Spring naar bijdragen

Radio Veronica radiootje


rob68

Aanbevolen berichten

Wat zend er uit op 1562 kc op de 192 radio ?

In 1978 dacht ik zijn de frequenties opgeschoven met 1 khz . Caroline werd toen b.v. 963 ipv 962.

1562 werd 1566 khz... en daar zend nu een Haagse lokale commerciële Hindoestaanse omroep Vahon

http://www.vahonfm.nl/site/index.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zend er uit op 1562 kc op de 192 radio ?

In 1978 dacht ik zijn de frequenties opgeschoven met 1 khz . Caroline werd toen b.v. 963 ipv 962.

1562 werd 1566 khz... en daar zend nu een Haagse lokale commerciële Hindoestaanse omroep Vahon

http://www.vahonfm.nl/site/index.php

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat heb ik wel en de apparatuur ook, maar zoals gezegd blijf ik er in dit geval lekker van af. If it ain't broke, don't fix it!

Overigens kom je als het moet zonder kennis en apparatuur ook een eind hoor. Met het rode trafootje regel je de oscillatorfrequentie, dus als je een bekende zender op de goeie plek ontvangt is het goed (genoeg). Geel is een MF trapje (bijna altijd 455 kHz). Afregelen op maximale ontvangststerkte. De zwarte idem, die zit vlak voor de detector. Daar kun je met een multimeter de signaalsterkte meten. Wel trim-schroevendraaiers gebruiken en voorzichtig zijn want die kerntjes zijn breekbaar.

Blijven er nog twee trimmers op de afstemcondensator over. Eén voor de oscillator en één voor de afstemming van de eerste kring. Vaak is het alleen nodig die tweede een beetje te verstellen (op max. ontvangst). Controleren bij hoge en lage frequentie en de stand voor optimale ontvangst van beide kiezen.

Oscillator precies instellen en geen meetapparatuur? Zet er een digitale MG radio naast en ontvang daarmee het signaaltje van de oscillator. Dus als je transistorradio op 540 kHz zou moeten ontvangen volgens de schaal, dan moet z'n oscillator op 540 + 455 kHz zitten en dat signaaltje kun je op die tweede radio oppikken.

Verder moet je er eigenlijk nog op letten dat je daadwerkelijk de hele band kan ontvangen en dat dus 'alles' op de goede plek zit wat inhoudt dat je moet spelen met de rode trafo en die ene trimmer. Maar met dit soort radio's zit dat er meestal niet ver naast. Als je het echt goed wilt hebben dan moet je de hele procedure dus een paar keer herhalen en op zoek gaan naar het optimale resultaat. Leuke hobby voor minder warme dagen dan vandaag ;-)

Ik zou toch maar opassen met die MF trafootjes.

Voor je het weet heb je een nieuwe MF ernaast geintroduceerd, en dan is het niet meer goed te krijgen zonder meetzender.

De truuk met de digitale ontvanger luisteren op f carrier + f MF werkt redelijk, maar is ook niet altijd even nauwkeurig.

De osc spoel geeft nog de minste problemen, in principe bekende zender op juiste plek zetten, wel aan ONDERKANT band. In NL bvb 675.

Dan osc trimmer naast afstem C op plek bij BOVENKANT band. Lastig, want er zit hier bijna niks , ik heb 1584 natuurlijk.

Antenne trimmer (ook op afstem C) dan afregelen in principe bovenkant band max ontvangst.

Max ontvangst onderkant band is lastiger, dan moet je aan de ferrriet antenne prutsen. Spoeltje veschuiven tot max ontvangst.

Bottom Line, het staat zelden verkeerd, gewoon laten staan, niet aankomen dus.

Bij defect, repareren en niet afregelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afstem C op plek bij BOVENKANT. Lastig, want er zit hier bijna niks

Tot je die tweede radio op bv 1008 kHz zet natuurlijk, dan kun je zíjn oscillator oppikken op 1008+455.

gewoon laten staan, niet aankomen dus

Klopt heel vaak ja. Maar bij goedkoop geproduceerde radiootjes is er soms winst te behalen en/of is bijregelen simpeler dan vervangen van verlopen onderdelen (waarna ook weer afregelen nodig kan zijn).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot je die tweede radio op bv 1008 kHz zet natuurlijk, dan kun je zíjn oscillator oppikken op 1008+455.

Ja dat klopt wel, maar dan moet je een heel nauwkeurige digitale radio hebben die 1008 + 455 = 1463 kan ontvangen en precies afgestemd is, wat lastig is met een kale draaggolf.

Dit soort zakradiootjes zijn natuurlijk geen dx machines, zolang je er de sterke zenders op kan krijgen vind ik het al heel mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat klopt wel, maar dan moet je een heel nauwkeurige digitale radio hebben die 1008 + 455 = 1463 kan ontvangen en precies afgestemd is, wat lastig is met een kale draaggolf.

Klopt, met de meeste digitale tuners zit je natuurlijk aan het raster vast. Maar het hele punt van dit verhaal is hoe je e.e.a. zou kunnen afregelen zonder speciale spullen, in een simpel AM radiootje zoals het Veronica dingetje. Of die 9 kHz hoger of lager staat kun je aan dat afstemwieltje toch niet zien ;-)

Dit soort zakradiootjes zijn natuurlijk geen dx machines, zolang je er de sterke zenders op kan krijgen vind ik het al heel mooi.

Precies. Ik zal niemand adviseren om in een radio die nog wat waard is aan de afregeling te gaan rommelen. En ja ik heb er in de 70's best wel een aantal verklooid met gedraai en ombouwpogingen. The day the music died kwam voor mij wat voeger, want toen had ik m'n transistorradio gesloopt :-)

Neemt niet weg dat je daar wel van leert hoe het werkt. Die kale draaggolf krijg ik probleemloos 100% afgestemd op het gehoor.

Radiotechniek blijft toch een prachtige hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Wellicht kent nog niet iedereen de omvangrijke database Delpher waarbij je kan zoeken in Nederlandse boeken, kranten, tijdschriften en radiobulletins. Het is een samenwerling van onder meer de Koninklijke Bibliotheek. Hier de link en je moet wel even goed kijken hoe je het verder allemaal goed kan gebruiken. Zeer nuttig. Hier de link:

 

Please login or register to see this link.

 

Nu heb ik even gezocht binnen  de krantenartikelen op "Philips transistorradio Radio Veronica" en krijg 107 hits. In het eerst getoonde artikel wordt al bericht dat Philips de transistorradio van Veronica wil verbieden omdat er patenten zouden zijn geschonden. Wie verder grasduint komt wellicht meer te weten, zowel over dit onderwerp als over andere onderwerpen omtrent Veronica en de zeezendergeschiedenis.

 

De artikelen worden getoond zoals ze zijn gescand uit de krant, maar je kan ook de automatische tekstversie opvragen. Voor het artikel heb ik dat ook gedaan en hieronder de directe link:

 

Please login or register to see this link.

 

DirkJan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welk patent zou dat dan moeten zijn... is gewoon een simpel superhetje. 

Ik denk dat aan de vergelijkbare Philips radiootjes twee keer zoveel verdiend werd. Misschien was dat het wel  ;)

Ja Rob, dat heb ik ook. Gewoon een lullig superhetje. Ik denk dat in die tijd andere motieven een rol speelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deels off-topic, maar...

 

2rc23vk.png

 

(merk: Körting, bron Offshore-radio)

 

Zijn er meer radiofabrikanten geweest, die zeezenders op hun afstemschaal vermelden?

 

Commercial Radio Caroline 199 transistor: Please login or register to see this link.

 

Wat zend er uit op 1562 kc op de 192 radio ?

 

Is in huidige AM raster 1.566 kc.(kHz.): ff op googelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.