De Warmste Week 2025 haalt ruim 9 miljoen euro op voor mensen die onzichtbaar ziek zijn
De Warmste Week 2025 heeft met 6.278 acties een totaalbedrag van 9.033.435 euro opgehaald voor mensen die onzichtbaar ziek zijn. Met deze opbrengst worden 220 projecten ondersteund die gericht zijn op meer erkenning, ondersteuning en concrete hulp voor mensen bij wie ziekte niet altijd zichtbaar is. Opvallend dit jaar was dat één van deze projecten al tijdens de actieweek zelf werd gerealiseerd.
Zeven dagen lang maakten MNM- en Studio Brussel-presentatoren Eva De Roo, Manu Van Acker, Dries Lenaerts en Kawtar Ehlalouch onafgebroken radio en televisie vanuit Het Warmste Huis in Genk. Vanuit deze locatie ontvingen zij actievoerders uit heel Vlaanderen, luisterden naar persoonlijke verhalen en draaiden verzoekplaten. De uitzendingen maakten het thema onzichtbaar ziek zijn zichtbaar en bespreekbaar voor een breed publiek.
Naast de uitzendingen in Genk waren VRT-ambassadeurs Annabet Ampofo, Bavo Mortier en Fien Germijns actief in revalidatiecentrum Pulderbos in Zandhoven. Daar werd in slechts zeven dagen tijd al één van de 220 projecten uitgevoerd. Met de hulp van 870 vrijwilligers werd het terrein van het revalidatiecentrum omgevormd tot een inclusieve speelboerderij met serre en moestuin, bedoeld voor kinderen en jongeren die revalideren. Het project werd gerealiseerd door samen te werken met zorgteams, families en vrijwilligers uit heel Vlaanderen.
In Genk vormde het Cosmogolempark het decor voor De Warmste Optredens. Artiesten als Berre, DIKKE, Oscar and the Wolf, Bazart en Pommelien Thijs zorgden er elke avond voor een volle concertweide. Overdag verzamelden actievoerders zich in Het Warmste Dorp en Het Warmste Huis, waar meer dan 1.000 mensen hun acties toelichtten en hun verhaal deelden. In totaal bezochten meer dan 170.000 mensen het Cosmogolempark tijdens de actieweek.
Elke avond presenteerde Niels Destadsbader een liveshow vanuit Het Warmste Huis op VRT 1. Overdag bracht hij in De Warmste Dag op VRT 1 en VRT MAX een overzicht van de hoogtepunten. Ook Ketnet besteedde dagelijks aandacht aan De Warmste Week, waarbij het programma Hallo Kroket! vanuit Genk terugblikte en jonge actievoerders bedankte voor hun inzet.
De volledige opbrengst van 9.033.435 euro gaat naar het fonds van De Warmste Week en wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting. Van daaruit wordt het bedrag verdeeld over de 220 geselecteerde projecten. Deze projecten richten zich onder meer op zorg, ondersteuning, ontmoeting en bewustwording rond onzichtbaar ziek zijn. De complete lijst met projecten is te vinden via de Koning Boudewijnstichting en dewarmsteweek.be.
Het gerealiseerde project in Pulderbos kreeg de naam Onwaarschijnlijk en wonderbaarlijk. In zeven dagen tijd werd een therapeutische speelomgeving opgebouwd waar kinderen en jongeren kunnen ontspannen, spelen en herstellen in een groene setting. Vrijwilligers hielden zich bezig met bouwen, planten en inrichten, met als doel een duurzame plek te creëren die langdurig gebruikt kan worden binnen het revalidatiecentrum.
De Warmste Week 2025 liet ook in cijfers zien hoe groot de betrokkenheid was. In totaal werden 9.851 platen aangevraagd, was er 146 uur live radio op MNM en Studio Brussel en vonden er 28 optredens plaats op het dak van Het Warmste Huis. De meest aangevraagde platen varieerden van Effe Serieus met Baila de gasolina tot Journey met Don’t stop believin en Coldplay met Fix you.
Met duizenden acties, grote publieke belangstelling en de vroege realisatie van een project heeft De Warmste Week 2025 het thema onzichtbaar ziek zijn op brede schaal onder de aandacht gebracht. De volgende editie staat gepland voor de week voor kerst in 2026, opnieuw met steun van KBC.
Aanbevolen antwoorden
Doe mee aan het gesprek
Je plaatst een bericht als gast. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.
Opmerking: Je bericht moet eerst worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar is.