Spring naar bijdragen

12-07-1973 - Radio Veronica - Will Luikinga


Vincent

Aanbevolen berichten

Hallo Vincent,

Hartelijk dank, gek genoeg had ik deze nog niet. En nog een complete Will Wil Wel ook, twee uren luisterplezier! :)

Alleen staat er een fout in de titel van de opname, want het was natuurlijk niet de eerste Will Wil Wel.

Mijn eerste Will Wil Wel is van zondag 12 september 1971, bijna vier uur lang zelfs. Na het Fant-kwartier is Will Luikinga te horen van 13.15 - 17.00 uur.

Groeten,

Bert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En mijn eerste WWW is van 5 sept. 1971.

Hierin verteld Rob hoe het Veronicablad , het 0 (nul) nummer tot stand is gekomen in 2 weken! Geboren op een dj/techn. vergadering. Het was op tijd klaar. Het zou op 4 september in de winkel liggen.

Maar ik heb 'em slechts als fragment. Maar aan de andere kant, het is eigenlijk helemaal niet belangrijk de eerste of niet. Alles is toch meegenomen?

Maar ik denk dat Vincent doelt op het "tussen de middag programma" van 12-13 uur. En Bert heeft het over het zondagmiddag programma. Ja, vrienden achteraf was het een zooitje..........

Dus het credo is;"vraag niet hoe het kan maar geniet ervan............."

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga wel eens spitten in de programma gegevens.

Juul


Daar ben ik weer.

Ik heb het maar eens goed uitgezocht.

Op zondag 1 oktober 1972, dus de dag na de freq. omschakeling, werd de eerste WWW uitgezonden tussen 15.00-16.00 uur.

Maar..........

De dag daarop, maandag 2 oktober 1972 dus, was WWW er ook maar tussen 12.00-13.00 uur.

Zie afbeelding.

iDBQUr.jpg

De week erna, op zondag 8 oktober was WWW er tussen 16.00 en 17.00 uur. Kortom, het was een chaos dus.

Dat impliceert dat ik mijn 5 september opname ook eens nader moet beschouwen. Want die datum klopt nl niet. Bij nader inzien was die opname van 3 september in het "Zondagmiddag totaal programma".

En.....dat Paul gelijk heeft met z'n opm. over WWW.

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch maar weer eens gekeken waarom Will ineens 2 uur doet. Van 12 tot 14 uur dus. In het programma schema is dat tweede uur niet terug te vinden. Wel dat Wil van 12 tot 13 uur zit. En daarna Chiel.

In het begin van het programma zegt Will daar iets vaags over dat het nu twee uur duurt. Maar verder niks.

Chiel "verbannen" naar de avond?, zou kunnen want zo geweldig vond ik Chiel nu ook weer niet.

Verder speuren dus maar. De datum van 12 juli klopt wel want aan het eind zit een drive in spot over 14 en 15 juli.

Juul

fksQuRIe9.jpg


"We zijn er uit!".

Het blijkt dat het programma schema van de 12e juli niet bijgewerkt was in het blad. De programma verandering was natuurlijk weer even op z'n "Out's", effe snel. Chiel "verbannen" naar 20-21 uur en pas in het blad in de week van de 26ste veranderen. Zal wel met de gegevens voor de drukker te maken hebben.

Kijk maar, daar zijn we dus uit.

Nu stop ik effe, eerst een sigaartje in de rookvrije ruimte in dit iRadiocafé. (hi)

Juul

N67EkCm.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juul,

Ik verzoek je dringend de rookvrije ruimte te verlaten met je stinksigaar. Moet niet gekker worden. Die Luikinga was een Grunninger trouwens.

Paul de Haan.

"een tevreden NIET roker is een onruststoker!"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was in diezelfde periode (juli 1973) dat Klaas Vaak in eerste instantie naar de nacht verdween, en niet veel later Veronica verliet. Vandaar ook dat zowel Will, Rob als Lex ineens elke middag twee uur moesten vullen, denk ik.

Chiel heeft daarna vrijwel alleen nog maar avondprogramma's gedaan, tot aan het einde in augustus 1974. Omdat hij niet zo'n populaire deejay was, omdat hij druk bezig was met Op Losse Groeven, of was er meer aan de hand?

Ik herinner me namelijk ook het allerlaatste programma dat Chiel voor Veronica maakte, naar ik meen op donderdagavond 29 augustus 74. (Het zit niet in mijn verzameling, zie ik tot mijn verbazing, maar ik heb het weleens via de stream teruggehoord.) Aan het eind komt Rob Out even aan het woord, die Chiel bedankt en zoiets zegt als 'dat commerciële radio ook nadelen heeft', maar waarom Rob dat precies tegen Chiel zei, is mij nooit helemaal duidelijk geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was in diezelfde periode (juli 1973) dat Klaas Vaak in eerste instantie naar de nacht verdween, en niet veel later Veronica verliet. Vandaar ook dat zowel Will, Rob als Lex ineens elke middag twee uur moesten vullen, denk ik.

Chiel heeft daarna vrijwel alleen nog maar avondprogramma's gedaan, tot aan het einde in augustus 1974. Omdat hij niet zo'n populaire deejay was, omdat hij druk bezig was met Op Losse Groeven, of was er meer aan de hand?

Ik herinner me namelijk ook het allerlaatste programma dat Chiel voor Veronica maakte, naar ik meen op donderdagavond 29 augustus 74. (Het zit niet in mijn verzameling, zie ik tot mijn verbazing, maar ik heb het weleens via de stream teruggehoord.) Aan het eind komt Rob Out even aan het woord, die Chiel bedankt en zoiets zegt als 'dat commerciële radio ook nadelen heeft', maar waarom Rob dat precies tegen Chiel zei, is mij nooit helemaal duidelijk geworden.

Staat mij ook iets van bij Paul.

Ik zal het nog eens terug luisteren. Wat ik wel weet is dat Chiel, Bertje voor ons, helemaal geen dj was. Ik weet ook niet of ie dat pretendeerde, volgens mij niet. Net als Will trouwens, maar die zei dat ook. Bij mij staat er iets van bij dat Chiel naar de avond ging, moest, omdat het gewoon niet goed was wat ie overdag deed. Maar ja, Chiel was ook nog familie van de directie hé? Dus............Out van 29 aug. 74 zal ik vandaag effe afluisteren.

Ik zie wel dat ik het volgende heb geschreven in onze dBase:

===============

"nog 43 uur Bertje (Chiel) praat nogal veel en behandeld veel onderwerpen o.a. uit de begin tijd van Veronica. Hij zit op z'n gemak! En neemt emotievol afscheid

Op 54’ komt Rob Out binnen en verteld dat het lang niet altijd koek en ei was bij Veronica.

Erg veel mooie verhalen en feiten uit de begin periode !!!"

==============

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staat mij ook iets van bij Paul.

Ik zal het nog eens terug luisteren. Wat ik wel weet is dat Chiel, Bertje voor ons, helemaal geen dj was. Ik weet ook niet of ie dat pretendeerde, volgens mij niet. Net als Will trouwens, maar die zei dat ook. Bij mij staat er iets van bij dat Chiel naar de avond ging, moest, omdat het gewoon niet goed was wat ie overdag deed. Maar ja, Chiel was ook nog familie van de directie hé? Dus............Out van 29 aug. 74 zal ik vandaag effe afluisteren.

Ik zie wel dat ik het volgende heb geschreven in onze dBase:

===============

"nog 43 uur Bertje (Chiel) praat nogal veel en behandeld veel onderwerpen o.a. uit de begin tijd van Veronica. Hij zit op z'n gemak! En neemt emotievol afscheid

Op 54’ komt Rob Out binnen en verteld dat het lang niet altijd koek en ei was bij Veronica.

Erg veel mooie verhalen en feiten uit de begin periode !!!"

==============

Juul

Chiel en Wil geen deejays, hoe zou je ze dan willen omschrijven? Waar begint en eindigt het fenomeen deejay in het algemeen en volgens de Veronica zeezender normen toen in de 70er jaren. Was Out een deejay of meer opperstalspreekmeester? Jan van Veen een deejay of een blerrende dragonder?

Zou je volgens de huidige normen nog voldoen als deejay als je de 70s style van Veronica anno nu toe zou passen. Was Bart van Leeuwen wel een deejay toen en is hij dat nog steeds? De onderkoeldheid en af en toe hoogdravende toon van Harding, maakte hem dat tot deejay? Of zijn drang in de 70s om toch vooral de hippie te zijn die liever progressieve muziek draaide dan die commerciele meuk. Op de keper beschouwd heb ik het fenomeen deejay nooit hoog gehad, zeker niet hier in Nederland. Natuurtalenten zoals in the VS en the UK hebben en hadden we hier niet. Had het schuiven van mensen door Out niet meer te maken met persoonlijke problematiek dan kwaliteiten om radio te maken. Als DEEJAY moest je natuurlijk in die tijd zeker 1x per jaar met een zatte kop een auto om een lantaarnpaal vouwen. Ouwe jongens krentenbrood mentaliteit.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Paul,

Ik vind dat je nu een beetje doordraaft. Wat is een dj?, althans wat vonden wij toen he?. Want daar gaat het om. Als je naar de programma's van Chiel luistert dan had ie niks te vertellen. Het was veelal "dit was en nu komt". Ik zie 'em nog tegenover mij zitten. Stapeltje platen alvast op volgorde, met een papiertje spelen, vliegtuigje er mee vouwen en wachten tot de plaat klaar was om de volgende weer aan te kondigen. Dat noem ik geen dj. Hij was niet "in de weer met de muziek en de platen". Ook altijd, nou vaak, de gouwe ouwe jatten uit de hondemand. Dat was een mand waarin de platen terecht kwamen die iedereen had gedraaid. En Chiel pakte daar dan soms de gouwe ouwe uit, zodat je soms binnen paar dagen danwel uren weer dezelfde ouwe hoorde. Ik weet het, misschien chargeer ik een beetje, maar d's wat er bij mij boven komt.

Jan van Veen en Eddy Becker, Lex , Tom Collins en Joost bijvoorbeeld. Zelfs Out vond ik een dj, hoewel ik z'n programma stijl en manier van werken helemaal niks vond. Dat waren dj's. Tinus was een klasse apart, zat tussen dj en presentator in met erg veel muziekkennis.

Als je goed luistert kun je dat ook horen. Hans Mondt, Gerard de Vries, Chiel waren geen dj's. Dat pretendeerden ze eigenlijk ook niet. Gerard zeker niet want die zei nl altijd "omroeper". En dat was ook zo.

Ja, wellicht onthutsend allemaal, maar ik heb vaak gezegd, zoals Out ook tegen Chiel zei in z'n laatste woorden tegen Chiel; "het was lang niet altijd koeken en ei bij Veronica".

Terug naar Wil luikinga dan maar....via deze aardig veelzeggende foto van Chiel.

Juul

Jp09nei8M.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was veelal "dit was en nu komt".

Nou voor overdag lijkt mij dit toch echt prachtig.

Meer gepraat doe je maar tijdens de avonduren.

"Dit was en nu komt" mag wat mij betreft ook zo bij de huidige radiostations verplicht worden,

misschien dat ik dan ook eens naar een zender als Radio 5 Nostalgia kan luisteren, zonder mij te ergeren

aan al dat z.g.n. interessante gepraat van de dj's (presentatoren).

Robin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Paul,

Ik vind dat je nu een beetje doordraaft. Wat is een dj?, althans wat vonden wij toen he?. Want daar gaat het om. Als je naar de programma's van Chiel luistert dan had ie niks te vertellen. Het was veelal "dit was en nu komt". Ik zie 'em nog tegenover mij zitten. Stapeltje platen alvast op volgorde, met een papiertje spelen, vliegtuigje er mee vouwen en wachten tot de plaat klaar was om de volgende weer aan te kondigen. Dat noem ik geen dj. Hij was niet "in de weer met de muziek en de platen". Ook altijd, nou vaak, de gouwe ouwe jatten uit de hondemand. Dat was een mand waarin de platen terecht kwamen die iedereen had gedraaid. En Chiel pakte daar dan soms de gouwe ouwe uit, zodat je soms binnen paar dagen danwel uren weer dezelfde ouwe hoorde. Ik weet het, misschien chargeer ik een beetje, maar d's wat er bij mij boven komt.

Jan van Veen en Eddy Becker, Lex , Tom Collins en Joost bijvoorbeeld. Zelfs Out vond ik een dj, hoewel ik z'n programma stijl en manier van werken helemaal niks vond. Dat waren dj's. Tinus was een klasse apart, zat tussen dj en presentator in met erg veel muziekkennis.

Als je goed luistert kun je dat ook horen. Hans Mondt, Gerard de Vries, Chiel waren geen dj's. Dat pretendeerden ze eigenlijk ook niet. Gerard zeker niet want die zei nl altijd "omroeper". En dat was ook zo.

Ja, wellicht onthutsend allemaal, maar ik heb vaak gezegd, zoals Out ook tegen Chiel zei in z'n laatste woorden tegen Chiel; "het was lang niet altijd koeken en ei bij Veronica".

Terug naar Wil luikinga dan maar....via deze aardig veelzeggende foto van Chiel.

Juul

Jp09nei8M.jpg

Ja, Veronica heeft natuurlijk lang moeten hinken op 2 gedachten, aan de ene kant de Luxemburg style waar men in 60 mee van start ging en een hoog "dit is en dat was gehalte" had. Zo vanaf 68 veranderde de huisstyle wat meer in de richting van "snelle wijven en lekkere auto's"> of is het andersom. Voormalige omroepers waaronder Out en Veen gingen opeens emotioneel zit drukken en zuigen presenteren, het kwam gekunsteld en niet natuurlijk over. Je kunt je dus afvragen of ze wel een eigen style en sound hadden. Ik denk het niet. Tineke is een natuurtalent die niet een rol ging spelen maar in de presentatie natuurlijk bleef. Als we nog eens kijken naar bijv Dan Ingram, Kenny Everett, Keith Skues dan zien we juist dat ze niet hun act als deejay speelden maar juist het tegenovergestelde en graag een loopje met zich zelf namen. Daar zit het verschil. Mensen als de Gerard en Chiel gingen niet mee in die nieuwe nogal hyperdepieper toon en hielden het hoofd koel. Veel luisteraars moeten dat gewaardeerd hebben. Maar Veronica was niet alleen een radio station maar ook een werkplek zoals het verpleeghuis, de belastingdienst en de paperclipfabriek. Verschillende mensen bij elkaar en dan krijg je clubjes, achterklap en 5e colonnegedrag waar anderen weer de dupe van worden.

Overigens had een broer van Luikinga een drogisterij in Uithuizermeeden in Noord Groningen.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch als een geheel heeft Veronica wel geschiedenis geschreven.

De ene dit of de ander dat maakt niet veel uit. Iedereen van Veronica

heeft daar onbewust of bewust een aandeel in gehad.

De een is altijd beter dan de ander, dat blijf je altijd houden.

Groetjes Kurt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de hierboven door mij geschreven stukjes in relatie tot Chiel Montagne zou de indruk kunnen ontstaan dat Chiel "er helemaal niks van bakte".

Die indruk wil ik dan weg nemen.

Want ik weet nog goed dat vrij weinigen bij Veronica de plaat "Just Dropped In (To See What Condition My Condition Was In)" van The First Edition zagen zitten.

Het was een single die in de uitloop van The Summer of love werd uitgebracht. Ik vond 'em ook prachtig.

En wat we toen nog niet wisten is dat Kenney Rodgers één van de leden van de First Edition was.

Chiel bleef volhouden en gelijk had ie......"ere wie ere toekomt"

sHTBYa8.jpg

http://www5.zippyshare.com/v/58752757/file.html

Juul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6408
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    jac76
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.