Geplaatst 6 oktober 20169 jr. KX Radio-20161005-1900-2200-50jaar3fm (1981-Het slotakkoord-laatste afl.). https://we.tl/bXMeOdUrRS Link geldig tot 13-okt.-2016. Groet Henk.
Geplaatst 6 oktober 20169 jr. 2 uur geleden zei Bosmeester: Hulde aan de makers van deze prachtige serie. Ja, vind ik ook! Mooie fragmenten, goeie interviews. De serie was misschien wel beter dan het station! Al vond ik het leuk dat er niet alleen maar gekankerd werd op Hilversum 3
Geplaatst 7 oktober 20169 jr. Jammer dat het afgelopen is. Ik heb erg genoten van de verschillende afleveringen. Leuke verhalen en mooie fragmenten. Complimenten aan Arjan Snijders, Eline Maarse, Edwin Wendt en natuurlijk Benno en Jelle van het Genootschap. Hopelijk komt er nog eens een soort vervolg met DJ's die nog niet aan het woord zijn geweest zoals Ad Roland, Peter Holland, Peter van Dam, Kas van Iersel, Tom Mulder en natuurlijk Lex Harding. Misschien dat dan de mannen van Veronica zoals Bart van Leeuwen, Rick van Velthuysen en Jeroen van Inkel ook hun verhaal mogen vertellen als er voor een andere insteek wordt gekozen. Ik snap dat Arjan nu er even genoeg van heeft, maar tijdens zijn slotwoord in de laatste aflevering liet hij wel doorschemeren dat die mogelijkheid er in de toekomst misschien wel is. Peter 7 oktober 20169 jr. bewerkt door pvanklei
Geplaatst 7 oktober 20169 jr. Ik zal dit programma zeker gaan missen. Elke week vaste prik. Gelukkig zijn ze terug te luisteren. En hopelijk komt er een vervolg. Hulde aan degenen die deze serie hebben samengesteld of hierbij betrokken waren. En een extra pluim voor Arjan Snijders voor de fantastische presentatie!
Geplaatst 20 oktober 20169 jr. Terugblik van Arjan Snijders op de serie: http://radiotrefpunt.nl/2016/10/19/arjan-snijders-50-jaar-3fm-de-radioreeks/
Geplaatst 20 oktober 20169 jr. 13 minuten geleden zei Vincent: Terugblik van Arjan Snijders op de serie: http://radiotrefpunt.nl/2016/10/19/arjan-snijders-50-jaar-3fm-de-radioreeks/ Zoals ik hier op Facebook al aan toevoegde: Mooie terugblik van Arjan Snijders op een mooi project. Ook hier nog maar even herhalen wat we ook in de uitzending al memoreerden: de ene liefhebber en verzamelaar van oude radio kan niet bestaan zonder de andere. Van vele medeverzamelaars ken ik alleen de internetnaam, maar zonder Vincent Schriel, motor achter het Internetradiocafé, had mijn verzameling (en die van veel 'lotgenoten') de afgelopen jaren niet zo gierend uit de klauw kunnen lopen. Veel dank dus aan de (soms bewust) naamloze medeverzamelaars, die delen uit hun eigen collectie in de uitzendingen hebben kunnen terug horen. Delen is het nieuwe bezitten, heb ik wel eens gehoord. Dat lijkt me in dit geval meer dan ooit van toepassing.
Geplaatst 20 oktober 20169 jr. Ik wil hier nog het volgende bij aanvullen. Ik maakte als 13-jarige kennis met het fenomeen 'oude radioprogramma's terugluisteren' via Mono (vijdagavond, 20.00 u, Hilversum II) in oktober 1981. Al snel bedacht ik dat het leuk was ook een eigen archiefje aan te leggen. Omdat in Mono alleen korte fragmentjes te horen waren, bedacht ik dat het leuk was om zelf 'spreeks' van Hilversum III te gaan verzamelen. Het idee om niet alleen 'spreeks' te bewaren, maar volledige programma's, daalde bij mij pas in toen ik via het onvergetelijke 1224-project (augustus 1999) ontdekte dat complete Veronica-banden bewaard waren en ik op zaterdag 21 augustus Tom Collins anno 1971 een uur lang op de radio hoorde. Tijdens 1224 werd ook uitgelegd hoe dat zat: die banden werden in de zeezendertijd steeds opnieuw gebruikt, tot ze bijna 'op' waren. Dit 'afval' werd onder leiding van Ad en Juul gelukkig niet weggegooid en in '74 hadden zij de tegenwoordigheid van geest het achter zich aan te slepen. Tot nu toe. Volgens mij was het Douwe Dijkstra die mij een jaar na 1224 hielp aan de ontbrekende cassettes van die eerste dag, de gemiste uren uit de andere dagen (er moest ook gewerkt worden en de recorder pakte maar vier uur tegelijk) en enkele nachturen, waarin naar toen bleek ook bijzondere programma's waren gedraaid. Via internet (nog pril) vond ik verzamelaars als Rob Mesander (dank nog!) en Ludo de Kort. Inmiddels ontstond ook Offshoreradio.org, ik meen rond 2000. Daar was ik degene die na verloop van tijd de knuppel in het hoenderhok gooide: geweldig al die complete dagen Veronica, Noordzee, Mi Amigo e.v.a., maar ik was opgegroeid met Hilversum III. Hadden mensen daar niet ook dingen van bewaard? Voor een deel van de 'users' was dat vloeken in de kerk. Maar mensen als Dirk van Damme, Bart van Peers, Roel Azoro en Fred Zondag behoorden tot de eerste contacten die mijn herinneringen aan '3' deelden en met wie ik opnamen kon uitwisselen. Inmiddels heb ik, zoals zo velen hier, meer opnamen dan ik ooit kan luisteren, van zee en van 'de publieken', van de jaren twintig tot nu. Het was in het voorbije jaar tijdens '50 jaar 3FM' erg leuk te merken dat ook de 3-deejays blij verrast waren over wat er bewaard is. Iemand als Willem van Kooten had al geen hoge pet op van B+G, toen hij hoorde wat Vincent en ik (met behulp van anderen) aan hem konden laten horen, gaf hij onverholen de scheefheid aan: miljoenen naar een mooi gebouw in Hilversum, maar de particuliere liefhebbers beheren de echte schatten. Peter van Bruggen en Felix Meurders hingen in de voorbije weken al aan de telefoon of stuurden mailtjes of ze bepaald materiaal konden krijgen. Mijn antwoord: natuurlijk! Ik koester elk contact binnen deze bijzondere niche. Overigens ben ik het eens met de kanttekening van Benno Roozen (Jingleweb): wat is uitgezonden, is openbaar (tenzij iemand het expliciet alleen aan jou heeft gegeven). Auteursrechtgevoelig materiaal (jingles, songs) alleen delen na toestemming van de eigenaren/rechthebbenden. Edwin
Geplaatst 21 oktober 20169 jr. Edwin, Ik heb enorm genoten van de afgelopen 15 maanden en een enorme hulde voor al het werk dat jij en anderen erin gestoken hebben. Elke week kwam er weer een golf van herinneringen boven. Ook ik ben opgegroeid met het verticale Hilversum 3, iets wat nu niet meer voor te stellen is maar o zo blij dat ik het meegemaakt heb. Heerlijk om alles weer eens terug te horen en "nieuwe" dingen die ik ik nog niet kende of me vaag kon herinneren. Ook ben een een enorme verzamelaar van oude radio-uren, liefst zo volledig mogelijk. Halve programma's liet ik al gauw liggen maar heb toch nu al zo'n 4.000 uur weten te verzamelen, ook van eigen opnamen die jaren geleden door Vincent gedigitaliseerd zijn, waarvoor nog steeds mijn enorme dank, en niet allemaal van de publieken, ook van de latere commercielen. En je zegt het zelf: delen is bezitten, wat is dat tegenwoordig toch een groot goed, dat internet. En ongetwijfeld zal er nog veel meer zijn wat ik nog niet heb of nog mis, zoals de marathon van de TROS van de Amerikaanse nummer 1 hits. De 1e dag is hier ooit gepost maar is daar een hele serie van tot het eind op donderdagavond? En zo kan ik nog veel meer noemen. Vooral hitparades en overzichten hebben mijn voorkeur, maar ook andere legendarische programma's ben ik gek op, net als jij té veel om ooit te kunnen luisteren. Nogmaals bedankt voor al het moois, ik zal met genoegen de afleveringen nog terugluisteren.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.