Jump to content
martinja

Mi Amigo 05 10 1976 Marc Jacobs 1200-1300 Baken 16 Afl48

Recommended Posts

Op 27-4-2019 om 19:06 zei SternRadio:

Mooie opname, Mi Amigo op z'n best.

 

Ik kan helaas deze mening niet delen. Ik vind het 'onbeluisterbaar'.

 

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

 

Waarom vind ik het onbeluisterbaar:

 

1) geluid is zo blikkerig, dat het pijn aan je oren doet

2) overdaad aan  'slechte' reclames en promo's

3) teveel plugplaten van een discutabele kwaliteit; 

 

Marc Jacobs was toen 22 jaar. Hij heeft een uitstekende radiostem en is een  prima discjockey die sfeer kan scheppen. Aan hem ligt het dus niet.

 

Details:

 

In dit programma doet Marc een oproep  voor nieuwe disc-jockey's. Hij vraagt of ze een bandje van 15 min met zoveel mogelijk aankondigingen willen opsturen naar Spanje.

 

Verder doet hij een bedekte groet aan Hans(Knot) en spreekt hij de naam van Ronan O' Rahilly verkeerd uit. 

 

Hij refereert aan noteringen uit zowel de  Top 40  als de Mi Amigo Top 50.  

 

Kortom, mijn herinnering was te positief.

 

 

Salut

Leendert

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Heb na 31 augustus 1974 altijd naar Mi Amigo geluisterd, maar vond het toen, en nu, bij herbeluistering erg slecht. Er was niets anders, dus 'een kinderhand was snel gevuld'.

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 uur geleden zei Leendert Vingerling:

1) geluid is zo blikkerig, dat het pijn aan je oren doet

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

Edited by PowerMusic
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 uur geleden zei PowerMusic:

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

 

Het kan natuurlijk ietsje beter klinken als het in een hoger bestand wordt aangeboden, maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

10 uur geleden zei Martin1968:

Nog een geluk dat je van ellende niet naar Hilversum III hoefde te luisteren 😉

Dat was natuurlijk geen optie,(behalve de TROS op donderdag) en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

 

Salut

Leendert

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

maar in mijn herinnering klonken alle uitzendingen 'blikkerig' en schel.

 

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

 

41 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

en ik vraag me dus oprecht af hoe ik het toch heb volgehouden om al die jaren naar Mi Amigo te luisteren.

 

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden zei Robin Westhof:

Hoe klonken in jouw herinnering dan de uitzendingen (qua modulatie) van de andere zeezenders?

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline . Door verbeterde apparatuur, goede antenne en een Optimod kwam er bijna een voor onmogelijk gehouden AM signaal uit. 'Oorstrelend'

 

Toen Radio Monique in december 1984 op dezelfde golflengte(963 kHz) verder ging, was het geluid nog even mooi.

 

Laser 558 klonk erg dof en Delmare kraakte en piepte, alhoewel  technicus Johan Rood in de laatste weken er een mooier signaal uitkreeg.

 

5 uur geleden zei Robin Westhof:

Heb je dat gevoel nu ook bij Radio Monique?

 

Nee, want bij dat station was ik betrokken. Het luisteren was een 'must'. De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd, maar de vraag  hier ging  om de audio beleving en die was goed.

 

Salut

Leendert

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Het allermooiste geluid kwam vanaf de Ross Revenge in augustus 1983 met de herstart van Radio Caroline .

 

Het allermooiste geluid van Caroline was op 30-09-1972, ook een herstart. ;-)

 

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

55 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Laser 558 klonk erg dof

 

Maar wel beter dan Veronica op 538.

 

56 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

Delmare kraakte en piepte

 

Klonk in het begin heel erg beroerd, maar werd steeds beter.

 

57 minuten geleden zei Leendert Vingerling:

De tape programma's vond ik niet best gepresenteerd

 

Non stop oldies was beter geweest.

 

Persoonlijk vond ik Radio Monique een gemiste kans, geen fijn format en veel matige dj's, ook een aantal boven het gemiddelde zoals Wim de Valk, Jan Veldkamp en Dick Verheul.

 

Overdag uitwijken naar Caroline was (nog) een mogelijkheid, maar ook hun gehanteerde format, was toen een stuk minder aantrekkelijk geworden voor mij.

 

Gelukkig was er in 1985 qua vrije radio (op FM) ook nog genoeg te beleven.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 uur geleden zei PowerMusic:

Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

Luister je wel "precies in het midden?"

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuten geleden zei Tino:

Luister je wel "precies in het midden?"

Ja, meet het elke keer precies uit!🔊😊

  • Like 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op 29-4-2019 om 17:11 zei Robin Westhof:

Maar Radio Caroline/Mi Amigo klonken ook heel erg mooi in 1974/1975, later in de jaren 70 werd het wat minder, maar altijd nog een stuk beter dan Veronica op 538, die veel doffer was gaan klinken na de wisseling van golflengte, of RNI waar op de achtergrond vaak een brom was te horen.

 

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Veronica techneut José van Groningen had een goede reputatie op zendergebied. Was hij misschien te klassiek geschoold in audio en dus te weinig vooruitstrevend?  Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.  De promotie en marketing  hadden hoge verwachtingen  bij mij geschapen, die helaas niet zijn  uitgekomen. 

 

Salut

Leendert

Edited by Leendert Vingerling
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Had Veronica dan toch niet de juiste mensen om het goed te laten klinken, zoals Caroline het 'fenomeen' Peter Chicago had?

 

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ben Bode en Fred Bolland vroegen hem in 1988 nog voor klus op de Nannell in Portugal en hadden een blind vertrouwen in.

 

Terecht denk ik.

 

2 uur geleden zei Leendert Vingerling:

Ik vond het destijds een enorme domper toen de 538 in de lucht kwam. Zwak gemoduleerd, piepend en inderdaad te laag en dus te dof.

 

Inderdaad, als luisteraar in het westen, was 538 (zeker overdag) een achteruitgang vergeleken met 192.

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 uur geleden zei Robin Westhof:

Ja hoor, ze hadden de juiste mensen in dienst, ze moesten zich alleen van de Veronica directie strikt aan de (EBU) regels houden.

 

Dat betwijfel ik. De EBU regels gingen over het raster(bandbreedte) van 9 kHz. En om niet te storen moest  soms  de modulatiesterkte, worden aangepast. De EBU ging niet over de 'klankkleur'. Het doffe , vlakke  geluid  van de 538 meter was een kwestie van inregelen van de audio.  En dat had  toch zeker beter gekund door José van Groningen, chef zendertechnicus.

 

Veronica wilde hoe dan ook niet storen.  Enerzijds begrijpelijk, maar anderzijds een beetje laf want andere officiële zenders deden het wel.

Maar het is blijkbaar typerend voor de Nederlandse volksaard: Het braafste jongetje van de klas willen zijn. Ook toen al.

 

Salut

Leendert

Edited by Leendert Vingerling
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat (maximale) modulatie en meer, bij Radio Mi Amigo/Caroline en Veronica, schreef Willem Steentjes (Will van der Steen) zendertechnicus en dj bij Caroline, Atlantis en Mi Amigo, ruim 13 jaar geleden het volgende in de zeezendergroep:

 

 

"In '73 ging het signaal ongefilterd uit de mengtafel via een
"Level-devil" naar de zender.
Die "level-devil" was een breedband compressor met een gekoppelde
noise-gate.
Het ding werkte vrijwel automatisch en was door Peter Chicago zodanig
ingesteld, dat welke oen er ook achter de dj-tafel zat, er altijd
behoorlijke modulatie was.


Verder hielden we ons niet aan de EBU-voorschriften. (Je bent tenslotte
"piraat", want weliswaar buiten de jurisdictie, je gebruikte een
frequentie die aan een ander was toebedeeld.)
Dat hield ook in dat we soms boven de 100% modulatie zaten en dat we
alles tot aan 15 kHz gewoon uitzonden.


Dat vreet weliswaar vermogen, dus gasolie, maar je spettert al enige
kanalen eerder door op een radio, als de luisteraar je gaat zoeken.
(PLL afstemming was er toen nog niet!) Dan ben je  door dat inleidende
gespetter van de zijbanden makkelijker te vinden voor de zoekende
luisteraar.

 

Veronica volgde netjes de EBU-regels, zowel qua frequentie spectrum
(tot 4,5 kHz) als zowel de maximale modulatiediepte, om de
zijbandstoringen te beperken tot een minimum.

 

De Radio Mi-Amigo programma's op tape werden in 1974 voorzien van een
kleine hoogop-correctie en de inhuis geproduceerde commercials kregen
een vanaf 2 kHz  wat extra en liepen door een limiter van ValleyPeople,
die we uit de Start studio "geleend" hadden."

 

 

Over RNI schreef hij:

 

"Radio Noordzee had eigenlijk het probleem dat hun manier van
"mastvoeding" een slecht rendement had. Hun shunt-feet methode was
eigenlijk minder effectief. Daarom werd de modulatie zo hoog mogelijk
gehouden, ten koste van soms hoorbare vervorming."

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 29-4-2019 om 00:56 zei PowerMusic:

Dat blikkerige geluid komt ook door de lage bitrate waarin het bestand is opgeslagen.  Overigens valt het op mijn Bose computer speakers mij nog mee.

Via mijn Bose 201 speakers klinkt het gewoon lekker , al is het soms niet mijn muziek keuze .

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat betreft de vraag/opmerking over Mi Amigo en Monique: als luisteraar herinner ik me van die laatste eigenlijk niets meer terwijl het geluid van Mi Amigo nog vers in mijn geheugen ligt. Van de zeezenders leeft Mi Amigo nog altijd het meest, zie alleen al de jaarlijkse revivals. Van Monique moet de eerste revival nog komen. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



  • Similar Content

    • By hans knot
      Russ Conway – Alley Cat. Hij werd geboren als Trevor Herbert Stanford en werd in 1955, pianospelend in een pub, ontdekt door iemand van de platenmaatschappij Columbia. Als Russ Conway had hij alleen al 20 hits in de Britse hitlijst tussen 1957 n 1963. Daar hoorde Alley Cat echter niet bij. De uitvoering van Bent Fabric op piano ging hem voor, terwijl Peggy Lee een prachtige vocale uitvoering zong. Maar ‘Alley Cat’ van Russ Conway werd gebruikt als eindtune van het programma ‘Mosterd na de Maaltijd’ met Michelle op Radio Mi Amigo in 1975.
       
      Russ Conway - Alley Cat. Born Trevor Herbert Stanford, he was discovered in 1955, playing the piano in a pub, by someone from the record company Columbia. As Russ Conway he had 20 hits in the British charts alone between 1957 and 1963. Alley Cat, however, was not one of them. The performance of Bent Fabric on piano preceded him, while Peggy Lee sang a beautiful vocal performance. But Russ Conway's 'Alley Cat' was used as the final tune of the programme 'Mosterd na de Maaltijd' with Michelle on Radio Mi Amigo in 1975.
      Please login or register to see this link.
       
       
      Please login or register to see this link.
    • By martinja
      club miamigo 01-07-03  kant A
      Please login or register to see this link.
       
      club miamigo 01-07-03  kant B
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      10CC – Somewhere in Hollywood. Dit mooie symfonische nummer is gecomponeerd door Godley en Creme voor 10CC en is afkomstig van de lp Sheet Music. In de zeezendertijd van Veronica werd er door Lex Harding een spot op ingesproken waarin hij vertelde dat het gedrukte exemplaar van de Top 40 voor je klaar lag bij je favoriete platenhandelaar.  Opmerkelijk is dat de spot in het najaar van 1974 ook op Radio Mi Amigo was te horen. Immers werd toen enige tijd de Top 40 wekelijks via dat station uitgezonden.
       
      10CC - Somewhere in Hollywood. This beautiful symphonic song is composed by Godley and Creme for 10CC and comes from the album Sheet Music. During Veronica's time at sea, Lex Harding recorded a spot on it in which he said that the printed copy of the Top 40 was waiting for you at your favourite record dealer.  Remarkable is that the spot in the autumn of 1974 was also on Radio Mi Amigo to hear. After all, for some time the Top 40 was broadcast weekly through that station.
      Please login or register to see this link.
       
    • By hans knot
      Van McCoy and the Soul City Symphony – The hustle. Een prachtige disco song gecomponeerd door Van McCoy en uitgebracht in april 1975. Van McCoy heeft in zijn korte leven op meer dan 700 songs meegespeeld, gezongen of deze songs gecomponeerd dan wel geproduceerd. Een hartaanval maakte al in 1979 een einde aan zijn leven op de leeftijd van slechts 39 jaar. The hustle werd in 1975 door Michelle op Radio Mi Amigo gebruikt als eindtune voor het programma ‘Koffie met of zonder’.
       
      Van McCoy and the Soul City Symphony - The hustle. A beautiful disco song composed by Van McCoy and released in April 1975. In his short life Van McCoy has played, sung or composed or produced more than 700 songs. A heart attack put an end to his life in 1979 at the age of only 39. The hustle was used by Michelle on Radio Mi Amigo in 1975 as the final tune for the programme 'Coffee with or without'.
       
      Please login or register to see this link.
       
       
       
    • By martinja
      Van de Golden Radio NL server
       
      Mi Amigo 05-11-1978 Haike Dubois Koffie Of Zondag (Never Transmitted)1100-1200
      Please login or register to see this link.
       
      Mi Amigo 21-03-1977 Haike Dubois-Frank Vd Mast 1450-1600
      Please login or register to see this link.
       
  • Doneer

    Support the Radiotrefpunt
    We appreciate all donations!

    Donate Sidebar by DevFuse
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      4,203
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    Henk Zelf
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.