De Orban moest natuurlijk hard werken zo te horen aan de opname en het klinkt zeker niet echt mooi. Ik ben de veroorzaker daarvan. Wat je hoort is het resultaat van mijn zogeheten verbeteren van de kwaliteit of zoals ik ook omschrijf "gerevamped". Op een hele primitieve manier < voor mij geen probleem als Grunninger> knutselen/knoeien met de geluidsweergave van een opname. Het enige doel is voor mij het "hard-harder-hardst" maken van een opname onder het mom "tis middengolf dus je hoort de mogelijke kwaliteit toch niet". Wat doe ik zoal met opnames waarvan ik denk dat ze verbeterd dienen te worden, lees loud-louder-loudest. Ik maak in eerste instantie dan gebruik van de oude versie van de Windows Media Player waar je hoog/laag en snelheid kunt bewerken. Zie foto's. Als dat gelukt is gaat de opname nog een keer door de verbetering dmv de oude versie van WinAmp waar allerlei versterkingen in kunnen worden toegepast. Wederom zie foto en je ziet dat ik alles heb aangezet wat de loudheid bevorderd, dus niet perse het mooie. Dit alles onder het mom tis middengolf je hoort het toch niet. Het komt er dus op neer dat ik een bestaande opname niet 1 keer maar zelfs keer opnieuw opneem. Ik ben als sinds 2014 pensioenaris , heb dus tijd zat. Daar komt bij dat ik deze verbeteringsslag maar zeer incidenteel toepas. Opzich gaat er dus niet zoveel tijd inzitten. Enkele jaren geleden heb ik mij wel gewaagd aan de Veronica top 1000 uit juli 1974....man man wat een werk....alles volgens het bovengenoemde principe. Toen het gereed was heb ik het naar Juul toegestuurd op USB stick. In een volgende zending ging ook alles wat ik van MusicRadio WABC 60s en 70s had < Dan Ingram etc> naar de Stichting, af en toe hoor ik het voorbij komen in Non Stops van 192 Radio. Aan die opnames hoefde ik niets te doen, de sound processing daarvan was al prima prima. Tijdens het gehele bestaan van dit legendarische Top 40 format station maakte men heftig gebruik van de zogeheten EMT plate reverb. Een zelfgebouwd iets dmv metalenplaat....springveren....microphoon etc etc. Ouderwets ambachtelijk aldaar in New York gebouwd en toegepast tussen studio en zender. De dienstdoende WABC deejay hoorde dat niet als hij de headphones op had...jammer.
Ik heb begrepen dan Ad Bouman en companen het heeft nagebouwd en in een apart kamertje in Studio Lapershoek was neergezet.
Ook nog even een artikel en schema hier van de soundprocessing aanboord van het Atlantis zendschip in de zomer van 1974. Mischien kun je er iets mee...nabouwen? De soundprocessing van Atlantis was zo willekeurig en primitief dat bij geopende micro en zwijgende deejay alle his-sis en slisgeluiden met windkracht 12 omhoogkwamen. Nu leverde dat nooit problemen op immers deejays kwekken en neuzelen altijd zonder onderbreking door dus dead air was er niet bij geopende micro bij de International Service van Atlantis Music Radio 1974.
Vele jaren maakte ik uurtjes Classic Rock en upbeat Oldies voor oa LPAM Radio 0511, nam ik ook volgens bovenomschreven methode op.....klonk "lekker vet en opgepompt maar zeker niet mooi". But hey who cares...as long as your having fun en je hoorde het toch niet op de middengolf.
Ten slotte dit. ....vanochtend werd ik aangenaam verrast per e mail door het ontroerende aanbod van iemand die zijn volledige giga foto,film en geluidsarchief zeezenders aanbied als medehoeder van zijn schitterende erfgoed. Ik zal persoonlijk antwoord geven.
Geniet van de zondag lui.
Paul de Haan
De volgende tekst hoort nog bij het Atlantis Schema Lim/Compressor
AUDIO processing Radio Atlantis 1974 onboard radioship Jeanine off the Belgium coast.
The audio processing on the Janine was done very simply.
We used this same system on RFL back in the 70's and 80's.
You take the audio, amplify it with transistors or an op-amp/ transistor combination, you use the amplified audio to drive a 6 volt indicator bulb (or now, better would be a clear LED- but, they didn't exist back then!) The bulb flashes brighter as the audio level gets louder.
You take the bulb and mount it next to an ORP12 Light dependant resistor (or LDR for short!) in a light sealed box.
The LDR behaves in such a way as when the brightness of the light increases, the resistance of the LDR drops accordingly.
You simply wire the LDR at a convenient point in the circuit where it can act as an automatic volume control. Directly across the Actual Modulation level control is quite convenient in most cases.
As the loudness increases, the LDR "ducks" the level, this gives a simple compression.
The drawback to this system without improvement, is that it distorts, as you cannot vary the attack and decay times.
For any audio compression, you need fast attack and slow decay, this also reduces "hunting" of the audio- which sounds truly disgusting!
One other thing I recall in answer to your question is that the English service used to have a sepeate switch that made the comprsssion much harder (and louder) than the Belgian/Flemish service used way back then.
I must say though, the old LDR/bulb system sounded much better than it should have, with quite a rounded sound.
Originally, this system was probably introduced by Joe Meek in his studio. It is truly amazing those Joe Meek LDR compressors sell for an absolute fortune? I'll never understand why???