Posted January 5, 20196 yr NOS-H3-19750418-1600-1730-FelixMeurders-Daverende30 https://pixeldra.in/u/Hor5_L
January 5, 20196 yr Op 20 juni 1974 werd het programma voor de laatste keer uitgezonden. Een week later starte de NOS met de Nationale Hitparade.
January 5, 20196 yr Oh, oh, wat een nostalgie... Ik raak helemaal in de omgevallenboekenkastmodus. ErUitGetuimeld, als het ware. De NOS-top-30 van 18 april 1975. (Achttien april, we kunnen het toch proberen?) De hitparade wordt voorafgegaan door een ANP-bulletin, gelezen door Hans Molenaar (voorheen van RNI. Aan boord van de Mebo II bleef hij in leven door het eten van sperziebonen uit blik, zo luidt de mythe althans). Ik heb nog wel eens, jaren '90, een verplichte cursus gedaan bij de Hilversumse Media-Academie, samen met Hans Molenaar, Gert Klück en een paar jongens van Studio Sport. Coach je Collega, heette dat, en we vonden het maar matig. Halverwege staakte de Academie het doceren, en hadden we vrij. Gert droeg een roze overhemd, en Hans vond dat maar niks, maar dat terzijde. Aardige mannen allemaal. Vervolgens de belletjes van de STER. Met "C & A op Hilversum drie". Zeg, is dat Ad Visser? Daar komt de top-30. De opening met de mooie ex-KNOX-jingle. Ze knipten die K van het begin af, en de k uit de X ("èèks"), snappuwel, en dan hou je NOS over. (Die K kan ook een W geweest zijn, daar wil ik vanaf wezen.) Even binnengesmokkeld is Because they're young van Duane Eddy (de tune van A.J. Beirens op RNI) die helemaal niet in de Lijst stond, maar toch leuk om even te horen. En relevant want Duane Eddy stond met er met een ander nummer wel in. Valt me op dat Felix hier nog (precies lang genoeg) door intros en outros heen praat. Dat gebeurde later* niet meer, waardoor de top-30 ineens erg populair werd bij de cassetterecorderpauzetoets-platenopnemers, zoals, uhm, ondergetekende. (*In de Nationale Hitparade) Nog meer on-topic geneuzel: Will Luikinga (voorheen Radio Veronica) staat warempel in deze hitlijst, als componist van Ding-a-Dong van Teach-Inn. Veel capabele Nederlandse popmuzikanten in deze top-30, trouwens. Hebben Long Tall Ernie/Hank the Knife ooit een eerbetoon gehad? Ze waren het zeker waard. In het bulletin van vijf uur is sprake van minister Van Doorn die geen zendtijd verleent aan twee organisaties. Komt me bekend voor... Kortom, bedankt voor de upload, MartinJA! Het is niet onopgemerkt gebleven.
January 5, 20196 yr Author Ik ben blij dat Harm Koenders in het verleden veel gedigitaliseerd heeft, maar gelukkig ook Jean-Pierre, ik en vele anderen en allen ben ik dankbaar voor de leuke opnames in de tijd en veel kom ik uit het verre verleden weer tegen en plaats ik weer es en geniet ervan. Graag gedaan ook om het weer beschikbaar te stellen. Groetje, Martin
April 2, 20195 yr geweldig dit , ik was groot fan van de nationale hitparade van Felix bedankt voor het beschikbaar stellen 🙂
April 4, 20195 yr Van deze hele vrijdag 18-4-75 is veel beschikbaar: het begint met een stukje van 20 minuten Eddy Becker bij de NOS van 13.00 tot 14.00 uur (Eddy Go Round), daarna Het Frits Spits Verhaal van 14.00 tot 16.00 uur, anderhalf uur Felix en ook nog de Tip 30 (van 18 tot 19 uur bij Joost), waarvan 40 minuten is bewaard. Van 's avonds (AVRO) zijn Superclean Dreammachine en de Negen Uur Show van Meta er en een half uur Karel Prior. Van de avond ervoor, 17 april, is de uitzending van Joost bewaard. Tenzij iemand anders het doet, zal ik ze binnenkort even opzoeken. Edwin
April 5, 20195 yr Op 5-1-2019 om 23:57 zei RobKi: Even binnengesmokkeld is Because they're young van Duane Eddy (de tune van A.J. Beirens op RNI) die helemaal niet in de Lijst stond, maar toch leuk om even te horen. En relevant want Duane Eddy stond met er met een ander nummer wel in. Valt me op dat Felix hier nog (precies lang genoeg) door intros en outros heen praat. Dat gebeurde later* niet meer In het bulletin van vijf uur is sprake van minister Van Doorn die geen zendtijd verleent aan twee organisaties. Komt me bekend voor... Felix draaide in de hitparade altijd een oud fragment van een artiest die nieuwbinnen kwam, gesteld dat die al eerder hits had gehad. Felix is de platen 'helemaal' gaan draaien vanaf januari 1976. In het begin waren er een paar platen die hij na het instrumentale tussenstuk 'killde' met een filler, om tijd te winnen. Vanaf '77 ging hij sommige zakkers 'live' inkorten door met twee exemplaren van het eerste naar het tweede of derde refrein over te stappen. Hard werken en ik moet bekennen dat ik het nooit heb gehoord. Hij had dat smokkelen met de plaatlengte eind jaren zestig geleerd, toen hij in Limburgse discotheken draaide en juist het omgekeerde deed. Met twee exemplaren van een floorfiller kon hij die zo lang laten duren als hij wilde. Er waren toen wel enkele populaire nummers die een hele of halve LP-kant duurden (Get Ready van Rare Earth of Inna gadda Da Vida), maar 12-inches kwamen immers pas veel later. PS: Van Doorn had kennelijk geen weet van de symbolische waarde van de datum 18 april. Verbaast me niet. Edwin
April 6, 20195 yr Ik zit klaar om de rest van 18 april te uploaden, alleen doet Pixeldrain raar. Iemand een tip voor een andere uploader? groet, Edwin
April 6, 20195 yr 18 minuten geleden zei rauhfaser: Ik zit klaar om de rest van 18 april te uploaden, alleen doet Pixeldrain raar. Iemand een tip voor een andere uploader? groet, Edwin We transfer! Alleen is de houdbaarheid dan een stuk korter.
April 7, 20195 yr Het mooie van die opnames was de klank. Het geluid klonk toen gewoon lekker naturel. Er kon wat meer compressie op de microfoons voor de luidheid en verstaanbaarheid, maar over het algemeen vond ik die sound wel beter dan het opgepompte geluid van tegenwoordig.
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.