten deze week een stabiel beeld zien. 100% NL blijft op 2,9%, BNR Nieuwsradio op 1,0%, KINK op 0,6%, Radio Noordzee op 0,3% en Sky Radio behoudt 6,7%.
Het Luisteronderzoek biedt inzicht in de luistercijfers van radiostations in Nederland en wordt wekelijks gepubliceerd.
![]()
Bron: NMO/Ipsos-Kantar
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.