Spring naar bijdragen

Zendamateurisme en de "herintreder" ( voor de zendamateurs hier )


Juul

Aanbevolen berichten

Ik ben na 25 jaar maar weer actief aan het worden als zendamateur. Er is dus nog meer na het "Veronica archief".

 

Ik heb dus maar weer een stukje geschreven.

Je kunt het hier downloaden. ( voor de zendamateurs hier op het forum)

 

Please login or register to see this link.

 

Juul - PE0GJG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"DMR beluisteren via een RTL DVB-T ontvanger"

 
Dit artikel op pagina 12 is ook erg intressant. Zo'n usb-stick kost hier in Nederland rond de 25 euro. zoals bij Please login or register to see this link. . Nog goedkoper kan het via Ebay bij een leverancier in Hong Hong. Alle gebruikte software (zadig, shr-sharp) is gratis. Daarmee heb je voor heel weinig geld een leuke sdr-ontvanger in huis om een mee te spelen. Goed voor bereik van 24 tot 1800 Mhz. 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig dat je weer QRV ben Juul! Toch mooi als je van die sluimerende hobby´s bezit, hier heb ik sinds onze verhuizing in 2003 ook geen antenne´s meer en daardoor niet meer in de lucht. Wel alle zenders op de zolder nog staan, onder meer de Icom 251 en 451. Moet er toch weer eens iets mee gaan doen, over een jaar of vijf als ik kan stoppen met werken? Ondertussen vermaak ik me met de politiek, en een andere oude hobby treintjes.

 

Groet Hans PD0LQA

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Mede -amateurs" zoals de lokale piraat hier zegt, dank voor jullie leuke gedachten.

 

@ Hans - PD0LQA. Ik herken dat als geen ander. Maar er is dus bij jou ook nog hoop.

 

@ Rob. Ja erg interessant dat verhaal over de folded dipool.  Kom op Rob, effe examen doen......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben inmiddels al weer bezig om een volgend projectje opnieuw op te starten. Wat meer vermogen maken. Ik heb nog een hand vol met vermogens transitoren liggen uit 1982 en een oude print opgeduikeld uit een verhuisdoos. Dus alles stap voor stap beschrijven en fotograferen. Leuk voor een zelfbouw artikeltje........ ( Onze kat Bas denk;"Lekker belangrijk allemaal...........")

 

 

20u5q9k.jpg

 

296ivf8.jpg

 

 

 

1h5ahk.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de rechtzitting over het verplicht digitaal uitzenden (waar ik tegen ben, kost alleen maar geld) , naast analoog op MG, riep de advocaat namens de minister van EZ dat ik maar zendamateur moest worden als ik zo graag wilde hobbyen, daar is de MG niet voor.

Gelukkig kon ik de Rechters van het Colege voor Beropep v het Bedrijfsleven (CBb) uitleggen dat omroephobby toch wat anders is en dat je met de MG verder niets kan. De NPO wil het niet meer, de echte commerciele omroepen nog minder.

Dus dat er toch geen bezwaar kon zijn tegen een beetje doelgroep, bijzondere , hobby omroep op de MG, en dat die koppeling met DAB uitzendingen nergens op sloeg.

 

Opvallend blijft dat ik zonder enige opleiding of examen zelf mn zenders in de lucht mag brengen en houden, waar je voor een marinifoon nog een cursus moet volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opvallend blijft dat ik zonder enige opleiding of examen zelf mn zenders in de lucht mag brengen en houden, waar je voor een marinifoon nog een cursus moet volgen.

 

Hoe opvallend is het. Ik las een ingezonden stuk van Wim, PA3AKK  Please login or register to see this link.

waarin iets soortgelijks, weliswaar omgekeerd, aan de orde komt maar dan voor de zendamateur. Kortweg waarom is er zoveel technische kennis nodig als de doorsnee amateur met een koopdoos werkt, oftewel de teloorgang van de zelfbouw, zijn antenne ook al koopt en hooguit zelf de pluggen aan zijn coax soldeert, de SWR controleert en van start gaat. Een soort veredelde 27 mc'r dus. Juul bouwde ooit zijn eigen 2 meter set wat nog gekeurd moest worden (werking moest uitgelegd worden aan de hand van het schema, moest ook nog een sticker op).

 

Mijn eerste 2 meter set (condor 16) was dus ook een koopdoos, de antenne maakte ik zelf, sterker ik heb er meerdere gebouwd (J-Antenne, Slim-Jim o.a). Toen ik mijn C had en op de HF mocht ben ik pas zenders gaan bouwen ............... met buizen ............... en AM!

 

Rob V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Rob,

 

Ik deel je mening wel. Nee, de sticker hoefde er toen nog niet op. Dat was veel later.

Het gevolg van die "koopdozen", is dat het gewoon "stekker-zendamateurs" zijn geworden.

En het gevolg daarvan is weer dat je tegenwoordig op de z.g. repeaters de hele dag vrachtwagen chauffeurs hoort ouwehoeren waar ze rijden, hoeveel klanten ze nog moeten enz. enz. De 2 mtr. band is verworden tot de 27 mc band. met mentaliteit erbij.

Maar over weerstanden en condensators hoor je nauwelijks iets meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier in Dordrecht is het nog wat erger. Een groot aantal mensen van de 27 MC hebben een portofoontje gekocht van Baofeng en aangesloten op een buitenantenne, de kosten van deze porto's zijn werkelijk helemaal niets meer. Deze 27 MCers hebben de lokale frequentie op 2 meter van Dordrecht als hun domein gemaakt. Je hoor zeer regelmatig hele gesprekken tussen deze 11 meter gebruikers op de 145.275 MHZ.  

Hij is fijn !!!!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.