Geplaatst 31 oktober31 okt Populair bericht Een lichtpunt in deze donkere tijden..Nostalgie "dwingt" mij deze topic te plaatsen. Rond de jaren 1973-1976 was ik ook actief op de 3 meter FM band.Ook de piraten tv uit Den Haag was hilarisch in mijn herinnering. Het was lachen in die tijd!Nog nooit had ik daar een docu van gezien , maar hij is er nu. Bestaat uit drie delen , waarvan deel drie mij het meest aanspreekt, mede vanwege het feit , dat ik daar de stem hoorde van de drie meter amateur NTS Den Haag , waar ik 1 keer op bezoek geweest ben. Ongeveer 50 jaar geleden....Hier deel drie ; Groet, Raymond
Geplaatst 4 november4 nov Auteur Populair bericht Een aanvulling op het verhaal over de drie meter zenders in Den Haag. In de documentaire wordt gesproken over honderden FM zenders. Er waren er in de tijd (1973-1976 niet meer dan een tiental volgens mij in Den Haag e.o.. Later werden het er veel meer dat klopt wel.Ik was al aktief in 1973-1976. In 1976 werd ik door de RCD uit de lucht gehaald. Een anoniem briefje , dat ik vlak nadien kreeg , suggereert dat het verraden werk was.Jammergenoeg heb ik de briefkaart niet meer...Het was geen leuke ervaring. Ook de manier waarop ik uit de lucht ben gehaald , had veel weg van een ouderwetse oorlogs razzia.Terwijl ik slechts een paar uur per week op een vrije frequentie rond 103 mhz aktief was. (Gemiddeld 20 minuten per dag).Twee gewapende politieagenten stormden de trap op het was avond in oktober 1976 rond 22.00 met in hun kielzog de ambtenaar van de RCD (Radio Controle dienst) nu agentschap telecom geheten.Ik had de grote wijsheid (althans dat dacht ik) om de antenne , die op de koekoek van het dak stond, naar beneden te halen. Doch twee politieagenten stonden reeds op het dak van de gemeenschappelijk garage van het huizenblok. Ze schreeuwden dat ik niet moest springen.Dat was ik helemaal niet van plan.Kasten werden opgebroken en men wilde zelfs het dakbeschot met een koevoet te lijf gaan. Gelukkig kwam het zover niet, want ze hadden de zender inmiddels gevonden.De eerste vraag , die de RCD man stelde was; "Vossenjager het spel is uit". De tweede vraag die hij stelde ; "bent u habituee". Ik had nog nooit van dat woord gehoord en heb het sindsdien ook nooit meer gehoord."Of u alcoholist bent" , nee zei ik. Ik was 17 en dronk zeker toen wel een een gele rakker , zoals we dat toen pleegden te noemen.Wat ik gelukkig nog wel gedaan had...de zender loskoppelen van de bandrecorder (met ouderwetse spoelen). Waardoor die niet werd meegenomen. (Zo staat dat in de wet).Op mijn vraag aan de RCD ambtenaar wat mij nu boven het hoofd hing; antwoordde hij met een zwaar Amsterdams accent; U moet wel rekenen op minstens 500 gulden. Daar zat ik.Een half jaar later was de rechtzitting in Den Haag. Op dat moment was het proces tegen Pieter Menten aan de gang en ik liep de advocaat Hans Knoop tegen het lijf. Die vond mijn verhaal zeer vermakelijk en zag mij zeker niet als de crimineel die moest worden veroordeeld voor dit misdrijf! De uitspraak was 150 gulden boete met een proeftijd van twee jaar. Op mijn vraag waarom ik eigenlijk uit de lucht gehaald was? Kreeg ik als antwoord van de officier van justitie, ; er waren GEEN klachten van storingen of andere eventuele overlast. De zender en de voeding was ik kwijt. Mijn lieve oma betaalde grotendeels de boete. Voorlopig ging ik maar weer DX en.Ik hoop, dat er enkele radio broeders uit die tijd (rond 1975) zich eens melden. Het gaat om Paul = Channel 66 Wassenaar, Leo = Radio Orchidee Voorburg, Frank = Radio Excelsior Voorburg , Radio Caroline en radio UFO uit Rijswijk, Radio STER Den Haag.zender NTS uit Kijkduin (waar ik nog bezoek ben geweest), waarvan ik de naam niet meer kan herinneren.Via de drie meter FM werden in mijn herinnering ook gesprekken gevoerd met de Mi Amigo (Radio Caroline). Die had als bijnaam "de beunhaas van de boot". Wie zou dat geweest kunnen zijn? De Mi Amigo lag voor de kust van Den Haag - Wassenaar.Tenslotte er was ook een 3 meter zender in die tijd met de naam Bermuda Den Haag. Een ambtenaar van in de 50 met een zeer sterke 3 meter zender. Ik ben 1 keer bij hem op bezoek geweest. Hij heette Jef en was een zeer begaafd jazz pianist. Je hoort zijn stem overigens ook in het fragment van de docu net als die van de NTS.Groet, Raymond 4 november4 nov bewerkt door Vosch
Geplaatst 4 november4 nov Populair bericht 35 minuten geleden zei Vosch:Een aanvulling op het verhaal over de drie meter zenders in Den HaagDan neem ik jullie nu mee naar 1971, ik was 16 jaar en zat op de LTS Electro en knutselde lekker tweekringer buizen ontvangertjes in elkaar en in Januari 1971 kreeg ik van een klasgenoot het schema van een middengolf buizen zender met een EF 80 als oscillator en een 807 als eindbuis. En dat werkte heel leuk, op 186 meter was ik al snel actief... tot verdriet van de buurtbewoners, als ik "on air" was dan stoorde het nogal flink op de Centrale antenne die de wijk van TV voorzag en regelmatig waren de uitzendingen van Ned1 voorzien van stevige storingen als ik weer eens een avond lekker aan het "QSO'en" was met medepiraten. Och, ik was 16 jaar en maakte me daar niet zo druk om... Al snel hadden we een hele "club" van mede zendgenoten, zo'n 5 stuks.... Tja, dat moest een keer fout gaan...Een van ons had er lucht van gekregen, "Er is gepeild...." en dus werden eind April 1971 alle zenders afgebroken en was het afwachten... Nou, dat werd 4 Mei 1971 en ik had een vrije dag van school, mijn vader was aan het schilderen in de keuken en de bel gaat, staan er twee heren voor de deur die zich kenbaar maakten als 1 opsporingsambtenaar van de RCD en die had zijn vriendje van de Geldropse gemeentepolitie (met platte pet) meegenomen.... "Wij hebben geconstateerd dat er van dit adres illegale uitzendingen verzorgd worden" sprak het RCD hoofd tegen mijn vader. Hij reageerde daarop met een zeer krachtig "Henk!!!!!!!!!! Naar beneden komen!!!!!!!"Nou, ontkennen had weinig zin en de 2 heren vonden in mijn zolderkamer al snel losse onderdelen van de "voorheen" middengolfzender, een Amroh 402 spoel, een 807 zendbuis, een antenne die van zolderkamer naar schuurtje achter in de tuin liep...Toch kwam ik er goed vanaf, een stevige waarschuwing van de RCD boy en de platte pet en er werd niks in beslag genomen.... en toen die weg waren nog een flink aantal @#$%$#@ en daarna *&%$# van mijn vader.... maar daar was dan ook de kous mee af.Sweet memories.....Henk Kruize 4 november4 nov bewerkt door Henk-Anna Loog
Geplaatst 4 november4 nov Populair bericht Ik woonde in een hoekhuis in een doodlopende straat en had een zolderkamer met zicht in alle richtingen. Een of twee van ons hield(en) ''de wacht'' als we een programmaatje uitzonden. De antenne stond verborgen op de dakkapel en was (zeker in het donker) bijna niet te zien. Bij het minste onraad (bij het zien van een verdachte auto of Bruni Heinke op de fiets) ging de (3 meter FM) zender meteen uit. Ook was de zender dusdanig opgesteld dat als er ''bezoek" kwam deze onmiddelijk kon worden losgekoppeld van alle apparatuur. Alhoewel bij het testen van de zender af en toe de straat plat ging, gelukkig nooit bezoek gehad van de Witte Muizen, alhoewel het wel vaak "rood" was, maar daar zaten erg veel valse meldingen tussen. Een mede-piraat had een vrij grote antenne aan/op zijn schoorsteen gemonteerd met daarop zelfs een rood lichtje ("voor de vliegtuigen van Schiphol", zei ik dan schertsend). Ook hij ontsprong wonderbaarlijk de dans! Met de opkomst van de 27MC begin 80-er jaren verdwenen de meeste 3-meter "amateurs".
Geplaatst 4 november4 nov Populair bericht Nu we het er toch over hebben:CQ3meterRoepnamenlijst - CQ3meterOp deze lijst staan de roepnamen van radio-amateurs die destijds regelmatig op de diverse banden te horen waren. Onderstreepte namen kun je aanklikken om de profielpagina van desbetreffende persoon teWas een geweldige tijd, Grts
Geplaatst 4 november4 nov Auteur Populair bericht Leuk deze verhalen! Ik was in 1972 ook al aktief op de 27 mhz. Het begon op school , dat iemand een walky talki te koop aanbood. Dat ding had een vermogen van 4 watt volgens mijn herinnering. Het gevolg was , dat ik al gauw met andere "amateurs" in contact kwam. Ik wist echter nog niet wat voor skipname ik moest aannemen,Ik vond 1717 Alfa wel een leuke naam. Dus ik breakie break.. hier is 1717 Alfa..Donderde ineens een stem door de ether.."Dat is helemaaal geen Alfa"! Ik begreep er niets van. Later begreep ik , dat een met een alfa een vrouw bedoeld werd... Overigens liep de 27 mc dwars door het 3 meter gebeuren heen. Er waren 3 meter amateurs die zwaar neerkeken op die 27 mc . Het woord Tokkie kenden we toen nog niet. Zelf had ik geen enkel probleem met de 27 mc ers. Goed okay er zaten ook dames van lichte zeden op de band nou en? Leuk toch? Dat wisten we gauw genoeg. Maar ik leerde dx en en zag de 27 mc niet alleen als een band om te tokkelen, zoals dat werd genoemd.In Leiden was er zelfs een hele officiele (illegale) 27 mc club. Die illegale wedstrijden kikkeren hield.., in een vaag gebouwtje. Ben benieuwd of iemand hier weet wat "kikkeren" is? Je kon er mooie prijzen mee winnen. Een illegale basisbak President Kennedy van 8 watt of zo...In Leiden hadden ze een heel leuk spraakgebruik. Ze noemden iedereen op de bak "buurman". Ik was 16 zat op de middelbare school. Op de tv was Fred Hachee en Barend Servet. Fred Hachee (Harry Touw) was animator op Duinrell.Voor mij was dit hele gebeuren een hilarische klucht. En dan dat platte Haags of Leidse gibber! Schitterende taal! Dan Dolf Brouwers (Sjef van Oekel) alles paste in die tijd van lol en vermaak.Op Duinrell stikte het van de illegale 27 mc bakken. Antennes werden in de bomen , naast de caravan vastgeknoopt. De RCD heb ik daar nooit gezien. Op een gegeven moment was er een station dat zich de Geurvreter noemde. Iemand vroeg kennelijk aan een broer van de Geurvreter ,of hij thuis was. "Nee" zei de broer, (op de band) de GEUR is niet thuis. Als ik terug denk aan die tijd ..oh wat heb ik gelachen... Mijn buurman ging ook op de 27 mc. Zette een enorme GPA antenne op het dak en noemde zich Wasbak best goed gevonden , Wassenaars Bakkie dus. Hij had ook een qsl kaart met een wasbak erop. (Hij had overigens rechten gestudeerd gesjeesd, en was eigenaar van een bar bistro.) Het enige probleem was , dat hij zoveel dronk, dat hij zijn hele zaak constant rondjes gaf. De bar bistro heeft niet lang bestaan. Fijne gozer was het. Hij is maar 52 jaar geworden en in het harnas gestorven. Dat wil zeggen met een gele rakker in zijn hand! (Echt waar).
Geplaatst 5 november5 nov Auteur Dit hoort hier bij, of niet soms? :-) https://www.youtube.com/watch?v=5AxsQE0iwh8
Geplaatst 5 november5 nov Op 4-11-2025 om 14:33 zei Vosch:In de documentaire wordt gesproken over honderden FM zenders. Er waren er in de tijd (1973-1976 niet meer dan een tiental volgens mij in Den Haag e.o.Een tiental muziekstations en honderden QSO radio stations.Op 4-11-2025 om 14:33 zei Vosch:Ik hoop, dat er enkele radio broeders uit die tijd (rond 1975) zich eens melden. Het gaat om Paul = Channel 66 Wassenaar, Leo = Radio Orchidee Voorburg, Frank = Radio Excelsior Voorburg , Radio Caroline en radio UFO uit Rijswijk, Radio STER Den Haag.zender NTS uit Kijkduin (waar ik nog bezoek ben geweest), waarvan ik de naam niet meer kan herinneren.Een aantal ervan kan ik mij na 50 jaar nog wel herinneren, ook Radio London Den Haag was actief in die tijd, ik volgde ook de QSO radio stations uit Rotterdam die periode en vooral CSR ( Communicatie Station Rotterdam) en TDK uit Rotterdam zijn mij bijgebleven.En vanuit Leiden de zender Globaal.Op 4-11-2025 om 14:33 zei Vosch:Via de drie meter FM werden in mijn herinnering ook gesprekken gevoerd met de Mi Amigo (Radio Caroline). Die had als bijnaam "de beunhaas van de boot". Wie zou dat geweest kunnen zijn? De Mi Amigo lag voor de kust van Den Haag - Wassenaar.Nooit gehoord, wel werden er spotjes gemaakt door de Engelse Radio Caroline/Mi Amigo dj's die werden gebruikt op de Haagse QSO radio stations.
Geplaatst 5 november5 nov Auteur Beste Robin,Over het aantal QSO stations op 3 meter ,die rond het jaar 1974 in de lucht waren ...het waren er beslist geen honderden. Misschien bedoel je de 27 mc? Dat klopt wel! De band boven de 100 mhz was in die tijd (1974-76) vrijwel leeg. Bovendien als dit al zou kloppen , met die honderden QSO zenders, zou ik nooit verbinding hebben kunnen maken op de 103 mhz etc. met bijvoorbeeld de NTS uit Kijkduin of station Bermuda uit Benoordenhout. Ze hadden het dan eenvoudigweg niet eens kunnen ontvangen door al die 3 meter QSO zenders, die er dus niet waren. Mijn signaal was niet erg sterk in Den Haag (s 4) . De band moet dus vrijwel leeg geweest zijn. Mijn QTH was immers tegen Katwijk aan. Wie weet meldt zich nog iemand in deze discussie , die zijn of haar licht in deze kan laten schijnen..Groet,Raymond
Geplaatst 5 november5 nov 17 minuten geleden zei Vosch:Over het aantal QSO stations op 3 meter ,die rond het jaar 1974 in de lucht waren ...het waren er beslist geen honderden. Ben dat toch niet met je eens. In regio Kennemerland, Groot Amsterdam waren dat er zeker honderden. Uiteraard niet allemaal tegelijk actief. Maar het gebeurde regelmatig in de weekendnachten dat er boven de 100 MHz geen plekje vrij was. Merendeel was wel qso station met af en toe een plaatje. Muziekstations waren er minder.
Geplaatst 5 november5 nov Auteur 11 minuten geleden zei Eric:Ben dat toch niet met je eens. In regio Kennemerland, Groot Amsterdam waren dat er zeker honderden. Uiteraard niet allemaal tegelijk actief. Maar het gebeurde regelmatig in de weekendnachten dat er boven de 100 MHz geen plekje vrij was. Merendeel was wel qso station met af en toe een plaatje. Muziekstations waren er minder.Hebben we het dan over de periode 1974-1976? Ik ga ermee accoord, dat na die tijd (1976-1980) dat 3 meter gebeuren een enorme vlucht genomen heeft. Ik was in 1975 toch echt de eerste in mijn woonplaats , die op 3 meter ging uitzenden. Zeer spoedig gevolgd door anderen dat zeker... Binnen het jaar waren er zeker 10. Maar dan spreek ik na 1975! Het is wel 50 jaar geleden... Ik hoef niet per see gelijk te krijgen ,maar in mijn herinnering was het zo. Ik heb een kameraad uit die tijd, ook drie meter amateur. Zit helaas niet op dit forum. Ik ga het met hem bespreken. Immers hij luisterde ook uit in die tijd...Het is jammer , dat die stations zoals NTS ,UFO, Caroline, Channel 66, Orchidee niet meelezen. Bermuda kan het helaas niet meer is reeds lang niet meer onder ons. Maar die andere "stations" waren allemaal in de leeftijds categorie 16 tot 20 jaar. Er is een leuke website cq 3. Eigenlijk is de hamvraag nu..Hoeveel drie meter amateurs waren er in Groot Den Haag , in de periode 1973-1976. Honderden zeker niet. Ik doe een gok. 80. :-) 5 november5 nov bewerkt door Vosch
Geplaatst 5 november5 nov 1 uur geleden zei Vosch:Hebben we het dan over de periode 1974-1976?Ja, dat was een periode dat er echt al honderden kleine en grotere QSO radio stations actief waren in Groot Den Haag, natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd in de lucht, maar verspreid over de dag, de spitsuren waren tussen 16.00 - 19.00 uur en 23.00 -2.00 uur en zoals Eric ook schreef, soms op piektijden, zat het qua radiostations helemaal dicht boven de 100 MHz.Er waren toen ook 3 meter amateurs, die blij waren dat RNI vanaf 31-08-74 niet meer uitzond via de 100 MHz, want dat gaf wat meer ruimte voor de vele radiostations die (DX) verbindingen wilde draaien of aan het duplexen waren in het westen van Nederland.
Geplaatst 5 november5 nov Hier nog iets te lezen: https://www.etherpiraten.com/geschiedenis/frm/frm/ 113 keer Free Radio Magazine....Rink
Geplaatst 5 november5 nov Auteur Rond Katwijk waren ze in ieder geval niet te ontvangen. Waarschijnlijk waren er dan heel veel kleine stations , die wellicht niet verder kwamen dan een paar straten.. Ik sprak zojuist met een kameraad , die toen ook aktief was in mijn lokatie , die had ook een goede ontvangst op de drie meter in 1975. Die ontving ook maar enkele Haagse-Voorburgse-Rijswijkse 3 meter stations zoals STER, UFO, WEGA 1 en 2 , Caroline, NTS, Orchidee en Excelsior. Die NTS had trouwens een gigantische mast met een acht elements richt antenne. Die blies zeker tot Haarlem.Die hadden kennelijk wel een behoorlijk vermogen en dx ten zelfs zonder condities .Toen ik bij Bermuda Den Haag op bezoek was in 1975 kan ik me ook niet herinneren, dat er toen zoveel 3 meter zenders aktief waren. Ik schreef al , ik hoef niet persee gelijk te hebben...Wie weet meld zich nog iemand uit Den Haag uit die tijd....Het maakt ook eigenlijk helemaal niet uit..,maar het is toch leuk om duidelijkheid te krijgen... Wellicht waren er niet zoveel zenders met groot vermogen, maar veel met kleinvermogen dat zou natuurlijk kunnen.
Geplaatst 6 november6 nov Populair bericht Ok, maar daar haal je een interessant punt aan. Meeste stations (waaronder ik) hadden zelfbouw (eigenlijk had iedereen dat toen). Tja en boven een paar Watt uitgangsvermogen werd het voor de scholier met een zaterdagbaantje te kostbaar. Om nog maar niet te spreken over het "opblazen' van een dure eindtor. Daar was je dan een week ziek van. En de halfgeleiders in die tijd vroegen om een goede aanpassing en een mooie schone voedingsspanning anders was het "plop, kapot". Met buisjes had je wat meer mogelijkheden, maar ja dan moest je met hoogspanning aan de gang. Meeste verbindingen waren inderdaad in een straal van 10 a 15km. Haarlem-Amsterdam was al sensationeel. Haarlem/Amsterdam-Leiden was al dx voor de meesten. Grts 6 november6 nov bewerkt door Eric
Geplaatst 6 november6 nov Auteur 9 minuten geleden zei Eric:Ok, maar daar haal je een interessant punt aan. Meeste stations (waaronder ik) hadden zelfbouw (eigenlijk had iedereen dat toen). Tja en boven een paar Watt uitgangsvermogen werd het voor de scholier met een zaterdagbaantje te kostbaar. Om nog maar niet te spreken over het "opblazen' van een dure eindtor. Daar was je dan een week ziek van. En de halfgeleiders in die tijd vroegen om een goede aanpassing en een mooie schone voedingsspanning anders was het "plop, kapot". Met buisjes had je wat meer mogelijkheden, maar ja dan moest je met hoogspanning aan de gang. Meeste verbindingen waren inderdaad in een straal van 10 a 15km. Haarlem-Amsterdam was al sensationeel. Haarlem/Amsterdam-Leiden was al dx voor de meesten. GrtsMijn geheugen is ook niet meer 100%, maar naar aanleiding van jouw bijdrage (waarvoor dank) komen er meer herinneringen over die tijd naar boven. Ik was ook scholier en ik herinner me ineens, dat ik een klasgenoot een zekere Peter had, die ook op 3 meter in Den Haag zat. Er staat me vaag iets bij, dat hij in de buurt van het Vredespaleis woonde. Het moet eind 1974 geweest zijn. Die had op zijn beurt weer een vriend (het was inderdaad een hele zend club daar in Den Haag).. Ik ben toen in een soort "studio" geweest. Daar stond een zender, maar die zond alleen muziekprogramma s uit rond de 89 mhz. (In 1974) Vlak bij de pol. band. Ik weet nog dat ik daar vragen over had.Die zender was ook alleen maar in die buurt te ontvangen. Het zag er wel heel professioneel uit en de muziek was gericht op jongeren. Je had in die tijd veel Haagse pop bandjes. Ik geeft toe ik was niet zo technisch. Ik wist wel veel van antennes. Ze kwamen bij mij altijd om raad vragen wat dat betreft. In eerste instantie had ik ook maar een HF 65. (Die had een kameraadje voor mij in elkaar gezet). Het geloof dat die een bereik had van hooguit 2 kilometer. Maar die Vossenjager zender was een ander verhaal. Dat was een buizenzender Ecc 85 EL 95 en een voeding van, ik geloof, 350 Volt. Dan te bedenken , dat die voeding niet afgeschermd was, dus ik moest heel voorzichtig zijn om het metaal daarvan niet aan te raken en goed op de kat letten. Gelukkig is dat allemaal goedgegaan. Tja jong en overmoedig..Ik was gewaarschuwd , dat het code rood was, dat de RCD dus op het oorlogspad was. Maar dat was zo vaak gezegd en dan gebeurde er toch weer niets. Dat heb ik geweten!Zonder SWR meter ertussen (hoe dom van mij)...met een simpele open dipool. Op 12 meter hoogte. Had wel een bereik van 25 kilometer.De buizen gloeiden helemaal in verschillende kleuren als ik uitzond. Sommige drie meters zenders (of iedereen?) gebruikten de zendantenne ook als ontvangst antenne. Iedere keer moest er dan opgeplugd worden. Waardoor je iedere keer moest roepen ; ik ga luisteren op jouw frequentie, 10 seconden voor het ompluggen; break... those where the days....
Geplaatst 6 november6 nov Auteur Interessant artikel in de krant het Vrije Volk van 5 augustus 1975. Het 3 meter gebeuren is toen volgens mij pas echt begonnen! Overigens valt het mij op , dat de kranten in die dagen nauwelijks berichten over het piraten gebeuren.
Geplaatst 6 november6 nov Populair bericht Over het aantal stations in Den Haag kan ik melden dat het echt om enorme aantallen ging. Ik ben vanaf ongeveer 1978 actief gaan luisteren vanuit een nieuwbouwwijk in westelijk Zoetermeer, met toen nog vrij zicht richting Den Haag. Na 1980 ging het pas echt los en was het druk met lokale stations, maar ook die uit Den Haag kwamen zonder moeite binnen. Ook uit andere steden uit de buurt, zoals Rotterdam of Leiden waren behoorlijk wat stations actief. Het was een bonte verzameling aan de meest uitlopende stations. Van Hollandstalige zenders met smartlappen (die elkaar vaak na een aantal uren afloste op dezelfde frequentie), multiculturele stations (de Hindoestanen waren sterk vertegenwoordigd in de Haagse ether), buurtzendertjes, Bingostations, import discostations, 3-meteramateurs (veelal in gesprek met elkaar of het draaien van verbindingen) en muziekstations die al dan wel of niet professioneel klonken en niet enkel in het weekend uitzonden maar 24 uur per dag. In het boekje De Haagse Vrije Jongens, Piraat voor het Leven worden er aardig wat benoemd, maar ontbreken er ook behoorlijk wat. Begrijp de uitspraak van die RCD medewerker wel dat het voor hem dweilen met de kraan open was. Mooiste van al, nu bijna 50 jaar verder is er nog altijd illegale radio in de Haagse regio en zitten vele oudgedienden nu met elkaar te kletsen onder de FM 87.5; de 3,5 meterband.
Geplaatst 6 november6 nov Populair bericht 2 uur geleden zei Eric:Meeste stations (waaronder ik) hadden zelfbouwEn vergeet vanaf de jaren 80 deze toen heel beroemde printjes niet.... ze vlogen over de toonbank van de electronica zaken... de Stentor "meetzender"....Henk Kruize
Geplaatst 6 november6 nov Populair bericht Ik heb in de jaren zeventig verschillende FM-zenders gebruikt van het zelfbouwmerk Amtron. Kwam ik toch gauw een paar honderd meter ver mee... 😁Piet.
Geplaatst 6 november6 nov 20 uur geleden zei Vosch:Het is jammer , dat die stations zoals NTS ,UFO, Caroline, Channel 66, Orchidee niet meelezen.Dit draadje wordt opgepakt door de div zoekmachines ( vooral goed door Google) en de kans dat de oudgediende drie meter amateurs dit tegenkomen en wellicht reageren ( in de toekomst) wordt groter. :-)
Geplaatst 6 november6 nov Op 4-11-2025 om 14:33 zei Vosch:zender NTS uit Kijkduin (waar ik nog bezoek ben geweest), waarvan ik de naam niet meer kan herinneren.NTS zat, als ik het mij goed herinner in de Vogelwijk in Den Haag.
Geplaatst 7 november7 nov Auteur Tot mijn groot plezier heb ik op een oud bandje een aantal korte radio fragmenten gevonden. Ik heb deze opgenomen rond 1975.Ik denk , dat jullie het wel zal interesseren. Ik was 3 meter qso station, maar vond het ook wel eens leuk om muziek de aether in te gooien. Die muziek week nogal af , van wat andere zenders ten gehore brachten in de Randstad. Oordeel zelf. Ook vond ik een opname uit 1975 van een Leidse FM piraat, die verzoekjes draait voor Leidse 27 mc ers. Maar ook voor Wassenaarse 27 mc ers. De manier van presenteren, die zo kenmerkend was voor die Leidse stations.Het woord "luisterrijk" viel menigmaal ook dat hij voor de Alfaatjes draait (de vrouwen) ..Tevens vond ik uit die tijd een opname van een middengolf station waarschijnlijk uit Alkmaar , die op mijn verzoek de tune van de Vossenjager draait, The Swinging Safari van Bert Kaempfert. Ik luisterde in die tijd bijna constant naar allerlei frequenties. Ik deed ook aan tv DX. In het voorjaar meestal mei of juni , waren er zulke condities, dat je op een draad de Sovjet TV uit Minsk kon ontvangen of zenders uit Spanje of Portugal. Ik hoop de geluidsfragmenten z.s.m. te plaatsen.
Geplaatst 7 november7 nov 23 uur geleden zei Henk-Anna Loog:En vergeet vanaf de jaren 80 deze toen heel beroemde printjes niet.... ze vlogen over de toonbank van de electronica zaken... de Stentor "meetzender"....Henk Kruizemeetzender 😁 ik heb er ook veel mee gemeten, maar vooral radioprogramma's mee uitgezonden
Geplaatst 7 november7 nov Auteur Populair bericht Hier het eerste fragment uit mijn archief. Opgenomen waarschijnlijk in 1975. Er wordt een plaatje gedraaid voor station Napoleon (Robert Jan) in Wassenaar (mij nog bekend) door zijn broer. Later fm muziek zender Activity. Verder plaatjes voor de vrouwen van 27 mc zenders (Alfaatjes genoemd). Verder nog een zeldzame opname , waarbij men het over een opsporings ambtenaar van de PTT heeft, die in de buurt zou zijn geweest. Dit soort zaken werden vrijwel nooit in die tijd openbaar op de band besproken. 7 november7 nov bewerkt door Vosch
Doe mee aan het gesprek
Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.