Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klassement

Populaire bijdragen

Inhoud met de hoogste waardering op 19-06-17 in alle secties tonen

  1. ha die Bert, Ik heb de zeezenders niet echt als een' goed doel' gezien. Wel als een overtuiging, een soort jeugdig idealisme. Tegenwoordig zou je daarvoor zomaar het stempel 'fundamentalist' kunnen krijgen. De strijd voor 'vrije radio', was natuurlijk een holle kreet, maar dat wist ik toen ook nog niet echt. Het monopolie van de staatsradio omver werpen, was het doel. Natuurlijk win je het nooit van de overheid, maar daar kwam ik ook pas later achter. In al mijn fanatisme heb ik gelukkig geen al te zware problemen ondervonden. Ben wel een paar keer aangehouden, heb ook daarom een paar keer in de cel gezeten, ben gedagvaard en voor de rechtbank verschenen. Tender spullen zijn in beslaggenomen ,telefoons zijn afgeluisterd, opsporingseenheden lagen 's nachts in de tuin, mijn vrouw is ook opgepakt en heeft ook vastgezeten. Heb veel geld verloren, en ook niet kunnen verdienen gedurende een periode van tien jaar. Daar staan onvergetelijke herinneringen tegenover, die niet in geld uit te drukken zijn. En als de balans op moet worden gemaakt in de herfst van mijn leven, dan ga ik toch voor de herinneringen. Ik heb het gelukkig kunnen doen, omdat mijn vrouw er geen problemen mee had. Ben wel heel blij dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Heb een paar keer een blinde jongen meegnomen, die helemaal gek van Caroline was. Op het commando springen, sprong hij van de tender naar de Ross, zonder te zien, waar hij terecht zou komen. Er hebben zich nog meer hachelijke situaties voorgedaan, maar die komen te zijner tijd wel een keer aan bod, anders wordt het verhaal te lang. Ik zou dat risico nu niet meer nemen. Achteraf levensgevaarlijk. Gerard van Dam met wie ik de laatste tien jaar weer goed contact had, vertelde me dat de dood van één van zijn mensen(Chris Klinkenberg) in Duitsland aan boord van de Condor hem zijn hele leven heeft achtervolgd. Ook al kon hij er niets aan doen. Dat is mij gelukkig bespaard gebleven. Salut Leendert
  2. Al heel snel bleek, dat de platencollectie aan boord ontoereikend was. Heel veel 'vinyl' was al in beslag genomen bij eerdere projecten van Delmare. Het geld was zoals gebruikelijk op. De 'knip' van Gerard van Dam was leeg en op het cruciale moment dat het station de lucht inging , waren er nog geen 60 platen aan boord. Wie goed naar de eerste uitzendingen luistert, merkt dat er veel dezelfde platen werden gedraaid. In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik toen bijna mijn hele platen collectie 'uitgeleend', zodat er in ieder geval muziek gedraaid kon worden. Heb er nog spijt van, want er zaten juweeltjes uit de vijftiger en zestiger jaren tussen. Het ging toen om ongeveer 300 lp's en ruim 800 singles. Voor die tijd een 'smak' geld. Heb ze nooit meer teruggezien. Ze liggen op de zeebodem, voor de kust van Stellendam. Maar, aldoende leert men in het leven. Ik was toen pas 23 jaar. Zou nu wel beter weten. Salut Leendert
  3. De avond ervoor: Delmare-19790609-1845-2210-Testuitzending
  4. Eigenaar Hans Keers had het schip goedkoop gekocht. Het was een gesaneerd sportvisserijschip. http://www.scheveningen-haven.nl/info/schepen/index.php?nummer=159&lijst=100&af=SCH Hans kocht het aan om er goederen mee te vervoeren vanuit de Rotterdamse haven naar welke bestemming dan ook. Het schip zal ongetwijfeld ergens in het scheepskadaster geregistreerd hebben gestaan. Toen Delmare zijn openstaande schuld betaalde en met hem overeen kwam om zijn schip 'tijdelijk' te gebruiken, werd afgesproken om 'voorzichtig' te werk te gaan. Onderdeel daarvan was het maskeren van de naam van zijn schip. Het was bedoeling om 'tijdelijk' van zijn schip uit te zenden, om daarmee in de zomer voldoende te verdienen voor de aanschaf van een beter schip, dat de winter zou kunnen doorstaan. Hans zou dan zijn schip weer terugkrijgen en kunnen gaan doen wat hij aanvankelijk van plan was. Goederen vervoeren. Zover is het nooit gekomen. Hij is naïef geweest. Hans had beter moeten weten, maar gedane zaken nemen geen keer. Gerard van Dam was natuurlijk een charismatische prater en Hans was niet de eerste die zwichtte voor zijn 'babbel'. In de vluchthaven van Zijpe(bij Bruinisse) werd het schip omgebouwd tot 'zendschip' en op de foto is de naam Martina dan nog te zien op de brug. http://www.scez.nl/uploads/pdf/Rapport Havens en ligplaatsen in de Zeeuwse Delta.pdf Eenmaal op zee is de naam verdwenen en zelfs op de kont en steven is de naam verdwenen.(zie foto's) Dat er af en toe over Aegir 2 werd gesproken, zelfs in de programma's, had maar één doel. Voorkomen dat bekend zou worden welk schip er precies op zee lag en kon worden achterhaald wie de eigenaar was. Salut Leendert
  5. alle dagen leren we bij,altijd interessant die berichten van Leendert.
  6. Ik denk dat ik het uit de krant haalde. Ik zie zelfs "Epivan 2" als naam staan in een krant.
  7. In grote lijnen klopt het verhaal. Vooral het komen en gaan. Er waren volop technische tegenslagen, waardoor mensen soms afhaakten, zoals Wim de Groot. Hij zat aan boord met zijn vriendin en zou als discjockey aan de slag gaan. De zender begaf het en Wim wachtte bijna twee weken en gaf er toen de brui aan. Hij kwam van boord in een overall en zijn vriendin in een tuinbroek. Dat was toen in de mode. Kan ook zijn dat ze beiden een tuinbroek aan hadden. Dat detail weet ik niet meer. Het was één van de weinige keren dat ik geen fototoestel bij me had. Gemiste kans achteraf. De naamgeving van de boot is verwarrend. Er is nooit een Aegir 2 geweest. Deze naam is destijds als bescherming van de boot van eigenaar Hans Keers doorgegeven. Er werd nog volop gewerkt in Zijpe en het was beter om niet de naam van de boot te noemen, om geen slapende honden wakker te maken. Het was een 'werknaam' Maar eenmaal op zee was de naam gewoon 'Martina'. Er heeft ook nooit een andere naam op het schip gestaan. Dus graag dit misverstand corrigeren. Salut Leendert
  8. dit is de eerste officiele uitzenddag van Delmare vanaf de Aegir 2. Ze waren al op 5 juni 79 beginnen testen. het was als ik me niet vergis eerst de bedoeling om op zaterdag 9 juni te starten maar wegens technische problemen werd het 10 juni officieel om 12u, daarvoor werd al de top 30 uitgezonden die voor de zaterdag bedoeld was. Er waren al speciale programma's met muziek van 1974 tot 1979 gemaakt, die eigenlijk in mei in de lucht hadden moeten komen. Een zaak ben ik niet meer zeker, ik dacht dat ze ook een jingel gemaakt hebben dat ze de enige zeezender waren, maar met Pasen was Caroline opnieuw in het Nederlands begonnen en eind juni was Mi Amigo daar ook terug met Wim de Groot die eerst ook al programma's had opgenomen voor mei 79. Komen en gaan ging erg snel in 79.
Dit klassement is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.