Spring naar bijdragen

Baken 16


Vincent

Aanbevolen berichten

Op Please login or register to see this link. is een pagina aangemaakt over het programma Baken 16. Ik heb deze vanmorgen aangevuld met wat gegevens betreffende dit middagprogramma van Radio Mi Amigo en Radio Caroline. Dit heb ik gedaan aan de hand van de beschikbare radioprogramma's:

http://www.radiopedia.nl/wiki/Baken_16

Hebben jullie aanvullende (verifeerbare) informatie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het ontstaan van de naam Baken 16 doen verschillende verhalen de ronde. Volgens Marc Jacobs was er wel een baken in de buurt, maar met een ander nummer (18). Het zou Baken 16 zijn geworden, omdat dat beter klonk. Maar misschien weet iemand het naadje van de kous?

Martin

Dit wordt in een van de afleveringen Baken verteld door Bart van Leeuwen. Ik ga komende tijd wat belangrijke Bakens luisteren en online zetten om ook dit verhaal bevestigd te krijgen. Hier alvast de eerste:

Please login or register to see this link.

update 05-02-2012: link vervangen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Direct bij het begin van de eerste baken verteld Bart de herkomst van de naam: een baken op een klein eilandje vlak bij de MV Mi Amigo. Dat eiland verhaal twijfel ik aan. Het verhaal wat Marc verteld in het interview klopt. Het zelfde verhaal heeft hij Pasen 2008 ook aan mij verteld. Baken 18 bekt niet, dus is het 16 geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een zeekaart van de gehele Thamesmonding, zal er nog eens op kijken of die bakens ook nummers hebben. Tot nu toe heb ik dat niet kunnen vinden, ze worden zonder nummer aangeduid.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen luisteraars, bent u er klaar voor pak dan allen even de zeekaart van de Thames monding erbij< te koop in de scheepswinkel a 30Euri>. We zoeken op the Knock Deep , het gebied tussen de Kentish Knock en de Long Sands zandbanken. 3 Boeien worden zichtbaar, echter zonder nummer aanduiding.

De South Kn0ck boei in het zuiden van de Kentish Knock, de Kentish Nock boei ten oosten van de KN en in de noordelijke richting de Long Sand Head boei maar die ligt wel een beetje uit de route en de beschutting van 2 zandbanken die ze zochten met de Mi Amigo heb je daar ook niet. Uit de overlevering weet ik dat de MV niet ver van de Kentish Knock lightvessel voor anker was gegaan maar in de recente zeekaart kan ik die LV niet vinden. Nergens is natuurlijk sprake van een "eilandje'", waarschijnlijk is het platform onder de boei door van Leeuwen aangeduid als eilandje. Halverwege de Kentish Knock zandbank

heb je als" rugdekking" de Long Sands Zandbak. Mijn logica zegt dan dat men daar voor anker lag en hierdoor uitzicht op 2 boeien had, de genoemde South Knock en de Kentish Knock boei. Echte zeelieden in deze groep worden dringend gevraagd hier over na te denken en eventueel de juiste plek aan te wijzen. Tussen het deel van de Long Sands zandbak en het fishermans Gat is een wrakaanduiding, ik vermoed dat hier de Mi Amigo onder de zeespiegel ligt. Maar ja , er zijn meerdere wrakaanduidingen in dat gebied, das dus echt gissen.

Hoogste tijd om de jas aan te doen en de muts op voor een wandeling met Joris de Ier, zal wel een rondje Schildmeer worden.

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zal dan waarschijnlijk op deze kaar moeten staan (als het er op staat tenminste): Please login or register to see this link.

Eventueel op een van de andere kaartbladen op: Please login or register to see this link.

Interessante kaarten, heb je de kennis om enige uitleg te geven over al die getallen, kringetjes e.d.?

Cas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dezelfde kaarten hangen bij mijn ouders aan de muur. Dit zijn de zeekaarten die uitgegeven zijn door de British admiralty. Op de kaarten staan verschillende dingen aangegeven.

Beetje lastig om alles uit te leggen, dus ik heb even een site opgezocht waar alle tekens worden uitgelegd.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Off screen zie je maar een deel vd Thames monding, ik gebruik een ouwerwetse papieren kaart. Het is natuurlijk allemaal op graden en minuten op te zoeken maar zover gaat mijn nautische kennis niet.

Het wachten is op iemand die de beide plekken kan duiden, dus de ankerplaats als zendschip en de huidige positie van het wrak.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels een pdf document gevonden met de beschrijving van de vaarroutes naar de thames. In dit document staan vele tonnen met de positie vermeld. Of het alle tonnen zijn kan ik niet zeggen. Ik ben nu nog aan het lezen, maar wellicht dat er meer mensen interesse hebben. Het document is hier te downloaden: Please login or register to see this link.

Een alinea gaat over long sand waarin wordt gemeld dat deze droogvalt. Dit zou dus een verklaring kunnen zijn voor de opmerking "eiland".

" Long Sand (51°38'N., 1°26'E.), a bank about 19 miles long,

is divided into two parts by Fisherman’s Gat. Long Sand Head

(51°46'N., 1°36'E.), the N extremity of the N part, lies about 7

miles SSE of the S end of Shipwash. Long Sand shoal dries in

many places and is marked at its N end and along its NW side

by lighted buoys. In addition, several beacons stand on this

shoal and may best be seen on the chart"

Vanaf pagina 71 begint het hoofdstuk over de theemsmonding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in aanvulling ben ik ook maar even aan het knutselen gegaan met google earth. Ik heb de nautische kaarten als laag in google earth geprutst. en vervolgens op internet coordinaten gezocht van de mv mi amigo.

Het bestand heb ik ter beschikking gesteld voor de geinteresseerde: Please login or register to see this link.

Wanneer je geen google earth hebt, kun je het ook bekijken in google maps. Kopieer het adres van de link en plak deze in het zoekvenster van google maps. Enige nadeel is dat de plattegronden over de stippen worden geplaatst, maar met in en uitschakelen van de plattegronden is het wel mogelijk de posities te bekijken.

Heb nog nooit eerder zo'n kaart gemaakt, dus als iemand opmerkingen heeft hoor ik het graag. Ook nieuwe coordinaten hoor ik graag, dan voeg ik ze even toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De eerste serie met Bart van Leeuwen. Ook de eerste aflevering staat hier bij omdat ik de id3tag heb gevuld.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels een pdf document gevonden met de beschrijving van de vaarroutes naar de thames. In dit document staan vele tonnen met de positie vermeld. Of het alle tonnen zijn kan ik niet zeggen. Ik ben nu nog aan het lezen, maar wellicht dat er meer mensen interesse hebben. Het document is hier te downloaden: Please login or register to see this link.

Een alinea gaat over long sand waarin wordt gemeld dat deze droogvalt. Dit zou dus een verklaring kunnen zijn voor de opmerking "eiland".

" Long Sand (51°38'N., 1°26'E.), a bank about 19 miles long,

is divided into two parts by Fisherman’s Gat. Long Sand Head

(51°46'N., 1°36'E.), the N extremity of the N part, lies about 7

miles SSE of the S end of Shipwash. Long Sand shoal dries in

many places and is marked at its N end and along its NW side

by lighted buoys. In addition, several beacons stand on this

shoal and may best be seen on the chart"

Vanaf pagina 71 begint het hoofdstuk over de theemsmonding.

Dit is pas diepgang, ik ga proberen dit te lezen.

Paul de Haan


De eerste serie met Bart van Leeuwen. Ook de eerste aflevering staat hier bij omdat ik de id3tag heb gevuld.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Hele mooie uren in prima kwaliteit. De taperecorder stond bij jou dus nooit stil daar in Sparta City. Zijn wij blij dat je in die tijd niet in Roodeschool of Maastricht woonde.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal de Sparta City opmerking als zuiderling maar negeren Paul :)

Nog 5 uitzendingen met Marc Jacobs waarvan 2 opgenomen aan boord van de MV.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Wat doe je als de cassette met daarop de Jukebox niet aan boord is? Dan doe je een Baken 16 tussen 6 en 7.

Please login or register to see this link.

Ik kwam dit ook nog tegen van dezelfde dag. Als je 'm wil verplaatsen prima, maar misschien is het een leuke aanvulling:

MiAmigo24041977HugoMeulenhofTop40

http://www.mediafire.com/?235g7algtcodcnf

Groetje,

Martin


Eentje met Rob Hudson:

Please login or register to see this link.

Please login or register to see this link.

Van die dag heb ik deze ook nog:

MiAmigo15021978RobHudson17001735ScholierenTop10

http://www.mediafire.com/download.php?q7gcukf7vevblbj

Groet,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6381
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JanBoer
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.