Spring naar bijdragen

wasmachine gerepareerd


rien1959

Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend meldde mijn vrouw dat de wasmachine (Bosch) niet meer werkte zoals het hoorde.

Technisch als ze is had ze alles al uitgezocht en was ze tot de conclusie gekomen dat de verwarming niet werkte.

Vandaag heeft ze op het Internet alles uitgezocht en er waren drie mogelijkheden :

1. verwarmingselement kapot.

2. NTC weerstand kapot.

3. relais uitgebrand.

Vanavond heeft ze de voorkant van de wasmachine verwijderd en daaran mocht ik aan de slag met de multimeter.

Al snel was duidelijk dat het element nog heel was, net als het PTC element (temperatuursensor).

Op mijn aanraden heeft ze de voorkant weer dicht gemaakt en toen de bovenkant verwijderd.

Na doormeten bleken er geen draadbreuken te zijn naar de besturing toe. Ook een niveausensor die in serie stond met de verwarming werkte naar behoren.

Dus bleef alleen het relais over. Dat print heb ik er zelf uitgehaald, want van elektro heeft mijn vrouw geen verstand (dat dan weer niet).

Na enig wurmen had ik het plaatje in mijn handen en na het omdraaien zag ik het probleem.

Het moedercontact van het relais was waarschijnlijk niet al te best gesoldeerd (of oververhit) want de pen zal los in het gat zonder elektrisch contact te maken.

Na een soldeerbadje alles weer gemonteerd en zojuist hoorde ik van mijn vrouw dat alles weer werkte.

We hebben weer een hoop geld bespaard ! Intussen een paar reserve relais besteld via de zaak. Kosten slechts 1.50 euro per stuk.

Op de eerste foto is het meest linkse relais die van de verwarming. Bij de tweede foto zie je in het midden een slechte soldering.

Rien

jq2paE.jpg

F15hnEc6GqbD.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, vanavond kreeg ik er weer een klusje bij ..... onze oven ging kapot !

Morgen maar eens kijken wat er aan de hand is.

Hij is al meer dan 15 jaar oud dus misschien niet meer de moeite om nog wat aan te doen.

Rien

update : het viel allemaal mee. Gewoon vervuilde contacten in de draaischakelaars. Kleine moeite, groot plezier. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6415
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Gerard Groeneveld
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.