Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Zenderproblemen, het kwam bij elke zeezender voor, bij de ene wat meer dan de andere, maar bij Radio Veronica was het maar heel zelden. Jose van Groningen (en de andere zendertechnici) had zijn zaakjes prima voor elkaar, toch moest ie soms snel van zender wisselen als een van de Continental zenders even moeilijk deed. En dat was op 9 Juni 1974 het geval, toevallig luisterde ik die dag mee en snel even een bandje op de recorder....

Radio Veronica - 9 Juni 1974 - zenderproblemen

pixeldrain
No image preview

Veronica 1974-06-09 Zenderproblemen.mp3

This file has been shared with you on pixeldrain

Groet

Henk Kruize

(Afbeelding "geleend" va internet)

1965 CE316c 10kW tx.jpg

bewerkt door Henk-Anna Loog
tekst aanpassing

Geplaatst
  • Populair bericht

Hoi Henk,

Mooie stukje, want dit hoorde je amper bij Veronica.

Op 5.35 min. klinkt het opeens een stuk beter, zender op vol vermogen misschien?

Aan de storing te horen was het volgens mij een onweersdag.

Groet, Cas

Geplaatst
  • Populair bericht
3 uur geleden zei Cas:

Hoi Henk,

Op 5.35 min. klinkt het opeens een stuk beter, zender op vol vermogen misschien?

Groet, Cas

Die onweerdag klopt heb ook de opnames van die middag en daarin hoor je het zelfde geluid .tot de zender uitviel .

Geplaatst
13 uur geleden zei Cas:

Hoi Henk,

Groet, Cas

Lijkt mij modulator problemen, iets begint te motorboaten. De zender blijft wel in de lucht, je hoort Capital met bibbertje op de achtergrond, maar geen Veronica geluid.

Geplaatst
15 uur geleden zei Jaap De Vries:

Die onweerdag klopt heb ook de opnames van die middag en daarin hoor je het zelfde geluid .tot de zender uitviel .

Leuk !! zou je die opname willen delen, Jaap? Ik heb (helaas) niets van deze dag. Grts Eric

19 uur geleden zei Cas:

Hoi Henk,

Groet, Cas

Dag Cas, wordt gezegd op 08:38 "lekkere ouwe, die we weer op volle sterkte konden draaien"

Geplaatst
  • Populair bericht

Ik zou aan de hand van het geluid niet zo maar kunnen zeggen wat hier de oorzaak van is.

Dat kan van alles zijn, van terugwerking in de eindtrap tot aan een blokgolf in de LF aanvoer.

En dat kan dan weer komen door een condensator welke zijn waarde verloren heeft in de zender.

Tot aan een eindbuis die het opgeeft en doorslaat.

Er waren dus 2 zenders aan boord begreep ik hier uit 😃

Wat natuurlijk zeer verstandig is om te hebben als radio station, anders ben je uit de lucht.

En dat staat zo slecht bij de adverteerders.

De opnamen zijn geweldig, hier in Emmen (toendietijd) kregen we andere stations op dezelfde frequentie overdag niet mee, wel flink gespetter van de Duitse buren een kanaal lager.

Theo

Geplaatst
  • Populair bericht

De Norderney had inderdaad twee 10 kW-zenders aan boord, Theo. Allebei van Continental Electronics van hetzelfde type. De eerste zender kwam aan boord toen de Norderney de Borkum Riff in november 1964 verving, de tweede zender is later aan boord gekomen.

Piet.

Geplaatst

Nog even wat aanvullende info over de opname.

Het is het programma Veronica moet aan land met Leo de Later live vanaf boord op een zondagmiddag.

Het loopt van ongeveer 16.40 uur tot 17.00 uur met enkele edits.

Geplaatst
4 minuten geleden zei Gerard van den Ende:

Nog even wat aanvullende info over de opname.

Het is het programma Veronica moet aan land met Leo de Later live vanaf boord op een zondagmiddag.

Het loopt van ongeveer 16.40 uur tot 17.00 uur met enkele edits.

Klopt helemaal Gerard en de opnames van die dag zijn er ook nog ...tot 1700 en de Beatles story van 1900-1930

Geplaatst
  • Auteur
1 uur geleden zei Piet van der Vooren:

De Norderney had inderdaad twee 10 kW-zenders aan boord

Door Veronica verkocht aan Mebo ltd. eentje kwam aan boord van de Mebo-2 ter vervanging van de oude Radio 390 RCA 10kW en de andere was in 1977 aan boord van de Angela als "cargo". Ik meen ooit in "Offshore Echoes" gelezen te hebben dat een van de Continentals in het Lybische Benghazi is ingezet bij een zenderpark aan land, als dat ook zo is dan zal dat wel het exemplaar zijn dat aan boord van de "Angela" was.

Eentje had als bouwjaar 1964 en de tweede kwam in 1966 aan boord.

In een interview liet Robin Adcroft ook weten dat begin jaren 80 alle apparatuur uit de Mebo-2 (toen El Fatah) is uitgebouwd, naar een opslag is gegaan en er verder nooit meer wat mee gedaan is.... tja, jammer.

Groet

Henk Kruize

Geplaatst
  • Populair bericht

De 10 kW-'Veronica'-zender in Benghazi werd gebruikt als back-up voor een 100 kW-zender aldaar, Henk. Leuk detail: er werd daar uitgezonden op 674 kHz, waarop toen ook in ons land Hilversum 3 zat en een sterke Franse zender in Marseille met 300 kW.

Op 23 november 1978 trad het Plan van Gèneve in werking, waarbij vrijwel alle gebruikte middengolffrequenties 1 kHz 'omhoog gingen'. De zender in Benghazi bleef echter aanvankelijk op 674 kHz, terwijl Frankrijk en Hilversum 3 wel naar 675 kHz gingen. Dat leverde in Frankrijk een irritante 1000 Hz-toon op in de ontvangst van Marseille (en andersom in Benghazi ook, vermoed ik). Marseille ging toen tijdelijk weer terug naar 674 kHz, en dat was weer niet prettig voor de ontvangst van Hilversum 3 in ons land. Gelukkig gingen uiteindelijk alle zenders naar 675 kHz, waarmee het probleem was opgelost.

Piet.

bewerkt door Piet van der Vooren

Geplaatst
  • Populair bericht

RadioVeronica 1974-06-09..Heb het stukje even meegelezen hier zijn nog enkele uitzendingen.

1974-06-09 1000-1117 Tineke-BerryVanScholten https://pixeldrain.com/u/ecUsuVZZ

1974-06-09 1200-1300 Will Luikinga https://pixeldrain.com/u/n5DfGzSB

1974-06-09 1300-1400 Tineke https://pixeldrain.com/u/f69cdtRW

1974-06-09 1400-1500 BartVanLeeuwen https://pixeldrain.com/u/93m2LWJz

1974-06-09 1500-1600 HansMondt https://pixeldrain.com/u/FN63aVT1

1974-06-09 1600-1618 LeoDeLater https://pixeldrain.com/u/jiXc7Tyd

1974-06-09 1900-1930 LexHarding https://pixeldrain.com/u/sbp9BLZr

gr jan V

Geplaatst

Hoi Ed...Heb twee versies van tineke maar de verkeerde geupload zal tzt even kijken,ik heb nu even geen tijd.

gr jan V

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.