Spring naar bijdragen

Amateur beelden antenne


Pd4sam

Aanbevolen berichten

Nee, pas begin jaren 80, met de enorme explosie van vrije radiozenders via FM, in vooral de grote steden van het land.

Robin

 

Toen in Engeland de zeezenders hun uitzendingen staakten (op Caroline na), groeide het aantal "land" piraten met een soortgelijk format als de zee zenders. Ook Nederland ontkwam er niet aan. Toen op 31 Augustus om 18.00 uur Veronica de uitzendingen staakte was er al heel snel een "Radio 538". Heel voorzichtig zou je kunnen concluderen dat het sluiten van zee zenders effect had op land zenders. Je zou je dan ook de vraag kunnen stellen: Zou die explosie van UKG zenders er ook geweest zijn als er nog een Radio Veronica en Radio Noordzee op zee was geweest??

Laten we wel wezen, het is een leuke discussie, maar het is gewoon anders gelopen en of dat terecht is of niet, het verleden kun je niet meer veranderen.

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de Ross stond aanvankelijk een 90 meter mast, met speciale schepen, katamarangs bvb, moet het mogelijk zijn een mast van 150 a 200 meter te maken op zee.

Dan had er gewoon op FM (en TV, het REM eiland zat vast aan zeebodem en was daarom verboden) door gegaan vanaf zee, als de anti-zeezender wetten er niet waren geweest.

Vooral TV was lucratief geweest.

In oktober 1973 maakte Adriaan van Landschoot (Atlantis) al bekend, dat hij met een (nieuw) radio en televisiestation, vanaf een voormalig Japans vliegdekmoederschip zou gaan uitzenden. ;-)

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen in Engeland de zeezenders hun uitzendingen staakten (op Caroline na), groeide het aantal "land" piraten met een soortgelijk format als de zee zenders. Ook Nederland ontkwam er niet aan. Toen op 31 Augustus om 18.00 uur Veronica de uitzendingen staakte was er al heel snel een "Radio 538". Heel voorzichtig zou je kunnen concluderen dat het sluiten van zee zenders effect had op land zenders. Je zou je dan ook de vraag kunnen stellen: Zou die explosie van UKG zenders er ook geweest zijn als er nog een Radio Veronica en Radio Noordzee op zee was geweest??

Die vrije "landzenders" ( in b.v. Engeland en Nederland) waren er natuurlijk wel in de jaren 70 en gedeeltelijk als reactie op het sluiten van de meeste

zeezenders maar het aantal stations en de uitzendingen waren nog zeer beperkt qua tijd en dagen in de week.

Pas vanaf begin jaren 80 kwamen er de 24 uur(s)FM radiostations 7 dagen per week en dan vooral in Nederland en niet in de UK, maar b.v. weer wel in Ierland waar de zeezenders (in het verleden) niet van al te grote invloed waren geweest.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit topic gaat inmiddels allang niet meer over amateurbeelden van de 538 antenne, maar ik vind het wel leuk om eens te filosoferen over wat er had kunnen gebeuren als dat kristal gewoon was blijven zitten in die zender 40 jaar geleden. Natuurlijk is er niks meer aan te veranderen en dat hoeft van mij ook niet. Zelf vind ik de geschiedenis van de VOO zeker zo interessant als die 14 jaar op zee (die ik niet bewust meegemaakt heb en voornamelijk ken van oude documentaires en norderney.nl).

 

Kwam die populariteit niet vooral door het TV gebeuren en een aardige televisiegids?

 

 

Die gids is natuurlijk een apart verhaal en misschien wel het enige blijvend succesvolle onderdeel van wat ooit Veronica was. Maar het TV-gebeuren van de VOO was in mijn herinnering niet veel bijzonders en voor de 'echte' Veronicanen ook meer een bijzaak naast de radio. Er werd een knap 'snelle auto's - lekkere wijven' imago neergezet maar dat zat volgens mij meer in die flitsende leaders dan in de programma's. Countdown en Nederland Muziekland, meer is er bij mij niet blijven hangen...

 

De vraag waar al die grote FM-piraten rond 1980 vandaan kwamen is ook wel een interessante. Of dat nou zo zeer een reactie op de verdwijnende zeezenders was vraag ik me af. Had het ook niet vooral te maken met de techniek van toen? De FM-band boven de 100 MHz was zo goed als leeg, het bereik van zenders t.o.v. AM beperkt dus er was ruimte voor veel stations. FM-ontvangers waren wijd verspreid, de geluidskwaliteit prima. En de grotere jongens draaiden kennelijk zo rendabel dat een voorraadje zenders en antennes achter de hand gehouden kon worden voor als de RCD weer eens langs was geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit topic gaat inmiddels allang niet meer over amateurbeelden van de 538 antenne,

Eigenlijk ook weer wel. Met verhuisproject '538' investeerde Radio Veronica alleen weer in AM.

Inmiddels (sedert 1970) zat concurrent R.N.I. ook op de FM band. Mono, maar toch. Met een verticaal gepolariseerde antenne, dus ook weer minder kans op storing met de horizontaal gepolariseerde antennes van de Hilversumse FM stations op de toen nog vrij lege FM band. 'Hilversum' stapte in die periode van mono over op stereo. Stereo vraagt volgens mij wel om meer bandbreedte, wat ook meer kans op storing zou kunnen betekenen. Verder verschenen toen in vrij hoog tempo steeds meer FM steunzenders.

 

Die verhuiscampagne naar '538' was ook bedoeld om meer luisteraars te krijgen (landelijke advertenties, etc.). Een (stereo) FM zender vanaf de Norderney om ook de luisteraars in de dichtbevolkte regio Den Haag wat extra's te bieden, cq. weer te binden, had daarin zeker niet misstaan. Maar die extra investering (aanschaf FM zender + antenne, studio aanpassingen) moet je ook zien terug te verdienen.

 

Uit de praktijk: ik had familie in Honselersdijk wonen. Bij bezoeken stond altijd Radio Veronica aan. Totdat er een stereo-installatie werd aangeschaft, toen erg in opkomst. Tja, sindsdien stond Hilversum-3 (FM) aan, vooral vanwege de audiokwaliteit. Na mijn bezoek moest men de tuner steeds van Radio Veronica weer op H'sum 3 zetten, of wel van 4 kHz. naar 15 kHz. audiobreedte....

 

v7z8np.jpg qxl1ra.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat bedoel ik dus ook... De Veronica luisteraars kregen in de eerste helft jaren 70 steeds meer beschikking over FM (stereo)  ontvangers. En ondanks dat Veronica hun favoriete station was, zouden ze steeds meer naar die storingsvrije FM band switchen. Misschien de top 40 nog even meepikkend, of een fijne Lexjo, maar verder: FM.

 

Op hetzelfde moment moest Veronica zwijgen. Maar... Men kwam terug! Als VOO, met véél te weinig, maar wel goed gevulde, zendtijd. En, met vertrouwde DJ's!

Daarnaast was er direct weer dat rebelse: Wéér weden ze tegengewerkt door de politiek, maar keer op keer wonnen ze het.

Meer zendtijd betekende meer mooie programma's! De top 40 kwam terug, de tipparade, enz. En denk eens terug aan de Veronica Rocknight! Dat was wat! Ben Liebrand kwam in de vrijdagnacht (Oh, wat een nacht!) zijn mixen uitzenden. En dat was ook weer goed voor vele nachten voor de radio! Prachtig was het!

 

Nee, ik blijf er echt bij: Het zwijgen van de Norderney kwam, achteraf, precies op tijd.. Hoe zuur ook....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad,, op je hoogtepunt ten ondergaan, met een drama waar je nu nog werkelijk een brok van in je keel krijgt.

En even zo vrolijk, zo gauw als ze de kans kregen, iedereen in Hilversum met hu eigen omroepbestel om de oren slaan.

Stug hun eigen weg gaand, ging iedereen in Hilversum van lief en lé horizontaal.  

Dan heb je het denk ik toch goed gedaan,, ofniedan  :cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag waar al die grote FM-piraten rond 1980 vandaan kwamen is ook wel een interessante. Of dat nou zo zeer een reactie op de verdwijnende zeezenders was vraag ik me af. Had het ook niet vooral te maken met de techniek van toen? De FM-band boven de 100 MHz was zo goed als leeg, het bereik van zenders t.o.v. AM beperkt dus er was ruimte voor veel stations. FM-ontvangers waren wijd verspreid, de geluidskwaliteit prima. En de grotere jongens draaiden kennelijk zo rendabel dat een voorraadje zenders en antennes achter de hand gehouden kon worden voor als de RCD weer eens langs was geweest.

 

Als je bedenkt dat de zeezenders eigenlijk ook een protest waren tegen het omroep bestel, dus voorlopers waren van commerciële radio zenders, dan zijn ook die FM piraten een logisch vervolg op enerzijds het verdwijnen van de zeezenders, anderzijds het volgen van de stand der techniek.

Dat er in Engeland niet zo'n grote hoos aan FM piraten waren is omdat Engeland veel meer MG minded is dan Nederland. Als je gaat kijken hoeveel MG zenders daar nu nog actief zijn .....................

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6412
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Panthera leo
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.