Spring naar bijdragen
Bekijk in de app

Een betere manier om te browsen. Ontdek meer.

Radiotrefpunt

Een app op volledig scherm op je startscherm, met pushmeldingen, badges en meer.

Zo installeer je deze app op iOS en iPadOS
  1. Tik op het deelpictogram in Safari
  2. Scroll door het menu en tik op Toevoegen aan beginscherm.
  3. Tik rechtsboven op Toevoegen.
Zo installeer je deze app op Android
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Radiotechniek

Voor discussies over zendtechniek, antennes, soundprocessing, Radio automatisering etc.

1. Started by Benno Roozen,

Hallo radiovrienden, Voor een publiekspresentatie waarin ik zowel video als audio wil instarten ben ik op zoek naar een player. Dat mag een app zijn, of een fysiek ding, zie foto. Ik wil het kunnen gebruiken binnen mijn Windows laptop omgeving. Heeft iemand enig idee wat ik daarvoor kan gebruiken? Alvast bedankt voor je reactie. Benno

• Haha
    • 2 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  2. Gast
    Started by Gast,

Hoi, Een nieuwe uitvinding ? Neen hoor. PotPlayer bestaat inmiddels een 10-tal jaar en heeft zijn roots in Azië en is bij velen nog vrij onbekend. Deze mediaplayer maakte echter een mooie evolutie doorheen de tijd. Enig nadeel, het is enkel compatibel met Windows als 32 & 64bit en de talen zijn beperkt tot Engels, Chinees, Koreaans, Pools, Russisch etc ... Vooralsnog geen Nederlands Aangewezen is om de software te installeren met de basis instellingen Het heeft heel wat functies voor audio en video, en speelt zowat elk bestandstype. De functies van deze mediaplayer zijn te vergelijken met deze van WinAmp, doch ee…

• 0 antwoorden
    • 2,3k weergaven
  3. Beste Forumleden, Vorige wek dan eindelijk via Conrad een Seangean DPR-36 Dab+ radio aangeschaft. De instructie zegdt dat de radio eerst 4 uur moet opladen via de adapter en dan zou die het moeten doen. Maar hoevaak ik het rode knopje ook indruk, er gebeurt gewoon niets na die 4 uur. OOk niet na 8 uur. Ik weet dat onder jullie ook gebruikers zijn van dit type dab+ radio. Weten jullie hier misschien raad mee? Alvast hartelijk dank! Groet, Melle

• 7 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  4. bron: spreekbuis. https://www.spreekbuis.nl/pvda-stelt-kamervragen-over-afname-beschikbare-frequentieruimte/

5. Started by Vincent,

Voor wie eens met sdr radio wil spelen, met dit programma hoef je zelf geen ontvanger te hebben. De zip-file downloaden, uitpakken en gewoon starten. Klik dan links op Receiver / Quick Server List.

• 0 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  6. Started by Jano1954,

Ben er niet zeker van of dit bericht in de goede rubriek staat maar . kon ook geen betere bedenken. Hier is een video van de radar antenne DUGA-3 niet ver van de voormalige kerncentrale in Chernobyl. DuGA-3 was de krachtigste radar installatie die er ooit in Rusland is geweest. Het maakte deel uit van de Russische Woodpecker stoorzenders. De enorme hoge antenne array van 160 meter was onderdeel van de zogeheten Over de Horizon Radar waarmee naar zeggen van de sovjets een Amerikaanse nucleaire aanval vroegtijdig kon worden ontdekt.

• 2 antwoorden
    • 2,6k weergaven
  7. Een lijst van programma's voor het opzetten van je eigen (internet) radiostation. Aanvullingen zijn welkom. A list of programs for setting up your own (internet) radio station. Additions are welcome. Automatisering / Automation Audiorack suit [open-source] [apple] mAirList [commercial] OtsAV [commercial] and [free] ProppFrexx ONAIR [commercial] Radio Host [free] RadioDJ [free] Radiologik [commercial] [apple] Rivendell [open-source] [linux] StationPlaylist [commercial] SAM Broadcaster ZaraStudio [commercial] Zenlex [commercial] Soundprocessing Stereo Tool [free] Breakaway [commercial] Streamsoftware Butt (Broadcast Using This…

• 12 antwoorden
    • 6,7k weergaven
  8. Started by Jano1954,

Op 21 maart is het een jaar geleden dat Hoofdtechnicus Håkan Widenstedt van Radio Sweden overleed. Over zijn werk is in 2006 een hele mooie reportage gemaakt. Hierin wordt een kijkje geboden op de zendstations Hörby Shortwave en Sölvesborgs Mediumwave. In Hörby zijn de 500 kW ABB zenders te zien die nu uitzenden vanaf RNW Madagascar. De link naar de repo vind je hier : http://www.mediafire.com/?x3ezsjnk4hxaedj Jan

• 1 antwoord
    • 1,8k weergaven
  9. Vandaag vond ik twee leuke filmpjes uit de jaren 70 over radio-automatisering uit die tijd: Schafer FRED 903E.

• 1 antwoord
    • 2,2k weergaven
  10. Started by Cas,

Beste leden, Heb al een tijdje de radioautomatiseringssoftware Radiologik draaien op mijn Imac. Dat bevalt prima, maar nu heb ik vorig jaar de RodeCaster pro 2 aangeschaft en wil deze laten samenwerken met Radiologik. Voor de D & R Airlite is online wel een uitleg te vinden. Het is dan mogelijk om met faderstart een van die 3 spelers in Radiologik te activeren. Tot nu toe is me dat nog niet gelukt, helaas. Wie heeft deze combinatie en draait het wel naar tevredenheid? Groet, Cas

• 3 antwoorden
    • 2,5k weergaven
  11. Started by DAB.Radio,

Een artikel uit de Telegraaf van 9 juli 1976 over een door de NOS ontwikkeld apparaat voor het verbeteren van de kwaliteit van radioverslagen over telefoonlijnen: http://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=nos+h.j.+van+der+heide&coll=ddd&page=1&facets[periode][]=1|20e_eeuw|1970-1979|&identifier=ddd%3A011199138%3Ampeg21%3Aa0169&resultsidentifier=ddd%3A011199138%3Ampeg21%3Aa0169 Het apparaat werd voor het eerst ingezet tijdens de Olympische Spelen van 1976 en is o.a. te horen in deze download (met dank aan Vincent), direct aan het begin van het programma: https://pixeldra.in/u/16NdG_ Dat men behoorlijk tro…

• 0 antwoorden
    • 1,2k weergaven
  12. Uit metingen van het Agentschap Telecom is gebleken dat veel radiozenders op dat moment met meer vermogen uitzonden dan in hun FM-vergunning is bepaald. Het gaat om een rapport uit 2013 dat nu pas openbaar is gemaakt. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft namelijk bij uitspraken van 13 juli 2016 geoordeeld dat het Rapport ‘Antennediagrammetingen in de FM-omroepband’ openbaar gemaakt moet worden. Met de uitspraken van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is een einde gekomen aan jarenlange juridische procedures over de openbaarmaking van het Rapport. In 2012 heeft Agentschap Telecom gemeten of de FM-omroe…

• 3 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  13. Started by Vincent,

Vandaag kwam ik een leuke optie tegen voor de Raspberry Pi: RaspyFi. Vanmiddag geinstalleerd op een 2 gig SD kaart en voor minder dan 5 tientjes hebben we een volwaardige internetradio die ook alle audiobestanden op de server kan afspelen via de versterker. En de bediening? Gewoon via een webbrowser.

• 0 antwoorden
    • 2k weergaven
  14. Gast LOS
    Started by Gast LOS,

Graag wil ik op uw bericht reageren: Beste LOS, Hartelijk welkom in het cafe. Voor je een stellingname poneert en vraagt storingen te melden zou het fijn zijn als je je stellingen onderbouwd met feitelijke juistheden. 1: Er is geen sprake van wetgeving rondom 400 khz. In je aangehaalde document gaat het om beleidsregels, niet om wetgeving. 2: Daarnaast spreekt men van maximaal 400 khz afstand voor netgebonden commerciële frequenties, dus niet een minimale afstand voor welke willekeurige andere zender dan ook. 3: piraten kiezen er niet voor om zo dicht mogelijk bij R4 te zitten. Die kiezen een frequentie waarvan ze denken dat die zo vrij mogelijk is.…

• 2 antwoorden
    • 3,1k weergaven
  15. Gast LOS
    Started by Gast LOS,

In het noorden wordt Radio 4 helaas vaak gestoord door illegale uitzendingen. Piraten zenders kiezen er voor om zo dicht mogelijk te gaan uitzenden tegen het signaal van Radio 4. Een frequentie afstand van 300KHz (0.3MHz) is inderdaad mogelijk. Echter alleen vanaf dezelfde zendmast. Of dat er voor een ander gebied uitgezonden wordt. In Lingewaal wilde men de FM 92.2MHz inzetten. Deze frequentie is gereserveerd voor lokale omroepen. Nu blijkt er slechts 400KHz frequentie verschil tussen te zitten met Radio 2. Radio 2 zit op de FM 92.6MHz. In beginsel werd een frequentie verschil van 400KHz toegestaan. Later bleek dit niet echt optimaal te zijn en heeft men dit aangepa…

• 1 antwoord
    • 2,3k weergaven
  16. Started by Vincent,

Voor de knutselaars: https://www.conrad.nl/nl/conrad-10101-retro-buizenradio-kortegolf-vanaf-14-jaar-192231.html

• 3 antwoorden
    • 2,4k weergaven
  17. Via een ex-Philips collega kreeg ik een e-mail met daarin de volgende tekst, mogelijk is dit een interessant boek voor sommige leden van dit forum. Onlangs is er een mooi boek op de markt verschenen welk geschreven is door een oud Philips collega van ons zijnde Wim Visser. Wim zijn vader was Roelof Visser die een pioneer was van de Nederlandse omroeptechniek. Roelof begon als telegrafist bij de Marine en heeft daarna 1.5 jaar hier in de polder van Eemnes /Blaricum test berichten ontvangen vanuit Ned Indie. Er liep 100 jaar geleden een 2 km lange antenne in de polder met aan het eind een huisje op palen ivm hoog water alwaar een ontvanger stond d…

• Vind ik leuk
    • 1 antwoord
    • 1k weergaven
  18. Started by Juul,

Weet iemand wat het vermogen is van RTL Radio op 234 kHz. ?

19. Started by maartenfransen,

Hallo, We zijn bij Beeld en Geluid bezig met de digitalisering van een collectie met half inch viersporenbanden (quadrofonische opnamen) uit de jaren '79. Merendeel van deze opnamen is opgenomen met ruisonderdrukking. Ik kom echter een tweetal varianten tegen die we niet kennen. Misschien weet iemand hier wat dat is en wat voor decoder er nodig is om ze te decoderen....? Bekende systemen (unit aanwezig): - Dolby A - Telcom C4 Onbekende aanduidingen: - Swart/Swartby.. vaak met verwijzing naar VARA.. - LAB

• Vind ik leuk
    • 2 antwoorden
    • 1,5k weergaven
  20. Started by Jano1954,

Vrienden , Van 1956 tot 2006 maakte de Deutsche Welle gebruik van de Rundfunksendestelle Juelich. Gedurende lange tijd was dit zendstation de modernste van Duitsland. Vanaf 2006 tot 2008 maakten ook andere zendgemachtigden gebruik van de faciliteiten in Juelich. In 2008 is het Station verkocht aan Christian Vision. Omdat het project van Christian Vision niet van de grond kwam,is het Zendstation in 2010 verkocht aan een projectontwikkelaar die er een vakantie park met restaurants en bungalows van wil maken. In april 2010 is begonnen met de sloop van het zendstation. Een aantal zenders (Telefunken S4001) zijn nu in gebruik in Wertachtal. In juni 2010 was i…

• 2 antwoorden
    • 2,7k weergaven
  21. Started by Jano1954,

Vrienden, Op verzoek hier de complete fotoset die ik vorig jaar heb geschoten bij mijn bezoek aan de Rundfunk Sendestelle Wertachtal in Ettringen. De set bestaat uit 2 ZIP files . welke hier zijn te downloaden: http://www.mediafire.com/?zobb54004hssa58 http://www.mediafire.com/?fmx5xijz53feesw Ook is er een set met foto's die ik de afgelopen jaren heb verzameld op deze link : http://www.mediafire.com/?8uo64aotnumygoh Let op!! de 3 sets te samen zijn ong. 270 mB Groet Jan

• 1 antwoord
    • 4,2k weergaven
  22. Started by Vincent,

Woensdag kwam hij binnen, deze kleine ontvanger die geschikt is voor FM (87,5-108) en DAB/DAB+ (Band III). De ontvangstresultaten zijn goed. DAB, hier in Rotterdam alleen de publieke omroepen, ontvangt hij probleemloos zonder storing. Ook FM doet het prima. De kleine luidspreker geeft een opvallend mooi geluid, iets wat je niet verwacht van zo'n klein apparaat. Het apparaat is zwart, de tekst in het scherm is geel. Hij is voorzien van een 30cm lange uitschuifbare antenne, maar als er een koptelefoon wordt aangesloten werkt de kabel ook als antenne. Deze ontvanger beschikt ook over een mp3-speler. Opslag is op Micro SD. Ik heb er een 16 gig in zitten …

• 2 antwoorden
    • 3,5k weergaven
  23. Started by Herbert Wentink,

Ik kreeg vandaag de vraag of het LCD scherm van de Sangean WFT-1 internetradio in helderheid is af te stellen. Zelf heb ik enkele jaren terug ook deze radio in mijn set gehad, en meen mij te herinneren dat er 3 verschillende stappen waren voor de helderheid van het scherm, ik kan echter hierover niets in de manual terug vinden. Op het internet kan ik niets hierover vinden, heeft hier iemand dezelfde radio, weet of dat kan, en hoe dat moet?

• 0 antwoorden
    • 1,7k weergaven
  24. Started by Jano1954,

Vrienden, Vanaf begin jaren 50 tot 1991 was er in Muenchen een elektronica postorderbedrijf met de naam R I M (Radio Industrie Muenchen) Zij boden bouwpakketten van allerlei apparaten aan met de nadruk op audio. Ook gaven zij ieder jaar een Catalogus uiy (RIM Jahrbuch) waar alle artilen instonden. Ook in de Veronica Studio aan de Utrechtseweg 16 was RIM geen onbekende. Dit zal mede gekomen zijn doordat technicus Iemke Roos de spullen van RIM importeerde. Ik kan me nog een foto herinneren waar op de Philips Mixer nog een M6S mengpaneel van RIM te zien was tijdens de opname van de befaamde en veelbesproken kerstprogramma's die bij Jan van Veen in de afgesloten…

• 9 antwoorden
    • 8,7k weergaven
  25. Started by Vincent,

De RTL Cube - DVB-T USB Stick is ook als SDR ontvanger te gebruiken voor frequentiebereik 65-1700 MHz. Het is eigenlijk een USB stick voor FM/DAB/Digitenne maar het werkt inderdaad ook als SDR. De USB stick wordt geleverd met een antenne, afstandbediening en CD-rom. Ik draai het met het gratis programma SDR Sharp. Het koste me wel een uurtje puzzelen om hem aan de praat krijgen. Eigen schuld, ik was vergeten de driver van de CD-rom te installeren. Dit is overigens het enige onderdeel van de CD-rom wat je moet installeren, de rest absoluut niet. Als je na de driver installatie deze instructie volgt moet het geen probleem zijn hem aan de praat te krijgen. De …

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.