Spring naar bijdragen

Bezoek aan Radio Caroline 1979


Alex

Aanbevolen berichten

Updated on the 8th of February with 15 new shots!

Op de Radiodag kwam ik Bob Bootsma tegen die een heel stapeltje leuke oude foto's bij zich had. Hij gaf mij de kans om deze digitaal te maken en deze te delen.

Hier zijn de foto's van een bezoek aan de de Mi Amigo van Radio Caroline in juni 1979.

O.a. met een heel jonge Ruud Hendriks. Kan iemand misschien aanvullen wie er verder nog op de foto's staat?

Ook is heel goed de schade aan de brug te zien die veroorzaakt was door het afleveren van een nieuwe generator op het achterdek door Gerard van Dam.

Please login or register to see this link.

fO3QB6.jpgHifLoh.jpgC4FbIJ9a2L.jpg

Dank aan Bob Bootsma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie foto's in ieder geval. Prima actie om ze te digitaliseren. Ik zie in ieder geval Ad Roberts op de balken naar de brug staan en - ik vermoed naast hem - Paul de Wit. Het lijkt mij stug dat alle foto's in juni 1979 zijn gemaakt. De Wit, Hudson en Roberts hebben maar één periode samen op de MV gezeten. Dat was in april '79.

Paul de Wit heeft een dikke trui aan met jas erover. Daarnaast zie je op de foto's op het achterdek de Cunningsgenerator geheel ingepakt. En in de messrroom zit een vrouw die m.i. veel gelijkenis vertoond met Monique van Dijk die later op het zendschip terecht kwam. Misschien zijn enkele foto's van een latere boottrip vanwege de T-shirts van Hudson en die mevrouw?

Overigens is er nog een reden om aan te nemen dat sommige foto's zelfs vóór za. 26 mei moeten zijn gemaakt. Dit stond in Freewave media magazine: "In het noodweer van zaterdag 26 mei is in de vroege morgen het topje van de mast op de M.V. Mi Amigo afgebroken".

Het zou helpen als de exacte datum van de boottrip bekend zou zijn.

Fons Winteraeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat (ieder geval een deel) van de foto's uit augustus 1979 komt.

Vrijwel alle boottrips bezochten op zaterdag de Mi Amigo. We zien Hudson rond half drie programma maken. De Top 50 dus. Hij draait "Gloria" van Umberto Tozzi, een plaat die in juni nog geen hit was. In augustus wel.

In de messroom zien we Sylvia, de vriendin van Borrell. Die laatste zat in juni nog op de Magdalena van Radio Mi Amigo.

Ik zal nog wat navraag doen, Heather

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast zie je op de foto's op het achterdek de Cunningsgenerator geheel ingepakt.

Dat moet een Cummins generator zijn. Een aantal jaren geleden herontdekte ik dat ik in mijn begin jaren in de werktuigbouw nog aan piraten had geleverd ......

Wat was het geval, ik werkte toen pas bij mijn vader in zijn machinefabriek en daar bouwden we ook frames voor generatoren. Dat bedrijf waar het voor was heette volgens mij Amako.

Dat was volgens mij een afkorting van agregaten maker Kooyman o.i.d. Dat bedrijf zat destijds in 's-Gravendeel en is later verhuisd naar Sliedrecht waar het na een aantal jaren failliet ging. De eigenaar van het bedrijf heb ik ergens in 2000 nog gesproken, die was toen ergens in Frankrijk met een camping bezig. Daarna heb ik nooit meer wat van hem gehoord of gezien. Maar dit terzijde....

Van één van die generatorframes hoorde ik later van mijn vader dat dit naar een zeezender ging en dat ik daar mijn mond over moest houden. Want ja, we zaten al na 1974, dus leveren was strafbaar. De papieren zal mijn vader niet meer hebben maar ik zal nog eens vragen of hij het nog weet.

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit een interview met Gerard van Dam: 'De Scheveningen 54 is toen uitgerust met spullen voor Caroline. Bij die spullen zat ook een grote Cummings generator die door Fred Bolland betaald was.'

De deal was: overdag Delmare en ’s avonds Caroline. De nieuwe generator ( betaald door Fred Bolland) werd aan boord gezet en wij konden opkrassen. Ronan betaalde dus niet.

De redenen van Ronan om niet te betalen waren tweeledig:

De generator werkte niet en Gerard had bij het “parkeren†van de Scheveningen 54 de brug van de Mi Amigo er af gevaren.

(Stills uit de documentaire over Gerard van Dam die Leendert Vingerling en Jan Kat maakte en waarvan ik de edit voor mijn rekening nam)

7r9Otyi.jpgyAMuUeJ.jpgz1UarJhtV6PT.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deel van de deal met Gerard van Dam was ook dat hij brandstof met de generator zou afleveren, helaas heeft hij slechts de grote generator op het dek van de MV. afgeleverd! (verhaal op zich zelf! Mooiste gedeelte van het aflever verhaal is toch wel dat men de weg gevraagd heeft bij een lichtschip in de Knock Deep naar de MV. Mi Amigo!) Zonder brandstof had men uiteraard niets aan de generator, in januari 1979 was de diesel totaal op, en vielen de pompen uit. De MV. Mi Amigo was lek, zonder pomp ging het natuurlijk niet goed en moest de reddingsboot opgeroepen worden. De totale bemanning (+ een vrouw) ging van boord. Later is de MV. Mi Amigo voorzien van een kleine generator met pomp, en heeft de MV. Mi Amigo nog tot maart 1980 boven water doorgebracht.

ma028k_zps241b0fe8.jpg

De Gerard van Dam generator onder reparatie augustus 1979

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het eerste wat bij mij opkomt: heeft je vader ook betaald gekregen voor wat hij heeft geleverd?

Ja betaald is er wel, maar dat was meer omdat het via Amako ging. Nou had die wel meer van die schimmige klantjes ......

En zo op de foto te zien is het inderdaad en door ons gebouwd frame en hebben wij de motor aan de generator gekoppeld.

Ze waren wel zo verstandig om er geen sticker op te plakken :)

Rien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lef hadden ze wel om nog op de Mi AMigo te verblijven. Olie en water werd al niet meer in grote hoeveelheden gebracht zo te zien getuige de watervaten en de 200 liter olievaten. Hoe kregen ze die olievaten aanboord? Er werd niet altijd getenderd met schepen die uitgerust waren met een kraan? 200 liter olie is niet te vertillen me dunkt?

Paul de Haan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn een paar keer wel tenders langs geweest uit België, de beruchte Hosanna van schipper Germain Ackx onder meer, dit had als gevolg dat we weer met die vreselijke Vlaamse reclame opgescheept zaten! Maar de tanks waren weer even vol!

Hosanna-01-1_zps20e2e444.jpg

De tonnen zijn dacht ik aan boord gekomen met de Engelse tender in april 1979, dat was een soort Thamesbak met een motor. Het schip bezat geen water of diesel tanks, dus de tonnen was de enige oplossing. Op de MV. Mi Amigo hijsen ging met de laadboom op het achterdek van de Mi Amigo. Natuurlijk zat er olie bij het water...de tonnen waren natuurlijk niet goed schoongemaakt. Voor de rest was er haast wekelijks aanvoer van eten en water met de bootjes uit Brightlingsea verzorgd door Albert en Georgena Hood. Hiermee kwam eten aan boord, meestal al klaargemaakt door Georgena, en een paar van die plastic containers met drinkwater zoals je die op de camping gebruikte in die tijd :-) Voor de rest gebruikte men zeewater om te wassen (voor zover men zich waste!!!) Albert en Georgena hebben al twee keer de radioday bezocht, zijn al behoorlijk op leeftijd maar kunnen prachtige verhalen vertellen!

MA29091979-1_zps541fa9d6.jpg

Kees Borrel en Rob Hudson (Ruud Hendriks) en de tonnen, foto gemaakt door mij op 29 september 1979.

Groet Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn een paar keer wel tenders langs geweest uit België, de beruchte Hosanna van schipper Germain Ackx onder meer, dit had als gevolg dat we weer met die vreselijke Vlaamse reclame opgescheept zaten! Maar de tanks waren weer even vol!

Hosanna-01-1_zps20e2e444.jpg

De tonnen zijn dacht ik aan boord gekomen met de Engelse tender in april 1979, dat was een soort Thamesbak met een motor. Het schip bezat geen water of diesel tanks, dus de tonnen was de enige oplossing. Op de MV. Mi Amigo hijsen ging met de laadboom op het achterdek van de Mi Amigo. Natuurlijk zat er olie bij het water...de tonnen waren natuurlijk niet goed schoongemaakt. Voor de rest was er haast wekelijks aanvoer van eten en water met de bootjes uit Brightlingsea verzorgd door Albert en Georgena Hood. Hiermee kwam eten aan boord, meestal al klaargemaakt door Georgena, en een paar van die plastic containers met drinkwater zoals je die op de camping gebruikte in die tijd :-) Voor de rest gebruikte men zeewater om te wassen (voor zover men zich waste!!!) Albert en Georgena hebben al twee keer de radioday bezocht, zijn al behoorlijk op leeftijd maar kunnen prachtige verhalen vertellen!

MA29091979-1_zps541fa9d6.jpg

Kees Borrel en Rob Hudson (Ruud Hendriks) en de tonnen, foto gemaakt door mij op 29 september 1979.

Groet Hans

Ja de april 79 "tender" was een binnenvaartschip, niet te geloven. Prachtig beschreven door Nigel in zijn boek.

En zonder de heer en mevrouw Hood was het al snel afgelopen, petje af voor Albert en Georgina.

Paul de Haan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Fons, dan heeft Ruud niet goed gekeken, want volgens mij klopt dit niet hoor. Of hij moet zich verkleed hebben tijdens het bezoek :) Ook moet men dan een hele tijd aan boord zijn geweest want blijkbaar was hij ook een programma aan het presenteren :)

Op de foto waar Ad Roberts bij de brug van de MV staat te praten is niet Paul de Wit maar Rob Hudson (Ruud Hendriks). Hij heeft het tegenover mij bevestigd vandaag. Hij herkende zijn eigen jas en haardracht.

Fons

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Fons, dan heeft Ruud niet goed gekeken, want volgens mij klopt dit niet hoor. Of hij moet zich verkleed hebben tijdens het bezoek :) Ook moet men dan een hele tijd aan boord zijn geweest want blijkbaar was hij ook een programma aan het presenteren :)

Alex, het is mogelijk dat je gellijk hebt. Ruud heeft de foto vergroot en mij het resultaat gemaild. Ik vermoed dat de bewuste foto uit een andere maand komt, bv april/mei 1979, gezien de dikke trui/jas. aarom schreef ik ookk eerder 'graag duidelijke datum proberen te zoeken wanneer de bootocht is gewees't". Deze foto komt niet uit aug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag 15 foto's toegevoegd aan de serie van het bezoek aan de Mi Amigo in 1979. Het betreft hier in ieder geval slecht één trip, voor de maker van de foto's Bob Bootsma, die vanuit Vlissingen op een zaterdag met een zeilboot gemaakt is. Deze boot staat op de laatste 2 foto's in deze serie. Misschien zijn er nog meer die deze trip met deze zeilboot ooit gemaakt hebben?

Nu kijken of we nog wat meer namen van mensen op de foto's kunnen bijvoegen. Wie is de man met de blauwe jas, met de bril, met de snor.......?

Please login or register to see this link.

rZglbOC2Yi.jpg - rKLef6ov.jpg - Sk0fBihNTpys.jpg - E8xb93zB.jpg


Dat het schip überhaupt nog bleef drijven is een wonder zo te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was die trip per zeilboot misschien eind augustus 1979? Ik vraag dit omdat men vertrok uit Vlissingen en een bekende Vlissinger op 30 augustus 1979 op de Mi Amigo was en de groeten deed:

http://www.mediafire.com/?2tjw7d03hex5570

Het betreft Hugo (Meulenbroek) die op 18 min. te horen is. Later zou hij bekend worden als Jan Veldkamp op Radio Monique en nu werkt hij onder zijn echte naam Jan Parent bij Omroep Zeeland.

Ik zal Jan eens vragen of zij per zeilboot reisden. Ik zie hem in ieder geval op geen van de foto's, maar van de zeiltrip zijn er dat niet veel.

Martin

Update: Jan gemaild. Ik wacht op antwoord...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drukke dag op de MV Mi Amigo. De maker van de foto's kwam met een trip waarmee de Stichting Communicatie adverteerde. Deze werden gemaakt door Zeelandcharters van een schipper waarvan de naam waarschijnlijk Andre was. Vrijdagavond vertrekken, zaterdagmiddag een paar uur op de Mi Amigo, zondag weer terug in Vlissingen.

Bij aankomst was er dus al een andere groep bezoekers aanwezig, waaronder de man met de inmiddels "beruchte" blauwe jas. Waarschijnlijk een populair kledingstuk gezien het feit dat ook Ruud Hendriks er een had :-) Dit is de trip van 24/25/26 augustus geweest. Op foto 438 staan Stephen Bishop, Kees Borrell, zijn vriendin Silvia en Rob Hudson. Silvia was de 24e aan boord gekomen. Op 439 staat Stuart Russell.

Heb de info van m'n vader die deze periode toentertijd intensief meemaakte. Heather

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu een bericht plaatsen en later registreren. Indien je al een account hebt, kun je je nu aanmelden om het bericht met je account te plaatsen.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.

Laden...


  • Ondersteun Radiotrefpunt!

    Het in de lucht houden van Radiotrefpunt kost geld. Help ons! Met je donatie zorg je ervoor dat deze radiocommunity dagelijks actueel radionieuws kan blijven brengen. En je kunt blijven meepraten en genieten van alle historische radio-opnamen in het forum.

  • Onlangs hier

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Gebruikersstatistieken

    • Aantal leden
      6401
    • Meest online
      2923

    Nieuwste lid
    Peterbaars
    Geregistreerd
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door gebruik te maken van deze website ga je akkoord met Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en Richtlijnen.