Spring naar bijdragen

De Grunninger aaierbaal, frizze oksels, mien belastingcint´n en Radio Noord.


Marinebroadcasters

Aanbevolen berichten

1 keer per maand , soms 2 keer, trakteer ik mij op de lekkernij....Grunninger erfgoed....de aaierbaal. Zo ook vanmiddag, ik kocht één bie De Buren in Ten Boer.....ho ho wacht eem...das reclame. Voor je het weet treedt de internetradiocafepolitie op en verwijdert mijn schrijvelarij. Het moet dus zijn " Ik haalde bij de buren in Ten Boer een aaierbaal." Zo is het dus niet langer een naam maar een omschrijving, duiding van herkomst. De TV stond  circa 1300 op Radio Noord, u weet wel radio met beeld van de heuse deejays in de studio op tv, radio kijken. En das niet slim van Noord. Zo was daar ene kerel Karel die na een plaat  zemelde over het warme weer. Wat zeur je toch kerel, in de studio duidelijk aanwezig ARKO, lekker fris toch. Maar het werd me al snel duudlijk, hij had voorzichzelf een bruggetje gemaakt naar een ontluisterende handeling. Uit een rugzak kwam een spuitbus en het T shirt van kerel Karel ging omhoog. Spuiiiiiiit onder  de oksels en voila kerel Karel kon weer door met de plaatjes en neuzelarij, want meer is het niet wat de micro in gaat. Ik verbaas mij al jaren wat in de hemelsnaam de functie is van een regionaal station als het een zeer groot deel van de dag muziekradio is. Let wel voor het grootste deel betaald uit mien belastingcint'n. Ik kan mij voorstellen dat in de vroege ochtend, rond 1200 uur en rond circa 1700 uur er actuele zaken te melden zijn en als FC Grudde probeert te voetballen moet je daar ook wel verslag van doen. En als net als  in die sneeuwstorm winter van 79 men de gehele dag uitzend in het kader van het regionaal nut, okay moet ook kunnen. Maar verkapt muziekradio maken, liever niet van mijn belasting geld. Vrouger, toen alles beter was,  bediende Noord onder de naam RONO gedurende circa twee uur elke avond omstreeks 1800 uur het Fryske, Grunningse, Drentiese en Overijssels publiek. Feitelijk info, geen geneuzel. Vanmiddag had kerel Karel de deejay ook twee zogeheten bijslapies. Een man in een korte broek die maar bleef kijken naar een beeldscherm dat niet veranderde en een dame in een soort zwart gewaad die er vrolijk op los crolde...sorry... scrolde. Waar was ze naar op zoek....weekaanbiedingen van de Gumbo? Worden deze mensen hiervoor betaald? Het lijkt mij dat ze voor deze sjpielerij van mijn belastinggeld geld dienen te betalen voor hun gedoe op radio en tv. Hoe dom van Noord om dit in beeld te brengen...hoe ontluisterend. En zeg nou zelf....deejaytje spelen en die bijslapies...das ozo 2022. Alleen muziek...dan non stop de computer  laten draaien, die lui kun je zo inwisselen, omscholen richting zorg svp. Meer regionale stations bekeek ik de afgelopen tijd op tv, allemaal zonder uitzondering muziekradiootje spelen, van onze belastingcenten. Stoppen ermee. Regionale radio en tv terug brengen naar enkele uren per dag met feitelijkheden vanuit de regio. Onderbrengen bij NPO Radio 1 en NPO TV. Meer ruimte voor de regionalen is hopeloze verspilling en verkwisterij. 

 

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je de pot met centen verdeeld over de regionale publieke zenders naar het aantal inwoners van de betreffende provincie, dan krijg je dit. Daardoor beschikken de regionale zoals Radio NH, Radio West, Radio Rijnmond, Radio M, Omroep Gelderland en Omroep Brabant over een groter budget. Dat zie je dus terug in de programmering. 

 

En de camera... je had eerder dit jaar op Radio Oost de Vinyl Top 100. Je kon live meekijken naar wat er in de studio gebeurde. Een studio zonder platenspelers. Het 'vinyl' kwam gewoon uit de computer.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten ze de gehele publieke omroep in Nederland maar eens herzien!

Ik ben meer voor een Luxemburgs model, puur commercieel zelf grotendeels de broek moeten ophouden, maar wel met een verplicht informatief sausje, paar programma's per dag voor het nieuws en de diepere achtergronden van het nieuws, en als hier geen reclame verkoop voor is, de ware kosten van deze uitzendingen pas achteraf, op vertoon van de kassabonnen declareren bij de overheid, zo vindt ik hoe de publieke omroep hervormd moet gaan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Vincent:

Als je de pot met centen verdeeld over de regionale publieke zenders naar het aantal inwoners van de betreffende provincie, dan krijg je dit. Daardoor beschikken de regionale zoals Radio NH, Radio West, Radio Rijnmond, Radio M, Omroep Gelderland en Omroep Brabant over een groter budget. Dat zie je dus terug in de programmering. 

 

En de camera... je had eerder dit jaar op Radio Oost de Vinyl Top 100. Je kon live meekijken naar wat er in de studio gebeurde. Een studio zonder platenspelers. Het 'vinyl' kwam gewoon uit de computer.

En een vreselijk saaie aankleding. Alsof ze in een bunker zitten.  Laat ze dan maar eens naar de Omroep Flevoland kijken.

 

 

 

 

 

10 minuten geleden zei andre ph5c:

Laten ze de gehele publieke omroep in Nederland maar eens herzien!

Ik ben meer voor een Luxemburgs model, puur commercieel zelf grotendeels de broek moeten ophouden, maar wel met een verplicht informatief sausje, paar programma's per dag voor het nieuws en de diepere achtergronden van het nieuws, en als hier geen reclame verkoop voor is, de ware kosten van deze uitzendingen pas achteraf, op vertoon van de kassabonnen declareren bij de overheid, zo vindt ik hoe de publieke omroep hervormd moet gaan worden.

Het moge duidelijk zijn dat ik het hier niet mee eens ben.

Lekker makkelijk en kort door de bocht. Als je nou geschreven zou hebben dat je voor het BBC model zou zijn. Dan ga ik met je mee.

bewerkt door Juul
  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De regionale omroepen alleen uitzenden op de nieuwsuren (6 tot 9, 12 tot 2  en van 17 tot 19 uur) en de rest het programma  van NPO Radio 1 overnemen, zoals Paul hierboven voorstelt, is terug gaan naar de jaren 70 van de vorige eeuw.

 

Ik denk niet dat we dit moeten doen.

 

En dat er in de 'daluren' meer plaats  is voor muziek is volgens mij logisch. 

 

De luistercijfers van de regionale omroepen bewijzen dit ook.

 

En dat Luxemburgse systeem op Nederland toepassen, zoals André voorstelt, lijkt mij niet de goede weg.

 

Gerard

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gezamenlijke regionale omroepen staan steevast in de top 10 van de luistercijfers. Zo hadden ze vorige week een marktaandeel van 7,2 procent. Ik krijg de indruk dat vooral veel oudere luisteraars zich thuisvoelen bij die mix van regionaal nieuws en licht verteerbare (vaak oudere) muziek. 

 

Dus wat mij betreft is het absoluut geen 'verspilling en verkwisterij'. Ze voldoen duidelijk aan een behoefte.

  • Vind ik leuk 3
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijkbaar was ik niet duidelijk genoeg. Groningen, maar ook bijvoorbeeld Drenthe en Zeeland krijgen veel minder geld als bijvoorbeeld Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Dat zit hem in de verdeling van de centen naar inwoners. Dan krijg je dus dat een Radio Noord niet hetzelfde kan 'leveren' als de bijvoorbeeld een Radio M Utrecht. Maar dat verwachten we wel. De pot delen door 12 zou eerlijker zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dat zou een goede oplossing zijn, krijg je extremen als een plezier X ook niet meer.

Ik heb het al vaker geopperd, er zou hier (het oosten en noord oosten) een prima jongeren zender kunnen komen, met polkas en het echte piraten muziek.

Is niet niet mijn ding maar dat is de muziek en ook de praat bij plezier X ook niet, he mattie 😊

De Friezen moeten zelf maar wat verzinnen, die willen toch niet samenwerken met buitenlanders.

 

Theo

  • Bedankt 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Martin1968:

Die nieuwe wet, van D66, deugt niet Theo. Verdiep je er maar eens in.

Er is helemaal geen sprake van een nieuwe D66 mediawet. Dat is echt complete onzin.

 

Er loopt nu een prestatie-overeenkomst tussen de politiek (ministerie OCW) en alle publieke omroepen die gaat over de periode 2022-2026 nog opgesteld door de vorige bewindspersoon die over media gaat, Arie Slob.

Hooguit komt de huidige bewindspersoon met enkele aanpassingen. Zeker geen nieuwe mediawet.

Dus ik begrijp de vraag die Theo stelt. Die is volkomen terecht. 

 

En ook streekomroepen de plaats innemen van regionale omroepen is een slecht idee.

Ik ken b.v. mensen die Feyenoord-fan zijn en graag luisteren naar de enthousiaste verslaggevers van Radio Rijnmond en die Feyenoord fans komen ook buiten de regio Rotterdam. Dat zou dan niet meer kunnen. 't Is maar een voorbeeld.

Het moet gewoon naast elkaar kunnen blijven bestaan.

 

Gerard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Er is helemaal geen sprake van een nieuwe D66 mediawet. Dat is echt complete onzin.

 

Er loopt nu een prestatie-overeenkomst tussen de politiek (ministerie OCW) en alle publieke omroepen die gaat over de periode 2022-2026 nog opgesteld door de vorige bewindspersoon die over media gaat, Arie Slob.

Hooguit komt de huidige bewindspersoon met enkele aanpassingen. Zeker geen nieuwe mediawet.

Dus ik begrijp de vraag die Theo stelt. Die is volkomen terecht. 

 

En ook streekomroepen de plaats innemen van regionale omroepen is een slecht idee.

Ik ken b.v. mensen die Feyenoord-fan zijn en graag luisteren naar de enthousiaste verslaggevers van Radio Rijnmond en die Feyenoord fans komen ook buiten de regio Rotterdam. Dat zou dan niet meer kunnen. 't Is maar een voorbeeld.

Het moet gewoon naast elkaar kunnen blijven bestaan.

 

Gerard

Beste Gerard,

 

Je hebt helemaal gelijk. Ik begrijp ook niet waar Martin dat van die D66 wet vandaan haalt................

En zo krijg je die verhalen in de wereld; "ja ik heb het gelezen op Internet....."

 

Ik denk dat ie last heeft van de warmte.

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had natuurlijk ook simpelweg kunnen schrijven dat er in NL te veel  publieke radio is waar teveel geld in wordt rondgepompt, geld uit de gemeenschap. Commercielen laat ik buiten beschouwing zowel radio als tv. Muziekradiootje spelen zoals bij de regionalen gebeurt zou niet mogelijk moeten zijn. En ja, dan maar terug naar de 70s met die enkele uren regionalen per dag met een strikte doelstelling die uit informatief moet bestaan en niet uit verstrooiing. Als je naar de huidige regionalen luisterd wordt onder informatie veel te veel tenenkrommende lariekoek aangeboden. Laat dat aan de commercielen over. Ik wil nog wel een stapje verder gaan....laten we als maatschappij onder ogen zien dat je in een wereld waar zinvolle beroepen niet in te vullen zijn je niet de luxe kunt permiteren van babbelaars in de ether die er voor betaald  worden  uit gemeenschapsgeld . Wil je graag babbelen op een radiostation, neem dan vooral je eigen zak geld mee maar laat dit niet langer een betaald beroep zijn. School ze om en instromen in zinvolle beroepen zoals onderwijs en zorg. Beetje dwang is toegestaan wat mij betreft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Juul:

Beste Gerard,

 

Je hebt helemaal gelijk. Ik begrijp ook niet waar Martin dat van die D66 wet vandaan haalt................

En zo krijg je die verhalen in de wereld; "ja ik heb het gelezen op Internet....."

 

Ik denk dat ie last heeft van de warmte.

Geen last van de warmte Juul, maar ik had er hier beter niet over kunnen beginnen. Mea culpa.

De afgelopen tijd heb ik diverse keren contact gehad met verantwoordelijk D66-staatssecretaris Gunay Uslu over de materie. Inhoudelijk zal ik hier niet op ingaan, maar ik wil wel kwijt dat het mij hoopvol stemt dat zij en haar partij straks weinig meer in de pap te brokkelen zullen hebben aangaande de media alsook andere beleidsterreinen.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar nu laat ik je niet los, je was met mij in discussie hier over.

Zijn het de voorstellen zoals ik deze gevonden heb?

En wat staat hier nu in wat volgens jou zo erg is?

 

Tot nu aan toe roep je dat het erg is en dat je blij bent dat een partij straks weinig meer in de melk heeft te brokkelen.

Dat zegt mij, dat jij de uitslag van de verkiezingen ook al weet? 😁

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Martin1968:

Geen last van de warmte Juul, maar ik had er hier beter niet over kunnen beginnen. Mea culpa.

De afgelopen tijd heb ik diverse keren contact gehad met verantwoordelijk D66-staatssecretaris Gunay Uslu over de materie. Inhoudelijk zal ik hier niet op ingaan, maar ik wil wel kwijt dat het mij hoopvol stemt dat zij en haar partij straks weinig meer in de pap te brokkelen zullen hebben aangaande de media alsook andere beleidsterreinen.

 

 

Dag Martin,

 

Deze reactie daar hebben we weinig aan. Eerst iets neerschrijven over een nieuwe mediawet uit D66 huize. 

Je doelt denk ik op de D66 gedachten over hoe volgens hen het bestel ingericht zou kunnen - moeten worden.

Da's wat anders als een wet. Andere partijen hebben dergelijke gedachten ook allemaal. Maar daarmee is het nog lang geen wet. En als we er dan meer over willen weten kom je met:

"De afgelopen tijd heb ik diverse keren contact gehad met verantwoordelijk D66-staatssecretaris Gunay Uslu over de materie. Inhoudelijk zal ik hier niet op ingaan,"

 

Deze reactie is er één van ;"Ik weet lekker meer dan jullie".

Schrijf het dan niet.  Of publiceer wat met afgelakte discrete info.

 

Zal ik ook eens wat schrijven?

Ik weet uit het Hilversumse dat beweringen zoals jij schrijft niet aan de orde zijn. 

"Inhoudelijk kan ik hier niet op ingaan"  zou jij schrijven.................

 

Gelukkig is het hier wat koeler dus nadenken gaat ook wat soepeler.

  • Vind ik leuk 2
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Juul:

 

 

Dag Martin,

 

Deze reactie daar hebben we weinig aan. Eerst iets neerschrijven over een nieuwe mediawet uit D66 huize. 

Je doelt denk ik op de D66 gedachten over hoe volgens hen het bestel ingericht zou kunnen - moeten worden.

Da's wat anders als een wet. Andere partijen hebben dergelijke gedachten ook allemaal. Maar daarmee is het nog lang geen wet. En als we er dan meer over willen weten kom je met:

"De afgelopen tijd heb ik diverse keren contact gehad met verantwoordelijk D66-staatssecretaris Gunay Uslu over de materie. Inhoudelijk zal ik hier niet op ingaan,"

 

Deze reactie is er één van ;"Ik weet lekker meer dan jullie".

Schrijf het dan niet.  Of publiceer wat met afgelakte discrete info.

 

Zal ik ook eens wat schrijven?

Ik weet uit het Hilversumse dat beweringen zoals jij schrijft niet aan de orde zijn. 

"Inhoudelijk kan ik hier niet op ingaan"  zou jij schrijven.................

 

Gelukkig is het hier wat koeler dus nadenken gaat ook wat soepeler.


 

Typische reactie van Juul….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul heeft groot gelijk (!). Die losse flodder van Martin doet naar mijn idee bovendien niet ter zake. De discussie ging over de regionale radiozenders.

 

UIt mijn omgeving krijg ik de indruk dat Radio Gelderland en Radio Noord Holland zeer gewaardeerd worden. Van andere zenders kan ik dat niet persoonlijk beoordelen.

bewerkt door Will Stevens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De discussie gaat over media geld en wat je er voor krijgt.

Deze verdeling staat in de wet beschreven, dus is het logies dat je bij de wet uit komt.

Waarop Martin zegt: Die nieuwe wet, van D66, deugt niet Theo. Verdiep je er maar eens in.

Vervolgens moet ik er maar naar zoeken, wat ik gedaan heb.

Op aanvullende vragen komt geen antwoord meer.

Daar kan ik dan weer niet zo veel mee behalve er wat wat vinden 😇

 

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul, 'het is weer eens op de man en niet over de inhoud'. Verder komt hij niet. Dan kan hij wel een Haha-smiley plaatsen bij jouw reactie, maar beter had het geweest als hij zich niet had bemoeid met dit onderwerp.

 

Zullen we maar weer terug gaan naar datgene waar Paul deze topic mee gestart heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Graag  Vincent...."waar ging het ook al weer over".?...........

 

 

Ik ben een fan van de regionale omroep.  Zowel Radio als TV. Het is een soort "hart van Nederland" maar dan in de regio.

De financiering daar ben ik nog niet uit. Hoe ga je dat inrichten. Ja, naar inwoners dat zou kunnen......

Maar beter is gewoon denk ik in 12 delen. Want ik zie niet zo wat het aantal inwoners nu direct te maken heeft met de financiering.  Want het mengpaneel is toch voor bv Noord-Holland net zo duur als voor Zeeland?. En ook de personeelskosten. De medewerkers zitten allemaal in het pensioenfonds van de Omroep. Landelijk als regionaal. En die premie in voor iedereen gelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Interessant is om bij elke regio omroep de jaarverslagen te downloaden. Kan je zien wat er met het geld gebeurt.

 

Da's beter om hier zo maar wat te "roepen'  denk ik.

 

Ik val onder Omroep Flevoland. ( Please login or register to see this link.  ) waar Allard Berends de baas is. Hij heeft nog bij Veronica nieuwsradio gewerkt. Ze doen hun best en over het algemeen kan ik er wel naar kijken danwel luisteren. Niet alles boeit mij maar dat heb ik bij de landelijke omroep ook.

 

Juul - Regio fan.

bewerkt door Juul
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6426
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Sefke
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.