Jump to content

Featured Replies

• Popular Post
3 uur geleden zei Juul:

Dit was mijn 31ste aug. 1974..............................................

Tja, vandaag al weer 49 jaar geleden, er zitten al weer minstens 2 generaties tussen en begint het bij de huidige generatie al te verwateren.... "O ja.... was dat niet iets met bootjes die bommen naar elkaar gooiden?" krijg je wel eens als antwoord als je het met de huidige generatie over ons beleven van 31 Augustus 1974 spreekt.

Mijn Zaterdag 31 Augustus 1974 beleefde ik heel intens.... Ik had Vrijdag vrij genomen en had besloten om vanaf Vrijdag ochtend 7 uur gewoon alles op te nemen tot de closedown. Mijn ouders snapten er niks van "Jonguh, godduh dan nie slapen?" vroeg mijn moeder toen ik aangaf om ook de nacht programma's op te nemen, "Nee Ma, ik blijf lekker op", hoofdschuddend verliet ze mijn zolderkamer. Ik heb het volgehouden, 48 uur wakker blijven, al moet ik toegeven dat in de middag van 31 Augustus soms de rolluikjes voor mijn ogen dicht dreigden te gaan. Alles opgenomen van Veronica en alle programma inhoud opgezogen als een spons. Zelfs nu, als ik dit typ, komt alles weer kraakhelder voor de geest. Tja, als je als Veronicafan iets in je kop hebt "dan heb je het niet in je kont", naar een oud Brabants gezegde.

Helaas kon ik maar 1 station opnemen en had ik met "Albatrosstudio" Douwe Dijkstra, toen al meer dan 1 jaar mijn radio correspondentie vriend, afgesproken dat hij Radio Noordzee op zou nemen en ik Radio Veronica en we daarna kopietjes uit zouden wisselen. Tot op de dag van vandaag staan de Shamrocktape kopietjes van Douwe die hij me stuurde in mijn banden archief.

O ja, ook zoiets... "Kwaliteits banden".... De meeste opnames in de periode 1972-1974 maakte ik op "Shamrock" geluidsbanden, die gaven een goede geluidskwaliteit op mijn Philips N4307 mono en Philips N4416 Stereo recorder en waren lekker goedkoop 6 gulden en 99 centjes betaalde ik ervoor bij "Heuts HiFi" in Geldrop. Vele tientallen heb ik er in de jaren gekocht.... Mijn vader zei ooit toen ik weer met een plastic tas vol donkergroene Shamrock doosje thuiskwam "Jonguh, ge het ur nouw onderhand wel zat he???". Toch besloot ik om de laatste 24 uur op "kwaliteits tape" op te nemen want stel je voor dat die Shamrock bandjes na jaren slecht zouden worden!!! Dus kocht ik 5 "Scotch Dynarange" Longplay (18cm) banden, je weet wel, op die witte spoelen en zwart met wit opbergcassette. Negentien gulden en 95 cent per stuk kosten die krengen, dus bijna 100 gulden en dat was een rib uit mijn lijf. Alle 5 die Scotch banden opgenomen vanaf Vrijdagochtend....

En nu, 49 jaar later??? Al die goedkope Shamrock bandjes uit 1974 spelen nog uitstekend, prima geluid, niet poederen, nog net als in 1974.... En die dure Scotch banden???? Die gingen na ongeveer een jaar of 20 (zo midden jaren 90) allemaal piepen als een gek "Sticky Head Syndrome" noemen ze dat. Ik heb ze eerst moeten "bakken", op een metalen spoel en dan een uur of 5 op 50 graden in een elektrische oven, daarna waren ze weer af te spelen en heb ik meteen een kopie gemaakt op Maxell tape... zo zie je dat je je ooit aardig kunt vergissen in kwaliteit. O ja, als je dat heden ten dage aan een jonger iemand verteld.. "Ik heb een band gebakken.." dan kijkt ie je aan of ie een hondendrol tegen de muur op ziet kruipen en wijst met een vinger naar zijn voorhoofd... Tja, wat je allemaal niet voor je hobby over hebt.

En vandaag??? Ik was om 7 uur al wakker en draai vandaag lekker ouwe "31 Augustus 1974" bandjes van Veronica, Noordzee en Atlantis, de Revox A77 maakt weer overuren. Gelukkig zit ik hier nu alleen in mijn "mancave met oude analoge meuk" want leg dat maar eens uit aan een "normaal" mens dat ik 1x per jaar al die ouwe tapes weer uit de kast haal en er weer naar luister alsof het gisteren was.... Zouden daar pilletjes voor bestaan???

Fijne 31 Augustus dag..

Groet

Henk Kruize

• Author
  • Popular Post

Ik weet het nog goed. Op de terugweg wilde ik met m'n Blaupunkt radio naar RNI en Hilversum 3 luisteren.

Maar Lex zei;  'flikker toch weg joh die radio. Is toch allemaal niks...."

En zo geschiedde. "Overboord dus".

screen 10.jpg

Edited by Juul

• Author

Ja was een erg goed ding.  Maar ja, de boosheid en teleurstelling hé.

Achteraf denk ik inderdaad zonde.  Maar ik had 'em gekregen.

7 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Helaas kon ik maar 1 station opnemen en had ik met "Albatrosstudio" Douwe Dijkstra, toen al meer dan 1 jaar mijn radio correspondentie vriend, afgesproken dat hij Radio Noordzee op zou nemen en ik Radio Veronica en we daarna kopietjes uit zouden wisselen. Tot op de dag van vandaag staan de Shamrocktape kopietjes van Douwe die hij me stuurde in mijn banden archief.  

Mooie tijden Henk. Inmiddels heb ik alles vervangen door wat betere kwaliteit en staan deze originelen in dozen op zolder of vielen inmiddels onder "archiveren is ook opruimen"........... 

• Popular Post
17 uur geleden zei Albatrosstudio:

"archiveren is ook opruimen"........... 

Klopt Douwe...

De RNI opnames zijn inmiddels allemaal FM opnames die ik later via via vond, maar toch heb ik nog veel bewaard. Ook ik ben ooit gaan "archiveren" en staat er ook bij mij op zolder een aantal grote dozen met "afgedankte meuk" waarvan ik het maar niet over mijn hart kan krijgen om ze op te ruimen.

Een paar jaar geleden had ik een aantal "piep shamrocks" die ik had "gebakken en gekopieerd", een stuk of 7 waren het. Ik had de indexkaartjes in de doosjes laten zitten en ze naar de kringloop ("Het Goed" in Geldrop) gebracht met de intentie dat misschien nog iemand wat leuke Mi Amigo opnames wou hebben. Ze waren "gebakken", dus weer gewoon afspeelbaar. So far so good...

Nu gaat mijn vriendin graag eens in de week naar de kringloop, ze is helemaal gek op jaren 70 mode, jurkjes, jasjes etc, en ze snuffelt er dan heerlijk rond. Op zo'n dag kwam ze heel blij terug en had ze de mededeling "Henk, ik heb wat leuks voor je meegenomen, er lagen een hoop banden net als die jij in je studio hebt. Ze waren maar 50 cent per stuk en ik heb ze voor je meegenomen..." Kijk, zoiets maakt je altijd blij.... alleen  :( ... het waren de 7 banden die ik een week daarvoor daar afgegeven had....   :)  .. What goes around, comes around... Daarna heb ik alle "bak tapes" in een grote doos op zolder maar bewaard....

Douwe, Fijne Vrijdag!!

groetjes uit Geldrop

Henk Kruize

shamrock blue.jpg

• Popular Post

Ja de dag begint hier op de 31e altijd met oude opnames van die tijd ik had 6 Memorex cassette tapes van 120 minuten gekocht en zo de hele dag kunnen opnemen . later zijn ze elke jaar weer afgespeeld hier thuis tot er opnames vrij kwamen die ik digitaal kon opslaan en de cassettes ja die gingen naar zolder waar jaren zijn blijven staan .

Later weer eens afgespeelt maar de kwaliteit was erg slecht .

Vandaag om zes uur de radio op 192 en het uur iets korter maar net zo mooi weer geluisterd en ja weer met een snik bij de woorden van Rob Out al klinken die hier nu bijne elke dag wel uit de speakers in een stuk muziek met jingels als ik vergeet om de muziek aan te vullen als er een stilte valt .

Ach je bent jong geweest maar dit blijft altijd op deze dag weer mooi en volgend jaar is het 50 jaar geleden . echt de tijd vliegt en wij worden ouder met Veronica en die muziek van toen.

Bedankt ook Stichting Norderney   

• Popular Post
42 minuten geleden zei Jaap De Vries:

6 Memorex cassette tapes van 120

Memorex cassettes...

Ze hadden die reclame met het glas dat kapot sprong... "Is it live or is it Memorex"  Ella Fitzgerald kon, volgens Memorex een glas laten springen en dat konden de cassette's ook met een opname van Ella... of het ook zo is?  Dat blijft de vraag.

Mijn oudste cassette's zijn uit 1970. Philips C60.. en die spelen nog prima. Het is wel een kwestie van "hoe bewaar je ze". Warmte en vocht zijn funest voor bandjes, altijd droog en koel bewaren... dan blijven ze prima.

Henk Kruize

1971_Memorex.jpg

Ja Henk hoog en droog lagen ze wel op zolder maar de kwaliteit van de opnames was ergens toch door aangetast .Denk idd kou op een zolder met alleen planken en dakpannen uit 1934.

• Popular Post
11 uur geleden zei Jaapdevries1957:

Ja Henk hoog en droog lagen ze wel op zolder maar de kwaliteit van de opnames was ergens toch door aangetast

Het merk van de band of cassette was ook vaak van invloed op de bewaarkwaliteit, uiteindelijk is het in feite gewoon "gemagnetiseerde roest" (Ferro) en de ene soort houdt zijn magnetisme langer dan de andere. Het eerste wat uiteindelijk minder wordt zijn de hoge tonen en bij het ene merk is dat sneller als bij het andere.

Nu is dat bij AM opnames niet zo'n issue, een aantal jaren geleden kreeg ik van een oud collega van me een bananendoos vol oude Philips banden, allemaal uit eind jaren 50, begin jaren 60, ze waren van zijn vader die overleden was en ze kwamen die banden tegen op de zolder van zijn huis toen ze het moesten ontruimen. En als verzamelaar ga je toch luisteren wat er op die ouwe meuk staat, heel veel "arbeidsvitaminen", opgenomen op 4,75cm/sec en van middengolf. Bijna alle banden waren in geen tientallen jaren meer afgespeeld dus spoel ik ze altijd even door een wattenschijfje heen en terug om eventueel bandpoeder weg te poetsen, toch stond ik daarna versteld van de (AM) geluidskwaliteit die ik nog van die oude Philips banden hoorde. 

Het waren tapes uit de eerste periode van Philips, bruine tape op een spoel met goudkleurig etiket, en op een van de banden stond het verslag van een voetbalwedstrijd van E.V.V. (Eindhovense Voetbal Vereniging), het huidige FC Eindhoven. Na wat research ontdekte ik dat die wedstrijd in 1957 was gespeeld en uitgezonden. Dus een band van (toen in 2017) 60 jaar oud!!!! Omdat ik als vrijwilliger bij de Lokale Eindhovense Omroep Studio040 werk heb ik daar vaak te maken met fanatieke FC Eindhoven en PSV aanhangers en een van die jongens heb ik dolblij gemaakt met een CD-R kopietje van die band en die heeft het ook weer doorgespeeld naar het bestuur van FC Eindhoven die er ook heel blij mee waren want die hadden bijna niets meer in het archief van voor 1960.

Zo is het ook met videobanden, er is op de site van "MFB Freaks" een speciaal topic van video fans die oude beelden herontdekken van oude videobanden op VCR, Betamax, VHS of V2000... Ook hier weer, goed bewaren. 

Zelf heb ik mijn eerste videorecorder, een Betamax SL8000, gekocht in 1978, de bandjes die ik toen opnam, veel TopPop en "Musik Laden" (ZDF-Duitse TV) spelen nu nog prima.. De SL8000 was een onverwoestbaar apparaat, gebouwd als een tank met een aandrijfmotor die je bij wijze van spreken in een wasmachine zou kunnen gebruiken. Nooit was het apparaat stuk en omdat ik inmiddels meerdere Betamax videorecorders had staan besloot ik in 2006 de SL8000 aan het toen nog bestaande "Betamax museum" te schenken, mede met nog wat andere in onbruik geraakte apparaten. Nu staat hier nog een Sony SL C9 uit 1981 alsmede een SLO-1700 uit 1984, een betamax video die gebruikt werd door firma's die bandkopietjes maakten (apparaat had geen tuner aan boord). Als ik die aansluit op mijn huidige LED TV dan sta je versteld wat een beeldkwaliteit die oude Betamax bandjes nog hebben.

Dus... altijd zuinig zijn op je tapes......

Fijne dag

Henk Kruize

beta SLO-1700.jpg