Jump to content
Juul

WABC jingle maken...

Recommended Posts

Heden ten dage is WABC in NY een z.g. "talk station".

Maar toch is deze film interessant om te zien hoe zo'n "top of the hour" jingle gemaakt wordt.

The Making of WABC #121 by JAM

Juul


En deze is ook mooi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heden ten dage is WABC in NY een z.g. "talk station".

Maar toch is deze film interessant om te zien hoe zo'n "top of the hour" jingle gemaakt wordt.

The Making of WABC #121 by JAM

Juul


En deze is ook mooi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heden ten dage is WABC in NY een z.g. "talk station".

Maar toch is deze film interessant om te zien hoe zo'n "top of the hour" jingle gemaakt wordt.

The Making of WABC #121 by JAM

Juul


En deze is ook mooi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig om te zien. Maar het klinkt ook allemaal zo bekend.

Bij elk fragment denk ik ...oh, dat klinkt als .... en oh, dit klinkt als .... enz.

Af en toe kreeg ik de neiging om Nederlandse jingles mee te zingen ;)

Rien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig om te zien. Maar het klinkt ook allemaal zo bekend.

Bij elk fragment denk ik ...oh, dat klinkt als .... en oh, dit klinkt als .... enz.

Af en toe kreeg ik de neiging om Nederlandse jingles mee te zingen ;)

Rien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig om te zien. Maar het klinkt ook allemaal zo bekend.

Bij elk fragment denk ik ...oh, dat klinkt als .... en oh, dit klinkt als .... enz.

Af en toe kreeg ik de neiging om Nederlandse jingles mee te zingen ;)

Rien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen WABC, maar misschien ook wel leuk om te bekijken Juul.

Jingletje maken in de Abbey Road studio?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen WABC, maar misschien ook wel leuk om te bekijken Juul.

Jingletje maken in de Abbey Road studio?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen WABC, maar misschien ook wel leuk om te bekijken Juul.

Jingletje maken in de Abbey Road studio?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft fascinerend allemaal, terwijl ik het toch diverse keren meegemaakt heb.

Zoals hier in 1987 in de Wisseloord studio's. Met onze, ik geloof, "Best show" sessie.

Dat pakket werd tussen 31 augustus en 4 september 1987 ingezongen in de Wisseloord studios te Hilversum.

Toen we het bij de TROS gingen afluisteren vonden we het veel "te dun" klinken. Enfin, een hoop gedonder natuurlijk want het had al erg veel geld gekost. Het klonk te dun voor de radio maar voor een plaat was het Ok.

Maar ja, Ferry en Bart van Gogh en wilden er niet aan.

Toen besloten we het opnieuw te miksen olv NOB technicus Dick Luchtenburg. De laatste had overigens tijdens het mixen al gewaarschuwd dat het te dun klonk. Toen maar de 24 sporen tapes onder de arm meegenomen naar Audio 1 van het NOB en hup alles opnieuw gemikst.

Ik heb de verkeerd te dun gemikste tapes nog vele jaren in m'n buro gehad en kwam ze weer tegen toen ik met pensioen ging.

vlnr. Ferry Maat, wisseloord techn Jan Schuurman (?) en Bart van Gogh

foto: © Juul

2w4b986.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft fascinerend allemaal, terwijl ik het toch diverse keren meegemaakt heb.

Zoals hier in 1987 in de Wisseloord studio's. Met onze, ik geloof, "Best show" sessie.

Dat pakket werd tussen 31 augustus en 4 september 1987 ingezongen in de Wisseloord studios te Hilversum.

Toen we het bij de TROS gingen afluisteren vonden we het veel "te dun" klinken. Enfin, een hoop gedonder natuurlijk want het had al erg veel geld gekost. Het klonk te dun voor de radio maar voor een plaat was het Ok.

Maar ja, Ferry en Bart van Gogh en wilden er niet aan.

Toen besloten we het opnieuw te miksen olv NOB technicus Dick Luchtenburg. De laatste had overigens tijdens het mixen al gewaarschuwd dat het te dun klonk. Toen maar de 24 sporen tapes onder de arm meegenomen naar Audio 1 van het NOB en hup alles opnieuw gemikst.

Ik heb de verkeerd te dun gemikste tapes nog vele jaren in m'n buro gehad en kwam ze weer tegen toen ik met pensioen ging.

vlnr. Ferry Maat, wisseloord techn Jan Schuurman (?) en Bart van Gogh

foto: © Juul

2w4b986.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft fascinerend allemaal, terwijl ik het toch diverse keren meegemaakt heb.

Zoals hier in 1987 in de Wisseloord studio's. Met onze, ik geloof, "Best show" sessie.

Dat pakket werd tussen 31 augustus en 4 september 1987 ingezongen in de Wisseloord studios te Hilversum.

Toen we het bij de TROS gingen afluisteren vonden we het veel "te dun" klinken. Enfin, een hoop gedonder natuurlijk want het had al erg veel geld gekost. Het klonk te dun voor de radio maar voor een plaat was het Ok.

Maar ja, Ferry en Bart van Gogh en wilden er niet aan.

Toen besloten we het opnieuw te miksen olv NOB technicus Dick Luchtenburg. De laatste had overigens tijdens het mixen al gewaarschuwd dat het te dun klonk. Toen maar de 24 sporen tapes onder de arm meegenomen naar Audio 1 van het NOB en hup alles opnieuw gemikst.

Ik heb de verkeerd te dun gemikste tapes nog vele jaren in m'n buro gehad en kwam ze weer tegen toen ik met pensioen ging.

vlnr. Ferry Maat, wisseloord techn Jan Schuurman (?) en Bart van Gogh

foto: © Juul

2w4b986.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, 't blijft leuk werk. Incl. het arrangeren van de stemmen, opnames maken, afmixen etc. Ik doe het een stukje bescheidener dan in Abbey Road, but anyway.

4.jpg

http://www.radiopromotions.nl/MIX-105-RadioPromotions-Demo-spt2009.mp3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, 't blijft leuk werk. Incl. het arrangeren van de stemmen, opnames maken, afmixen etc. Ik doe het een stukje bescheidener dan in Abbey Road, but anyway.

4.jpg

http://www.radiopromotions.nl/MIX-105-RadioPromotions-Demo-spt2009.mp3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, 't blijft leuk werk. Incl. het arrangeren van de stemmen, opnames maken, afmixen etc. Ik doe het een stukje bescheidener dan in Abbey Road, but anyway.

4.jpg

http://www.radiopromotions.nl/MIX-105-RadioPromotions-Demo-spt2009.mp3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet mij ineens denken aan de laatste dag van "mijn" WABC.

Velen van jullie zullen een traan gelaten hebben en met weemoed terug denken aan de tijd van de diverse zeezenders.

Ik heb dat eigenlijk alleen maar bij Radio London. 9 en m'n eigen Veronica natuurlijk maar dan jaren later).

Maar waar ik nu nog erg geraakt door kan worden is deze video van CBS tv over de laatste dag en minuten van WABC.

Kippevel....... voor al ook natuurlijk omdat als ik in NY was ik altijd direct het eerste wat ik deed de radio aanzetten op 770 kHz. en ja hoor met de zo stereotypie galm, WABC en de prachtige compressie. nooit ge-evenaard.

Kijk en huiver............... ( een soort 31 augustus 1974 gevoel )

Juul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet mij ineens denken aan de laatste dag van "mijn" WABC.

Velen van jullie zullen een traan gelaten hebben en met weemoed terug denken aan de tijd van de diverse zeezenders.

Ik heb dat eigenlijk alleen maar bij Radio London. 9 en m'n eigen Veronica natuurlijk maar dan jaren later).

Maar waar ik nu nog erg geraakt door kan worden is deze video van CBS tv over de laatste dag en minuten van WABC.

Kippevel....... voor al ook natuurlijk omdat als ik in NY was ik altijd direct het eerste wat ik deed de radio aanzetten op 770 kHz. en ja hoor met de zo stereotypie galm, WABC en de prachtige compressie. nooit ge-evenaard.

Kijk en huiver............... ( een soort 31 augustus 1974 gevoel )

Juul

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doet mij ineens denken aan de laatste dag van "mijn" WABC.

Velen van jullie zullen een traan gelaten hebben en met weemoed terug denken aan de tijd van de diverse zeezenders.

Ik heb dat eigenlijk alleen maar bij Radio London. 9 en m'n eigen Veronica natuurlijk maar dan jaren later).

Maar waar ik nu nog erg geraakt door kan worden is deze video van CBS tv over de laatste dag en minuten van WABC.

Kippevel....... voor al ook natuurlijk omdat als ik in NY was ik altijd direct het eerste wat ik deed de radio aanzetten op 770 kHz. en ja hoor met de zo stereotypie galm, WABC en de prachtige compressie. nooit ge-evenaard.

Kijk en huiver............... ( een soort 31 augustus 1974 gevoel )

Juul

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Op maandag 14 augustus 1967 had ik zonder overleg vooraf een vrij dag van schoolgenomen om de laatste Big L uren mee te maken, echt onder de indruk was ik niet, Big L was niet mijn station. Haal de jingles weg en stemmen van bijvoorbeeld Skues en Everett en ja, dat waren wel de smaakmakers. Paul Kay was natuurlijk een prima nieuwslezer maar als "deejay", nou nee. Loop de hele lijst bijlangs< zie skues boek> en roep ze terug in gedachte.Veelal vooral "time and temp." deejays die weinig communiceerden met de luisteraars, veelal verbaal gered door de hoeveelheid commercial script die ze moesten lezen, dat gaf nog wat body. De echte communicatie zat vooralop Caroline South tussen april 66 en aug 67. Jammer dat Caroline South volzat met muzikale rommel < plugplaten> en men nauwelijks jingles had om het station te "versieren". Verdienste van de ploeg van toen op de Mi Amigo was dat mijn dicht bij de luisteraar stond,ondanks genoemde nadelen tov Big L.

De sluiting van Radio 355 op 8 augustus 1967 heb ik als emotioneler ervaren, dat geldt ook voor de sluitingsdag op 31 aug 1974 van Radio Atlantis Internationl service, daar zaten de echte "radiodieren" zelfs als echtparen aanboord afscheid te nemen van hun geliefde station.

Bij de sluiting van Veronica toen die dag om 1800 uur stond ik als aan de grond genageld met tranen in mijn ogen. Met name de momenten om circa 1730 het Vaarwel nieuws en daarna het oplezen van namen van zij die afscheid namen. Niet te verteren. Het Noordzee afscheid maakte bij mij geen indruk, zoals het hele station overigens< oei oei>.

In circa 71 werd ik al een wijsneus op het gebied van USA top 40 radio, als ik me niet vergis kreeg Hans Knot toen al bandjes thuis van mensen in de VS waar hij al mee ruilde, WABC zat daar natuurlijk ook bij. Wat een station, ik realiseerde me heel snel dat wat wij hier in Europa hoorden en hadden gehoord van een ander niveau was, ik realiseerde me toen ook al dat het zo geroemde Big L in de VS een middelmatig station zou zijn geweest, tja.

Overigens de "vette" WABC sound word hier goed beschreven: http://www.musicradio77.com/transm.html

En hier http://hawkins.pair.com/wabc.shtml

Op de laatste wordt ook uitgebreid ingegaan op de legendarische EMT 140 plate reverb unit, ooit nagebouwd door Veronica technici, toch?

Die "vette"sound hoorden mensen als Dan Ingram niet terug in de studio, daar hoorden ze zelf het gewone niet bewerkte geluid zoals dat in de studio te beluisteren was, de reverb kwam er op de TX site bij. Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM. OOit iets van gehoord, the magic is meteen weg. Later zette WABC er een LP formt op, het beroemde WABC LOVE radio format met oa Brother John, droog zonder de bekende jingles. Brother John was eind 60er en begin 70er jaren ook via AFN te beluisteren.

Bij Caroline aanboord van oa de Ross werd wel het AM signaal na de optimod als koptelefoon geluid weergegeven, alles dus in mono, maar wel denderend om in mee te gaan als je een programma doet, zelfde ook bij Radio Monique tussen 84 en 87.

Paul de Haan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Op maandag 14 augustus 1967 had ik zonder overleg vooraf een vrij dag van schoolgenomen om de laatste Big L uren mee te maken, echt onder de indruk was ik niet, Big L was niet mijn station. Haal de jingles weg en stemmen van bijvoorbeeld Skues en Everett en ja, dat waren wel de smaakmakers. Paul Kay was natuurlijk een prima nieuwslezer maar als "deejay", nou nee. Loop de hele lijst bijlangs< zie skues boek> en roep ze terug in gedachte.Veelal vooral "time and temp." deejays die weinig communiceerden met de luisteraars, veelal verbaal gered door de hoeveelheid commercial script die ze moesten lezen, dat gaf nog wat body. De echte communicatie zat vooralop Caroline South tussen april 66 en aug 67. Jammer dat Caroline South volzat met muzikale rommel < plugplaten> en men nauwelijks jingles had om het station te "versieren". Verdienste van de ploeg van toen op de Mi Amigo was dat mijn dicht bij de luisteraar stond,ondanks genoemde nadelen tov Big L.

De sluiting van Radio 355 op 8 augustus 1967 heb ik als emotioneler ervaren, dat geldt ook voor de sluitingsdag op 31 aug 1974 van Radio Atlantis Internationl service, daar zaten de echte "radiodieren" zelfs als echtparen aanboord afscheid te nemen van hun geliefde station.

Bij de sluiting van Veronica toen die dag om 1800 uur stond ik als aan de grond genageld met tranen in mijn ogen. Met name de momenten om circa 1730 het Vaarwel nieuws en daarna het oplezen van namen van zij die afscheid namen. Niet te verteren. Het Noordzee afscheid maakte bij mij geen indruk, zoals het hele station overigens< oei oei>.

In circa 71 werd ik al een wijsneus op het gebied van USA top 40 radio, als ik me niet vergis kreeg Hans Knot toen al bandjes thuis van mensen in de VS waar hij al mee ruilde, WABC zat daar natuurlijk ook bij. Wat een station, ik realiseerde me heel snel dat wat wij hier in Europa hoorden en hadden gehoord van een ander niveau was, ik realiseerde me toen ook al dat het zo geroemde Big L in de VS een middelmatig station zou zijn geweest, tja.

Overigens de "vette" WABC sound word hier goed beschreven: http://www.musicradio77.com/transm.html

En hier http://hawkins.pair.com/wabc.shtml

Op de laatste wordt ook uitgebreid ingegaan op de legendarische EMT 140 plate reverb unit, ooit nagebouwd door Veronica technici, toch?

Die "vette"sound hoorden mensen als Dan Ingram niet terug in de studio, daar hoorden ze zelf het gewone niet bewerkte geluid zoals dat in de studio te beluisteren was, de reverb kwam er op de TX site bij. Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM. OOit iets van gehoord, the magic is meteen weg. Later zette WABC er een LP formt op, het beroemde WABC LOVE radio format met oa Brother John, droog zonder de bekende jingles. Brother John was eind 60er en begin 70er jaren ook via AFN te beluisteren.

Bij Caroline aanboord van oa de Ross werd wel het AM signaal na de optimod als koptelefoon geluid weergegeven, alles dus in mono, maar wel denderend om in mee te gaan als je een programma doet, zelfde ook bij Radio Monique tussen 84 en 87.

Paul de Haan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Op maandag 14 augustus 1967 had ik zonder overleg vooraf een vrij dag van schoolgenomen om de laatste Big L uren mee te maken, echt onder de indruk was ik niet, Big L was niet mijn station. Haal de jingles weg en stemmen van bijvoorbeeld Skues en Everett en ja, dat waren wel de smaakmakers. Paul Kay was natuurlijk een prima nieuwslezer maar als "deejay", nou nee. Loop de hele lijst bijlangs< zie skues boek> en roep ze terug in gedachte.Veelal vooral "time and temp." deejays die weinig communiceerden met de luisteraars, veelal verbaal gered door de hoeveelheid commercial script die ze moesten lezen, dat gaf nog wat body. De echte communicatie zat vooralop Caroline South tussen april 66 en aug 67. Jammer dat Caroline South volzat met muzikale rommel < plugplaten> en men nauwelijks jingles had om het station te "versieren". Verdienste van de ploeg van toen op de Mi Amigo was dat mijn dicht bij de luisteraar stond,ondanks genoemde nadelen tov Big L.

De sluiting van Radio 355 op 8 augustus 1967 heb ik als emotioneler ervaren, dat geldt ook voor de sluitingsdag op 31 aug 1974 van Radio Atlantis Internationl service, daar zaten de echte "radiodieren" zelfs als echtparen aanboord afscheid te nemen van hun geliefde station.

Bij de sluiting van Veronica toen die dag om 1800 uur stond ik als aan de grond genageld met tranen in mijn ogen. Met name de momenten om circa 1730 het Vaarwel nieuws en daarna het oplezen van namen van zij die afscheid namen. Niet te verteren. Het Noordzee afscheid maakte bij mij geen indruk, zoals het hele station overigens< oei oei>.

In circa 71 werd ik al een wijsneus op het gebied van USA top 40 radio, als ik me niet vergis kreeg Hans Knot toen al bandjes thuis van mensen in de VS waar hij al mee ruilde, WABC zat daar natuurlijk ook bij. Wat een station, ik realiseerde me heel snel dat wat wij hier in Europa hoorden en hadden gehoord van een ander niveau was, ik realiseerde me toen ook al dat het zo geroemde Big L in de VS een middelmatig station zou zijn geweest, tja.

Overigens de "vette" WABC sound word hier goed beschreven: http://www.musicradio77.com/transm.html

En hier http://hawkins.pair.com/wabc.shtml

Op de laatste wordt ook uitgebreid ingegaan op de legendarische EMT 140 plate reverb unit, ooit nagebouwd door Veronica technici, toch?

Die "vette"sound hoorden mensen als Dan Ingram niet terug in de studio, daar hoorden ze zelf het gewone niet bewerkte geluid zoals dat in de studio te beluisteren was, de reverb kwam er op de TX site bij. Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM. OOit iets van gehoord, the magic is meteen weg. Later zette WABC er een LP formt op, het beroemde WABC LOVE radio format met oa Brother John, droog zonder de bekende jingles. Brother John was eind 60er en begin 70er jaren ook via AFN te beluisteren.

Bij Caroline aanboord van oa de Ross werd wel het AM signaal na de optimod als koptelefoon geluid weergegeven, alles dus in mono, maar wel denderend om in mee te gaan als je een programma doet, zelfde ook bij Radio Monique tussen 84 en 87.

Paul de Haan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM.

Wanneer was dat dan Paul en op welke fm frequentie?

Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM.

Wanneer was dat dan Paul en op welke fm frequentie?

Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jarenlang was WABC gelijktijdig ook op FM weergegeven met hetzelfde programma, ook niet met soundprocessing, kaal op FM.

Wanneer was dat dan Paul en op welke fm frequentie?

Robin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Wanneer was dat dan Paul en op welke fm frequentie?

Robin


Ongeveer 68 was het in de VS niet langer toegestaan hetzelfde programma zowel op AM als FM uit te zenden dus WABC FM werd geboren met een album format, Caroline putte hier ook inspiratie uit in de mid 70's. Zie hier voor meer info http://en.wikipedia.org/wiki/1968_in_radio

Op welke FM frequentie AFN dit heeft uitgezonden weet ik niet, AFN het het programma Love van Brother John ook op AM.

Zoek maar even op WABC FM, Brother John en Love Radio. Is wel iets over te vinden.

Paul de Haan.

Goeie vraag,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now



  • Doneer

    Support the Radiotrefpunt
    We appreciate all donations!

    Donate Sidebar by DevFuse
  • Recently Browsing

    No registered users viewing this page.

  • Member Statistics

    • Total Members
      4,537
    • Most Online
      2,923

    Newest Member
    pjotr22
    Joined
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, Privacy Policy and We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.