Spring naar bijdragen

Amateur beelden antenne


Pd4sam

Aanbevolen berichten

Ik zag op de DVD van de restauratie van het boordpaneel een klein stukje (8mm amateur) beeldmateriaal voorbij komen van de antenne die op 538 dienst heeft gedaan. Ze waren ermee bezig in een tuin. Ik vraag me af of dat daar nog meer beelden van zijn? Was echt uniek deze beelden. 

Het filmpje is destijds door Ad gemaakt.

De antenne werd gespannen in de tuin van de studio aan de Utrechtseweg.

 

Niels

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch jammer dat mensen niet eerst onze website met het verhaal raadplegen. Want daar staat toch echt alles op. zo ook het verhaal over de antenne's. Heb ik het niet voor niks geschreven.

 

Please login or register to see this link.

 

En in een andere "draadje" hier op het forum heb ik al eens wat "stills" uit de video geplaatst.

 

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is toch jammer dat mensen niet eerst onze website met het verhaal raadplegen. Want daar staat toch echt alles op. zo ook het verhaal over de antenne's. Heb ik het niet voor niks geschreven.

Mijn wel gemeende amateurwaardige excuus Juul :-) ik had inderdaad even niet het verhaal gelezen, maar nu wel gedaan.

Het was een spantaane vraag die ik had.

73' ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Gedetailleerde verhaal over de '538' antenne herlezen. Interessante klus, maar voor mij betekende toen die verhuizing naar '538' geen succes.

 

Misschien een off-topic plek voor een verlate QSL kaart, maar in de jaren 60/70 woonde ik in Velp bij Arnhem (loc.: JO21xx), op hoek rijtjeswoningen, en mijn

antenne was de ijzeren regenpijp die electrisch weer contact had met de lange dakgoot (4 woningen). De signalen op LG, MG en KG waren enorm sterk.

(Een tip van mijn grootvader, die in de jaren 20 Idzerda radio-kits voor zijn buren en kennissen gebouwd had (inclusief 'Mexicaanse hond'). De Please login or register to see this link.

van Duits fabricaat van zijn jaren 20 draadantenne heb ik mogen erven.). Mijn toenmalige buizenradio's (w.o. Please login or register to see this link. ) waren niet geaard.

To-the-point:

Op '192' was Radio Veronica overdag prima te nemen, met 's avonds wisselende interferentie van Beromünster: die varieerde door bijdrage van de ethergolf.

Op '538' had ik echter de hele dag 3 zenders door elkaar: Capitol Radio uit Londen, Radio Veronica en een CW zender op de rechter flank. Verder was audio

Radio Veronica op '538' doffer (en overlapte daarmee ook niet het bredere signaal van Capital Radio). 's Avonds kwam daar nog 4e, Duitstalige zender bij. Ik

ben toen maar 'verhuisd' naar '220' (R.N.I.). Heb derhalve van de '538' gebeurtenissen weinig meegekregen.

Frusty was toen weet ik nog, dat '192' overdag een lege frequentie bleef, nadat het vrij zwakke signaal met een verwijsbandje naar '538' ook uit de lucht ging...

Voor mij had al die moeite (en kosten) van '192' naar '538' niet gehoeven, en 's avonds moest ik toch huiswerk maken.

 

Vy 73

Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij leidt tot de vraag welke toekomst Veronica op de middengolf vanaf de Noordzee eigenlijk nog had gehad als de stekker er niet van overheidswege uitgetrokken was 40 jaar geleden. FM(-stereo) was toch al aardig ingeburgerd inmiddels (eind jaren '70 zelfs draagbaar en in de auto) en het bereik op 538 zo te lezen redelijk beperkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij leidt tot de vraag welke toekomst Veronica op de middengolf vanaf de Noordzee eigenlijk nog had gehad als de stekker er niet van overheidswege uitgetrokken was 40 jaar geleden. FM(-stereo) was toch al aardig ingeburgerd inmiddels (eind jaren '70 zelfs draagbaar en in de auto) en het bereik op 538 zo te lezen redelijk beperkt. 

Dat kun je je ook afvragen bij de te vroege dood van M. Monroe en E. Presley; ik denk minder cult-status dan nu.

Mode FM was voor de meeste radio muziekluisteraars een uitkomst. Voor de komst van de muziekzenders Hilversum 3 en 4 zaten de praatzenders in het audiofiele FM in de 3 meterband (toen 87,5 - 100 MHz.) en de muziekzenders zaten in AM op de middengolf, de omgekeerde wereld!

Was er van overheidswege niet ingegrepen tav de zeezenders, dan had de mode FM met ook nog stereo optie zijn werk gedaan, immers, HiFi werd toen ook steeds belangrijker en FM zenders kregen steeds meer landelijke dekking. Daarentegen werd (en is) de middengolf steeds onaantrekkelijker door toename electro-smog.

Een FM antenne + zender op de Norderney, evenals op de Mebo-II (R.N.I.) had hooguit regio Den Haag voorzien van FM (stereo), maar had misschien ook weer hogere eisen gesteld aan de studio apparatuur in Lapershoek. Er was toen, zeker in west NL, nog voldoende ruimte tussen 100 - 104 (later 108) MHz.

 

Ken in het oosten van NL alleen enkele hobbyisten (zoals ik) die moeite deden om de zwakkere (zee-) zenders te ontvangen, de gemiddelde radioluisteraar zat in de jaren 70 al op FM. AM luisteren,

zeker in de avonduren, was in de jaren 70 en daarna geen pretje op de toen overvolle middengolf.

Maar een sterke AM zender was ook niet altijd aangenaam om naar te luisteren: Radio Luxemburg '208' (1.440 kHz.) bijvoorbeeld klonk in de vroege ochtend en 's avonds vaak erg vervormd door de voortdurende 'strijdt' tussen de grond- en ethergolf. Daar zaten vaak ook nog looptijdverschillen tussen, in NL woonde je net weer te dichtbij. 

Deze landzender had trouwens ook op NL gerichte uitzendingen (met o.a. anti Veronica dj Felix Meurders) en paste dus ook niet in het omroepbestel, maar is nooit aangepakt. Maar OK, da's een ander topic.

 

By-the-way, die ethergolf gaf vooral in de wintermaanden Radio Veronica op '192' een aardige boost qua veldsterkte! Zo tijdens de Rob Out Shows na 16 uur, dat knalde er uit (zijn jingle 'absolutely incredible' was dus erg toepasselijk); de steunzender van Please login or register to see this link. (531 kHz./565 m.) op dezelfde frequentie werd pas na 20 uur echt irritant, maar ja, toen was de tv in opkomst dus zullen er rond die tijd weinig radioluisteraars geweest zijn, zowel in NL als in der Schwiiz.

In zomer 1973 bij familie in Zwitserland geweest, die ca.15 km. van Bunzwil (= Beromünster) woont en natuurlijk ff antennepark bezocht: alleen een zeer sterk signaal op 531 kHz ('565'), 1.562 kHz. ('192') was vrije frequentie. Die steunzender kwam (toen) alleen 's avonds in de lucht. Kortom: Please login or register to see this link. .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mag je dan voorzichtig concluderen dat Veronica eigenlijk sowieso wel aan land had gemoeten halverwege de 70's, ook zonder die anti-zeezenderwet?

 

Het zou nog een kleine twee decennia duren tot legaal commerciële radio gemaakt kon worden in Nederland. Wellicht was de VOO via Hilversum eigenlijk gewoon de enige toekomstbestendige optie op dat moment. Het bood mij en mijn generatiegenoten in ieder geval de mogelijkheid om ook op te groeien met Lex Harding en z'n Top 40 op vrijdag. In FM-stereo in het hele land en op 675 daar een stukkie omheen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze landzender had trouwens ook op NL gerichte uitzendingen (met o.a. anti Veronica dj Felix Meurders) en paste dus ook niet in het omroepbestel, maar is nooit aangepakt.

Dacht niet dat Felix anti Veronica (zeezenders) was, hij was juist blij met die concurrentie.

Waarom zou Radio Luxembourg (een legale zender) aangepakt moeten worden?

Verder een leuk verhaal hoor. :-)

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 Nee, pas begin jaren 80, met de enorme explosie van vrije radiozenders via FM, in vooral de grote steden van het land.

 

Begin jaren '80 zouden ze de boot toch gemist hebben inmiddels (sorry voor de flauwe woordspeling)? Er was wel momentum en tijd nodig om naar de A-status te groeien en meer dan een paar uur radiozendtijd te krijgen. De VOO was misschien nog maar net op tijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon een legale zender die in diverse talen uitzond op de aan dat land toegewezen frequenties, zoals de 208. Hoe had men dat dan 'moeten aanpakken'?

 

Had Veronica destijds geen aansluiting kunnen zoeken bij RTL dan? In '89 is die constructie alsnog behoorlijk succesvol gebleken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Begin jaren '80 zouden ze de boot toch gemist hebben inmiddels (sorry voor de flauwe woordspeling)? Er was wel momentum en tijd nodig om naar de A-status te groeien en meer dan een paar uur radiozendtijd te krijgen. De VOO was misschien nog maar net op tijd.

Je schreef eerder: "Wat mij leidt tot de vraag welke toekomst Veronica op de middengolf vanaf de Noordzee eigenlijk nog had gehad als de stekker er niet van overheidswege uitgetrokken was 40 jaar geleden."

Nog een toekomst van een jaar of 5 op de Noordzee dus, daarna zouden de luistercijfers echt gaan kelderen, door de opkomst van de vrije (FM) radio zenders*** vanaf land.

*** O.a. tientallen zenders vanuit steden als Den Haag, Rotterdam en Amsterdam!

Robin

bewerkt door Robin Westhof
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat, achteraf bezien, het gedwongen verdwijnen van Veronica het beste was wat ze kon overkomen. Dat geldt dan voor het station/de naam natuurlijk, NIET voor de medewerkers.. ( Op een enkeling na moesten ze allemaal vertrekken)

 

Want hoe je het ook draait: In de VOO zijn ze uiteindelijk populairder geweest dan vanaf zee. Al was er van vrije radio natuurlijk geen sprake.

Rob en zijn mannen/vrouwen hebben het omroepbestel compleet op z'n kop weten te zetten en enpassant nog even de weg naar commerciele radio en TV gebaand.

 

Inderdaad: 10 jaar na 1974 zond men uit vanaf CD in FM stereo... Je zag de AM stations één voor één stilvallen.. Ook Veronica zou de 80's niet overleefd hebben...

We kunnen gerust stellen dat alle moeite die de overheden gedaan hebben achteraf niet nodig zou zijn geweest..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je naar de huidige NPO radio 2, 3 en 5 luistert (horizontale programmering, hele dag door popmuziek, nieuws op het hele uur), lijkt dat meer op het Veronica van destijds dan op de publieke omroep van destijds. Zelfs op radio 1 en 4 is horizontaal programmeren de norm geworden.

 

Maar ik weet eigenlijk niet of de VOO daarin zo'n grote rol heeft gespeeld. We zijn inmiddels een paar generaties verder, de zuilenmaatschappij van onze ouders is afgebrokkeld en de nieuwe generatie programmamakers heeft (terecht of niet) hele andere ideeen over hoe een publieke omroep moet klinken dan toen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben tot ver in de jaren 80 nog Radio Monique en weet al niet wat van af de Ross op AM gehad.

Daar werd kennelijk zoveel naar geluisterd dat er zelfs een raid nodig was in 1989 om dat het zwijgen op te leggen.

Daarna is er nooit meer een serieuze Ned zeezender geweest.

Anders gezegd, de AM had nog heel lang mee gekunt.

 

Op de Ross stond aanvankelijk een 90 meter mast, met speciale schepen, katamarangs bvb, moet het mogelijk zijn een mast van 150 a 200 meter te maken op zee.

Dan had er gewoon op FM (en TV, het REM eiland zat vast aan zeebodem en was daarom verboden) door gegaan vanaf zee, als de anti-zeezender wetten er niet waren geweest.

Vooral TV was lucratief geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat eerste stukje ben ik wel met je eens, Ruud. Maar.... misschien waren ze wel populair OMDAT het verboden was. Daarbij een stukje nostalgie en klaar ben je.

Maar de omzetcijfers zoals Veronica en Noordzee ze hadden zijn natuurlijk never meer gehaald.

 

Was het legaal gebleven, dan had men vroeg of laat naar FM stereo over gemoeten. Dat had wellicht met een speciaal schip gekunt, maar of de kosten dan nog opwegen tegen de opbrengsten?

We zullen het helaas nooit weten...  Maar het is leuk om erover te filosoferen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Annerob schreef:

"Ik denk dat, achteraf bezien, het gedwongen verdwijnen van Veronica het beste was wat ze kon overkomen. Dat geldt dan voor het station/de naam natuurlijk, NIET voor de medewerkers.."

En de (radio)luisteraars dan?

Annerob schreef ook:

"Want hoe je het ook draait: In de VOO zijn ze uiteindelijk populairder geweest dan vanaf zee"

Met (maar) anderhalve dag (pop) radio per week?

Kwam die populariteit niet vooral door het TV gebeuren en een aardige televisiegids?

Annerob schreef verder:

"Je zag de AM stations één voor één stilvallen.. Ook Veronica zou de 80's niet overleefd hebben..."

Misschien wel, als ze tijdig overgestapt waren op een oldies format in de jaren 80, dus nog voordat Radio 10 Gold begon.

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6412
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Panthera leo
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.