Spring naar bijdragen

KilRock 1287: test op nieuwe antenne


Aanbevolen berichten

De meeste LPAMérs geven, als ze een getal noemen, de frequentie aan.

Paradijs 1467 AM.

 

Maar er zijn uitzonderingen zoals Radio 220 (heel origineel) en er zijn internetstations die met getallen werken die niets met uitzenden of frequentie van doen heeft, dus daar heb je een punt.

 

192 en 538 zijn natuurlijk historische getallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Is dat jullie over de audio beginnen... 😊

Voorlopig gaat de aandacht uit naar wat aan het antennesysteem verbeterd kan worden. Als dat eenmaal staat, dan kijken we nog n's naar de audio. Ik vraag me daarbij af wat jullie als referentie voor de best mogelijke kwaliteit beschouwen.

 

Donderdagavond zo hier en daar wat aangepast. Kiek moar es wat je d'rvan vindt...

 

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Radiomaker66:

't Is dat jullie over de audio beginnen... 😊

Voorlopig gaat de aandacht uit naar wat aan het antennesysteem verbeterd kan worden. Als dat eenmaal staat, dan kijken we nog n's naar de audio. Ik vraag me daarbij af wat jullie als referentie voor de best mogelijke kwaliteit beschouwen.

 

Donderdagavond zo hier en daar wat aangepast. Kiek moar es wat je d'rvan vindt...

 

Marcel

Ik zie en benader dit anders 😊

Daarom is het geluid van TPOT ook anders dan de anderen.

Ga eerst voor je zelf na hoe je wilt klinken, als het geluid je nu aanstaat dan is het klaar.

Besef dat soundprocessing een hele nieuwe  tak van de hobby is, waarbij je goede resultaten met software kunt maken mits je echt weet hoe moduleren van AM moet.

Je oren een scoop en een modulatie meter zijn de instrumenten die je nodig hebt.

Min regel je af op 90% en de plus op 125%, en dit is ook sterk afhankelijk van welke zender je gebruik maakt.

De preemphase zet je op 50 micro seconde en dat doe je in de laatste stap voor je audio filters en na de clippers.

Als je software gaat gebruiken, laat de standaard AM instellingen links liggen, je laat dan wel 70 % van de klankkleur liggen en dat vind ik jammer om niet te gebruiken.

Een kastje als een Orban was in de jaren 80 geweldig er is na die tijd zo veel mooier en vooral beter spul gekomen.

Een Aphex compellor zou ik altijd als eerst gebruiken, onafhankelijk wat je er na gaat gebruiken.

 

Theo

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Audio was vandaag stuk harder.

Eigenlijk prima kwa audio sterkte.

Nu nog meer “sprankeling” erin.Klinkt het niet zo muf meer.

Signaal was prima in Nieuwlekkerland op de autoradio.

Ik hoorde ook nog MCB,maar die maakt het wat te bont met de processing vind ik.Vervormd soms zelfs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verschillende LPAM station gebruiken deze.

De prijs en prestatie is prima en de resultaten zijn erg goed.

Vergeet niet dat de jongste Orban ook al snel 30 jaar oud is.

De slockwood is ontworpen door de hoofdontwerper van Omnia en hij heeft echt wel begrepen hoe je met AM voor in de speaker komt te zitten.

 

Theo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben hier een gereviseerde Inovonics 230 staan (Please login or register to see this link. ). Die is nog ouder dan de OptiMod 9100 (uit 1977) en dat is onder meer omdat we dat oude spul erg leuk vinden. Je merkt wel dat het ding voor audioprocessing in die periode is ontworpen. Bij sommige producties merk je dat die zo 'open' zijn gemixt, dat hij nogal wat aan dynamiek binnen de perken moet zien te houden. (Nogal staat te stampen dus...).

 

Dát vinden we niet mooi, dus hebben we er een Breakaway Broadcast voor gezet die wij (lach niet) als multiband limiter hebben afgeregeld. De Breakaway is namelijk snel genoeg om iets te hevige transienten weg te snoepen voordat ze opa Inovonics van slag maken. Eén en ander natuurlijk netjes met low pass filtering binnen de perken gehouden. Beetje vreemde combinatie misschien, maar 't werkt zo te horen niet slecht.

 

Positieve modulatiepieken liggen hier zo rond de 100 á 110%, maar we moeten nog n's voor zo'n mooi doosje sparen als jij hebt, Theo. Dan wordt de meting van positieve/negatieve modulatie tóch iets nauwkeuriger. Al met al dus wat gehobby in de marge, maar we hebben lol en daar gaat 't om, toch?

 

7 uur geleden zei radio tpot:

Dat ging over MCB, zij gebruiken een Orban.

Wat gebruiken jullie, een software oplossing?

Ik was erg onder de indruk van een Slockwood als processing oplossing.

Jammer dat het alleen mono is.

 

Theo

 

Met twee Slockwoods is dat toch oplosbaar? Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. T-Pot klinkt me trouwens prima in de oren hoor.

 

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oja zekers het is ook een hobby vergunning waarbij ik vind dat het spelen voorop staat.

En de uitdaging van kun je met hobby of professionele oude meuk net zo een geluidkleur maken als de grote stations?

Deze video geeft een globale indruk van hoe het kan klinken op de middengolf, de bandbreedte is 6.5 KHz. De roll off op 7 KHz.

Iets minder als wat Caroline nu gebruikt en iets meer als wat de omroep zenders vroeger gebruikten van uit de polder.

 

En mijn uitleg van de gebruikte processing in hapklare woorden 😃

 

Theo

bewerkt door radio tpot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziet er prima uit. Ik herinner me dat je indertijd de MBL4 had. Was ook wel een geinig ding. Gebaseerd op Inovonics als ik het me goed herinner... Alleen liep ie niet meer op de Windows versies na XP... Tsja....

 

Roll off op EQ is wel belangrijk op AM, vind ik. Met een strak begrensd filter wordt 't geluid er in het hoog niet mooier op, maar da's mijn smaak natuurlijk.

 

Dank voor de videos. Ook bij jullie work in progress. Mooi!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6404
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    JPB
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.