Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Helmut heeft behalve cassettes met mooie oude radio programma's ook een verzameling dia's, die hij o.a. tijdens boottochten heeft gemaakt. Ik ga deze dia's tzt ook via het forum beschikbaar stellen. Wat ik leuk vind aan oude dia's is om met al die prachtige (vaak Artificial Intelligence oftewel AI gestuurde) software, die er tegenwoordig is, het originele beeld zo goed mogelijk terug te toveren. Behalve Photoshop gebruik in daarvoor plugins van onder andere Topaz en Radiant. Dit is zo'n voorbeeld van een dia, die Helmut indertijd van de MEBO II heeft gemaat. Links zie je de dia, zoals deze uit de scanner komt en rechts na bewerking met Photoshop, Topaz en Radiant.

Voorbeeld.thumb.jpg.b78e9db230cfd75aa263c76b925da74a.jpg

Maar niet alleen opfrissen is mogelijk. Martin vd Ven heeft foto's van de radiodag 1999 op zijn Flickr acct staan. Op één van die foto's sta ikzelf. Helaas is die foto niet scherp en wat donker. Met de programma's zoals hierboven beschreven krijg ik van het origineel (links) toch een wat duidelijkere foto (rechts).

2000237662_Voorbeeld02.thumb.jpg.6aa00194f93d622b33bb93231e525287.jpg

Zo maar een tip voor wie oude foto's heeft en op zoek is naar een manier om die frisser/duidelijker te krijgen.

Topaz geeft de mogelijkheid mbv AI onduidelijke gezichten te "regenereren". Dan werkt soms heel goed maar geeft ook wel 's "rare resultaten" zoals iemand die opeens scheel kijkt of een gezicht dat helemaal niet meer op het origineel lijkt.

bewerkt door Ben

Geplaatst

Mooi, maar gebruik met mate (En verwijder na bewerking sowieso nooit de originelen). Vooral bij de foto met personen ging mijn impressie van 'Wow!' naar 'Wow, maar het ziet er wel allemaal érg wassen beeld uit'. Kijk alleen al even naar de jassen en de stoel met een tas erop. Het woelige water op de eerste foto krijgt gewoon een compleet andere kleur.

Geplaatst
  • Auteur
14 minuten geleden zei Samba-boy:

Mooi, maar gebruik met mate (En verwijder na bewerking sowieso nooit de originelen). Vooral bij de foto met personen ging mijn impressie van 'Wow!' naar 'Wow, maar het ziet er wel allemaal érg wassen beeld uit'. Kijk alleen al even naar de jassen en de stoel met een tas erop. Het woelige water op de eerste foto krijgt gewoon een compleet andere kleur.

Tja, als het over foto's gaat krijg je heel vaak met smaken te maken. Wat de één mooi vind, vind de ander dan weer lelijk. Een ieder heeft de mogelijkheid, met de beschreven software, om die aanpassingen te maken die hij of zij mooi vindt. En of de kleur van het water op de ene foto's natuurgetrouwer is dan op de andere? Ik heb geen idee, de foto is zo'n 50 jaar oud. Ook daar geldt dat met de beschreven software het water elke willekeurige kleur kan krijgen. Op straat kom ik ook wel 's wandelende "wassen beelden" tegen, met de beschreven software is daar ook wel meer een "mens" van te maken ;)

Ik verblijf af en toe op foto-forums en zie daar hoe de meningen over foto's ontzettend uiteen kunnen lopen :)

bewerkt door Ben

Geplaatst
3 uur geleden zei Samba-boy:

Klopt! Foto's veranderen hierdoor regelmatig in (een soort van) animaties.

Geplaatst
  • Populair bericht

Er zijn tegenwoordig veel softwarematige bewerkingsopties waarvan ik alleen met Photoshop werk.

Om die reden werkte ik voorheen met alleen camera RAW bestanden omdat je achteraf veel meer kunt doen dan de standaard JPG-files.

Maar met oude foto's of scans gaat die vlieger niet op, helaas.

Retoucheren doe ik altijd handmatig.

Eerst de fotoscan vergroten tot 300dpi, bewerken en verkleinen naar 72dpi, de standaard voor gebruik op het web.

Enige kennis van kleurruimte en een grafische monitor is ook handig.

Om die reden zie ik helaas te vaak dat sommigen er op hun laptopje een zooitje van hebben gemaakt en dat is eeuwig zonde.

Héél lang geleden vroeg Juul aan mij of ik met deze dia scan uit de voeten kon:

Ger-Anna-3255.jpg

Geplaatst
  • Auteur

Daar zul je wel even mee druk zijn geweest, Harm! Maar het resultaat is er ook naar!

Ik werk vaak in de "Lab" kleurruimte, geeft dan toch weer andere inzichten dan de "reguliere" RGB. Ik gebruik zelf een Eizo monitor, maar merk dan toch dat je afhankelijk bent van op wat voor apparaat de kijkers naar de foto kijken. Wat op de Eizo er prima uitziet hoeft er op een Iphone of laptop helemaal niet prima uit te zien. Aan de andere kant vind ik het erg leuk om een stel oude dia's in te scannen en te bewerken. "Ben graag bezig" ;)

De AI software staat nog in de kinderschoenen, maar leert snel. Ook Photoshop maakt al gebruik van AI gebaseerde technieken.

Geplaatst

Héél goed ben, in lab-modus bewerk je de grijstinten en niet de kleur maar dat wist je waarschijnlijk al.

Ik heb hier ook een Eizo staan.

• 2 weeks later...
Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Héél soms gaat er in de ontwikkelcentrales wel 's wat mis. Dat zag ik bij de dia's van Helmut van de "zeezender schepen in ruste". Alle dia's zijn hartstikke bruin, sommige zitten beschadigd in de verpakking, zoals ze van de ontwikkelcentrale kwamen en op sommige zitten groene vlekken uit het ontwikkelproces.

Hier zie je links de dia, zoals deze in 't filmpje zit dat uit de ontwikkelcentrale kwam en rechts zie je wat Silverfast (het scanprogramma), Photoshop, Topaz en Radiant ervan gemaakt hebben. Dus... verkleurde of verkeerd behandelde dia's en foto's zijn soms toch nog (tot op zekere hoogte) te redden.

52652137624_048f19c4ec_o.jpg

• 3 months later...
Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht

Adobe heeft een beta versie van Photoshop uitgebracht (versie 24.6) waarin ze de Generative Fill optie hebben toegevoegd. Dat werkt op basis van AI (Artificial Intelligence) en stelt je in staat veranderingen in foto's aan te brengen, die voorheen (soms) met heel veel moeite te realiseren waren. Je kunt onder andere ontbrekende gedeelten aan een foto toevoegen, zoals ik met deze foto uit het archief van Helmut heb gedaan.

Dit is de originele foto:

52610446094_b6f9df2df2_o.jpg

Met behulp van de Generative fill heb ik het lichaam aan de linkerkant "aangevuld"  en ook het haar/het hoofd compleet gemaakt. Verder heb ik de muur rechts nog wat laten aanpassen. Dan krijg je dit:

52924738202_a59d93c6c9_o.jpg

Dus, als de foto, die je gemaakt had, wat stukken van benen, handen, een hoofd mist, dan bestaat de kans dat Generative fill je kan helpen om dat op te lossen.

Generative fill heeft nog wat meer mogelijkheden, in dit filmpje wordt daar wat meer over uitgelegd:

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.