Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Twee leuke opnames van RNI, dank aan Harm Koenders, als eerste een testuitzending op "our new frequenty" 244 meters gedurende 16 Mei 1970. Al meteen daarna bleek dat het signaal van RNI flink "spetterde" op de 245 meter van Hilversum3. Mark Wesley en Alan West hoor je in deze opname.

Ook een opname van 16 mei 1971, een dag na de bomaanslag, met ook Alan West en wat korte stukjes van de International service. Heb ze net afgeluisterd en je bent dan weer helemaal terug in die tijd, in mijn geval op mijn zolderkamer bij mijn ouders met mijn van mijn oom in 1967 gekregen Rhodex 2 sporen recorder en een Philips radio die in 1969 als afdanker van de buurman bij mij terecht gekomen was... en het ding heb ik nog steeds. Tja, als zeezender fan bewaar je alles... mijn huisgenote zegt nu wel eens tegen me "Henk, een hamster zou nog wat van je kunnen leren...." 

RNI 16 Mei 1970 - 1758-1800 Mark Wesley 1800-1824 Alan West - Test transmission on 244 meters

https://pixeldrain.com/u/tykh9MGv

RNI 16 Mei 1971 - 1815-1903 - Alan West en wat kleine stukjes van de avond.

https://pixeldrain.com/u/yemxce9y

Luister lekker en waan je weer even terug in die tijd...

Henk Kruize

recorder tape - Rhodex F-399.jpg

radio - Philips BX543A.jpg

Geplaatst

Hilversum 3 zat op 240 meter. Het gespetter zal dus wel zijn meegevallen. 

Het schip lag voor de Engelse kust en daar spetterde het wel op de 247 van Radio One. 

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
18 uur geleden zei ruudam:

Hilversum 3 zat op 240 meter. Het gespetter zal dus wel zijn meegevallen. 

Het schip lag voor de Engelse kust en daar spetterde het wel op de 247 van Radio One.

Klopt Ruud, maar op 23 Juli 1970 voer de Meb-2 terug naar de Nederlandse kust en van 24 juli tot 30 Juli zond RNI op 244 meter uit voor de Scheveningse kust en had Hilversum 3 op 240 meter er wel last van, zie "Offshore Radio" van Gerry Bishop. Het station staakte op 30 Juli haar MG uitzendingen en kwam op 3 Augustus 1970 terug op 217 meter waardoor de storing van Hilversum 3 op AM verleden tijd was.

zo lees je het ook op Radiopedia:

"27 juliVerzoek van de PTT aan Radio Noordzee Internationaal om te stoppen met de storing veroorzaakt door de middengolfzender op Hilversum 3.[1]"

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik wist niet dat de Mebo toen terug ging naar Scheveningen.

RNI zal niet pal naast Hilversum 3 hebben gezeten. H 3 was 1250 en BBC R1 1214.

Ik neem aan dat RNI op 1232 zat, precies er tussen in. Heel strategjsh Er zat 1 kanaal tussen. 

Op slechte radio s is dat misschien niet goed uit elkaar te houden. In de omgevjng Den Haag. 

En ik weet niet hoe "breed" RNI was. 

Geplaatst

Zó was het en normaal had dat moeten lukken zowel in Engeland als in Nederland. Ik geloof ook niet dat RNI zó "breed" was. 

Radio Caroline vanaf 1983 op 963 kHz sloeg s'nachts in Dusseldorp nog meerdere kanalen naast hun frequentie over wanneer ik de Saba ontvanger in de brede hooge tonen stelling bracht. Dit gebeurde bij geen ander station, ook niet bij RTL op 1440 kHz.

Geplaatst
  • Populair bericht
20 uur geleden zei ruudam:

Ik wist niet dat de Mebo toen terug ging naar Scheveningen.

RNI zal niet pal naast Hilversum 3 hebben gezeten. H 3 was 1250 en BBC R1 1214.

Ik neem aan dat RNI op 1232 zat, precies er tussen in. Heel strategjsh Er zat 1 kanaal tussen. 

Op slechte radio s is dat misschien niet goed uit elkaar te houden. In de omgevjng Den Haag. 

En ik weet niet hoe "breed" RNI was. 

RNI zat inderdaad op 1232 kHz. Alleen tijdens de periode voor de Engelse kust met de stoorzender 'zwalkte' RNI tussen 1230 en 1234 kHz om te proberen het effect van de storing wat te verminderen.

Van 'spetteren' op zowel BBC Radio One (1214 kHz) als op Hilversum 3 (1250 kHz) is mij nooit iets gebleken.

Piet.

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.