Spring naar bijdragen

Brandy, you're a fine girl maar dan acapella


Ben

Aanbevolen berichten

Het was ook 1 van mijn favoriete singles.

 

Wij hadden de US persing  uit de USA Billboard service en die was sneller dan de uitvoeringen die later op CD's tegenkwam. Die waren tergend langzaam. De cd verssies hadden ook een andere mix. De vinyl verse was 2'55" en "gespind". Want de singles moesten in de US onder de 3' zijn anders werden ze minder gedraaid.  De meeste LP en CD versies zijn alle boven de 3'.

Ik zal aan Ad vragen of ie mijn US single even kan digitaliseren.

 

Mijn US ex zit inmiddels bij Ad Bouman in z'n archief. Ik zal eens kijken of ik de single gedigtaliseerd heb. (Nee dus zie ik.) Maar hier wel een afbeelding van de echte US single.

 

 

screen 1.378.jpg

looking_glass-brandy_(youre_a_fine_girl)_s_2.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Ben:

Eén van mijn favorieten uit 1972 is Brandy van Looking Glass. Een paar jaar geleden heeft Elliot Lurie (de zanger van Looking Glass) een acapella versie opgenomen met het Yonge Guns Quartet. Hoe een prachtig nummer van zo'n 50 jaar geleden nog steeds geweldig kan klinken in een nieuwe uitvoering met dezelfde zanger in 2019 (toen is dit opgenomen):

 

 

 

 

Sorry Ben, ik heb het na 46" uitgezet. De mix lijkt nergens op. De achtergrond heren zijn veel te hard. En Elliot "slist" toch een beetje. Ik vond het irritant. Een geweldig nummer is om zeep geholpen.  Goed bedoeld maar niet door naar de volgende ronde.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Juul:

 

 

Sorry Ben, ik heb het na 46" uitgezet. De mix lijkt nergens op. De achtergrond heren zijn veel te hard. En Elliot "slist" toch een beetje. Ik vond het irritant. Een geweldig nummer is om zeep geholpen.  Goed bedoeld maar niet door naar de volgende ronde.

Smaken verschillen ;) Dit is de video van de uitvoering van Looking Glass (Ik kwam de videoclip vele jaren geleden tegen op een DVDbox, die ik bij de Mediamarkt had gekocht):

 

36 minuten geleden zei Juul:

Het was ook 1 van mijn favoriete singles.

 

Wij hadden de US persing  uit de USA Billboard service en die was sneller dan de uitvoeringen die later op CD's tegenkwam. Die waren tergend langzaam. De cd verssies hadden ook een andere mix. De vinyl verse was 2'55" en "gespind". Want de singles moesten in de US onder de 3' zijn anders werden ze minder gedraaid.  De meeste LP en CD versies zijn alle boven de 3'.

Ik zal aan Ad vragen of ie mijn US single even kan digitaliseren.

 

Mijn US ex zit inmiddels bij Ad Bouman in z'n archief. Ik zal eens kijken of ik de single gedigtaliseerd heb. (Nee dus zie ik.) Maar hier wel een afbeelding van de echte US single.

 

 

 

looking_glass-brandy_(youre_a_fine_girl)_s_2.jpg

 

 

Ik heb de "Printed in Holland" versie van de single met verder exact hetzelfde label, single duurt ook 2:55.

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Ben:

Smaken verschillen ;)

Ik heb de "Printed in Holland" versie van de single met verder exact hetzelfde label, single duurt ook 2:55.

Ik heb geen Ned persing. Maar duurt ie ook 2'55?   Want dat ging soms nogal slordig in 1972 bij platenmijen. Ze namen gewoon de label info over.

Maar als jij de single hebt is het wellicht OK. Maar ik schreef ook "op LP en CD " duurde hij iets langer en was niet gespind.

En je kunt natuurlijk ook het tempo versnellen. Waren ze in de US erg knap in.

Maar buiten kijf, het is een fantastische plaat. En er is bijna niemand tegenwoordig die weet dat de hitsingle uit 1972 "sneller" is.  Ik heb 'em duizenden keren in m'n hand en oren gehad. Vandaar dat ik het verschil zo goed hoor. Dat gaat nooit weg.

En inderdaad smaken verschillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb Brandy op CD : "Superhits of the 70's Have a nice day, volume 9". Volgens de inlay duurt het nummer 2:55 en als ik 'm rip is-tie 3:02. Op 2.55 is-tie dan wel al redelijk uitgefade, zodat je een jingle of een andere plaat zou starten in een radioprogramma.

 

Het is zonder meer een fantastisch nummer!

 

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, Harm. Ik heb jouw versie en de CD versie even onder elkaar gezet. Als ik de CD versie op een snelheid van 100.6% afspeel is die identiek aan jouw versie. De CD versie is dus exact dezelfde opname, maar loopt wat langzamer (zoals Juul al schreef). De CD versie loopt dan overigens wel 9 seconden langer door (langer outtro).

 

bewerkt door Ben
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de blauwe maandag dat ik bij Radio 192 "Goud van Oud" presenteerde was er altijd discussie of een bepaalde plaat nu wel of niet het origineel was, en of je dan de Europese of de Amerikaanse persing zou moeten hanteren.

Moet ik er bij zeggen dat Amerikaanse persingen het bij mij op de AM beter doen dan de "normale" persingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Juul:

Ik heb geen Ned persing. Maar duurt ie ook 2'55?   Want dat ging soms nogal slordig in 1972 bij platenmijen. Ze namen gewoon de label info over.

Maar als jij de single hebt is het wellicht OK. Maar ik schreef ook "op LP en CD " duurde hij iets langer en was niet gespind.

En je kunt natuurlijk ook het tempo versnellen. Waren ze in de US erg knap in.

Maar buiten kijf, het is een fantastische plaat. En er is bijna niemand tegenwoordig die weet dat de hitsingle uit 1972 "sneller" is.  Ik heb 'em duizenden keren in m'n hand en oren gehad. Vandaar dat ik het verschil zo goed hoor. Dat gaat nooit weg.

En inderdaad smaken verschillen.

Juul,

Ik heb een versie die duurt 3'03" en er zit meer dynamiek in, die versie van Harm klinkt zo plat als een dubbeltje.

Maar ik mag hem hier niet plaatsen.

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei nchuijg:

Juul,

Ik heb een versie die duurt 3'03" en er zit meer dynamiek in, die versie van Harm klinkt zo plat als een dubbeltje.

Maar ik mag hem hier niet plaatsen.

Nico.

Zó klinkt 'ie op de zendlijn incl. een stukje ABTT tune op 3:00, die heeft wat meer power:

Please login or register to see this link.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Harm ten Brink:

Tijdens de blauwe maandag dat ik bij Radio 192 "Goud van Oud" presenteerde was er altijd discussie of een bepaalde plaat nu wel of niet het origineel was, en of je dan de Europese of de Amerikaanse persing zou moeten hanteren.

Moet ik er bij zeggen dat Amerikaanse persingen het bij mij op de AM beter doen dan de "normale" persingen.

 

 

Inderdaad Harm,

Ad en ik hebben nog steeds dezelfde tic. En ik had bij de TROS ook altijd bonje met Peter Teekamp als in de Gouden uren weer een verkeerde versie draaide. Zijn antwoord;"Hoort niemand" En daar heeft ie wel een punt. Maar Ad en ik hadden natuurlijk de mazzel dat we altijd die USA persingen bij ede hand hadden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Harm ten Brink:

Zó klinkt 'ie op de zendlijn incl. een stukje ABTT tune op 3:00, die heeft wat meer power:

Please login or register to see this link.

En hier een stukje van de versie die ik heb zonder AM processing: Please login or register to see this link.

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanwege die vele USA persingen die vaak beduidend anders waren dan Nederlandse persingen heb ik een speciale correctie versterker gemaakt. Met een een mogelijkheid om de RIAA curve aan te passen. De USA singles die kregen we van een kontakt persoon In New York. Die mevrouw ging de platenmij-en langs en kreeg dan ook vaak de z.g. "radio station" copy's.  ( zie afbeelding) Die vaak ook nog speciaal gesneden waren voor alleen de radio mg. Ingekort  en wel.  Meestal kregen we die op vrijdag binnen.  Dan kon dat vaak nog worden "meegenomen" tbv de Lexjo in de avond.

 

Het verhaal van mijn ontwerp staat op onze website. Niels heeft dat uitgebreid beschreven.

Even naar beneden scrollen en daar staat het.

 

Please login or register to see this link.

 

 

screen 1.378.jpg

 

 

Zo maar wat voorbeelden van USA persingen. Al of niet ingekort dan wel promo exemplaren. De lage getallen sticker is van mij zelf uit m'n eigen collectie. (die nu bij Ad in het Norderney archief zitten ).  Erg leuk en speciaal is de USA edit van The Animals met "house of the rising sun" . Hebben ze in de USA gewoon ruim een minuut uitgeknipt. Een gitaar solo. Was te lang om te draaien dus hup de schaar er in. Heb ik al die jaren in verhuisdozen achter mij aan gesleept, toen dacht ik wat moet ik er mee ).

 

 

 

 

screen 1.378.jpg

screen 1.379.jpg

screen 1.381.jpg

screen 1.382.jpg

screen 1.383.jpg

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om te zien, Juul. Ik heb indertijd bij Da Capo in Utrecht ook redelijk wat Amerikaanse persingen van singles gekocht. Michel had achterin de kelder aan de rechterkant op de grond een paar bakken staan met alleen USA persingen van singles, veel jaren '60 en '70.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.