Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Veronica top 40 4 April 1970

Featured Replies

Geplaatst
  • Populair bericht

En dan een opname van de top 10 van de Veronica top 40 van 4 April 1970.

De opname is niet denderend, en voor zo ver ik het me nog kan herinneren

zat het bij een heel simpel Philips recordertje indertijd.

Deze inhoud is verborgen
Geplaatst
1 uur geleden zei Albatrosstudio:

Wel leuk, uit een tijd waar wat minder van bewaard is.

Nou...............ik heb 442 items gerelateerd aan 1970

Deze opname is ook weer in "overbodige stereo"........want in het begin "zwabberd" hij van links naar rechts. Daarom doe ik alles in mono.

Maar neemt niet weg dat het leuke Top 40 is !

screen 365.jpg

bewerkt door Juul

Geplaatst
59 minuten geleden zei Juul:

Nou...............ik heb 442 items gerelateerd aan 1970

Ik heb ook veel opnames uit 1970, maar nog lang geen 442. Bij lange na niet.

Misschien ook eens wat delen op dit forum zo af en toe?😄

Geplaatst
2 uur geleden zei Juul:

Deze opname is ook weer in "overbodige stereo"........want in het begin "zwabberd" hij van links naar rechts. Daarom doe ik alles in mono.

Ik krijg de indruk dat Frits geen softwarematige bewerking doet. Klopt mijn vermoeden, Frits?

Geplaatst
2 uur geleden zei Gerard van den Ende:

Ik heb ook veel opnames uit 1970, maar nog lang geen 442. Bij lange na niet.

Misschien ook eens wat delen op dit forum zo af en toe?😄

Dag Gerard, ik heb heel vaak uitgelegd waarom dat niet gebeurd. Alleen in uitzonderlijke gevallen. Je weet dat we ons hele archief hebben ondergebracht bij B&G. En volgens de afspraken gaan wij niet zo maar alles "vrij" geven. Dat heb ik toch regelmatig hier uitgelegd. (ga maar even terug in de tijd). Maar als je regelmatig naar 192 Radio luistert dan laat Ad daar veel voorbij komen. Weliswaar vaak bewerkt maar toch.

Geplaatst
  • Auteur

En nog even wat uitleg van mijn kant voor wat betreft mijn opnames.

Sommige er van bezit ik al heel lang.

Deze is ook gekopieerd van een oud Philips bandje inderdaad naar mijn stereo recorder.

Destijds kopieerde ik ik mijn oude banden die ik al had, ook over naar mijn stereo recorder

ook al waren ze mono.

De originele band heb ik al lang niet meer, maar zou nog in het bezit kunnen zijn van Rob Shel,

je weet wel een van de heren die de studio van de Norderney weer tot leven heeft gebracht.

Ik ken hem al een jaar of 20 denk ik.

Hij verzameld "Veronica"

Indertijd kon ik het nog niet in een computer zetten.

Anno nu staat mijn MAC in verbinding met een mengpaneel met daar op aansloten:

2x minidisc, 2x CD 1x cass.deck en 1 UHER SG 561 met 4 snelheden en 2 verwisselbare koppenblokken

voor 2 en 4 sporen mono en stereo.

De banden gaan rechtstreeks zonder bewerking de computer in.

Veel van wat ik heb staat in mijn ruim 400 banden tellende archief, maar ook op MD, omdat we dat in

de jaren 90 bij de ziekenomroep gebruikten.

Juul heeft gelijk, ik zal de mono opnames die "stereo" zijn opgenomen, maar niet stereo zijn,

even naar mono schakelen.

Er komt nog veel meer aan, ook van de publieke omroep.

Maar ook nog veel zeezender spul, en niet alleen Veronica, al is dat wel mijn favoriet.

Geplaatst

Maar je doet geen softwarematige bewerking van de gedigitaliseerde audio? Overigens is het hardwarematig naar mono schakelen wel een risico voor de kwaliteit van de opname in verband met faseverschillen tussen de twee kanalen. Ik geef de voorkeur aan een opname met twee kanalen. En het naar mono brengen op de computer te doen nadat fase verschillen zijn gecorrigeerd.

Geplaatst
  • Auteur

Nee, ik en computers zijn 2 dingen.

Ik schakel de recorder naar mono.

Maar software matig bewerken moet ik nog steeds leren :-(

Geplaatst

Dat vermoedde ik al. Mijn advies is om dan de twee sporen/kanalen in stereo op te nemen. Als je dat op prijs stelt kan ik de opname dan wel softwarematig naar mono brengen en naar je terugsturen.

Geplaatst
  • Auteur

Dat kan, bewerk gerust hoor.

Zet dan daarna de goede opname maar in de posting (discussie) van dat moment.

Ik zal mijn opnames dan weer gewoon plaatsen zoals ik deed ;-)

Geplaatst
51 minuten geleden zei Ben:

Maar je doet geen softwarematige bewerking van de gedigitaliseerde audio? Overigens is het hardwarematig naar mono schakelen wel een risico voor de kwaliteit van de opname in verband met faseverschillen tussen de twee kanalen. Ik geef de voorkeur aan een opname met twee kanalen. En het naar mono brengen op de computer te doen nadat fase verschillen zijn gecorrigeerd.

Dat bedoelde ik ook Ben. En mono neemt het ook minder ruimte in om te bewaren. Wij hebben trouwens in de studio eens een test gedaan of iemand het verschil hoorde tussen een opname van minidisc of een vol spoor opname op een M15. En........? niemand wist ze uit elkaar te houden. En daarom zeiden NOS-NOB muziek jongens altijd;"het enige dat telt zijn je oren". En zo is het als jet het over "zeezender opnamen" hebt.

Als wij in de studio een 48 track digi concert gingen mixen zeiden sommige projectleiders dat we dat moesten weg schrijven naar 48 Khz. Dat was toen de EBU norm. Dat deden we natuurlijk niet want bij evt. verkoop van het concert moest het weer naar 44.1 Khz ! , de CD norm toen. Bij B&G gaan ze nog verder, al onze Veronica tapes gaan weer naar, uit m'n hoofd, op z'n minst 96Khz. Ik vind dat onzin......maar ja wie ben ik.

Geplaatst

Waardevolle studio of FM opnamen bewaar ik ook op 88 of 96 kHz en 24 bit. Zodat ik bij 't editen en (vooral) 't filteren zo mijn mogelijk ongewenste bijgeluiden introduceer. Ruimte is voor mij tegenwoordig geen probleem meer. En bij MD opnamen hoor ik meestal wel wat "digitale artifacts". Ik moet 't afkloppen maar ondanks m'n leeftijd is m'n gehoor nog steeds vrij goed.

Ik neem aan dat B&G voor elke band ook de azimuth (en kophoogte) controleert voordat ze digitaliseren? Doe ik bijna altijd wel.

En dat allemaal naar aanleiding van die mooie Top 10 van 4 April 1970.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.