Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Live radioluisteren blijft ongekend populair

(0 recensies)

rab_logo.png.60508efc370a23cf91d68710e96fac0a.pngDe Nederlander luistert gemiddeld 190 minuten per dag naar audio. Live naar de radio luisteren is met 144 minuten per dag (oftewel 76%) de grootste audiobron, gevolgd door de muziekdiensten met 12% luisteraandeel per dag. Dat is de uitkomst van het Audio Distributie Onderzoek (ADO) 2017 van de Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek). Dit onderzoek, uitgevoerd door GfK, brengt in kaart hoe lang we luisteren, met welk apparaat we luisteren, waar we naar luisteren en via welk distributiekanaal we luisteren. ADO is een uniek onderzoek, dat naast radioluisteren ook de consumptie van andere audio in kaart brengt.

 
Dagelijks luistert 60% van de populatie (13+) naar radio. Radio is daarmee veruit het grootste medium in het audiolandschap. De muziekdiensten volgen op gepaste afstand met een gemiddeld dagbereik van 15% en eigen muziek eindigt op de derde plek met 8% bereik. Nieuw in de metingen van ADO is YouTube als luisterkanaal. Het gemiddeld dagbereik van YouTube in dit kader bedraagt 7% en bezet daarmee de vierde en laatste plek in de audio ecologie.
 

Zonder YouTube zou het luisteraandeel van lineaire radio 80% bedragen en is daarmee vergelijkbaar met de uitkomst van de vorige editie van ADO (2015). Toen werd een radio-aandeel van 82% gemeten. 
 

De autoradio en de stereo-installatie zijn de twee populairste apparaten van radioluisteren. Alhoewel bezit en gebruik van beide apparaten iets zijn afgenomen ten opzichte van ADO 2015, worden deze afname ruimschoots gecompenseerd door de opkomst en gebruik van de smartphone als radioapparaat. Inmiddels wordt de smartphone door 26% gebruikt om naar de radio te luisteren. De laptop en de tablet kennen ook een hoge penetratie, maar zijn met 20% en 12% minder populair als radioapparaat.


Ruim een derde van de populatie luistert weleens naar de radio via een koptelefoon of oordopjes. De smartphone is hierbij het meest gebruikte device (58%), gevolgd door de laptop/netbook met 28%. Het gemiddeld ‘luisteraandeel’ van de koptelefoon en oordopjes bedraagt 8%, circa een kwartier per dag.

 

Selectie_065.thumb.png.eaa6264736702c165823046ba6c3199c.png

 

Over NLO
Stichting NLO (Nationaal Luister Onderzoek) is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting NLO heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).
 

Over het Audio Distributie Onderzoek
Het doel van het Audio Distributie Onderzoek is het in kaart brengen van de gebruikte apparaten en distributiewijzen op basis van het luistervolume naar radiozenders en audio. Uitvoerend bureau is GfK. De steekproef bedraagt 5.339 respondenten van 13 jaar en ouder. De dataverzameling vond plaats via een vragenlijst en een elektronisch dagboek. De veldwerkperiode liep van 2 tot en met 21 mei 2017.

0 Opmerkingen

Aanbevolen antwoorden

Er zijn geen opmerkingen.

Doe mee aan het gesprek

Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.

Gast
Een opmerking toevoegen...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.