Spring naar bijdragen

Poster 18 April 1973


cdb

Aanbevolen berichten

18 uur geleden zei cdb:

Ik heb hier een afbeelding van een poster met een oproep voor de demonstratie en concert op 18 April 1973. Heeft iemand misschien een betere afbeelding?

 

Ik heb helaas geen poster. Kan je dus niet verder helpen.

 

Heb toen wel gedemonstreerd. De enige keer in mijn leven. Het was druk en chaotisch. Er zat geen structuur in. En 's middags begon het te miezeren. Geen reden om te blijven staan op het Malieveld waar de artiesten optraden.

 

Het Reformatorisch Dagblad (geen voorstander van Veronica natuurlijk) schetste een tamelijk neerbuigend beeld van de demonstratie. Anders dan de pro-Veronica krant de Telegraaf . In alle boeken over Veronica wordt deze demonstratie als iets 'geweldigs' neergezet en verschillende getallen van het aantal demonstranten gebruikt: Van 250.000 (organisatie) tot 100.000(Rob Out)naar 60.000(overheid)

 

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat het me eigenlijk ook een beetje tegenviel. Herinner me nog dat we over het Binnenhof liepen en dat  we 'in de val zaten'.  We konden niet voor- of achteruit. En niemand wist precies waneer de demonstratie stopte en waar we naar toe moesten lopen. Lastig in een tijd zonder mobile telefoons.

 

Hier de tekst van het artikel

 

DEN HAAG — Dank zij de Paasvakantie heeft de demonstratie voor het behoud van Radio Veronica nog enig aanzien gekregen. Ongeveer zestigduizend scholieren, een handvol door commercie gedreven artiesten en een enkele volwassenen verzamelden zich gisterochtend op het Haagse Malieveld. 

 

In de binnenstad ontstonden chaotische toestanden toen omstreeks twaalf uur een groepje niet langer kon wachten en alle duizenden er in hun onwetendheid achteraan sukkelden. Omdat zij de kortste route naar het Binnenhof kozen, raakte het verkeer daar al snel verstopt.

 

Organisator Speijer, directeur van de Scheveningse pier, smeekte via een geluidswagen tevergeefs iedereen door te lopen. Maar de ongedisciplineerde, met transistorradio''s gewapende massa, spoedde zich van vier kanten naar het Binnenhof, waarna de politie niets anders meer kon doen dan de binnenstad voor het verkeer afsluiten. Trams en bussen reden niet meer. 

 

En langzaam zwol de voornamelijk in spijkerbroek en legergroene jacks geklede stroom demonstranten uit alle windstreken aan. Maar van de verwachte vierhonderd ''autobussen kwamen er maar 150 en het kwam ook niet tot de zo vurig gehoopte 250.000 demonstranten. Zelfs niet tot de verwachte honderdduizend. Het waren er net iets meer dan bij de ambtenarendemonstratie, zodat de Veronica aanhangers toch wel het record braken.

 

Please login or register to see this link.

 

Salut

Leendert

bewerkt door Leendert Vingerling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Heb toen wel gedemonstreerd. De enige keer in mijn leven.

 

Was voor mij de tweede en ook (gelijk) de laatste keer.

 

4 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Geen reden om te blijven staan op het Malieveld waar de artiesten optraden.

 

Wat mij na al die jaren (nog steeds) is bijgebleven, de lauwheid van het publiek (op het Malieveld) bij het optreden van Shocking Blue.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Juul, ook heel bijzonder. Neem aan dat dit een envelop is met de voor en achterkant van de uitnodiging. Heb begrepen dat er veel verschillende posters zijn gebruikt in die tijd. Je komt ook hier wel eens een poster tegen, maar die ik zoek heb ik nog nooit eerder gezien. Iemand anders kwam met deze afbeelding en vroeg of ik een beter exemplaar had.  Ik denk dat het heel moeilijk wordt. Ik ben zelf toen ook in Den Haag geweest. Met een daarvoor georganiseerde bus. Nog wel op mijn verjaardag. Een zus van me is daar toen ook geweest, maar kon meerijden met de bus van The Cats. Maar goed, het was een toch wel vreemde maar heel bijzondere dag. Ik weet niet hoeveel mensen daar zijn geweest, maar bij mij kwam het heel massaal over. Vooral toen alles en iedereen het Binnenhof naderde en later bij het concert. Had toen waarschijnlijk ook wel kaartjes en briefjes maar heb dat toen niet bewaard. Nogmaals Bedankt. 

bewerkt door cdb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Was voor mij de tweede en ook (gelijk) de laatste keer.

 

 

Wat mij na al die jaren (nog steeds) is bijgebleven, de lauwheid van het publiek (op het Malieveld) bij het optreden van Shocking Blue.

 

 

 

Mij is vooral bijgebleven dat het optreden van The Cats na 2 minuten werd afgebroken omdat de zanger stoned of dronken was. Stan Haag noemde het enigszins cynisch "ziek"...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.