Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Ben heeft in "Nederland" een reeks mooie foto's van Radio Condor geplaatst, bij deze deel ik met jullie mijn eigen opname van het (audio) gedeelte van het NOS Journaal van 30 Juli 1973, een interview met o.a. Fietje van Donselaar. In 1973 nam ik dit op van TV met een microfoon voor de luidspreker. Die Philips TV uit 1962 was een afdankertje van mijn ouders toen ze begin 1973 hun allereerste kleurenTV kochten, het apparaat heeft nog tot 1979 gefunctioneerd en stopte ermee toen er een vonkenregen uit de onderkant kwam, maar het apparaat heb ik nog altijd "voor de show".... en de Condor is allang verwerkt tot conservenblikjes....

NOS TV Journaal - 30 Juli 1973 - Start Radio Condor.

pixeldrain
No image preview

NOS Journaal 30 Juli 1973 Radio Condor.mp3

This file has been shared with you on pixeldrain

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

tv - 23 TX-371A.jpg

Geplaatst

Leuk, Henk! Bedankt voor het delen.

Op het Flickr acct van Martin en Hans zie ik deze tekening van Jelle Boonstra uit 1973 van de Condor:

10-80FotoKopieRadioCondorZeichnung1973(©JelleBoonstra)

Geplaatst
2 minuten geleden zei Ben:

Leuk, Henk! Bedankt voor het delen.

Op het Flickr acct van Martin en Hans zie ik deze tekening van Jelle Boonstra uit 1973 van de Condor:

10-80FotoKopieRadioCondorZeichnung1973(©JelleBoonstra)

Dat lijkt totaal niet op de indeling van de Jeanine toen Radio Atlantis het schip gebruikte, Henk.

Overigens wist ik niet dat de 10 kW-zender van voorheen Radio 270 en Capital Radio al aan boord was tijdens de 'Condor-periode'. Ik dacht dat deze zender pas eind 1973 in Cuxhaven aan boord was gekomen toen Adriaan van Landschoot het schip had gekocht.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst
  • Auteur
59 minuten geleden zei Piet van der Vooren:

Dat lijkt totaal niet op de indeling van de Jeanine toen Radio Atlantis het schip gebruikte

Klopt Piet, toen het schip in Cuxhaven werd "omgebouwd" werden de studio's achter de brug gebouwd, en de brug zelf? Dat werd de "Cashbah" zoals de Engelsen het noemden, een "relax ruimte" en in het ruim stonden de zenders, een RCA 1kW (Ex-REM), een incomplete RCA 10kW (ex-270 en ex-Capital) en een door Andy Anderson zelf gebouwde KG zender.

Soms vraag ik me wel eens af, stel, ik zeg stel... dat Atlantis, net als Caroline en RNI, een hele sterke middengolfzender tot hun beschikking zouden hebben gehad, nou, ik denk dan RNI en Caroline 2e en 3e viool zouden spelen en de Internationale service van Atlantis de "Numer one offshore radio" zou zijn in 1974.

Piet, misschien kan jij nog wat extra uitleg geven over de "Jeanine" indeling???

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Auteur
5 minuten geleden zei Martin1968:

Tenenkrommend om te horen dat de publieke omroep het heeft over ,,illegaal''.

Och Martin, in het Veronicablad ( waarvan ik sinds September 1971 met het nr.1 nummer lid ben) heeft nu ook een item over de Veronica geschiedenis en daar hebben ze het ook nog over de "zendpiraat Veronica". Het komt uit de pen van gasten die het nooit mee hebben gemaakt, of in de leeftijd zaten dat ze zich afgevraagd hebben of de lepel pap die hun moeder zich als baby in hun mond stak, of ze die moesten doorslikken of uitspuwen.

Ze gaan dan wat "Googelen" en nemen dit klakkeloos over. Het zal altijd wel zo blijven.... ik denk dan, en ik citeer de Bijbel, Mattheus 5, vers 3 en dan de eerste zes woorden...

Fijne Zaterdag

Henk Kruize

bewerkt door Henk-Anna Loog
tiepvaut

Geplaatst
Op 31-5-2025 om 16:05 zei Henk-Anna Loog:

de Bijbel, Mattheus 5, vers 3

Bedoel je de statenbijbel (Zalig zijn de armen van geest) of de nieuwe bijbelvertaling (Gelukkig de mensen die nederig zijn) :-) :-) ?

Geplaatst
Op 31-5-2025 om 15:52 zei Martin1968:

Prachtige opname Henk! Tenenkrommend om te horen dat de publieke omroep het heeft over ,,illegaal''.

Hoe dom kun je als 'journalist' zijn?

Dag Martin, Ik heb geen idee of 18 april 1973 gevolgd hebt maar daar is pas echt van overheidswege vastgesteld dat de zeezenders niet illegaal waren.

Vanaf 1 sept 1974 was medewerking verboden.

Dus de journalisten "wisten niet beter" met in hun kielzog vele politici.

En ja, je hebt een punt als je het over journaille van tegenwoordig hebt.

Geplaatst
  • Auteur
  • Populair bericht
3 uur geleden zei Juul:

Ik heb geen idee of 18 april 1973 gevolgd hebt

Ik wel, heb samen met mijn radiomaatje Ben van Gool uit Bladel meegelopen in de demonstratie. Om 09:00 uur de trein van Geldrop naar Eindhoven en daar overstappen naar Den Haag. Radio meegenomen zodat we samen konden luisteren naar 259 en... 538.. die tot onze grote verassing weer in de lucht was.

Alleen.... de conducteur was het daar niet mee eens... "Dat ding uit of bij de volgende halte ga je d'r alle twee uit!!!!!" was het dwingende advies dat hij ons gaf.

Man, was was het druk toen we rond 11 uur op het Maliveld in Den Haag aankwamen, maar wel onvergetelijk. Later in de middag toen het allemaal achter de rug was, in een miezerregen, nog naar de Van Hoogendorpstraat 16 gewandeld, het adres van Radio Caroline waar we een hele leuke ontmoeting hadden met Andy Archer.... en dan merk je #$%$#@ dat je fotorolletje van de "AGFA Click-2" vol is en je geen nieuw rolletje meer hebt....

Al met al een dag, als ik daar aan terug denk en de foto's bekijk, alsof het gisteren was. Tja, "Boomers memories"... maar dat fijne gevoel van die dag, nee, dat neemt niemand me meer af!!!!

Groetjes

Henk Kruize

Geplaatst

Iemand bezwaar als ik het plaatje - met of zonder bronvermelding, zeg het maar - op mijn website gebruik? Lijkt me wel leuk om eens te kunnen laten zien hoe een zendschip ingedeeld was.

Ik hoor het graag, groet,

Andries

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 31-5-2025 om 12:13 zei Henk-Anna Loog:

Klopt Piet, toen het schip in Cuxhaven werd "omgebouwd" werden de studio's achter de brug gebouwd, en de brug zelf? Dat werd de "Cashbah" zoals de Engelsen het noemden, een "relax ruimte" en in het ruim stonden de zenders, een RCA 1kW (Ex-REM), een incomplete RCA 10kW (ex-270 en ex-Capital) en een door Andy Anderson zelf gebouwde KG zender.

Soms vraag ik me wel eens af, stel, ik zeg stel... dat Atlantis, net als Caroline en RNI, een hele sterke middengolfzender tot hun beschikking zouden hebben gehad, nou, ik denk dan RNI en Caroline 2e en 3e viool zouden spelen en de Internationale service van Atlantis de "Numer one offshore radio" zou zijn in 1974.

Piet, misschien kan jij nog wat extra uitleg geven over de "Jeanine" indeling???

Groet

Henk Kruize

Komt er een dezer dagen aan, Henk.

Piet.

Geplaatst
  • Populair bericht
Op 31-5-2025 om 12:13 zei Henk-Anna Loog:

Groet

Henk Kruize

Zoals toegezegd hierbij wat informatie over de indeling van de Jeanine in de periode dat Radio Atlantis het schip in gebruik had (eind 1973 tot en met 31 augustus 1974).

• Aan boord was maar één generator, die op de tekening als 'second generator' aangegeven staat onder de voorplecht.

• De antenne was een draadantenne, die werd gevoed door middel van een draad recht onder de antenne. Dus niet schuin naar de voormast.

• Er was geen ruimte vrijgehouden voor studio's in het ruim.

• Aan boord waren twee middengolfzenders: een 1 kW-zender van RCA, die in 1964 op 1403 kHz was gebruikt door Radio Noordzee vanaf het REM-eiland, en een 10 kW-zender die eerder op 1115 kHz was gebruikt door Radio 270 en Capital Radio. De 1 kW-zender, die werd gehuurd van Arie van Swaneveld, was opgepept naar zo'n 3 kW. De 10 kW-zender was alleen nog maar geschikt om als eindtrap achter de 1 kW-zender te worden gebruikt. Er was geen 500 watt-middengolfzender of FM-zender aan boord. De kortegolf-zender is pas na juni 1974 aan boord gekomen.

• In het ruim stond geen generator.

• De verblijven voor de bemanning waren onderin het schip. Er waren geen verblijven bij de achtersteven.

• De messroom annex livingroom (met tv en een 27 mc-zend-/ontvanger), de keuken en een badkamer waren naast elkaar onder de brug.

• Achter de brug, die als zitruimte werd gebruikt, bevond zich de studio. Later is daarachter nog een tweede studio gemaakt.

Piet.

51065854572_d46bffecef_b.jpg

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.