Jump to content

Edwin Wendt: Pophistorie op de radio (en verder...)


rauhfaser

3869 views

Op het vlak van documentaire radioprogramma’s houdt de BBC al bijna vijftig jaar een traditie hoog met programma’s van een uur of series van meerdere uren over één artiest of stroming. Op BBC Radio 2 en BBC 6 zijn nog altijd oude en nieuwe documentaires te horen.

 

In Nederland bestond deze vorm van radio ook. De zeezender Radio Veronica begon in 1972 met een ‘eeuwigdurende’ Beatles Story. Het verhaal over de grootste band uit de muziekgeschiedenis werd er zeer diepgravend verteld. Niet tot het einde, want toen de serie twee jaar bezig was, in augustus 1974, moest Radio Veronica stoppen. The Beatles Story was toen pas gevorderd tot 1965. Over die eerste jaren waren toen al zeventig afleveringen gemaakt. Als in dat tempo was doorgegaan, had The Beatles Story tot zeker 1976 gelopen.

Inmiddels was in 1974 Tom Mulder (voormalig Veronica-medewerker Klaas Vaak) bij de TROS begonnen met het programma Poster, een uurtje thematische behandeling van de popgeschiedenis op donderdagavond. Ook hij begon met een Beatles Story, dertien delen gekocht van de BBC, die deze in 1972 had uitgezonden. Het leidde tot wat collegiale plaagstootjes tussen Veronica en TROS, die dus tegelijk een Beatles Story uitzonden. Poster ging na dertien delen Beatles verder met ondermeer een eveneens aangekochte Rolling Stones Story, gevolgd door de Geschiedenis van de Popmuziek en series over The Beach Boys en Simon & Garfunkel. Hierna volgde een eigen productie, 23 delen Geschiedenis van de Nederlandse Popmuziek, waarvoor Tom Mulder en producer Juul Geleick het hele land door reden om pioniers als Peter Koelewijn en Andy Tielman, Anneke Grönloh en Willeke Alberti te interviewen, terwijl mensen als Skip Voogd en Willem van Kooten in de serie vertelden hoe die prille Nederpop werd opgepikt door de publieke en commerciële radio in Nederland.

 

Poster bestond tot 1984. Pas in het najaar van 1987 vulde de AVRO het gat op. Alweer vormde een serie over The Beatles het startsein van een reeks popdocumentaires onder de noemer Het Steenen Tijdperk. In de jaren daarna ging het over Elvis Presley, Jimi Hendrix, het ontstaan van de rock ’n’ roll, Motown en The Rolling Stones. Toen Het Steenen Tijdperk in 1993 (na een korte pauze) verhuisde naar de zondagmiddag op Radio 2 was er geen ruimte meer voor documentaires, maar stonden de oude hitparades voortaan centraal.

Opnieuw was het de TROS die reageerde. De oude titel Poster werd weer van stal gehaald. In de week dat Het Steenen Tijdperk afzwaaide als documentair programma, begon Poster aan de nieuwe reeks. Het programma zou het nu tot 2003 volhouden, afwisselend op Radio 2 en Radio 3.  Parallel hieraan was er medio jaren negentig één kortlopende documentaire serie van de VARA op zaterdagavond op Radio 3, Het Verhaal van de Popmuziek.

 

Met het verdwijnen van Poster in 2003 verdween de popmuzikale radiodocumentaire als genre in Nederland. Individuele programmamaker lieten merken dit te betreuren, het meest expliciet Michiel Veenstra, die voor de NTR het programma Met Michiel maakt. Toen dit 3FM-programma nog in de avond werd uitgezonden, zette Michiel in eerste instantie regelmatig ‘classic albums’ centraal op een manier die deed denken aan dit gelijknamige (internationale) tv-programma. Hiervoor werd bestaand interviewmateriaal gebruikt. Later interviewde hij zelf hedendaagse artiesten over hun nieuwe albums of singles. Deze interviews knipte Michiel tot hapklare brokjes van 30 seconden tot een minuut die tussen de platen in werden gemonteerd. Het resultaat: minispecials van zo’n vijftien minuten – inclusief twee platen - over één artiest. In sommige gevallen keerde zo’n artiest een week lang elke dag terug, zodat verspreid over die week een heel uur over deze artiest te horen was geweest. Toen Veenstra in 2015 verhuisde naar de ochtenduren op 3FM handhaafde hij het ‘spotlicht op één artiest’, maar beperkte hij dit tot één quote. In de serie ’50 Jaar 3FM’ van KX Radio vertelde Michiel in januari 2016 dat hij een ‘Poster-achtig’ programma graag zou terugzien op de zaterdag- of zondagavond op 3FM. Het zou ook wel passen bij zijn omroep.

 

Dat is er nog niet van gekomen en het is te betwijfelen of dat er nog van komt. ‘Poster’ is inmiddels aan een derde leven begonnen, op het themakanaal Sterren.nl. Daar wordt weliswaar per aflevering één artiest geïnterviewd, met pophistorie of zelfs de bredere benaming muziekhistorie heeft dit niets meer te maken. Willeke Alberti, een van de eerste gasten in de nieuwe Poster-reeks, leek een goede keus. Zij heeft, zeker binnen het genre waar de zender zich op richt, een indrukwekkende carrière van zestig jaar om op terug te blikken, met haar platen en herinneringen hadden met gemak vijf of zes uren in de oude Poster-stijl gevuld kunnen worden.

 

Daar heeft Sterren.nl niet voor gekozen. Met Willeke werd een uurtje gezellig gekeuveld, er werden drie willekeurige plaatjes gedraaid en dat was het. Behalve enkele grote namen uit de Nederlandse (lichte) muziek als Willeke Alberti, Rowwen Hèze  en Lee Towers hebben inmiddels ook Peter Beense en Sieneke en zelfs Willem Barth (?) en René Karst (??) hun eigen Poster-aflevering achter de rug. Een te korte carrière om een uur mee te vullen? Geen nood, in Poster anno nu worden ook platen van andere artiesten gedraaid. Dat zijn géén platen die in de interviews worden besproken of die met de artiest in kwestie iets te maken hebben. Het zijn volstrekt willekeurige platen. Zo werd bij Willeke Alberti (keus genoeg zou je zeggen) ‘New York New York’ van Frank Sinatra gedraaid! Sterren.nl is vrij om te doen wat het wil, maar het zou netjes zijn daar niet de naam van Poster voor te misbruiken.

 

Hoe ziet dán de toekomst eruit voor de popgeschiedenis in documentairevorm op de radio? Is die er wel?  

 

De AVRO begon enkele jaren geleden met een eigen webkanaal waarop programmamakers in dienst van – of gelieerd aan – deze omroep zich konden uitleven in documentaires over hun favoriete artiesten of stromingen. Jac van IJll, die samensteller was van Het Steenen Tijdperk op Radio 2, maakte een diepgravende serie over Motown en toenmalig radiobaas van de AVRO Koop Geersing zette zich met zijn opvolger Arjan Snijders aan een ‘Macca Podcast’ van vele tientallen delen, waarin de meest obscure opnamen van Paul McCartney werden gedraaid en besproken. Deze was ook te horen op internetstation KX Radio. Elitair? Misschien, maar het voordeel van de podcast is dat de sandwichformule, de maximale aandachtspanne van de gemiddelde luisteraar en andere radiowetten niet gelden. Het aanzetten en beluisteren van een podcast is een bewuste keuze. De groep die voor deze vorm van ‘narrowcasting’ kiest is vele malen kleiner dan de groep die kiest voor het ouderwetse ‘broadcasting’, maar wel vele malen aandachtiger.

 

De AVRO bestaat niet meer. De radiobaas van fusieomroep AVROTROS is niet de voormalige radiobaas van de AVRO geworden, maar die van de TROS. Onder diens bewind is de podcast inmiddels de nek omgedraaid. Dat betekent dat voornoemde podcasts nergens meer te vinden zijn, met één uitzondering. Drie Beatles-fanaten, waarvan er één in het dagelijks leven radioproducer bij AVROTROS is, verzorgen elke veertien dagen een podcast over de muziek en het leven van The Fab Four. Wibo Dijksma, Jan Cees ter Brugge en Michiel Tjepkema laten in The Fab4Cast horen hoe diepgravende radio over één artiest of stroming tegenwoordig kan klinken. Met het verdwijnen van de AVROTROS-podcast hebben zij hun serie kunnen onderbrengen bij de Beatles-fanclub. Via hun eigen Facebook-pagina en website en via de Beatles-fanclub is elke twee weken een aflevering te downloaden. Dat gaat nu al bijna drie jaar door en inmiddels is het aantal afleveringen de zeventig gepasseerd. Aflevering 70 ging ruim een uur lang over het nummer Strawberry Fields Forever, dat de start vormde van de opnamesessies voor het album Sgt Pepper (maar daar uiteindelijk niet op kwam). In hoeveelheid afleveringen zijn Wibo, Michiel en Jan Cees Radio Veronica nu genaderd, in diepgravendheid gaat het drietal er aan voorbij. Aan vrijwel alle Beatles-albums tot 1967 zijn een of meer afleveringen gewijd, meestal op het moment dat het bewuste album precies vijftig jaar oud was. Sgt Pepper jubileert op 1 juni aanstaande, dus tot die tijd worden alle dertien songs van de plaat aan een bijna wetenschappelijk onderzoek onderworpen. Later dit jaar is het tijd voor Magical Mystery Tour, volgend jaar volgt The White Album. Tussendoor zijn er afleveringen over zij-onderwerpen als The Beatles & Harry Nilsson, manager Brian Epstein, de in 2016 overleden producer George Martin, afleveringen over specifieke soloplaten van The Beatles, John Lennon’s ‘Lost Weekend’ (de wilde periode zonder Yoko Ono in 1974) en zelfs een aflevering over het solowerk van Yoko.

 

Het risico is dat dit soort projecten verzand in geneuzel van een stelletje Beatles-nerds onder elkaar, die een uitzending maken voor zichzelf en voor andere Beatle-freaks, die vooral vinden dat er nooit iemand anders zulke goede muziek heeft gemaakt als The Fab Four. Zo zijn Jan Cees, Michiel en Wibo gelukkig niet. Het drietal, dat elkaar bij toeval leerde kennen en daarna besloot met deze serie te starten, deelt een scherp soort humor, zet elkaar voor de open microfoon regelmatig op een vriendelijke manier voor schut en is zeker niet blind voor de mindere prestaties van George, Paul, John of Ringo. ,,Zou er iemand te vinden zijn die écht fan van Ringo is?,’’ vroeg het trio zich af bij het begin van de serie. In aflevering 38, ‘Een kritische blik op Ringo’s solocarrière’, stelt Fab4Cast zich samen met Ron Bulters van de Beatles Fanclub de vraag of het terecht is dat er altijd wat lacherig wordt gedaan over ‘misschien niet de beste drummer ter wereld, misschien niet eens de beste drummer van The Beatles’. Aflevering 71, ‘De veelste grote Yoko Ono Sjoo’, beantwoordt de vraag ‘Yoko Ono of Yoko Oyes?’. “De een vindt het onuitstaanbaar kattengejank, volgens de ander was ze haar tijd ver vooruit.’’

 

Fab4Cast bedient de Beatles-nerd die nooit van zijn leven iets anders zal beluisteren dan The Beatles, maar is voor elke muziekliefhebber goed beluisterbaar omdat het wordt gemaakt door muziekliefhebbers met een bredere focus en de noodzakelijke relativering. De mannen – en hun gasten – doen dit allemaal in hun vrije tijd en hebben ook niet de illusie dat er een verdienmodel aan te hangen is, in tegenstelling tot de makers van de Amerikaanse evenknie, die nog wel eens wil bedelen om donaties.

 

Je zou dat een schril contrast kunnen noemen met de positie die de vroegere makers van Poster en Het Steenen Tijdperk hadden. Zij mochten op basis van de omroep-cao op pad en konden betaald in de boeken en audio-archieven duiken. Feit is dat de omroep deze taak tegenwoordig laat liggen. Daar zou je over kunnen klagen. De luisteraar kan maar beter blij zijn dat er liefhebbers zijn die vele uren vrij tijd steken in het documenteren van hun favoriete muziek.

 

www.fab4cast.nl/

 

http://beatlesfanclub.nl/category/fab4cast/


 

Image.jpg

 

Edwin Wendt, 21 maart 2017

  • reaction_title_1 2

20 Comments


Recommended Comments

In de jaren 70 maakte Willem van Beusekom op Hilversum 3 ook pop-radiodocumentaires onder de titel Popreconstructie.

  • reaction_title_1 2
Link to comment

Leuk stuk. Ik geloof trouwens dat niet alleen de 'popmuzikale radiodocumentaire' is verdwenen, maar dat radiodocumentaires in zijn algemeenheid nog maar weinig worden gemaakt. Je produceert zoiets voor een kleinere groep aandachtige luisteraars en het kost veel arbeidsuren. Dat past kennelijk niet in deze tijd, waarin luistercijfers op de voet worden gevolgd en budgetten beperkt zijn. In zo'n geval is het makkelijker om een beetje met een paar gasten te gaan babbelen; dat levert nog meer luisteraars op ook.

 

De BBC houdt die traditie zeker nog wel hoog, maar je ziet ook in Amerika dat de echt aandachtige luisteraar zich steeds meer op podcasts richt. Sommige van die podcasts is het gelukt een geheel eigen publiek op te bouwen, dat juist behoefte heeft aan meer diepgang.

 

Paul

  • reaction_title_1 2
Link to comment
4 uur geleden zei Vincent:

In de jaren 70 maakte Willem van Beusekom op Hilversum 3 ook pop-radiodocumentaires onder de titel Popreconstructie.

Klopt. Net zoals de VARA, VPRO en KRO (die omroepen met name) veel eenmalige themadagen of - nachten hadden rond een bepaalde artiest of stroming. Ik heb getracht de trend weer te geven, daarin had ik Popreconstructie kunnen noemen (dat wel de eerste in zijn soort op '3'  was, tegelijk begonnen met de Beatles Story van Veronica) zeker kunnen noemen, maar ik vond het verhaal zo al behoorlijk 'rond'. 

 

Edwin

Link to comment

Het is effe lezen, maar goed doorwrocht stuk.

Alleen de twee links aan het eind van het stuk komen uit op dezelfde pagina. Is dat de bedoeling?

Link to comment
Op 23-3-2017 om 10:20 zei Juul:

Het is effe lezen, maar goed doorwrocht stuk.

Alleen de twee links aan het eind van het stuk komen uit op dezelfde pagina. Is dat de bedoeling?

Dat klopt, Juul.

Fab4Cast is, sinds AVROTROS met de online-activiteiten is gestopt (m.u.v. Sterren.nl) online met name actief via de fanclub en via een eigen Facebook-pagina.

De fanclub is hun voornaamste digitale 'uithangbord'. 
Naast de pagina waarnaar ik had gelinkt, hebben ze daar nog een introductiepagina:
http://beatlesfanclub.nl/fab4cast-introductie/


Zoals beloofd laat ik het je weten als 'mijn afleveringen', over The Beatles op de NL radio, online komen. Volgens de huidige planning komt de eerste van twee (met o.a. Radio Veronica Beatles Story, Veronica's Beatlesdag en nieuw interview met Lex Harding) op woensdag 6 april online.

groeten, Edwin

Edited by rauhfaser
Link to comment

Ik ook. Zondagavond Beatles Story, dat was van mijn veertiende tot mijn zestiende levensjaar vaste prik. Het enige langlopende Veronica-programma waarvan ook echt alle afleveringen in de vorm van air checks bewaard zijn gebleven, dacht ik zo.

 

Dus eerst had je The Beatles, vervolgens The Beatles Story, en straks dus in april de geschiedenis van The Beatles Story. Ach ja, het houdt ons van de straat... :shy:

 

Paul

 

 

  • reaction_title_1 1
Link to comment

Niet alleen The Beatles Story hoor! We hebben er inclusief ruime keus uit kortgemonteerde fragmenten twee afleveringen van bijna twee uur per stuk mee gevuld. Het gaat van Veronica via VARA naar TROS en VPRO naar Radio 10 en AVRO. Voor aflevering twee heb ik Felix Meurders geinterviewd over zijn Beatles-momenten op de radio. (o.a de dood van Lennon).

Tom Mulder heeft niet gereageerd op mijn interviewverzoek.

 

Edwin

Link to comment
Op 28-3-2017 om 10:36 zei thijs5326:

Tom Mulder zit midden in een verhuizing.

Ik ook. Zou geen beletsel moeten zijn om even een kwartiertje met iemand te kletsen.

Een jaar geleden was er weer een ander excuus, weet ik uit ervaring. De man reageert uberhaupt niet (meer) op interviewverzoeken. So be it.

Lex Harding was herstellend van de griep en deed ook gewoon mee.

 

 

 

Edited by rauhfaser
Link to comment

Jammer van Tom, Het was een prima dj maar als mens "een beetje ingewikkeld".

Maar ter verdediging hij heeft natuurlijk erg veel gezondheids problemen (achter de rug ).

 

En Lex doet meestal niet zo moeilijk. ik ken 'em als geen ander.

Komt z'n afspraken altijd na.

 

Link to comment
4 uur geleden zei rauhfaser:

Ik ook. Zou geen beletsel moeten zijn om even een kwartiertje met iemand te kletsen.

 

Jij bent een stuk jonger en waarschijnlijk ook een stuk gezonder, wie weet hoe moe die man wel niet is, van al dat verhuisgedoe en gesukkel met je gezondheid.

 

3 uur geleden zei Juul:

Komt z'n afspraken altijd na.

 

Een afspraak niet nakomen, is toch wel even iets anders, dan niet reageren op een  interviewverzoek.

 

 

Link to comment
10 uur geleden zei Robin Westhof:

 

Jij bent een stuk jonger en waarschijnlijk ook een stuk gezonder, wie weet hoe moe die man wel niet is, van al dat verhuisgedoe en gesukkel met je gezondheid.

 

 

Een afspraak niet nakomen, is toch wel even iets anders, dan niet reageren op een  interviewverzoek.

 

 

Neemt niet weg dat ik niemand kan verplichten met mij een telefoongesprek te voeren. Ik hoop dat het goed met hem gaat. Had graag nog eens over dit onderwerp met hem gepraat, dit  was een mooie aanleiding geweest. 
Wat de gezondheid betreft: Tom en ik hebben een medische 'hobbel' met elkaar gemeen, ik mocht daar kennelijk wat 'soepeler' overheen stappen.

Edited by rauhfaser
  • reaction_title_1 1
Link to comment
31 minuten geleden zei rauhfaser:

Had graag nog eens over dit onderwerp met hem gepraat, dit  was een mooie aanleiding geweest. 

 

Dat geloof ik best, maar ja, het gaat zoals het gaat.

Link to comment

Tnx voor dit mooie stuk! Wat je al schreef, mijn ooit als Classic Album serie begonnen is behoorlijk veranderd, maar in mijn optiek sterker dan ooit: nu onder de noemer 5 Essential Tracks. Met wellicht maar 1 quote op de traditionele radio, maar daar achter een youtube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCAySDjxgajr2BR1AW8SEHDA, podcast https://itunes.apple.com/nl/podcast/ntr-3fm-michiel-specials-podcast/id597912070?mt=2 en mooie artikelen online http://metmichiel.3fm.nl/specials. Trots op!

  • reaction_title_1 2
Link to comment
Op 22-4-2017 om 18:16 zei michiel:

Tnx voor dit mooie stuk! Wat je al schreef, mijn ooit als Classic Album serie begonnen is behoorlijk veranderd, maar in mijn optiek sterker dan ooit: nu onder de noemer 5 Essential Tracks. Met wellicht maar 1 quote op de traditionele radio, maar daar achter een youtube kanaal https://www.youtube.com/channel/UCAySDjxgajr2BR1AW8SEHDA, podcast https://itunes.apple.com/nl/podcast/ntr-3fm-michiel-specials-podcast/id597912070?mt=2 en mooie artikelen online http://metmichiel.3fm.nl/specials. Trots op!

Ik heb me er inderdaad bij neergelegd dat het genre zoals het in de jaren zeventig t/m negentig werd 'beoefend' niet meer past op de (traditionele) radio anno 2017. Kwalijk vind ik dan wel dat zo'n radiohoofd van AVROTROS (dat is in deze fusie dus degene met de TROS-achtergrond geworden) het alternatief, een podcastkanaal, de nek omdraait. 
Michiel, wat je eigen activiteiten met de 5 Essential Tracks betreft, ga vooral door.

Edwin 

Link to comment

De nieuwe radio chef bij AVROTROS  dat is Niels Wensing. Die heeft 'n AVRO achtergrond   Ik ken hem niet. Dus ben ook niet op de hoogte van z'n achtergrond. Maar………vergeet ook de rol van de zendercoordinator niet. Ik weet nog dat ik soms een hele strijd heb moeten leveren. Want bij de TROS was het zo dat ze hoe dan ook geen "gedonder" wilden over een radioprogramma. Wel voor de TV, zo gaat dat hé?.

Ik weet nog dat we in de OR lang met de directie hebben overlegd om onze poot stijf te houden om in 2Vandaag een TROS blokje in beeld te houden bij de presentatie desk. Want de  zendercoordinator vond dat maar niks. Uiteindelijk hebben de TV collega's het gewoon gedaan.

 

Kijk POSTER was als je het goed deed een "bewerkelijk" programma. Je moest echt interesse hebben in de materie, en ik weet niet of dat tegenwoordig wel het geval is. 

Ik zal eens kijken wie Niels Wensing  is………………..

 

https://nl.linkedin.com/in/niels-wensing-4775964

 

 

Wel heb ik vorig jaar nog een hele mailwisseling gehad met oud TROS Poster collega Jurre Bosman, tegenwoordig Radio baas  over alles, om een lans te breken voor een Poster-achtig programma.

 

Ik ga maar eens een "broodje eten" met hem denk ik.

 

  • reaction_title_1 2
Link to comment
8 uur geleden zei Juul:

De nieuwe radio chef bij AVROTROS  dat is Niels Wensing. Die heeft 'n AVRO achtergrond   Ik ken hem niet. Dus ben ook niet op de hoogte van z'n achtergrond. Maar………vergeet ook de rol van de zendercoordinator niet. Ik weet nog dat ik soms een hele strijd heb moeten leveren. Want bij de TROS was het zo dat ze hoe dan ook geen "gedonder" wilden over een radioprogramma. Wel voor de TV, zo gaat dat hé?.

Ik weet nog dat we in de OR lang met de directie hebben overlegd om onze poot stijf te houden om in 2Vandaag een TROS blokje in beeld te houden bij de presentatie desk. Want de  zendercoordinator vond dat maar niks. Uiteindelijk hebben de TV collega's het gewoon gedaan.

 

Kijk POSTER was als je het goed deed een "bewerkelijk" programma. Je moest echt interesse hebben in de materie, en ik weet niet of dat tegenwoordig wel het geval is. 

Ik zal eens kijken wie Niels Wensing  is………………..

 

https://nl.linkedin.com/in/niels-wensing-4775964

 

 

Wel heb ik vorig jaar nog een hele mailwisseling gehad met oud TROS Poster collega Jurre Bosman, tegenwoordig Radio baas  over alles, om een lans te breken voor een Poster-achtig programma.

 

Ik ga maar eens een "broodje eten" met hem denk ik.

 



Wat Jurre en Poster betreft: goede zaak, Juul, zo'n broodje kan wonderen doen. De behoefte aan zo'n programma blijft. Er zijn zat mensen die het willen (en kunnen) maken. Hier zit er één ;).

 

Edwin

Edited by rauhfaser
Link to comment

Dag Edwin,

Ik zie dat je net je post bewerkt hebt en het stukje over Arjan Snijders hebt "weg geschreven".

Ik wilde er net op reageren. ( Ik ben nl niet zo'n "bewonderaar" van hem, zoals aantal hier op het forum wel.)

De laatste radiobaas van de TROS, voor de fusie, Jan van der Vlugt, werkte er ook al heel lang en had best veel met popmuziek en had er ook kijk op. Hoewel hij meer journalistiek doende was. Hij was vele jaren de eindbaas van de TROS Nieuwsshow.

Maar zoals het gaat bij een fusie, "wie komt er op welke stoel?".  En dan wordt het uitruilen, net als bij de formatie van het huidige kabinet. We weten wat er van komt. En als je geen interesse hebt in geschiedschrijving dan krijg je wellicht dit.

 

Oud TV collega Ralph Inbar, met wie vel radioprogramma's heb gemaakt , zei altijd tegen mij tijdens vele buitenlandse TV en Radio trips naar Montreux; "Nog effe en met die boekhouders  gaat het vak naar de klote"…..hi.

Link to comment
Guest
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...


×
×
  • Create New...

Important Information

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Terms of Use, Privacy Policy en Guidelines.