Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Veronica vanaf een ruimteschip?

Featured Replies

Geplaatst

Als vrijwillig medewerker van een kringloopwinkel kom je maar weinig tegen op zeezendergebied. Af en toe een verzamel-lp met een foto van een zendschip, meestal de Norderney, daar blijft het bij. Maar deze week vond ik tussen oude tijdschriften een nummer van het omroepblad Veronica van 24 december 1977. Toch leuk om dat na bijna 50 jaar te zien.

Wat mij opviel was de sobere uitgave, op een soort krantenpapier en bijna geen kleur. De inhoud bestaat uit drie hoofdartikelen, wat korte berichten, een column van Will Luikinga, een bijlage over de Top 100 Aller Tijden die eerste kerstdag is uitgezonden, uiteraard de programmagids voor radio en tv, veel reclame en de rubriek Terug in de tijd. Bij die laatste wil ik even stil staan want hier komt Bull Verweij aan het woord. Naast herinneringen aan Radio Veronica vertelt hij over zijn nieuwe liefde, de computer: "Een miljoen gegevens gaan nu in een heel klein doosje, terwijl er vroeger duizenden banden voor nodig waren". Dat vind ik voor 1977 een vooruitziende blik. Het artikel eindigt met: "Als het aan oom Bull Verweij ligt zal Radio Veronica 2 haar programma's binnenkort via een ruimteschip uitzenden". Dat laatste is dan niet gelukt maar inmiddels komen veel signalen wel via de ruimte tot ons. RadiozenderARD

Tenslotte nog even een overzicht van de radioprogramma's waar we het in die tijd mee moesten doen. Naast Hilversum worden ook de programma's van Mi Amigo en Radio Luxemburg vermeld. Maar het aanbod van Hilversum 3 uit die tijd stemt diep treurig. Tussen 13:30 en 20:00 uur is het nog te pruimen maar van het aanbod van de VPRO moet je wel een echte liefhebber zijn en over de ochtend hebben we het maar liever niet want dan komen de jeugdtrauma's weer naar boven.

Deze inhoud is verborgen. Meld je aan of registreer om deze te bekijken.

bewerkt door SternRadio

Geplaatst
1 uur geleden zei SternRadio:

Als het aan oom Bull Verweij ligt zal Radio Veronica 2 haar programma's binnenkort via een ruimteschip uitzenden".

"Oom" Bull (Hendrik) Verweij dronk graag een borreltje... in dit geval misschien net eentje teveel???

Henk Kruize

Geplaatst

En dat klopt dan aardig want in principe is een Satelliet een onbemand ruimteschip. Bovendien is het mij niet duidelijk of dit een citaat is van "Oom" Bull dan wel van de desbetreffende interviewer.

Rob V.

Geplaatst
Op 19-7-2026 om 15:05 zei SternRadio:

maar van het aanbod van de VPRO moet je wel een echte liefhebber zijn

Ik vond het altijd heel logisch dat de avond bestemd was voor de echte liefhebbers. Het grote publiek zat dan immers voor de tv.

Geplaatst

Dan daarbij, Bull was al op hoge leeftijd en en ook ik betrap mij er de laatste tijd op dat ik soms niet meer op een bepaalde benaming kan komen. En over een paar maanden ben ik 80. ("deo volente" zeggen ze bij de EO ).

En "Je wordt ouder papa" zong Koelewijn.

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Antwoord op deze discussie...

Account

Navigation

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen configureren

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.