Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

RNI 19 Juli 1970 Michael Lindsay met "jamming"

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

Het was op zich wel uniek in vredestijd dat een land bewust radioprogramma's gaat storen om het station "weg" te krijgen, toch deed de Engelse regering het bij RNI in 1970. De RNI fan kan het "gejengel" nog goed herinneren, en ik herinner me dat ik toch bleef luisteren ondanks het stoorsignaal. Mijn moeder was het daar niet mee eens en ik heb diverse keren haar geklaag aan moeten horen "Jongen, zet dat gejengel af want ik krijg er hoofdpijn van...". Stiekem vond ik wel dat ze gelijk had, maar eigenwijs als ik toen was (en volgens sommige nu nog ben) bleef ik toch luisteren., totdat Ma beneden de Philips Bi-Ampli radio met een zucht uitschakelde en ik voor mijn geliefde RNI weer naar mijn zolderkamer verkaste Tja, radioliefde zit diep bij een zeezenderfan!

We gaan weer lekker "jengelen"... 56 jaar geleden uitgezonden en ik heb net een groot gedeelte ervan beluistert.... nee, geen Paracetamol nodig gehad.

Uit het archief van "De buren" in 2004 en in mijn archief CD-R "RNI disc 9 track 5-6-7"

RNI - 19 Juli 1970 - 1800-1900 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

RNI - 19 Juli 1970 - 1900-2005 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

RNI - 19 Juli 1970 - 2000-2105 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

Enjoy..

Fijne Zondag

Henk Kruize

Geplaatst

Ja een regering mag alles doen wat jij en ik niet mogen doen.
Illegaal uitzenden omdat jij vind dat de ander illegaal uitzend en dat vind je niet goed.

Wat dat aangaat is er niet zo heel veel veranderd in e afgelopen jaren.

Theo

Geplaatst
Op 1-3-2026 om 12:07 zei Henk-Anna Loog:

Het was op zich wel uniek in vredestijd dat een land bewust radioprogramma's gaat storen om het station "weg" te krijgen, toch deed de Engelse regering het bij RNI in 1970. De RNI fan kan het "gejengel" nog goed herinneren, en ik herinner me dat ik toch bleef luisteren ondanks het stoorsignaal. Mijn moeder was het daar niet mee eens en ik heb diverse keren haar geklaag aan moeten horen "Jongen, zet dat gejengel af want ik krijg er hoofdpijn van...". Stiekem vond ik wel dat ze gelijk had, maar eigenwijs als ik toen was (en volgens sommige nu nog ben) bleef ik toch luisteren., totdat Ma beneden de Philips Bi-Ampli radio met een zucht uitschakelde en ik voor mijn geliefde RNI weer naar mijn zolderkamer verkaste Tja, radioliefde zit diep bij een zeezenderfan!

We gaan weer lekker "jengelen"... 56 jaar geleden uitgezonden en ik heb net een groot gedeelte ervan beluistert.... nee, geen Paracetamol nodig gehad.

Uit het archief van "De buren" in 2004 en in mijn archief CD-R "RNI disc 9 track 5-6-7"

RNI - 19 Juli 1970 - 1800-1900 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

RNI - 19 Juli 1970 - 1900-2005 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

RNI - 19 Juli 1970 - 2000-2105 uur - Michael Lindsay (jamming)

Deze inhoud is verborgen

Enjoy..

Fijne Zondag

Henk Kruize

Nooit eerder kunnen aanhoren dat RNI te maken kreeg van "Jamming" daarvoor dank voor de opnames.Weet iemand hoelang de Engelse regering dit heeft volgehouden?

Geplaatst
2 uur geleden zei Eric RadioMonique:

Weet iemand hoelang de Engelse regering dit heeft volgehouden?

''RNI continued to fight a losing battle with the jammers until 23rd July when the Ministry of Posts and Telecommunications received a telegram from the station's owners. They had given in. The ship was to sail back to the Dutch coast. That weekend the Mebo II was anchored back off Scheveningen, Holland, and the jamming was switched off.''

Deze inhoud is verborgen
Geplaatst
  • Auteur
13 uur geleden zei Robin Westhof:

''RNI continued to fight a losing battle with the jammers until 23rd July when the Ministry of Posts and Telecommunications received a telegram from the station's owners. They had given in. The ship was to sail back to the Dutch coast. That weekend the Mebo II was anchored back off Scheveningen, Holland, and the jamming was switched off.''

Deze inhoud is verborgen

Maar de problemen waren nog niet over, toen ze eind Juli 1970 weer voor Scheveningen lagen bleek RNI die toen uitzond op 244 meter de programma's van Hilversum 3 op 245 meter zwaar te storen. Het hield pas op toen ze op 24 Augustus 1970 de switch maakten naar 220 meter. Helaas hadden ze toen nog maar 1 maandje te gaan....

Henk Kruize

Geplaatst
2 uur geleden zei Henk-Anna Loog:

Maar de problemen waren nog niet over, toen ze eind Juli 1970 weer voor Scheveningen lagen bleek RNI die toen uitzond op 244 meter de programma's van Hilversum 3 op 245 meter zwaar te storen. Het hield pas op toen ze op 24 Augustus 1970 de switch maakten naar 220 meter. Helaas hadden ze toen nog maar 1 maandje te gaan....

Henk Kruize

Ik heb die storing van RNI (1232 kHz, 244 meter) op Hilversum 3 (1250 kHz, 240 meter) zelf nooit ervaren. Wel stoorde RNI toen op de kerkzender Radio Bloemendaal (1223 kHz, 245 meter). Volgens mij was dat ook de reden dat RNI van frequentie veranderde. Zaten ze niet eerst kortstondig op 1385 kHz voordat ze uiteindelijk naar 1367 kHz gingen?

Overigens zijn mij ook geen storingen van BBC Radio One op 1214 kHz (247 meter) bekend toen RNI voor de Engelse kust lag. De afstand RNI > BBC was 18 kHz (2 MG-kanalen), net als de afstand RNI > Hilversum 3.

Piet.

Geplaatst

2 kanalen 18 khz is wel krap, sommigen simpele radiootje s hadden daar wel moeite mee, vooral als je dicht bij een vd zenders was.

Onze zeezendendende vrienden moesten Bloemendaal wel hebben, Paradijs zat in 80 met 1107 pal naast 1116, en dat heeft ze de kop gekost.

Overigens zat RNI in het begin even op 2 kanalen van Veronica. 1578, 190 meter tov 1562, 192. En dat was maar 16 kHz verschil.

1385 was een heel slecht idee want daar zat de Sovjet Propaganda zender op vanuit Kaliningrad met 2500 kW!!

Later nog gehuurd door de Wereld omroep.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.