Jump to content

NPO-podcasts flink in de prijzen bij Dutch Postcast Awards

Sign in to follow this  
de redactie

248 views

Bij de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Podcast Awards donderdagavond in Amsterdam is “De Brand in het Landhuis” (NTR) uitgeroepen tot Beste Podcast van Nederland en winnaar in de categorie Verhalend. Daarnaast waren er prijzen voor de NPO-podcasts “30 Minuten RAUW” (KRO-NCRV) en “De Krokante Leesmap” (BNNVARA).


In de podcast De Brand in het Landhuis onderzoekt Simon Heijmans voor NPO Radio 1 het leven van de Brabantse grootgrondbezitter Ewald Marggraff, die omkwam bij een mysterieuze brand in zijn landhuis. Hij liet veel geld na en schilderijen die verdwenen. Als eind 2018, vijftien jaar na de brand, nog steeds nieuwe verhalen opduiken, besluit podcastmaker Simon Heijmans een zoektocht te ondernemen. De jury van de Podcast Awards, een initiatief van BNR, is vol lof over deze productie: "Dit is de eerste true crime-podcast van Nederland en daarmee hebben de NTR en maker Simon Heijmans meteen de toon gezet. Het meeslepende verhaal en de manier waarop Simon dat vertelt, laat je als luisteraar niet los, waarbij elke aflevering een cliffhanger bevat."


De winnaar in de categorie Kunst, cultuur & muziek is 30 Minuten RAUW van NPO Radio 2-dj Ruud de Wild. In deze podcast stelt Ruud precies 30 minuten lang vlijmscherpe vragen aan een bijzonder persoon. De wekker wordt gezet, er wordt geen vraag geschuwd en het resultaat hoort de luisteraar ongecensureerd.


De Krokante Leesmap won in de categorie Media & Opinie een Podcast Award. Op geheel eigen wijze nemen Marcel van Roosmalen, Noortje Veldhuizen en Roelof de Vries voor NPO Radio 1 de bladen door. Wat is de moeite van het lezen waard, en wat kun je gerust links laten liggen?


Jurre Bosman, NPO Directeur Audio, is trots op het resultaat: "Wij willen als publieke omroep onze luisteraars zo goed mogelijk bedienen met audio. Naast de radiozenders doen we dat tegenwoordig ook met podcasts. De bekroning van drie van onze podcasts toont aan dat we daar op de goede weg zijn. De omroepen en makers komen met steeds meer kwalitatieve en innovatieve podcastideeën, die steeds beter hun weg vinden naar de luisteraar: in de maand mei luisterden ruim 1 miljoen Nederlanders naar een podcast van de NPO en in totaal werden onze podcasts 4,2 miljoen keer afgespeeld. Deze zomer verschijnen bij NPO Radio 1 verschillende nieuwe titels die een mooie aanvulling vormen op ons radio-aanbod. Er verschijnt een podcast met alle nieuwtjes over het meest populaire vervoermiddel van ons land: de fiets. En rond de Tour de France lanceren we een spannende en fascinerende verhalende podcast over een bekende wielrenner. We willen iedereen verleiden om on demand te gaan luisteren, want een podcast kan je meenemen naar een andere wereld en geeft daarmee een unieke luisterervaring."

Sign in to follow this  


0 Comments


Recommended Comments

There are no comments to display.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Blog reacties

    • Ik kan niet zeggen wie het wel of niet goed doen omdat ik simpelweg nooit naar de radio luister, met uitzondering van BNR bij het wakker worden. Sinds november vorig jaar werk ik thuis voor een Vlaamse grensradio. Min of meer ambachtelijk op FM: we hebben zelfs geen website. En ook zonder reclame. We betalen het gewoon zelf. Vanwege m'n broze gezondheid was ik al blij weinig contact met anderen te hoeven hebben. Er waren namelijk meer virussen rond. Twee jaar geleden belandde ik tijdens de zware
    • Negatief of niet, letterlijk iedereen gaat de gevolgen van een diepe economische recessie voelen die zijn weerga niet kent. Ik denk dat we met zijn allen over een jaar héél anders in de wereld staan dan we tot nu toe gewend zijn geweest.
    • In plaats van zo'n negatieve reactie kan je ook zeggen dat er goed gereageerd wordt door de diverse radiostations op de ontstane situatie en dat ze de luisteraars aan zich weten te binden. Ik werk nu al 5 weken verplicht thuis en met NPO Radio 2 op is dat best vol te houden.     Klopt. Om even aan te geven: sinds de uitbraak en de invoering van een lockdown in Europa zijn de reclame inkomsten van deze site, waar we de kosten mee dekken, nog maar 20% van wat het was. Nu gaat het
    • Alleen profiteren de radiostations daar niet commercieel van.   De reclame inkomsten zijn dramatisch teruggelopen.  


×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.