Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Op 3 november 1973 begonnen de testuitzendingen van de mv janine met non stop muziek. Maar met zeer laag vermogen.
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. De uitzendingen van Radio Atlantis vanaf de Jeanine begonnen pas eind december 1973. Na de aankoop van het schip eind oktober is het eerst nog naar Cuxhaven geweest om daar verder uitgerust te worden als zendschip. Op 22 december is voor anker gegaan voor de Belgische kust. Zie ook hier: https://radiopedia.nl/wiki/Radio_Atlantis_tijdlijn Piet.
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Auteur http://members.home.nl/pa0jhr/atlantisned.htm Pagina over Atlantis 9 augustus 20187 jr. bewerkt door dhadders2000
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Die geruchten ken ik, maar uit mijn contacten indertijd met onder andere Lion Keezer bleek dat er in november geen uitzendingen vanaf de Jeanine hebben plaatsgevonden. Piet.
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Het is een beetje hetzelfde verhaal een jaar later. AVRO Televizier brengt een reportage dat Mi Amigo ondanks alles doorgaat en dat Radio Atlantis opnieuw met testuitzendingen is begonnen. Atlantis zou in oktober 1974 testuitzendingen verzorgd hebben op 220 of 244m. Tot nu toe heb ik nog geen opnames van november 73 of oktober 74 kunnen terugvinden. De zender van Atlantis werd wel in december 74 op Gunfleet Tower in beslaggenomen...
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Toen in opdracht van Adriaan van Landschoot eind oktober 1973 de Jeanine door Gerard van Dam werd gekocht, was er überhaupt niets aan boord om uitzendingen mee te verzorgen. Geen studio (laat staan apparatuur) en geen zender. Het schip is toen naar Cuxhaven gesleept om daar verder uitgerust te worden. Bij het uitvaren op 22 december 1973 was er slechts wat summiere studioapparatuur aan boord, alsmede de voormalige REM-zender van Radio Noordzee. Toen het schip voor de Belgische kust lag is er een eerste testuitzending geweest. Pas toen de Engelse deejays Steve England en Andy Anderson aan boord kwamen (januari 1974) werd de inrichting van een studio op de brug van het schip voortvarend aangepakt. Ook werden er werkzaamheden aan de zender verricht om deze langzaam wat op te krikken van 1 naar zo'n 3 kW. Na het vertrek van Gerard van Dam en Lion Keezer werd de vaart gezet in het verder opzetten van het station. Piet. 9 augustus 20187 jr. bewerkt door Piet van der Vooren
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Klopt het dat er behalve een studio ook nauwelijks een badkamer aan boord was en dat de Engelsen die hebben gebouwd?
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. 1 uur geleden zei Piet van der Vooren: Toen in opdracht van Adriaan van Landschoot eind oktober 1973 de Jeanine door Gerard van Dam werd gekocht, was er überhaupt niets aan boord om uitzendingen mee te verzorgen. Geen studio (laat staan apparatuur) en geen zender. Het schip is toen naar Cuxhaven gesleept om daar verder uitgerust te worden. Het verhaal is toch anders volgens Monitor Magazine/Hans Knot. Dus wel testuitzendingen begin november 1973 1 uur geleden zei Piet van der Vooren: Engelse deejays Steve England en Andy Anderson aan boord kwamen (januari 1974) werd de inrichting van een studio op de brug van het schip voortvarend aangepakt. Andy Anderson was er al bij (als zendertechnicus) vanaf begin december 1973. 4 minuten geleden zei Bart Van Peer: Klopt het dat er behalve een studio ook nauwelijks een badkamer aan boord was en dat de Engelsen die hebben gebouwd? Er verbleef een week lang een loodgieter aan boord om (speciaal) een goede badkamer/douche te maken.
Geplaatst 9 augustus 20187 jr. Lion Keezer was, samen met Gerard van Dam, betrokken bij de aankoop van de Jeanine. Dit in opdracht van Adriaan van Landschoot. Volgens hem waren er voordat het schip Cuxhaven had verlaten geen uitzendingen geweest. Er waren wel geruchten over uitzendingen, maar niemand kan aantonen dat die er ook daadwerkelijk zijn geweest, dus... Andy Anderson was inderdaad wat eerder aan boord dan Steve England. De voorzieningen aan boord van het schip waren zeer 'basic', om het maar eufemistisch te zeggen. Als ik erop terugkijk zou ik het nu eigenlijk onverantwoord hebben gevonden om mensen daar langere tijd op te laten verblijven. Toen ik aan boord kwam (juni 1974) was mijn hut nog niet eerder gebruikt. Dat betekende weliswaar een kooi met matras, maar verder was het een grote puinhoop. De hut was min of meer als opslag gebruikt. Andy en Steve gingen toen net van boord, maar hun hutten die wel wat comfortabeler waren ingericht mochten beslist niet gebruikt worden. Voor noodgevallen was er alleen een 27 MC-bakkie, waarmee vanwege de condities ('skip') grotendeels alleen maar Italiaanse 27 MC-ers ontvangen konden worden. Met het 'kantoor' in Vlissingen (Vonnie) kon nauwelijks contact worden gemaakt omdat de Italianen de hele 27 MC-band dicht gooiden. Maar voor een toen 19-jarige was het natuurlijk toch een heel avontuur, en ik zou die ervaring beslist niet hebben willen missen. Piet.
Gearchiveerd
Deze discussie is nu gearchiveerd. Reageren is niet meer mogelijk.