Spring naar bijdragen

Het grote succes van de compact cassette en de recorder van Philips


Juul

Aanbevolen berichten

Leuk. Ik heb 'r nog héél veel 😉

 

Ik heb in 1975 drie maanden stage gelopen in de cassettefabriek van Polygram in de Isselt in Amersfoort. In de kamer van de kwaliteitscontroleur stonden tientallen cassetterecorders van het type EL-33xx, die met een grote metalen arm allemaal op hetzelfde moment op play of stop gezet konden worden. Soms was het in die kamer een gepiep van jewelste. In die kamer vonden duurproeven plaats.

 

Ik zat daar bij "ontwikkeling" bij Han Roering. Aan de andere kant van de hal werden de cassettes gevuld vanaf grote banden. En de beveiliging was super strak. Regelmatig werden tassen en koffertjes gecontroleerd door de bewaking wanneer medewerkers/mensen het pand verlieten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Juul:

Ja de beveiliging bij Philips was strak.

Zelfs zo strak dat ik door de beveiliging in Hilversum een keer op rapport ben gezet bij m'n baas omdat ik een kopie stond te maken van een stukje van de kaart van Nederland op de kopieermachine, 's avond tijdens overwerk 😉

 

Ik vond, toen ik bij Polygram stage liep, de cassettes maar slecht klinken (weinig dynamiek en veel ruis), maar als ik op de cassettereorders, die later gemaakt zijn (Revox, Nakamichi), die oude cassettes afluister klinken ze eigenlijk nog best goed. Ook zonder Dolby.

 

Ik heb in die tijd ook nog een DNL (Dynamic Noise Limiter) gebouwd (ik dacht dat het schema in Elektuur stond), maar ik vond dat geen verbetering, vooral als er veel ruis in de opname zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En van Philips zelf? Is weinig van over gebleven.

Geldzuchtige directie leden, die beursbelangen belangrijker vinden dan een goed en veilig product.

En er nu bijna aan onderdoor gaan aan de claims ,waar ze het van wisten maar het zonde vonden om daar geld aan uit te geven.

Wat dat aan gaat zie je bij alle grote Europese merken, dat ze v/d markt zijn verdwenen.

 

Ik heb ooit het verhaal gehoord dat er bij Phillips 2 afdelingen waren, de verkoop-afdeling en de ontwerp-afdeling.

En dat het voorkwam dat de verkoop afdeling een ontwikkeling om zeep hielp, omdat zij dachten dat het niet te verkopen was.

En zo dus achter op de wagen moesten springen ipv voorop te lopen.

 

Nu moet ik ook zeggen dat in de jaren 70 ik al geen Phillips meer kocht, de Japanners hadden betere en vooral mooiere vormgeving.

Neen bv de Akai real bandrecorder, en zo waren er meer voorbeelden.

Wat me ook nog te binnen schiet, het bezuinigen van Phillips op onderdelen om toestellen imuum te maken voor zender invloeden van buiten.

In Duitsland was het verplicht om deze wel te hebben, deze toestellen stoorden dan ook niet als jij met je 27 MHz toestel stond te blazen, de Phillips had dan geen beeld meer.

Sony toestellen gaven ook geen krimp.

 

Ach dat waren tijden, hoeveel toestellen ik toen wel niet onder handen heb gehad om ze ongevoelig te maken voor storingen van buiten?

Audio apparatuur net zo, ik wist waar de ontkoppel C moesten komen, en had ze al in bakjes liggen.

Tijden veranderen en als je over vroeger begit te praten, dan wordt je oud 😄

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om even te contrasteren. Ik heb ik m'n stagejaar 6 maanden bij Philips gewerkt en vanaf 1978 in vaste dienst (totdat PTI APT werd). Ik vond het een geweldig bedrijf voor de medewerker en z'n gezin. Ik heb een huis toegewezen dankzij Philips, ik heb twee uitzendingen naar het buitenland met gezin gedaan, mijn kinderen kregen elke maand een bedrag op hun rekening gestort als een soort van studietoelage toen ze op de middelbare school zaten, ik heb heel veel elektronica voor stuivers en dubbeltjes gekocht bij de ABR (Afdeling Bruikbare Restmaterialen), etc, etc. Philips was voor mij een bedrijf met heel veel echt goede voorzieningen voor de medewerkers.

 

Philips had wel het zwak dat ontwikkeling de scepter zwaaide. En daar hebben de Japanners goed op ingespeeld. De Japanners brachten producten, waar nog veel problemen mee waren, snel naar de markt en kregen zo een flink marktaandeel. Bij Philips moest het eerst technisch voldoende/veel techniache kwaliteit hebben voordat het verkocht mocht worden.

 

Ik heb zelf gewerkt aan de PRX-A telefooncentrale, een perfect systeem met een hele mooie architectuur, dat het veel langer heeft volgehouden dan in eerste instantie verwacht werd.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Ben,

 

Ik deel de mening van Theo ook niet. 

Maar ik heb er ook gewerkt, al was het maar twee jaar. (1965-1967), maar PTI was nauw verweven met Hilversum.

En daar ben ik geboren en opgegroeid. Ik woonde "om de hoek" van het complex. En familie werkte daar. Totdat meneer Timmer operatie Centurion inzette.

Heb je de prachtige serie over Philips pas gelden gezien. Ik dacht op WNL.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik vertel is geen mening hoor 😊

(Ja over de vormgeving, das een mening dan 👍)

Maar domweg de feiten hoe het bedrijf er nu voorstaat.

En hoe de producten vroeger waren, dat de onderdelen niet op de print zaten en bij toestellen uit Duitsland er wel op zaten.

Waar ze ook nog eens goedkoper te verkrijgen waren.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was eerst ook niet zo'n Philips fan.

Tot je met de service doc's in aanraking kwam. Die stonden mijlen ver van de concurrentie af. Zoooveel beter.

En alle service onderdelen snel leverbaar, bij voorbeeld via de Philips Technische Dienst.

Nee, dan Fodor (Akai). Onderdelen moeilijk, moelijk. enzovoort.

Jan

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei radio tpot:

Wat ik vertel is geen mening hoor 😊

(Ja over de vormgeving, das een mening dan 👍)

Maar domweg de feiten hoe het bedrijf er nu voorstaat.

En hoe de producten vroeger waren, dat de onderdelen niet op de print zaten en bij toestellen uit Duitsland er wel op zaten.

Waar ze ook nog eens goedkoper te verkrijgen waren.

 

Theo

 

Ja nu is het bedrijf naar de filistijnen.....................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat is wel jammer, want het bedrijf heeft heel veel uitvindingen op zijn naam staan.

Maar zo als zo vaak ook te veel vast gehouden aan bestaande technieken.

Neem bv (draagbare) radio toestellen, selectiviteit was ver te zoeken bij die dingen, dat was bij Sony beter voor elkaar.

 

Maar nu is deze divisie er niet meer, maar scheerapparaten zijn nog steeds een verkoop hit van Phillips.

Niet de medische toestellen.

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het geluk gehad om na m'n afstuderen te komen werken bij PTI in Huizen - NH.  (1965-1967)

We maakte daar erg veel militaire apparatuur. En veel radar. Dat is later naar Holland Signaal gegaan in Hengelo.  Dat is nu Thales. Daar hebben ze de z.g. "Goalkeeper" ontworpen. 

 

 Please login or register to see this link.

 

 Je mocht daar niks van naar buiten vertellen. De nieuwste transistors etc. 

Prachtig!   Ik mocht ook nog werken aan hele grote KG zenders (300 Kw). Veel geleerd.

In dit gebouw vond dat allemaal plaats. Op de foto's zie je als je goed kijk ook nog groeten langdraad antenne's.  En het radar systeem.

Maar of die vermogens ook daar naar toe gingen weet ik niet meer. Wel dat er hele grote dummy's waren.   

Ook nog dat een collega de beveiliging overbrugde als de zender in bedrijf was en hij ging de zender "in". En hup fataal helaas.

 

Hier een mooi stuk over PTI - Huizen.

 

Please login or register to see this link.

 

 

 

 

screen 11.jpg

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-9-2023 om 19:18 zei Juul:

Ik heb het geluk gehad om na m'n afstuderen te komen werken bij PTI in Huizen - NH.  (1965-1967)

Prachtig!   Ik mocht ook nog werken aan hele grote KG zenders (300 Kw). Veel geleerd.

 

 

 

In 1965 werd het WereldOmroep KG zend station op Bonaire gebouwd, ik heb dat toen in aanbouw van boven vanuit de bus van Kralendijk naar Rincon gezien. Beetje in de verte dat wel.

Er stonden Philips zenders in, dus wellicht heb je daar nog aan meegewerkt Juul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6410
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Ljf
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.